lenovo tb-7504x efter factroy reset

Permalänk

lenovo tb-7504x efter factroy reset

Tjo,
Har ett problem med min lenovo tb-7504x efter jag gjorde en hardware factory reset på den så kommer jag inte in i den längre. När jag startar den vill den att jag loggar in på senaste användna google kontot. Men jag hade inget och nu kommer jag inte vidare. Har jag missat något eller hur kommer jag vidare utan att logga in på ett google konto ?

/Force

Permalänk
Medlem

@forcevision:
Det här med att behöva logga in på ett Google konto är ett skydd som de flesta tillverkare har, för att om enheten te.x blir stulen, så ska tjuven inte kunna återställa enheten för att på det viset kunna använda den.

Du har troligtvis ett Google konto du har använt, eftersom det krävs för att kunna använda te.x Google Playstore (att du sen kanske inte kommer ihäg vad det är, är en annan femma).

För att slippa det här med att behöva logga in på ett Google konto efter en återställning, så ska man ta bort alla Google konto på enheten, innan man återställer den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Men allt skall väll försvinna när man gör en hårdvaru reset om jag fattat det rätt. Jag har inte haft något google konto på denna plattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@forcevision:
Om du säger att du inte har haft något Google konto på den (även om jag har svårt att tro det, eftersom man blir påmind stup i kvarten att logga in på eller skapa ett), så får jag väl tro på dig.

Prova att se till att den inte kan få tillgång till internet, genom att ta bort sim-kort och inte ha något WIFI aktivt som den kan logga in på.

Det finns i regel två sätt att göra en fabriks återställning, varar bara den ena tar bort allt, och det är genom att välja "reset and erase internal storage".
Väljer man bara reset, så finns det saker kvar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@forcevision:
Om du säger att du inte har haft något Google konto på den (även om jag har svårt att tro det, eftersom man blir påmind stup i kvarten att logga in på eller skapa ett), så får jag väl tro på dig.

Prova att se till att den inte kan få tillgång till internet, genom att ta bort sim-kort och inte ha något WIFI aktivt som den kan logga in på.

Det finns i regel två sätt att göra en fabriks återställning, varar bara den ena tar bort allt, och det är genom att välja "reset and erase internal storage".
Väljer man bara reset, så finns det saker kvar.

Nej det stämmer faktiskt jag skapade ett gmail konto. Men jag kommer inte ihåg vad mailen heter. Ok kan prova att ta ur sim kortet stänga av wifi. Vad jag såg finns det inget som heter så i fabriksåterställnings menyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan man få reda på vilken e-post adress som plattan är kopplad till på något sätt?

Permalänk
Medlem

@forcevision:
Nej, om du inte kommer ihåg det, är din enda möjlighet att kontakta butik där du har köpt den eller tillverkaren direkt och begära att få den återställd med hjälp av en systemimage.
Detta är dock i regel inte gratis, utan kommer förmodligen att kosta en slant.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Okej, min nästa fråga är kan man flasha om till annan firmware och att få bort det då ?

Permalänk
Medlem

@forcevision:
Förmodligen, men det kräver i regel att man rootar enheten, vilket bryter garantin.
Kingroot (jag länkar inte till det, eftersom det troligtvis är en gråzon till vad som är tillåtet här på SweC) brukar fungera på de flesta enheter.
Efter att ha rootat den, kan du sedan flasha om med valfri firmware, var dock medveten om att vissa tillverkare låser BOOTROM, och gör det därmed i princip omöjligt att flasha in en annan firmware.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:
Okej, detta är helt sjukt. Jag har några samsung enheter som jag kan göra reset på men aldrig haft detta problemet. Är det bara Lenovo som har denna typ av verifikation ?
Lenovo kan inte hjälpa mig heller utan då måste man byta ut hela moderkortet, låter så hum hum konstigt.

Permalänk
Medlem

@forcevision:
Jag vet inte vilka tillverkare som har denna typ av verifikation, men jag har läst att en hel del har detta problem efter en återställning.

Nu är det visserligen försent för dig på din Lenovo, men för att undvika detta problem så måste man ta bort alla Google konton på enheten innan man gör en återställning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@forcevision:
Jag vet inte vilka tillverkare som har denna typ av verifikation, men jag har läst att en hel del har detta problem efter en återställning.

Nu är det visserligen försent för dig på din Lenovo, men för att undvika detta problem så måste man ta bort alla Google konton på enheten innan man gör en återställning.

Okej, så skall man göra en återställning och inte få verifikationen då måste man ta bort googlekonton i enheten först sedan göra återställningen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, så skall man göra en återställning och inte få verifikationen då måste man ta bort googlekonton i enheten först sedan göra återställningen ?

Som jag har läst/förstått ja, eftersom finns det inget Google konto på enheten, så finns det inget att verifiera mot.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Tycker det är helt sjukt, om jag gör en fabriksåterställning så skall allt återställas så som när jag köpte den. Aldrig varit med om detta på mina Samsung enheter. Detta måste vara en Lenovo grej

Skickades från m.sweclockers.com