Permalänk
Medlem

Varför köpa kalibrering

Hej som rubriken lyder
Jag var på MM idag och tänkte köpa en LG b7 det blir nu på måndag dock.
Säljaren frågade vad jag skulle kolla på och jag svarade film sport osv.
Han menade då att jag absolut borde köpa till en kalibrering , han försökte förklara fattade dock noll.
Min fråga är om det är något man borde betala för när man köper ny tv och varför

Permalänk
Medlem

@Kazimbz
Nej skulle jag säga då de bara är för att få sälja mera, du kan lika google:a din tv efter inställningar som andra användare har eller bäst av allt ställ in själv vad som du anser ger bäst bild.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kort och gott nej, slöseri med pengar för en enkel sak man kan göra själv.

Permalänk
Medlem

@Kazimbz:
Köper du en såpass dyr och potent tv så tycker jag absolut du ska köpa med en kalibrering från MM. Deras personal är ISF certifierade och kan sin sak, vill minnas att @laxpudding har varit med och haft utbildning med MM personal.

http://www.mediamarkt.se/sv/shop/akta-bildkalibrering.html

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Om du nu ska kalibrera tvn är det meningslöst att dom kalibrerar utefter varuhusets ljusförhållanden. Tvn kommer inte vara perfekt hemma hos dig ändå. Gör det själv via forum på nätet, då lär du dig något samtidigt.

EDIT: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

Permalänk
Medlem

Att kopiera någon annans inställningar du hittar på nätet är bara dumt och kan i de flesta fall göra bilden ännu sämre då varje tv från fabrik skiljer sig åt även om det är samma modell.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Om du nu ska kalibrera tvn är det meningslöst att dom kalibrerar utefter varuhusets ljusförhållanden. Tvn kommer inte vara perfekt hemma hos dig ändå. Gör det själv via forum på nätet, då lär du dig något samtidigt.

EDIT: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

MM kommer ju hem till kunden och gör det med utrustning. Du kan inte kalibrera själv utan utrustning.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kalibrerade min tv och är nöjd, bilden blev snäppet vassare än filmläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Att kopiera någon annans inställningar du hittar på nätet är bara dumt och kan i de flesta fall göra bilden ännu sämre då varje tv från fabrik skiljer sig åt även om det är samma modell.

Givetvis, jag menade inte att kopiera rakt av.
Däremot kan du använda dessa som en mall att utgå ifrån och göra mindre ändringar tills du själv anser dig vara nöjd.
Förklaringar finns bakom varje kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

MM kommer ju hem till kunden och gör det med utrustning. Du kan inte kalibrera själv utan utrustning.

Jo fast en kalibrering gjord i en varm julieftermiddag hjälper föga en kall och bister decemberkväll...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste man ha två olika kalibreringar beroende om det är natt eller dag?

Permalänk
Medlem

För mig personligen är det en svår fråga och absolut många har åsikter, jag skulle nog bara gjort det om jag inte kan få till det så jag blir nöjd själv, men såklart också en kostnadsfråga som ev måste vägas in i budget och vi alla uppfattar också bildkvalitet så olika med helt olika krav.

Bara för att jag som en amatör kan uppskatta upplyftet med Oled betyder det inte att jag direkt kan se stora skillnader före/efter en pro-kalibrering i alla situationer, nu kanske vi teknikintresserade killar inte alltid vill erkänna att vi är just amatörer inom ett givet områende men här måste jag faktiskt medge just det. Dom som jobbar med detta ser säkert enorma skillander direkt och kanske även insatta amatörer, kan bara relatera till mitt eget yrke och hur folk ibland missar för mig helt uppenbara fel fast så är det väl med alla yrken och kunskap inom givna områden?

Skippade kalebrering med projektorn, hade jag betalat betydligt mer än de nästan 15k jag pyntade vid inköp hade jag säkert gjort det men en projektor kan ju vara än känsligare att få till det med, en del slänger bara upp den och projicerar på en vit vägg och är helnöjda, för mig var det knappast nog men inte tillräckligt för att motivera kalibrering väl uppe och grundinställd med källa, rum, duk...

Skulle vara intressant att höra vad andra LG b7 ägare tycker för har själv kikat på just den TV'n och projen börjar bli riktigt gammal nu..

Permalänk
Medlem

Om det är en dyr tv kan det absolut vara värt det. Utöver kalibrering så görs väl pixelkontroll och andra bra grejer som ökar dina chanser att få ett bra exemplar.
Beror lite på hur stor merkostnad det blir. På en tv för 30k visst, på en för 3k nej.

Kalibrering från internet är ungefär som att älska med din fru som du på omvägar hört att grannfrun vill ha det. Kan absolut funka men bättre fråga din egen fru.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Tack föt blandade svar. Ja alltså tvn kommer gå på 14990kr och kalibrering kommer gå på 995kr enligt honom görs det i butik innan jag,får tvn till dörren. Dom menade att kalibrering kommer bara att märkas ja alltså framför allt på när man kollar film det påverkar inte sport.
Man kommer sedan få två lägen , ett för ljust rum ett för mörkt rum.
Om man skulle beställa kalibrering hem till sig kan det gå upp till 6000kr ????
Men som sagt känns lite surt att betala lite extra för att nå toppen av bildkvaliten =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meninglösa inlägg)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad (meninglösa inlägg)*

Har jag frågat på fel tråd ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazimbz:

Har jag frågat på fel tråd ?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls, det är svaren du fått som inte gav något till din fråga.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Inte alls, det är svaren du fått som inte gav något till din fråga.

Aaa ok då förstår jag.
Nej men förstår bara inte vad kalibreringen ska göra på tvn ?
Alltså är det värt 995kr
Vet att man sjäv kan ställa in efter vad man tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazimbz:

Aaa ok då förstår jag.
Nej men förstår bara inte vad kalibreringen ska göra på tvn ?
Alltså är det värt 995kr
Vet att man sjäv kan ställa in efter vad man tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Du har fått lite svar ovan, personligen skulle jag testat ändra inställningarna på TV själv för att få den som jag tycker att det ser bra ut.

OBS det är bara de "meningslösa" svaren som blivit raderade....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag inte att det är värt för ca 1000kr då det är ju ca halva priset vad en skaplig hårdvarukalibrator kostar. Då kan man ju inte bara kalibrera TVn utan alla skärmar hemma, och inte bara en gång utan hur ofta man vill.

Så nej inte riktigt ifall du är intresserad och gillar att pilla med saker själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazimbz:

Aaa ok då förstår jag.
Nej men förstår bara inte vad kalibreringen ska göra på tvn ?
Alltså är det värt 995kr
Vet att man sjäv kan ställa in efter vad man tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Den gör så att bilden/färgerna blir som film/tv-skaparen har tänkt att det ska se ut. Det ser också ut som på bio eftersom alla biografer normalt sett är kalibrerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jo fast en kalibrering gjord i en varm julieftermiddag hjälper föga en kall och bister decemberkväll...

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa är väl att kalibrera både dag och kväll vid olika tillfällen. Rimligen på dagen och en gång på kvällen.

Kan man bara en gång skulle jag absolut kalibrera en mörk och dyster dag då det är då jag vill att materialet ska se bäst ut. På dagen när man kanske ser något random program skulle jag bry mig mindre, men det är ju en smaksak man får utvärdera själv

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Elgiganten har en lista med alla deras olika TV-modeller och deras "kalibrerade" inställningar. Har ett par kompisar som jobbade där, de packade upp TV, knapprade in samma inställningar på alla, och packade ned dem. Ingen "kalibrering" där inte. Skulle inte betala en tusenlapp för det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Hifi klubben har många kalibreringsinställningar på deras hemsida. Bara gå in och kolla där. Hur du upplever bild är ungefär lika hopplöst som att diskutera dyra eller billiga högtalarkablar.
Själv skulle jag aldrig betala för en kalibrering men äger faktiskt en DVD för att göra många av dessa inställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag undrar om det är riktig kalibrering med verktyg med verktyg som ställer inte skärmen precis efter ljuset i rummet eller som @Flygman säger att det är bara inställningar som man kan göra själv. Om

det är första alternativet så är det inte värt det, butiken är ljus och skärmen ändras efter det ljuset och sen när man sitter och myser och märker att något är konstigt med bilden.

Är det andra så är det bara ändra själv efter vad du tycker är snyggt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Måste man ha två olika kalibreringar beroende om det är natt eller dag?

Nej men så fort man ändrar belysningen i det rum man visar bilden bäör man kompensera, de flesta har inga fönster i sin hembio som släpper in ljus så ljuset påverkas inte av huruvida solen skiner eller inte.

Skrivet av Kazimbz:

Aaa ok då förstår jag.
Nej men förstår bara inte vad kalibreringen ska göra på tvn ?
Alltså är det värt 995kr
Vet att man sjäv kan ställa in efter vad man tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Att kalibrera handlar inte om att ställa in så att det ser bra ut utan om att ställa in det så det ser rätt ut.
Är det en kalibrering de gör för 1000 kr är det billigt och värt det, är det nått trams där de inte mäter upp bilden på plats är det ingen kalibrering utan bara trams och bortkastade pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kalibrering är viktigt i produktion t.ex.

För en tv i hemmet som används till lite filmtittande är det mer en smaksak.

Är du nöjd med hur bilden ser ut så låt den vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Den gör så att bilden/färgerna blir som film/tv-skaparen har tänkt att det ska se ut. Det ser också ut som på bio eftersom alla biografer normalt sett är kalibrerade.

Ok tack .
Kan personligen tycka att bio är sjukt grått knappt några färger hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut att du köper kalibrering så länge dom gör den i din hemmamiljö!

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men så fort man ändrar belysningen i det rum man visar bilden bäör man kompensera, de flesta har inga fönster i sin hembio som släpper in ljus så ljuset påverkas inte av huruvida solen skiner eller inte.

Förlåt om jag är jätteseg nu, men om det är dag så blir det ju betydligt ljusare, dvs... "ändrad belysning" xD
Men jag kör bara med en vanlig TV och inte projektor.