Dator vägrar boota USB med Windows, bara Linux

Permalänk
Medlem

Dator vägrar boota USB med Windows, bara Linux

Jag vet inte alls vad det är för fel, men min laptop vägrar boota ett USB-minne med Windows. Jag har använt det tidigare till installation, så det funkar. Sätter jag i ett USB med Linux, bootar om, väljer USB så kommer den in i Linux-installationen. Gör jag samma med USB-minnet med Windows, så bootar datorn in i gamla operativsystemet. Har jag missat någon inställning i BIOS eller nåt?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag vet inte alls vad det är för fel, men min laptop vägrar boota ett USB-minne med Windows. Jag har använt det tidigare till installation, så det funkar. Sätter jag i ett USB med Linux, bootar om, väljer USB så kommer den in i Linux-installationen. Gör jag samma med USB-minnet med Windows, så bootar datorn in i gamla operativsystemet. Har jag missat någon inställning i BIOS eller nåt?

Förutsatt att USB fungerar felfritt så kan Windows BIOS vara inställd på säker uppstart, alltså blockerar boot på usb.
Kolla bios om du hittar något.

Du kan skicka med vad du har för moderkort/dator så kan vi försöka hjälpa dig att hitta.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@TheJonaz:
Vad är det för Windows versioner?
Var det på en annan datorn som USB minnet funkade?
Var datorn som den funkade ny och datorn som inte funkade gammal?

Testa skapa en ny Windows installations USB minne/skiva. Att den funkat förut att installera med betyder inte att den fortfarande gör det. Kan också varierar från datorn till dator. Särskilt om det är Win 10.

Testa andra USB portar på datorn. Om datorn både har USB 2 och 3 portar kan det hända att den funka med ena typen av port men inte andra.

Permalänk

Kommer du åt boot menu? Alltså att du kan välja vad du vill boota från? Går att ställa in i bios.
Se till att du inte har aktiverat secure boot och att uefi boot är på enable i bios.

Permalänk
Medlem

och det viktigaste - USB-stickan skall vara monterad innan man slår på strömmen av datorn då UFEI mm. checkas innan något börja synas på datorns skärm - och väl inläst så är det kvar till nästa kall-reboot då det inte läses in på nytt när man byter media eller kopplar in något i efterhand - samma sak om man använder CD/DVD-media att allt sådan skall vara ilagt och färdigt innan strömmen slås på.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är opersonlig, men jag svarar alla på en gång:

Datorn är en HP 850 G2. Samma USB-minne installerade jag Windows med på en stationär dator häromdagen. Secure Boot är inaktiverat, BIOS är inställt på Legacy (9inte CSM-valen, 2 stycken olika) och jag kommer ¨t bootmeny, så jag kan välja att boota från USB-minne. Som jag skrev, stoppar jag in ett med Ubuntu på, så bootar den det installationsprogramet, men inte med Windows

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat 4 olika laptops, 3 olika USB-minnen, 2 olika versioner av Windows, 3 versioner av Linux..och INGEN av Windows funkar. Blir snart galen

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

@TheJonaz:
Vilket Windows (Win 7, 8 eller 10) pratar vi om här?
Hur har du skapat det (med vilket program)?
Om det handlar om Win 8/10, så har Microsoft's egna iaf. haft problem med att göra USB stickan bootbar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hur gör du för att skapa Windows USB-disken? Lägger du över en ISO, eller kör du Windows verktyg för det?

Permalänk
Medlem

Nu chansar jag endast, jag vet tyvärr inte vad som kan vara felet, men vad är det du använder för att göra ett installationsmedium till Windows? Är det Windows egna verktyg (Media Creation Tool)? Har du testat med t.ex. Rufus istället när du gör en bootbar USB-sticka?

Den enda anledningen till att jag frågar är för att min Windows-installation bestämde sig för att ta bort min EFI-partition för några dagar sedan, och då jag ändå kände att det var dags att formatera om datorn så försökte jag skapa en bootbar sticka via Windows Media Creation Tool (på en annan dator, självklart) men den misslyckades flera gånger på flera stickor det inte varit problem med förut (fick försöka igen flera gånger vilket gjorde att det gick igenom så småningom) men Rufus klarade av att göra en bootbar sticka på första försöket på samtliga minnen.

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan typ av minne ? vi har det problemet med en datormodell (HP 840 G2), det går inte att bota med några noname-minnen nån köpte in , tar vi ett minne av annat märke så funkar det utmärkt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Jag har nu testat 4 olika laptops, 3 olika USB-minnen, 2 olika versioner av Windows, 3 versioner av Linux..och INGEN av Windows funkar. Blir snart galen

Skapa boot-media med Rufus. https://rufus.akeo.ie/

Med secure boot aktiverad och CSM i icke-legacy så står datorn i UEFI-läge, vilket innebär att boot-media måste skapas med en partition av typen GPT, vanligtvis formaterad FAT32, möjligt att NTFS också funkar för Windows.

Med secure boot inaktiverad och CSM i legacy-läge så bootar datorn i ett emulerat legacy-läge, vilket innebär att boot-media måste skapas med en partition av typen MBR, vanligtvis FAT32, men kan även vara så att NTFS funkar.

Starta Rufus, välj iso-filen för Windows 10, Rufus kommer ställa in lite inställningar åt dig som den tror du kommer vilja använda - ändra dessa efter behov.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Windows 10 Pro, använder senaste versionen av Rufus med Partition scheme: GPT opch Target system: UEFI (non CSM)

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

@ThisIsDansk: Jag använder Rufus

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

@mr_sQuinty: Jag har testat med SanDisk Cruzer Edge 8GB, Corsair Flash Voyager och Sandisk Ultra Backup 8GB

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Eftersom det har nämnts Rufus.

I Rufus (iaf. i den versionen av det jag har) så kan man välja "MBR partiton scheme for BIOS or UEFI" Rufus kommer då att skapa det så det är bootbart för både BIOS (legacy) & UEFI (secure boot).

Om jag pluggar in min USB sticka med Win 10 (skapad i Rufus med ovanstående inställning) och går in i BIOS/UEFI på min dator, så ser jag 2st varianter av det, en för UEFI, och en för BIOS.

Så vad jag kan förstå, så spelar det ingen roll om man har Secure boot på eller av i UEFI/BIOS, om den är skapad med den inställningen, då det kommer att väljas det som är passande, och datorn kommer att starta från USB stickan oavsett.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@elBenko: "Tror" jag gör så, men ska dubbelkolla de inställningarna

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk

Har du valt att boota från Legacy kommer du inte kunnna boota, då ditt minne är UEFI.
Så antingen får du ha en windows installation med legacy eller ändra till uefi i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Ursäkta om jag är opersonlig, men jag svarar alla på en gång:

Datorn är en HP 850 G2. Samma USB-minne installerade jag Windows med på en stationär dator häromdagen. Secure Boot är inaktiverat, BIOS är inställt på Legacy (9inte CSM-valen, 2 stycken olika) och jag kommer ¨t bootmeny, så jag kan välja att boota från USB-minne. Som jag skrev, stoppar jag in ett med Ubuntu på, så bootar den det installationsprogramet, men inte med Windows

Kör inte NTFS på USB stickan (vilket en del program gör). HP/OEM maskiners BIOS är lite kinkiga med att starta dessa med USB. Tänk också på att du inte ska använda GPT, utan MBR på stickan, och vanlig hederlig FAT32. Rufus har fuckat till det för mig flera gånger pga detta. Detta är lite av halvdan UEFI på en del OEM maskiner som ställer till det.

Windows har en egen USB skapare som är enklaste sättet med tex Win 10. (Finns för 8.1 också)

Om du kör Win 7 kan du göra det manuellt istället (samma sätt fungerar för 8/10 också):
https://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/configur...

Annat alt är att använda YUMI istället:
https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/
Där kan du välja att skapa USB stickor med flera olika installations media i en stor sticka.

Permalänk
Medlem

OK, ENORMT tack till er alla. Jag fick det att funka. Behövde helt enkelt ändra till MBR istället för GPT, så bootade datorn till Windows-installationen! Håll tummarna nu på att jag kan installera Ubuntu vid sidan om också, hade strul med det sist

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org