Packard Bell EasyNote CPU upgradering?

Permalänk
Medlem

Packard Bell EasyNote CPU upgradering?

Någon dumpade en laptop i knät på mig, som ersättning för fysiska tjänster. Eftersom hon är så söt, hade jag inte hjärta att säga till henne att laptopen är skit, en långsam Celeron N2840, och en långsam 500 gB mekanisk disk, kombinerat med 4 gB RAM, osv. Katastrof. Jag skiter fullständigt i batteritid, men är det någon som vet vad en sådan här har för lösning, är CPU'n sockel monterad och kan bytas, eller är den, vilket jag misstänker, lödd på moderkortet? Google gav inget svar, vilket brukar betyda det senare, men jag tänkte att det var värt att fråga här innan man kastade in handduken...

I värsta fall letar jag reda på någon som behöver en surf-dator, och ger bort den här jäkla grejen, men det hade ju varit kul om det gick att göra den användbar. Med tanke på CPU'n så räcker det inte med att dubbla mängden RAM, och stoppa i en SSD, för att den ska bli roligare...
modell:
MS2397
ENTG71BM-C8SG

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vila i frid

Släng skiten. Det är elakt att ge bort den, ens som gåva. Den sitter som ball grid array FCBGA1170.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den sitter som ball grid array FCBGA1170.

Fastlött skit alltså. Nå, då blir det en gåva till någon jag ogillar helt enkelt. Har något 2gB RAM minne jag kan sätta i i stället för 4'an som sitter där i dag. Säkerligen har jag någon 120-200gB sATA disk med.

Tack.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det krävs ju inte mycket CPU för att ha den som surfburk.
Lite mer minne + SSD och fräsch installation kommer du långt med.

Permalänk
Medlem

Just nu håller jag på att kasta ut den genom närmsta fönster. Packard Bells supportsite är helt värdelös, och efter att ha försökt i en halvtimma med olika browsers att försöka fylla i deras formulär för att "registrera sig" så man ska kunna ta del av deras resurser, utan framgång, så försöker jag maila deras officiella support-mail, "mea_helpdesk@packardbell.com" vilken studsar...

Nu skiter jag i det här för i kväll, så viktigt är det inte med drivrutiner till touchpad....

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om det bara ska vara en surfburk kan du ju slänga i en linux dist. som inte är så krävande? Om du inte måste ha windows dvs.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Blupparen:

Om det bara ska vara en surfburk kan du ju slänga i en linux dist. som inte är så krävande? Om du inte måste ha windows dvs.

Fast det är ju inte datorn och dess operativ som gör den "slö" utan all jämra bling-bling överflödig kod på "moderna" websajter som skall tolkas. T.ex. för mig här på sweclockers är det enbart sweclockers.com som tillåts att köra javascript, all extern kod blockeras.