Varför får jag bara ut 10mbps av 100mbps?

Permalänk

Varför får jag bara ut 10mbps av 100mbps?

Tjena!
Har sedan kanske fyra år tillbaka varit uppkopplad på fiber, 100/100. Men för ungefär två veckor sedan började mitt internet på datorn krångla lite, märkte att jag tappade internet då och då, ethernet-kabeln ansågs inte vara ansluten, oidentifierat nätverk etc. Jag sitter fortfarande på samma problem. MEN när jag väl ansluter mig får jag bara ut 10 mbit, även fast jag tidigare fått ut 100, har testat att uppdatera drivrutinerna till senaste, skannat datorn med malwarebytes och allt möjligt även checkat på bredbandskollen, har självklart även startat om routern. Jag har även testat kopplat in i alla olika portar i routern med 3 olika kablar, får samma problem överallt. Har även testat koppla in en annan dator och då får jag 100/100 på den datorn. Så det är inget isp eller router fel. Vad kan det vara för fel? Finns det någon inställning som kan ha satt gränsen på 10 mbit istället för 100 eller håller mitt nätverkskort på att dö?

Permalänk
Medlem

Kolla här.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det är risk för trasigt nätverksport på din dator. Men det kan vara SW om du har tur, vad har du för dator? Exakt modelnummer om det är laptop, eller moderkort om det är stationär.

Permalänk
Medlem

Testa med andra enheter, min tidigare internetleverantör hade en förkärlek för att dra ner min anslutning till 10/10 ungefär 1-2ggr per halvår (det var standardhastigheten i vår samfällighet som ingick) trots att jag betalade för 100/100. Krävdes överbevisning varenda gång innan de ändrade hastigheten igen, då de alltid försökte med att det var fel på min utrustning etc etc...

Visa signatur

Apple

Permalänk

Provat med annan nätverkskabel?

Jag hade 300 mbit en gång i tiden. Sladden gick under en dörrlist, ganska klämd. Det visade sig när jag bytte sladden att jag fick 300 mbit istället för 100 mbit. Båda kablarna var CAT6.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mindfighter:

Testa med andra enheter, min tidigare internetleverantör hade en förkärlek för att dra ner min anslutning till 10/10 ungefär 1-2ggr per halvår (det var standardhastigheten i vår samfällighet som ingick) trots att jag betalade för 100/100. Krävdes överbevisning varenda gång innan de ändrade hastigheten igen, då de alltid försökte med att det var fel på min utrustning etc etc...

Skrivet av fischer12:

Har även testat koppla in en annan dator och då får jag 100/100 på den datorn.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av calvinclown:

Provat med annan nätverkskabel?

Jag hade 300 mbit en gång i tiden. Sladden gick under en dörrlist, ganska klämd. Det visade sig när jag bytte sladden att jag fick 300 mbit istället för 100 mbit. Båda kablarna var CAT6.

Skrivet av fischer12:

Jag har även testat kopplat in i alla olika portar i routern med 3 olika kablar, får samma problem överallt.

Läser folk inte frågorna innan de svarar?

@fischer12 Har du gjort någon förändring inom samma tidsrymd med din dator? Installerat någon ny komponent? Ändrat drivrutiner? Du skrev att du provat att uppdatera drivarna till nätverket, men har du provat att nedgradera till en äldre drivrutin? Det kanske är den nyaste drivrutinen som ställer till problemet?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@Oneone: Har redan på auto

Permalänk
Permalänk

@calvinclown: Testat med 3 olika kablar

Permalänk

@Mindfighter: Som jag skrivit får jag 100/100 på alla andra enheter jag kopplar in trådat

Permalänk

@Xyborg: Inte gjort någon förändring alls, har samma drivrutiner som innan när jag hade 100/100

Permalänk
Medlem

Om du kan få låna eller köpa ett billigt 100 Mb/s pci-e-nätverkskort så skulle du kunna testa med det, för att se om det är moderkortets integrerade nätverkskrets som fått frispel (t.ex. pga en rejäl elektrostatisk urladdning). Eller ja, det finns väl usb 3.0-anslutna nätverkskort också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed: Kopplade precis in en usb dosa dlink så jag kör via trådlöst, då får jag 85/85, betyder detta att det borde vara ett hårdvaru fel?

Permalänk
Skrivet av fischer12:

@backfeed: Kopplade precis in en usb dosa dlink så jag kör via trådlöst, då får jag 85/85, betyder detta att det borde vara ett hårdvaru fel?

ganska troligt.

eller iom att du körde auto så kanske den fått fnatt och tycker 10Mbit är bästa.

testa att låsa till 100Mbit eller 1000Mbit och se vad som händer får du ändå bar ut 10 är troligen något trasigt.

ganska troligt nätverkskortet isf eftersom all annan utrustning verkar vara testad enligt din beskrivning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Sötast

Testa boota linux live.

Funkar det så är det drivrutinsfel, annars mest troligt hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fischer12:

Ok, då är det inte det gamla ökända Killer-NIC som spökar. Kolla tipset om live-Linux (eller annan Linux-dist ) som går att boota direkt från en USB. Sen vet du om det är HW eller drivrutin.

Permalänk

@Rouge of Darkness: Det är hårdvaru fel, nic på moderkortet har ballat ut helt och hållet. Har haft polare hos mig som försökt hjälpa mig mig som dagligen jobbar inom nätverk och kommunikation. Dem sa åt mig att det bara är att byta ut det. Som tur är har jag fortfarande garanti på moderkortet då det är bara 1 år gammalt. Tack för alla era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fischer12:

@Oneone: Har redan på auto

ja, men ta bort auto och testa 1000 , eller 10mb osv för att se vilka olika hastigheter som fungerar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

@Oneone: Testat allting, även tagit hit en polare som jobbar inom nätverk. Han sa att nic kortet måste vara sönder på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fischer12:

@Oneone: Testat allting, även tagit hit en polare som jobbar inom nätverk. Han sa att nic kortet måste vara sönder på moderkortet.

Vad kör du för antivirus/firewall? inaktiverar du dessa - sker samma sak då?

https://saintlad.com/slow-internet-on-windows-10/
"Find out which of your apps take up most of your Internet" kolla om något ligger och drar & sedan via GPO - "10. Adjust the Internet Bandwidth Settings" & "8 Disabling LSO"
Kanske du kör µtorrent och deras autoupdate kastat in en bot igen? ^^
" Large Send Offload V2 (IPv4) " - verkar vara något nytt för Win10.

Att porten plötsligt stryps är konstigt, min polare har ett Dlink trådlöst kort som han alltid fick 70mb/s ur, men efter uppgradering till Win10 stryps det redan så lågt som 30mb/s, vi har också "gjort allt" utan att lösa det.

Däremot upptäckte han följande:
Kör han bredbandskollen gång på gång flera gånger irad så går hastigheten upp..? Som att nätet måste användas för att han ska få "ut mer än nödvändigt"

edit, eftersom du testat allt, men kör dessa 'newb' saker:
Några tools från realtek:
http://www.realtek.com.tw/Downloads/downloadsView.aspx?Conn=4...
"Win10 Auto Installation Program" och "Diagnostic Program for Vista/Win7/Win8/Win10"

Skrivet av fischer12:

@Rouge of Darkness: Det är hårdvaru fel, nic på moderkortet har ballat ut helt och hållet. Har haft polare hos mig som försökt hjälpa mig mig som dagligen jobbar inom nätverk och kommunikation. Dem sa åt mig att det bara är att byta ut det. Som tur är har jag fortfarande garanti på moderkortet då det är bara 1 år gammalt. Tack för alla era svar!

Tipset är ändå, kolla Linux Live USB, https://unetbootin.github.io/ denna laddar ned och ordnar en usbsticka färdigt åt dig, bara välja i listan vilken du vill ha.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7