Vinn nätagg från Seasonic

Jättekonstigt problem med HDMI

Permalänk

Jättekonstigt problem med HDMI

Hej!

Jag har ett skumt problem med min HDMI-signal. När jag kommer in i Windows så slutar den fungera av någon anledning.

Jag började med att koppla TV'n till datorn och försöka spegla skärmen till den, men den hittades överhuvudtaget inte i Windows. Jag testade alla tre HDMI-ingångar.

För att felsöka kopplade jag även in samma HDMI kabel in i datorskärmen som normalt går med en DVI-kabel, men det gick inte att byta över och köra över HDMI kabel istället. Jag drog ur DVI-kabeln helt och hållet och gjorde en omstart. Några sekunder in i uppstart så kickar skärmen igång över HDMI sen kommer windows laddningssymbol upp, sedan slocknar den helt när jag skulle komma in på skrivbordet.

Jag har testat att köra HDMI i BIOS, men det fungerar inte.

Jag har ett Geforce 760 och en 3770K processor om det spelar någon roll.

Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Första steget vore att testa med en annan HDMI-kabel för att se om kabeln i fråga faktiskt inte är paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Första steget vore att testa med en annan HDMI-kabel för att se om kabeln i fråga faktiskt inte är paj.

Hen säger sig ju se Windows laddningssymbol så tvivlar på att den är trasig.

Min gissning är snarare att hen stängt av extern skärm och att det därför blir svart, brukar finnas funktionstangenter för det alt att man i Windows 10 kör Windows Mobility Center (som säkert heter något annat på Svenska) i Windows 10 (om det nu är vad som körs) genom att t.ex. högerklicka på batterikonen. Sen finns det typ 100 andra grejer som kan strula just när det gäller HDMI och PC men ska väl börja nånstans

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att HDMI i bios inte fungerar? Du får ingen bild i vare sig bios eller Windows, bara en liten stund under laddningen av Windows?

En möjlighet är att du har upplösning/uppdateringsfrekvens inställd på ett format som din TV inte klarar att ta emot. Testa att sänka till något lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hen säger sig ju se Windows laddningssymbol så tvivlar på att den är trasig.

Min gissning är snarare att hen stängt av extern skärm och att det därför blir svart, brukar finnas funktionstangenter för det alt att man i Windows 10 kör Windows Mobility Center (som säkert heter något annat på Svenska) i Windows 10 (om det nu är vad som körs) genom att t.ex. högerklicka på batterikonen. Sen finns det typ 100 andra grejer som kan strula just när det gäller HDMI och PC men ska väl börja nånstans

Jag vet, hade ändå testat med en annan kabel för att fastställa. Det kan vara glapp i kabeln eller något annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör aldrig koppla kablar när någon del är igång.
Att spegla utgångarna kan ofta innebära att du matar ut en signal som tvn inte kan visa så har du koll på att upplösning och uppdateringsfrekvensen är kompatibel med tvn ?
Det kan ofta blir strul med hdcp om man blandar hdmi med signaler via nån annan typ av interface som dvi.
Det kan vara en dålig kabel, det kan vara nått hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är inte fel på kabeln eftersom datorn beter sig på exakt samma sätt när jag startar upp den. Det är inga konstigheter med upplösningen den står på 1920x1080 och det stöder båda skärmarna.

Permalänk

Windows mobility center är avstängt för desktop såtillvida man inte loggar in som admin och ändrar det.

Fler förslag tas tacksamt emot, men försök undvika de allra mest självklara såsom att kolla kabeln. Såna grejer har jag redan uteslutit med testet jag har gjort och fått både kabel och hårdvara att fungera utanför Windows. Det här är garanterat ett mjukvaruproblem.

Permalänk

@Pyoko: Precis, det är bara några sekunder vid uppstart som den kickar igång, vilket är konstigt. Det fungerar utanför windows miljön, men inte i BIOS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreasg1981:

Windows mobility center är avstängt för desktop såtillvida man inte loggar in som admin och ändrar det.

Fler förslag tas tacksamt emot, men försök undvika de allra mest självklara såsom att kolla kabeln. Såna grejer har jag redan uteslutit med testet jag har gjort och fått både kabel och hårdvara att fungera utanför Windows. Det här är garanterat ett mjukvaruproblem.

Uppfatta mig inte som dryg nu, men har du fått kabeln att fungera med 1080P upplösning? För bara för att kabeln funkar när Windows laddar så betyder det inte att den funkar med högre upplösning och därmed högre bitrate.

Annars är nog det bästa tipset att koppla in både din vanliga skärm och TV'n samtidigt. Då kan du se om Windows alls kan detektera skärmen, plus att du kan ändra inställningar.
Edit: Ser att du redan gjort detta och att datorn inte hittar TV'n. Det får mig att tro att det är ett hårdvaruproblem ändå. Kanske fel på HDMI-porten på ditt grafikkort eller fel på just kabeln.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att kabeln inte har tillräckligt med bandbredd. Testa ny kabel.

Permalänk
Medlem

Råkade starta om datorn när jag hade speglat skärmen till TVn, fick göra en systemåterställning för att ens kunna få bild när HDMI-kabeln till TVn var inkopplad... Måste vara någon bugg :/

Permalänk

Av någon anledning så har bios börjat fungera nu. Jag har filmat så ni får se själva vad som händer. Står fast vid att det är ett problem i Windows 10.
https://www.youtube.com/watch?v=e1SCnViRVlY

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är alltså inte enbart vid spegling som hdmi inte fungerar, det är överlag som signalen bara försvinner inuti Windows.

Permalänk

Nu har jag gjort en "fresh start" genom windows defender security center. Efter ominstallationen av Windows så fungerar allt som det ska.

Tack till alla som bad mig kolla kabeln er hjälp var ovärderlig.