Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Beg-marknaden, när anpassas den tror vi?

Permalänk
Medlem

Beg-marknaden, när anpassas den tror vi?

Ja nu när det är nya kort på väg in så ser jag en hel del kort komma ut på marknaden, och där vill såklart folk gärna få så mycket betalt det bara går, men ser inte att folk nappar som tidigare vilket också är förståeligt.

Hur lång tid tror vi det tar nu innan marknaden hittar den nivå som köpare är villig att betala för tex ett begagnat 1080? Tror vi på en snabb anpassning efter måndag när vi får lite kött på benen eller kommer det ta längre tid?

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

Köper hellre nytt faktiskt mindre huvudvärk.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Den absolut viktigaste faktorn är ju vad de nya korten kommer kosta.
Men om 2060 är ett litet snäpp bättre än 1080 lär 1080 på beg marknaden kosta runt <2060-nypris> minus 25% kan jag tro. Gissar 1080 landar på runt 3".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nolfie:

Ja nu när det är nya kort på väg in så ser jag en hel del kort komma ut på marknaden, och där vill såklart folk gärna få så mycket betalt det bara går, men ser inte att folk nappar som tidigare vilket också är förståeligt.

Hur lång tid tror vi det tar nu innan marknaden hittar den nivå som köpare är villig att betala för tex ett begagnat 1080? Tror vi på en snabb anpassning efter måndag när vi får lite kött på benen eller kommer det ta längre tid?

nja. priset på 1080 kommer inte sjunka mycket.
ett begagnat sådant för 3500: tycker jag är rimligt.
och 3000:- för ett 1070

jag ska snart sälja mitt 1070. då lägger jag ut det för 3000:-

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Inaktiv

Tror det beror på flera saker, hur de nya korten presterar mot 1080/1080ti, samt pris på de nya korten.
Högre pris innebär att färre kommer att uppgradera tiil en början, då dom vill vänta på att priset ska sjunka lite grann, då tex 2060 tredjeparts kommer med eftermarknadskylare i olika varianter.

Tillgång och efterfrågan styr väl priser till viss del även på beg.marknaden.
Om du funderar på ett beg. 1080 då dom nya korten har kommit så kommer dom nog att sjunka lite vad det lider då många har just detta kort och beg marknaden mättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Den absolut viktigaste faktorn är ju vad de nya korten kommer kosta.
Men om 2060 är ett litet snäpp bättre än 1080 lär 1080 på beg marknaden kosta runt <2060-nypris> minus 25% kan jag tro. Gissar 1080 landar på runt 3".

Varför skulle folk vilja betala -25% på nypriset för ett begagnat kort jämfört med ett fabriksnytt, som både är fabriksnytt, något snabbare, bättre stödjer nya tekniker och där man dessutom slipper de risker som finns att köpa begagnat (både risker med eventuella garantier och risker att bli lurad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Varför skulle folk vilja betala -25% på nypriset för ett begagnat kort jämfört med ett fabriksnytt, som både är fabriksnytt, något snabbare, bättre stödjer nya tekniker och där man dessutom slipper de risker som finns att köpa begagnat (både risker med eventuella garantier och risker att bli lurad).

Många köper gärna begagnat på ett eller annat sätt även om dom bara sparar några små hundringar eller så.
Kan inte säga jag hittat en bra deal begagnat på rätt länge även här på sweC där jag tycker det är värt att eventuellt minsta garanti och andra eventuella problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Den absolut viktigaste faktorn är ju vad de nya korten kommer kosta.
Men om 2060 är ett litet snäpp bättre än 1080 lär 1080 på beg marknaden kosta runt <2060-nypris> minus 25% kan jag tro. Gissar 1080 landar på runt 3".

Vad får dig att tro det?

Mönstret tidigare har varit att nya generationen x60 presterar som föregående x70. Ungefär. Sen har den ny generationen fördelar att den har stöd för vissa ny funktioner (ex det tidigare graffet kanske inte hade gsync men nya har det) och att den drar mindre ström. Men själv prestandan räknad i fps på samma inställningar brukar vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

nja. priset på 1080 kommer inte sjunka mycket.
ett begagnat sådant för 3500: tycker jag är rimligt.
och 3000:- för ett 1070

jag ska snart sälja mitt 1070. då lägger jag ut det för 3000:-

Om 2060 presterar som 1080 och hamnar på en någorlunda prisvärd nivå låt säga 3000-3600 så kommer det att pressa ner andrahandsvärdet på både 1080 och 1070.

Skrivet av PlogarN97:

Vad får dig att tro det?

Mönstret tidigare har varit att nya generationen x60 presterar som föregående x70. Ungefär. Sen har den ny generationen fördelar att den har stöd för vissa ny funktioner (ex det tidigare graffet kanske inte hade gsync men nya har det) och att den drar mindre ström. Men själv prestandan räknad i fps på samma inställningar brukar vara så.

Skickades från m.sweclockers.com

"Nvidia Geforce GTX 2060 prestandatestas i 3DMark – presterar i klass med GTX 1080"
https://m.sweclockers.com/nyhet/26139-nvidia-geforce-gtx-2060...

Skickades faktiskt från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

nja. priset på 1080 kommer inte sjunka mycket.
ett begagnat sådant för 3500: tycker jag är rimligt.
och 3000:- för ett 1070

jag ska snart sälja mitt 1070. då lägger jag ut det för 3000:-

3000kr för ett 1070 beg när nya generationens kort kommit och miningboomen är borta?

Glöm det, drömpriser. Snarare 2000kr

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas GTX970 och motsvarande AMD går ner under 1000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Den absolut viktigaste faktorn är ju vad de nya korten kommer kosta.
Men om 2060 är ett litet snäpp bättre än 1080 lär 1080 på beg marknaden kosta runt <2060-nypris> minus 25% kan jag tro. Gissar 1080 landar på runt 3".

Tycker det låter märkligt, skulle själv inte köpa ett begagnat äldre grafikkort för -25% för samma/sämre prestanda och utan nyare tekniker. men folk kanske gör det.

Skrivet av jurassic park:

nja. priset på 1080 kommer inte sjunka mycket.
ett begagnat sådant för 3500: tycker jag är rimligt.
och 3000:- för ett 1070

jag ska snart sälja mitt 1070. då lägger jag ut det för 3000:-

funderar själv på att köpa mig ett begagnat kort och 3k för ett 1070 är för mig alldeles för dyrt. med tanke på vad dom kostade vid lansering och hur pass gammalt kort det är.

tbh så tror jag att om jag skulle köpa mig ett beggat kort nu efter nya släppet så skulle jag nog inte betala mer än 3k för ett 1080 TI.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nolfie:

Tycker det låter märkligt, skulle själv inte köpa ett begagnat äldre grafikkort för -25% för samma/sämre prestanda och utan nyare tekniker. men folk kanske gör det.

funderar själv på att köpa mig ett begagnat kort och 3k för ett 1070 är för mig alldeles för dyrt. med tanke på vad dom kostade vid lansering och hur pass gammalt kort det är.

tbh så tror jag att om jag skulle köpa mig ett beggat kort nu efter nya släppet så skulle jag nog inte betala mer än 3k för ett 1080 TI.

det finns väldigt få 1080ti för 3k. lycka till att hitta ett.
dom korten är isåfall söndergrävda

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

det finns väldigt få 1080ti för 3k. lycka till att hitta ett.
dom korten är isåfall söndergrävda

Idag ja, men när dom nya korten kommer så ser jag ingen anledning att betala 6-7k för ett TI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

Satsar på att sälja mitt 970 för 1000kr och köpa ett 1080 för en 4000kr kanske. Vi får väl se hur det går. Eftersom denna generationen pågått i två år är många antagligen rätt sugna på att uppgradera så möjligheten finns ju att det kommer komma en del på marknaden. Om jag inte hittar något pascal kort för ett vettigt pris så struntar jag nog i det. Ett 970 duger ganska fint för allt jag spelar.

Skrivet av Elghinnarisa:

Många köper gärna begagnat på ett eller annat sätt även om dom bara sparar några små hundringar eller så.
Kan inte säga jag hittat en bra deal begagnat på rätt länge även här på sweC där jag tycker det är värt att eventuellt minsta garanti och andra eventuella problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte annat är det väl skönt att göra en insats för miljön? Jag har personligen alldrig haft problem med begagnade prylar eller skickat in en dator relaterad pryl på garanti men jag har kanske haft tur.

Permalänk
Medlem

Garvar alltid åt priserna folk tar för sina kort i annonser. Ännu mer åt vad folk är villiga att betala.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Så fort vi vet svenska priser och riktiga prestandatester hittar ut så kommer begagnatmarknaden anpassa sig. Min farhåga är att GTX 2060 kommer kosta i runda slängar vad 1080 kostar och att GTX 1000-serien kommer fortsätta existera på marknaden med ungefär samma pris/prestanda som idag. Detta på grund av bristande konkurrens från AMD. Åtminstone fram till dess att GTX 1000-serien helt fasats ut, vilket lär kunna ta tid.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Priserna på begagnade kort hänger till 100% på hur de nya korten presterar och vad dom kommer att kosta.
Hamnar "2080" över 1080TI i pris utan att prestera >10% bättre så kommer ju inte priserna på 1080TI att falla så mycket.
Allt pekar dessutom på att Pascal kommer fortsättas att säljas parallellt en tid framöver (massor av chip i lager), vilket kan vara anledningen till att de nya korten lanseras med ett så högt pris.
Det plus faktumet att dom saknar konkurrens.