Apple utvecklar egna processorer för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Apple utvecklar egna processorer för bärbara datorer

Precis som Ipad och Iphone uppges även Apples Mac-datorer få egenutvecklade processorer från företaget. Detta för att möjliggöra mer sömlös integrering över olika operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

De har pengar, marknadsandel en stor kundgrupp och vendor_lock-in fungerar för vissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in

Apples storhet var när de gick ifrån IBM och började köra Intel, även om många köpte Apple datorer genom studentrabatter innan. Det var lite tufft att köra windows virtuellt samtidigt precis vid övergången, men det gick. Nu kommer det väl bli ännu sämre att köra windows på en mac än vad det var 2004?

Nå jag tror Apple kan klara det, utvecklingen går emot att man gör allt mindre på sin dator och kör det mesta i webläsaren. Jag själv har varit lite halvsugen på en billig Apple laptop privat, detta eftersom jag aldrig någonsin har ägt en Appleprodukt själv.
Men nu kan de fett glömma det, såvida inte priset blir strax över en chromebook.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

De har pengar, marknadsandel en stor kundgrupp och vendor_lock-in fungerar för vissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in Det var lite tufft att köra windows virtuellt samtidigt precis vid övergången, men det gick. Nu kommer det väl bli ännu sämre att köra windows på en mac än vad det var 2004?

Apples storhet var när de gick ifrån IBM och började köra Intel, även om många köpte Apple datorer genom studentrabatter innan.

Nå jag tror Apple kan klara det, utvecklingen går emot att man gör allt mindre på sin dator och kör det mesta i webläsaren. Jag själv har varit lite halvsugen på en billig Apple laptop privat, detta eftersom jag aldrig någonsin har ägt en Appleprodukt själv.
Men nu kan de fett glömma det, såvida inte priset blir strax över en chromebook.

"Men nu kan de fett glömma det, såvida inte priset blir strax över en chromebook."

Kan ju drömma länge

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag verkligen älskar att arbeta på min Mac, men går de över till egna processorer och det försämrar upplevelsen när man kör Windows i en virtuell miljö på maskinen så kommer jag nog behöva skippa Apple framöver.

Permalänk
Medlem

Tvivlar inte på att Apple kommer kunna nå likvärdig(eller högre) prestanda med egenutvecklade processorer men att bygga om OSX är ett enormt projekt om de vill göra det från scratch. Om bytet kommer lyckas beror i stort sett helt på mjukvaran, antagligen kommer det bli nån form av hypervisor som lösning vilket kommer ha betydelse för prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag verkligen älskar att arbeta på min Mac, men går de över till egna processorer och det försämrar upplevelsen när man kör Windows i en virtuell miljö på maskinen så kommer jag nog behöva skippa Apple framöver.

Windows på mac är ju redan idag en väldigt försämrad upplevelse Hur det du kör i en VM fungerar kommer inte ändras med ny processorarkitektur, däremot kommer native program att påverkas.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sensed:

Windows på mac är ju redan idag en väldigt försämrad upplevelse Hur det du kör i en VM fungerar kommer inte ändras med ny processorarkitektur, däremot kommer native program att påverkas.

Ehh, att behöva emulera en helt annan processorarkitektur kommer med stor sannolikhet att göra enorm skillnad - Jo.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att de har nog något ess i rockärmen om de faktiskt tänker göra det här. Skall bli kul att se vad som händer oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensed:

Windows på mac är ju redan idag en väldigt försämrad upplevelse Hur det du kör i en VM fungerar kommer inte ändras med ny processorarkitektur, däremot kommer native program att påverkas.

Jag upplever inga större problem att köra Windows 10 Enterprise via VMWare Fusion 10, men kan tänka mig att när vi byter till en helt annan processorarkitektur så kommer vi att stöta på många problem!

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att det här kommer bli en snabb process. Jag tror 12" macbooks blir de första ut med dessa, då de ändå inte är annat än glorifierade netbooks med MacOS. Perfekt grunka att testa på. Sen kommer vi se etapper när väl de kommer ikapp med prestandan skulle jag tro.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Troligen blir det någon ARM variant, och vad jag vet så utvecklar ju även Microsoft Windows för just ARM, så det kanske inte blir så illa som man tror. Och kommer det mer operativsystem till ARM, kommer ju även applikationerna att öka så man slipper att emulera x86.

Detta kan ju var början till slutet för x86, vem vet.

Permalänk
Medlem

Ptja.. första gången man hörde detta så lät det helt omöjligt. Men nu när ARM-designer knappat in rejält så tar jag nyheten mer som ett ryck med axlarna. Klart det ska hända.

Samtidigt så ska de ju släppa en mer "traditionell desktop" Mac Pro sent i år eller början på 2019, troligtvis då med Intel-proppar och de kommer sannolikt behöva (läs:bör) stödja den i många år framåt. Tror kanske att endast lill-macbooken får ARM till att börja med och att resten kör Intel.

Hade dock varit väldigt välkommet att kunna få köra iOS-appar på Intel-macbooks

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sensed:

Windows på mac är ju redan idag en väldigt försämrad upplevelse Hur det du kör i en VM fungerar kommer inte ändras med ny processorarkitektur, däremot kommer native program att påverkas.

Det försämras en helt del, både i prestanda, strömförbrukning och stabilitet. Detta var en anledning för Apple att byta så man kan köra iPad appar utan emulera.

Det jag är fundersam på hur detta kommer påverka försäljningen nu? Fast det beror på om Intel stödet helt kommer utgå eller om Apple tänker göra som Intel och ge stöd för en extra arkitektur.

Permalänk
Medlem

För lite intäkter därav source lockdown å påtvinga kunder begränsat urval.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

De vill väl mest bara expandera konceptet med App-store från mobila sidan till stationära sidan, ungefär som windows store, fast de vill göra / tror de kan göra det bättre så klart. För apples store tjänar ju enorma mängder pengar, så klart man vill att användarna ska köpa mer appar till sina vanliga datorer. Skulle ju bli ett noterbart extra klirr i kassan om man lyckas sälja in det till sin användarbas i stor omfattning.

Utöver det handlar det väl mest bara om att de successivt gått mot mer och mer oberoende verksamhet där Intel är en stor maktfaktor de vill klippa sina band till.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Har svårt att se att det här kommer bli en snabb process. Jag tror 12" macbooks blir de första ut med dessa, då de ändå inte är annat än glorifierade netbooks med MacOS. Perfekt grunka att testa på. Sen kommer vi se etapper när väl de kommer ikapp med prestandan skulle jag tro.

Vad är det med MacBook 12" som är som glorifierade netbooks? Finns inget som helst uns av sanning i ditt påstående!

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att mycket hänger på att Intel trycker ut en ny processor årligen och det passar inte uppdateringscykeln för Apple. Deras bärbara datorer blir ofta omoderna innan dom ens hunnit bli släppta, rent hårdvarumässigt. Genom att äga tillverkningsprocessen blir varje ny uppdatering unik i symbios med en ny CPU.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jag tror de är mer intresserade av något baserat på OpenPOWER9 med lite extra instruktioner för att snabba upp emulering av x86 och ARMv8. OpenPOWER9 ser faktiskt riktigt lovande ut redan idag, hade lätt skaffat en Talos II Workstation om jag hade haft råd med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@yoshman, precis det vi pratade om sist.

Får hoppas de löser mer eller mindre 1:1 portning och inte som Windows for ARM som tappar dryga 50% av prestandan mot Android på snapdragon 835.

Det jag tror många i tråden hittills missat är hur snabb Apples ARM-processorer faktiskt är. Slår Intels 2-kärniga ULV-processorer i många laster, ( t ex i7-7600U). Skillnaden i effekt är 15 W TDP mot dryga 4 W vilket även det är fantastiskt imponerande.

Kanske inte helt oväntat att Intel ville köpa Broadcom om Broadcom fick köpa Qualcomm för att roffa åt sig ARM-kompetensen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensed:

Tvivlar inte på att Apple kommer kunna nå likvärdig(eller högre) prestanda med egenutvecklade processorer men att bygga om OSX är ett enormt projekt om de vill göra det från scratch. Om bytet kommer lyckas beror i stort sett helt på mjukvaran, antagligen kommer det bli nån form av hypervisor som lösning vilket kommer ha betydelse för prestanda.

Jao visst lär det kräva några mantimmar.

https://youtu.be/ghdTqnYnFyg
Tror dock man kan titta på denna presentation och byta ut
Power Pc till Intel duo/core
Och
Intel duo/core till A1x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ju talats om att Apple ska köra sina egna processorer på desktop i rätt många år och med deras nya A11 tex så finns det ju en hel del prestanda/W åtminstone i den lägre strömbudgeten jämfört med Intels x86. Sen har ju Apple sina ingenjörer och pengar att slänga på problem så ser jag inga större förhinder att uppnå Apples önskade prestanda...

Frågan är väl mer om kunderna kommer acceptera deras gamla program behöver emuleras och att de blir helt nedlåsta (självklart under "nu med mycket säkrare allt" lanserings banderoll) till Apple...
Den stora massan som kör Mac bryr sig nog inte så länge deras "internet maskin" fungerar, de som använder Mac för produktion blir nog lite mindre lyckliga vid ev. skifte...

Permalänk
Medlem

Det är bra för konkurrensen. Utvecklingen av CPU:er idag följer inte iheller Moores lag. Vi behöver snabbare CPU där allt finns inbakat. Bättre, snabbare och billigare.

En Mac lär nog aldrig bli billig men både Intel och Microsoft behöver konkurrens. Oligopol är bättre än monopol.

Permalänk
Medlem

En dator (eller en telefon för den delen) viktigaste del är inte processorn, det är inte ens OS utan det är 3e parts mjukvara. Apple tappade marknadsandelar förra gången de bytte (och bootcamp var en otrolig stor feature för OSx) , Windows Phone var faktiskt riktigt trevlig hårdvara och OS men inga appar och därmed inga marknadsandelar, windows RT hade inga program, blackberry hade kanonrykte, bra hårdvara (då och då) stor kundkrets men de hade inte 3e parts appar. Jag är fortfarande väldigt skeptisk till att iOS appar (nuvarande) är produktiva nog för att ersätta seriösa OSX eller windows program. Bara ryktet av att byta arkitektur kan få en innverkan på apples försäljning då många kan bli osäkra på att köpa en dator med en akitektur som kanske inte stöds om 2 år.

Långsiktigt så kan det såklart vara bra för apple och deras marginaler kommer säkert att gå upp men jag tror inte att det kommer att vara smärtfritt. Om de flesta grafiska designers etc väljer att köpa PC som sin nästa dator för att hela Adobe inte finns till iOS så kanske inte adobe bryr sig att stödja nya iOSX och det blir en negativ spiral.

Om detta lyckas handlar inte om Ghz, geekbench resultat eller namnet på OS, det handlar om att apple får med sig desktop utvecklare och det är långt ifrån säkert. Macbooks etc är inte alls dominerande på markanden och det designförsprånget som de tidigare hade är mer eller mindre uppätet (Ser microsoft Surface t.ex.)

Permalänk
Datavetare

Har skrivit flera gånger tidigare att min övertygelse har sedan Apple började göra egna ARM-designer (Iphone 5S och framåt) så har det inte handlat om de även ska gå över till ARM för MacBook-serien, utan bara när.

På det stora hela påverkar inte ISA (instruktionsuppsättning) prestanda supermycket, men x86 är en mindre optimal ISA medan 64-bitars ARM är en av de två ISA som är designad under detta årtionde och därmed designad för dagens krav. 64-bitars ARM kallas "Aarch64" och den andra (som i min mening är snäppet vassare som ISA) är RISC-V (som för övrigt är fri ISA till skillnad från ARM).

Redan idag har Apples senaste ARM CPU högre IPC jämfört med Intel i en rad fall. Intel leder sett till enkeltrådprestanda, men det kommer sig av högre frekvens.

Ändå får man vara snäll mot x86. Det var en helt OK ISA för 80-talet krav och den har klarat tidens tand betydligt bättre än många RISC-designer från 80-talet, bl.a. SPARC och MIPS var allt för bundna till en 5-stegs pipeline samt dåtidens kiselbegränsningar.

Nu när kompilatorer som LLVM/Clang börjar bli riktigt mogna för Aarch64 pekar mycket på att den fördel man har där av en vettig ISA ger någonstans mellan 0-30 % högre IPC (varierar beroende på typ av arbetslast), allt annat lika. Irrelevant så länge prestanda ökade rejält varje år, men nu när alla slår in i en IPC och frekvensvägg kommer detta bli vad som ger ARM (och på sikt RISC-V) en fördel över x86.

Ovanpå det har vi det här med multi-core... Första SMP-systemen med x86 dök upp redan i slutet av 80-talet, har för mig att man formaliserade saker som minneskonsistensmodell en bit in på 90-talet. Oavsett, man gjorde det innan någon tänkte på system med inte bara 2-4 kärnor och innan man egentligen funderat på hur man bäst presenterar sådant för programmerare. x86 har tyvärr en onödigt strikt minneskonsistensmodell som försvårar (drar mer transistorer) designer med många kärnor och lämnar en del prestanda på bordet i en del lägen (och tyvärr gör det också att program med race-buggar har en tendens att "fungera" på x86 men krascha på ARM...).

ARM (och RISC-V) har en betydligt mindre strikt minneskonsistensmodell + dessa båda är en perfekt match för specifikationen C, C++ och Java använder (föga oväntat då dessa ISA designades efter att dessa språk formaliserade sin konsistensmodell).

Misstänker att det inte är en fråga om AMD/Intel får börja fundera på ARM/RISC-V. AMDs ursprungliga plan för Zen innefattade faktiskt något de kallade "K12" som implementerade Aarch64. Tanken var att Zen och K12 skulle ha samma "back-end" men olika "front-ends" (en för x86 och en för Aarch64). Är övertygad att de suttit en mycket bättre position med Epyc om den varit baserad på Aarch64, nu kommer de blir överkörda av Qualcomm och Cavium i kampen om att sno åt sig lite av Intels 99 %-iga datacentermarknad.

Förmodar att Intel nog hellre kör med RISC-V än ARM, men de har precis som AMD, Apple, Qualcomm, m.fl., redan en ARM-licens som tillåter egendesignade ARM-baserade CPUer. Intel tillverkade förut en serie som kallades StrongARM som de köpte från DEC, den ersattes senare med en egenutvecklad ARM-design med namn Xscale.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att det här kan vara lite av en nyhetsanka, dvs. ett rykte som spridit sig.

Apple kommer med största sannolikhet att gå över till AArch64 förr eller senare, men man ska inte spekulera för mycket i exakt när.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

så att apple börjar göra egna chromebooks? kommer göra fortnite orättvist...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Låter rimligt med tanke på hur fin prestanda/effektivitet deras processorer har redan idag.

Ur en större perspektiv bör det också vara positivt med mer konkurrens inom vissa segment.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Om arkitekturen är ARM (mest troligt) kommer störredelen av de som dualbootar att ha ännu mindre skäl att skaffa mac, inte nu för att jag tror det är någon stor del av befolkningen.

Själv håller jag mig till linux och har inte haft några större problem oavsett vilken arkitektur jag ligger på

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Kommer säkerligen duga för deras macbook serie, känns som en relativt naturlig övergång för ett företag som apple.

Behåller de performance serier på desktop med intel och eventuellt i macbook pro segmentet kommer nog ingen vanlig konsument att ens känna, eller för den delen förstå, skillnaden.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Så länge prestandan finns/blir bättre och mjukvaran fungerar, så får de göra vad de vill...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD