Dator som klarar 144hz på 1080p/1440p

Permalänk
Medlem

Dator som klarar 144hz på 1080p/1440p

Hej!

Har haft min stationära dator nu i 7 år ungefär och har bara uppgraderat GPU samt lagt till en SSD. Komponenterna börjar bli gamla nu så tänkte slänga in någon månadslön på ett helt nytt bygge.

Den ska klara av att pressa åtminstone närheten av 144 fps på hyfsade inställningar. Har i nuläget en 1080p skärm men kanske skaffar en 1440p beroende på hur jag tycker det funkar.

Delar som inte behövs är:

PSU
SSD
HDD
Windows 10

resten skulle vara bra att byta
Budget är allt från 15-25 tusen. Tacksam för alla förslag!

ps. har vart sjukt nöjd med min i5-2500k som har lyckats hålla ihop på en OC@4.5ghz sen jag köpte! Där snackar vi värde

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Delar som inte behövs är:
PSU

Har du kört ditt PSU i 7 år bör du byta det innan du stoppar in delar för 15-25 tusen. Nätaggregat slits med tiden.

Huvudkomponenterna är ju CPU, GPU, RAM.

8700k är den processor som ger bäst spelprestanda i dagsläget, intel släpper sin 9000 serie i oktober, vill du ha det värsta så vänta tills dess.

Nvidias nya grafikkortsserie skeppas även i slutet av september, ska du köpa idag är det GTX 1080Ti som gäller.

Ramminnen är ganska dyra, ska du mest spela så klarar du dig på 16GB, men se till att köpa två 8GB stickor så har du två platser till ifall du behöver fylla på med 16GB extra i framtiden.

Sen behöver du bara chassi och kanske någon extra fläkt med det är en smaksak så jag lämnar det till dig.

Permalänk
Medlem

@Sebathon: Jag håller med vad SayZk tycker. SSD, HDD och Windows 10 kan du behålla men byt PSU eftersom den är 7år gammal.

Kommentar om vad SayZk säger om nämnda komponenter:

Processor: Ja, I7-8700K är bland top bästa processor idag men annars vänta på Intels inkommande processor och se hur bra de är.
Grafikkort: Håller med 100%. Antingen GTX 1080TI eller skaffa en av de kommande grafikkort som NVIDIA släpper i September.
RAM: 8GB räcker till en viss del men 16GB är ett säkrare alternativ. Håller med om att välj 2st 8GB ramstickor så du har plats för mer ram i framtiden.
Chassi: Är en smaksak. Vissa nöjer sig men en vanlig chassi som har plats för alla komponenter. Det finns också de som vill ha ett chassi som antingen är ljuddämpad men har ingen fönstersida, har en fönstersida men är inte ljuddämpad eller ett chassi som är både ljuddämpad och fönstersida. Det finns till och med personer som satsar på att ha en dator med en massa LED (RGB dator).

Länk angående Intels kommande processor: https://www.sweclockers.com/nyhet/26044-intel-core-i9-9900k-i...

Här är mitt förslag (baserad på om du ska skaffa allting innan de nya processorna och de nya grafikkorten har kommit ut. Valet av chassit är min smak, du behöver inte välja den):

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11753212/

Fractal Design chassi som har ett sidofönster och är ljuddämpad, i7-8700k processor, ASUS STRIX GTX 1080Ti grafikkort, MSI Z370-A PRO moderkort, 16GB RAM, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 processorkylare och en EVGA Supernova P2 750W nätaggregat.

Sammanfattning: Om du ska skaffa allting nu så är skulle jag satsa på något liknande. Det kommer räcka flera år innan det krävs en uppgradering berorende på vad för komponenter som kommer ut i framtiden.

Här är ett förslag med en av de nya grafikkorten, dock inte med en av de kommande processorna:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11753280/

Angående skärmar, med de komponenter som finns i båda förslagen så kommer du att kunna ha 144fps eller mer på höga inställningar utan problem oavsett om skärmen är på 1080p eller 1440p.

Hoppas att dessa länkar ger en bra bild på vad för komponenter som du kan ha för denna nämnda budget.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Trodde jag kunde behålla min PSU men uppgraderar för säkerhets skull då
Fina listor på saker också! Ska kika lite närmare men det såg ut som att det var exakt det jag letade efter!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum