Permalänk
Medlem

Tilgin HG2611 stänger av 2,4 GHz?

Min dotter har Bahnhof med IP-telefoni via en router från dem. Det är router nr 2 från Bahnhof av typen HG2611. Den första fick jag utbytt då den bootade om så fort man var inne i Wirelesskonfigurationen.
Den andra har egenheten att den efter en viss tid (ibland minuter, ibland timmar och ibland dagar) slutar fungera på 2,4 GHz). De SSID som är uppsatta (ett original "fabrik" och ett tillagt) visar sig som enabled men disconnected. Enda sättet att få igång dem är att låta routern stå avstängd några minuter. Dp fungerar allt igen.
De enda ändringarna mot fabrikskonfiguration jag har gjort är
1. Lagt till två SSID, ett på 2,4 ett på 5.
2. Bytt WPA2-nyckel till något som jag kommer ihåg.

Någon som har upplevt något liknande eller har tips på lösning?
Jag har totalt sett mindre än 10 enheter anslutna.

Permalänk
Medlem

Har ett par vänner som säger sig ha samma problem som du. Har dock ännu inte varit där och felsökt ännu så har ingen aning vad felet kan beror på än. Men prova gör en fabrikåterställning av routern och fortsätt ha två olika SSID.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har ett par vänner som säger sig ha samma problem som du. Har dock ännu inte varit där och felsökt ännu så har ingen aning vad felet kan beror på än. Men prova gör en fabrikåterställning av routern och fortsätt ha två olika SSID.

Har provat fabriksåterställning på nytt och efter det bara lagt in två SSID och ändrat lösenfrasen på de ursprungliga. Det stänger ändå av sig.
Har kört samma anslutning med en Asusrouter utan problem, men den stödjer inte IP-telefoni vilket vi vill ha.
Jag har öppnat ett supportärende till Bahnhof för att se vad de säger.

Permalänk
Medlem

Lyfter upp den här tråden igen
Har samma problem som er med ADSL via Bahnhof på en Tilgin HG2281. I helgen så slutade 2,4Ghz att fungera vid två tillfällen och det krävs en omstart av router för att det ska fungera. Enl supporten kan jag ha för många saker kopplade till bandet. har idag 11 element som är kopplade så ca 15 enheter totalt.

Hur har ni löst för att komma runt problemet? Bahnhof skickar inte någon ny router då garantin gått ut på den jag har.