Skrivet av Andyah:
Förstår inte det där att vissa skriver att dom blev utkastade efter match. Jag gick bara vidare till nästa match efter nån minut efter alla poäng mm visats, den frågade om du ville stanna i samma team, sen kom det att man kunde gå vidare till nästa runda.
Om man inte spelade men en kompis fick man välja om du ville stanna i samma squad, inte team som jag minns det.
Istället för att lagen byter sida på samma karta, eller att nästa bana började laddas i bakgrunden efter matchens slut i en förutsägbar följd som ALLA Battlefield spelen tidigare har gjort.
Fortgick det genom att man satt och vänta ibland flera minuter på ny matchmaking genom ny slumpning.
Sedan, återigen vänta lite till på att tillräckligt mängd nya andra spelare också skulle slumpas in på nytt, kunde vara exakt samma karta igen samt samma lagsida osv.
Helt slumpmässig och ja det är väl exakt det som förväntas av matchmaking samt just det jag inte vill ha dvs. ingen yolo matchmaking överhuvudtaget. Det är ju bara skräp.
Problemet kanske är att med den lösning EA kanske har valt att köra med så finns det i praktiken ingen dedikerad resurs/server som roterar utvalda kartor i en förutbestämd följd som aktivt kan eller ska administreras för den delen.
Vilket brukar vara det man vill ha och förväntar sig som standard i alla multiplayer FPS sedan urminnes tid för en bra spelupplevelse längre än 15-20 minuter. Eller en runda som man brukar säga, bra Battlefield rundor kunde pågå 40-60 minuter.
Istället ligger det väl ett kubernetes skript i ett virtuellt kluster eller liknande som skapar en pod/resurs efter en köad förfrågan istället för att i förväg erbjuda ett förväntat önskemål där spelarna önskas och förväntas bara spela 15 minuter för podden/resursen sen tas ner och stängs av och slänger ut alla spelarna/squads med badvattnet tillbaka i en serveringskö, dvs återgår till matchmaking.
Men finns inget aktivt community så finns det väl förstås ingen anledning till var sig servers eller serverbrowser iofs.
Ungefär som att gå in i en pizzeria och du ser att ugnen är inte ens påslagen, du å dina vänner kommer ändå få en pizza ganska snart men först skall du/ni start ett roulettehjul, alternativt hänvisas till deras portal där du kan gå ut och leta efter en pizzaslice som verkar bra ifrån någon annans tallrik innan den redan hunnit lämna restaurangen.
Kostnadseffektivt till bekostnad på upplevelsen, EA - dina pengar är nu mina, nästa kund.