Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

App idé?

Vet inte om jag är ute och cyklar nu eller om jag fick en bra idé till en app som jag tänkte bolla med er, kanske redan finns och jag sovit under en sten..

Tänkte på detta när jag va på stan och shoppade här om dan att man har på tok för många medlemskort i plånboken så varför inte samla alla kort man har digitalt i en app som man bara blippar istället för att behöva leta fram rätt medlemskort.

När man blippar mobilen hos kassören i den affär man är i så känner appen automatiskt av vilken affär man är i samt scannar in ditt köp.

Detta borde eliminera all dessa kort man har i plånboken för att få en ynka liten %.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Min Oneplus har någon funktion som kanske påminner om detta, inte testat den dock.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015

Wallet i iOS

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Samsung Pay gör typ det du beskriver.

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.325v kyls av en Be Quiet! Dark Rock PRO 4 -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair RM650i -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- SSD 3 LITEONIT LGT256M6G 256GB m.2 -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Mar 2012

@Gyhlen: vad menar du med typ?

jag blev själv lite nyfiken om detta och det är därför jag frågar

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

Tror samsung pay har stöd för ica kort iaf

| INTEL i7 7700K@4,9GHZ | NOCTUA NH-D15 | ASUS PRIME Z270-P | 32GB DDR4@3000mhz | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL MX300 SSD | 4TB HDD | WIN 10 | BENQ XL2420Z@144hz| SUPERNOVA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@rinosaur: Nu vill jag dock att alla butiker ska vara anslutna så att man slipper kort överlag sorry om jag förklarar dåligt.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

När det gäller kort som läses av med NFC så skulle man kunna testa denna appen

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.yuanwofei.c...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av elBenko:

När det gäller kort som läses av med NFC så skulle man kunna testa denna appen

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.yuanwofei.c...

Och detta funkar i Svenska butiker?

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

@crew seven: Har butiken ett medlemskort samt läsare i butiken som använder sig av NFC så ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka. Du får väl testa

Krävs en rootad telefon dock, vilket inte alla har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av elBenko:

@crew seven: Har butiken ett medlemskort samt läsare i butiken som använder sig av NFC så ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka. Du får väl testa

Jag vill att man ska kunna gå in i valfri butik läsa av mobilen få fram medlemskortet via mobilen thats it. Går jag in på Jula och köper lite el-sladd så frågar dom efter medlemskort jag vill slippa hela den processen och enbart visa upp min mobil.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jun 2011

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men jag tror inte problemet är appen i sig, utan att få butiker att ansluta sig till ett sådant system?

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

@crew seven: Jag förstår precis vad du menar, men det verkar inte som du förstod mig

Du har två alternativ, antingen en app som visar upp en bild med streckkod på ditt kort (som när man får digitala avier från postnord), där butiken scannar koden med vanlig streckkodsscanner.
Eller så "blippar" man hela telefonen mot kassans NFC-läsare, typ som om man betalar med apple pay/google pay/samsung pay, läsaren läser av informationen i NFC-taggen i telefonen (near field communication), och då använder man en app för att "emulera" svarskoder från olika de NFC-chip som sitter i medlemskorten.

För förstnämnda scenario finns det bl.a. en app på https://stocardapp.com/
Sistnämnda scenario länkade jag ett möjligt alternativ för i min förra post.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local host
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Rydisen:

Min Oneplus har någon funktion som kanske påminner om detta, inte testat den dock.

Oj totalt missat den i min Oneplus :/ vad heter den ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Har inte typ alla butiker gått över till att ha det på personnumret?
Kjell, Clas Ohlson, Granngården och iaf några av sportkedjorna har det så.
Akademibokhandeln med tror jag.
Cirkle K kopplar man det till kreditkortet.

Enda jag kan komma på som fortfarande har kort är ICA och Ikea, och på Ikea kan man ha det i appen.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av L'ombra:

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men jag tror inte problemet är appen i sig, utan att få butiker att ansluta sig till ett sådant system?

Absolut men varför inte? Om vi tar mig som är typiskt kund på på Jula varför inte snabba upp processen att jag hittar mitt medlemskort i plånboken tills att kassören blippat det.. Istället blippar bara kassören min mobil vilket tar 2 sek än att kassören ska vänta tills att kunden hittar kortet.

Det spar mig som kund en massa huvudvärk att bara blippa mobilen än att rota i plånboken efter massa medlemskort.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Ziggy_:

@Gyhlen: vad menar du med typ?

jag blev själv lite nyfiken om detta och det är därför jag frågar

Samsung Pay har stöd för en hel del andra kort än ens betalkort så att säga.

Mvh

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.325v kyls av en Be Quiet! Dark Rock PRO 4 -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair RM650i -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- SSD 3 LITEONIT LGT256M6G 256GB m.2 -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av crew seven:

Absolut men varför inte? Om vi tar mig som är typiskt kund på på Jula varför inte snabba upp processen att jag hittar mitt medlemskort i plånboken tills att kassören blippat det.. Istället blippar bara kassören min mobil vilket tar 2 sek än att kassören ska vänta tills att kunden hittar kortet.

Det spar mig som kund en massa huvudvärk att bara blippa mobilen än att rota i plånboken efter massa medlemskort.

Ingen säger att det är en dålig idé utan att det för en ”random” person är helt omöjligt att sluta det avtalet. Detta kommer isf komma från Apple/Samsung/Visa/Mastercard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@crew seven: Eller så ber du alla bolag att regga ditt betalkort. Som på Willys.
Betalar man med sitt reggade betalkort dras rabatten automatiskt.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator