Täcka fönster i lägenhet så inget ljus kommer in?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förut när jag skulle mörklägga biorum för typ 5 år sen. Toppkandidaten var ett par gardiner från IKEA som knappt släppte igenom ljus från kamerans flashlight, jag blev kär direkt. Tror de kostade 4-500kr. Köpte dom aldrig dock.

Problemet med gardiner är ju att de släpper in ljus ovanför, vilket är varför jag valde dessa då de var långa nog att de räckte från golv till tak. Tanken var att höja gardinstången till några cm under tak och istället för att trä igenom maskorna på "toppen" av gardinerna hade de såna där insydda maskor på baksidan, typ 5-6cm ner så gardinerna kunde skrapa mot taket.

Så det är min rekommendation. Prisvärt, inga plastsäckar eller pappkartonger, och ser hemtrevligt ut. Förutsatt att de är kvar på IKEA, dvs.

Permalänk
Medlem

Jag har gett upp och kör med en ögonbindel jag köpte på Martinshop. Jag hade de gardiner som nämnts ovan, funkar bra om man täcker alla glipor.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag jobbar natt så har stött på samma problem, jag körde med mörkläggande rullgardiner som du får hänga så tätt det går mot fönstret så inget ljus kommer förbi där, sen vanliga mörkläggningsgardiner som helst ska hängas med skena i tak och förlängas en bra bit förbi sidorna av fönstret. Ikea säljer billiga takskenor man kan sätta upp.

Permalänk

Hmm, låter lite bökigt med gardinerna om man ska sätta dom högre upp och grejer, måste man inte borra och sätta upp vi taket då?

Värt att nämna är att ja har 2 stora fönster, sen en balkongdörr med fönster på samma rad.
Så ja måste typ, täcka en hel vägg nära på (om ja ska köra gardiner).

Alternativt kanske det går att täcka utanför, men jäkligt skeptiskt till hur det skulle va hållbart.

Bästa vore va ja tror nån sa här, nåt man typ "klistra" på själva fönstret som inte släppte in ljus,
vet inte direkt va det var för något dock, länka gärna.
För om det är något du bara sätter på själv fönstret vore det perfekt, då slipper man strulet med att göra i ordning så det inte läcker in på sidorna.

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Vilken diskussion det blev;d

Grejen är, just nu har ja Gardinstänger, sen hänger typ Rullgardinerna på dom,
för finns ingenstans att sätta fast själva Rullgardinerna där.
Och Gardinstängerna är ju en bra bit framför fönstret,
så ser ut som det är Dag fast ja har Gardiner och Rullgardinerna på varandra.

Fota av fönstrena i rummet samt ytan runtomkring så kan det vara lättare att ge bättre tips. Men mörkläggningsgardiner som går en bit ovanför/under/höger/vänster om fönstrena fungerar både bra och ser bra ut.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Som titeln säger, har rullgardiner men det skinner tydligt igenom på sidan.
Ja vill ha så det blir helt mörkt.

Vad finns det för alternativ:)?

Är det så att du vill ha det mörkt eller själv inte behöva "se ljuset" (haha)? Är det t.ex. för att kunna sova på dagen finns ju alternativa lösningar.

Permalänk
Medlem

Varför täcker ni inte ögonen istället för hela rummet om det är just för att sova och inte projektor eller dyl?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Bästa vore va ja tror nån sa här, nåt man typ "klistra" på själva fönstret som inte släppte in ljus,
vet inte direkt va det var för något dock, länka gärna.
För om det är något du bara sätter på själv fönstret vore det perfekt, då slipper man strulet med att göra i ordning så det inte läcker in på sidorna.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...

Finns billigare också, men vet inte hur mörka de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Flikar in att sopsäckar, toning, kartong över fönstren eller liknande "ghetto" lösningar garanterat kommer väcka vicevärdens uppmärksamhet.

Jag använde plastidip förra året. Fungerar kalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är inte för att Sova, dock då vill ja också ha mörkt.
Ja avskyr bara solljus, ja vill ha det kolsvart och vill ja ha ljus tänder ja lampor:)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla svar men jag tycker persienner och rullgardin fungerar bra

Permalänk
Skrivet av BraCCa:

Nu har jag inte läst alla svar men jag tycker persienner och rullgardin fungerar bra

Ja kör persienner, gardiner och rullgardin på det;)
Är ljust som bara den ändå;P

Permalänk
Medlem

Om det ska vara riktigt mörkt och du vill få in ljus om dagarna, så är ju en kassettrullgardin vägen att gå..
Finns att beställa på din lokala persiennbutik..

Annars så är vanliga mörkläggningsgardiner snygga och släpper bara igenom upp mot taket. Kanske lite mot sidorna, beroende på hur långt ifrån de hänger. Sen är de ljusa mot fönstret, så de blir inte varma..
Kör själv med det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vampyr varning

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det kan läcka in ljus från glipor i dörrar också så det kan vara svårt att få riktigt svart med bara rullgardiner.
För sömnens skull har jag ögonbindel (20kr så billigt och väldigt effektivt).
Till fönstret skulle jag sätta folie+tejp på rutorna och om det ändå läcker in så sätt upp mörkläggningsgardiner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Ja kör persienner, gardiner och rullgardin på det;)
Är ljust som bara den ändå;P

Men då har du pissiga persienner, gardiner och rullgardiner...

Skaffa vettigare varianter och så monterar du dem rätt så får du inte in någonting. Och det är inte speciellt svårt att skruva upp en gardinstång högre upp om du vill flytta befintlig. Det ska vem som helst klara av

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför täcker ni inte ögonen istället för hela rummet om det är just för att sova och inte projektor eller dyl?

Någon?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Måla med vanlig vit väggfärg. Bara att skrapa bort med rakblad när du inte vill ha det längre.

Plastidip går säkert också bra, men då måste du maskera lite innan du sprayar.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det hette fiberboard men tydligen inte... den typen av tunna skivor som utgör bakstycke i t.ex. Ikeahyllor finns att köpa i jätteformat på bygghandeln. Såga till det som behövs och fäst med typ häftmassa i hörnen så har du något du kan ta bort på sekunder om du får oväntat besök. Som bonus kan du rita små konstverk på utsidan till dina grannar!
Tänk dock på att om du har växter i rummet kan det behövas speciella lampor om de inte ska avlida i rask takt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Lackboard hette det tydligen!
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/lackboard-vit-3-2x1220x244...
Sätter du samma tapet på något sådant som på resten av väggen kan det bli en rätt snygg lösning!

Rätt namn på produkt
Permalänk

@Napoleongl:

Menar du att sätta det där över Fönstren?
För hur ska det sitta fast isf, det är oftast det jobbigaste problemet tycker jag.
Att få nåt att sitta kvar på fönstret utan att sabba allting xd

Permalänk
Medlem

Har använt diverse lakan/överkast och hängt för fönstren med bra effekt uppe i norr för att få det mörkt nog att man kan sova när det är midnattssol.
Dock så såg jag väl den bästa lösningen med att tejpa fast värmefolie på rutan (sådan där räddningsfilt, https://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4rmefolie-Asaklitt/34-927... ). Borde ju även göra under med att reflektera bort värmen också.
Tejpa helst bara i glaset, dels för att det bör fästa bättre samt att det är mycket lättare att få bort tejpresterna därifrån än från karmen.
Alternativt gör en ram och fäst folien på som du sen fäster för fönstret.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckas blockera allt ljus ifrån mitt sovrumsfönster

Jag klippte sönder en gammal mörkläggningsgardin, öppnade upp fönstret så man kom in till persiennerna, sen klämde jag fast mörkläggningsgardinen mellan fönsterna.

Permalänk
Medlem

Såhär kör jag i sovrummet då jag jobbar skift. Blir näst intill kolsvart.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/s2048x2048/30...

Du köper takskena på IKEA, väldigt lätt att montera. Sen köper du ikeas mörkläggningsgardiner jag har totalt 4 gardiner (2 par) och kör ett par per sida. Sen har jag även persienner och ja, då blir det väldigt mörkt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

@Napoleongl:

Menar du att sätta det där över Fönstren?
För hur ska det sitta fast isf, det är oftast det jobbigaste problemet tycker jag.
Att få nåt att sitta kvar på fönstret utan att sabba allting xd

I min fantasi borde de kunna stå på den lilla biten som sticker ut under fönstret. Mina fönster sitter en knapp cm in i karmen och sågar du hyggligt noggrant borde de nästan så kvar av sig själva. Lägg till ett par små kluttar häftmassa högst upp och kläm till mot fönstret så ska det mycket till att de ramlar ner.
Har sett att en del nya fönster inte är insjunkna i karmen (finns säker något mer hantverkarkorrekt uttryck) och då kan det bli lite knivigare men det borde inte vara helt omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Napoleongl:

När ja kört kartonger har inte det funkat. Tror det är en liten lutning tyvärr:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

@Napoleongl:

När ja kört kartonger har inte det funkat. Tror det är en liten lutning tyvärr:(

Nu börjar kanske min fantasi spåra ur lite och närma sig ghettomod, men om fönstret sitter tillräckligt långt in skulle du kunna dra P-list ( https://m.clasohlson.com/se/Tätningslist-P-profil,-vit/34-235 ) runt karmen med den platta sidan närmast fönstret och sen trycka in skivan förbi ”bullen” på listen. Borde funka om det bara är en liten lutning på karmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden, men det här fungerade där jag bodde tidigare https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70349129

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440