fast monterade batterier - på väg att bli ett ordentligt problem?

Permalänk
Medlem

fast monterade batterier - på väg att bli ett ordentligt problem?

Sedan några år tillbaka har det blivit allt vanligare med fast monterade batterier, och tycker att det börjar bli ett allt större problem, speciellt eftersom de prestandaökningar vi sett tidigare allt mer börjar plana ut, i.e. en telefon/platta kan väntas få allt längre livslängd. Har normalt kört på high end-modeller under flera år (Galaxy Note 2, Note 4, Galaxy S7 Edge) och ser det som självklart att en telefon eller surfplatta som kostar mer än 5000 kronor ska hålla mer än två-tre år. Men senaste åren börjar det kännas allt mindre självklart efterhand som det blivit både svårare att få tag i reservbatterier av god kvalitet och allt svårare att byta batterierna utan att riskera skada på telefonen.

Är det bara jag som är gnällig, eller är det fler som tycker att relativt enkelt utbytbara batterier borde vara en självklarhet. Det jag helst skulle se skulle vara en lösning liknande den på iPhone 4/4s där batteriet är fast monterat men samtidigt enkelt att byta på några minuter bara man har passande verktyg.

Permalänk
Medlem

@hakro807: Nej du är inte gnällig. Jag håller med dig.
Det är väldigt lätt att göra en telefon vattentät i den grad som tex en Samsung S7 är och ändå kunna byta batteri själv.
Många billigare telefoner har det samt telefoner som riktar sig till mer utsatta yrken och händelser som byggjobbare, friluftsmänniskor osv, ni fattar.

Så om företagen vill så är det inga problem för dom att fixa det.
Men det vill dom inte. Dom älskar att du köper en ny telefon och att elektronikberget växer skiter dom i. Dom tar inget ansvar alls för miljön. Det räknar dom kallt med att vi själva gör. Vilket vi eh ja.. inte gör. Fint va?

Om jag fått bestämma så vore det lag på att batterier kunde bytas av gemene man utan någon särskild kunskap eller verktyg.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Kan bara instämma, känns galet att behöva lämna in telefonen för ett "enkelt" och därigenom dyrt batteribyte.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Har bytt batteri själv på flertalet mobiler med 'fast' batteri. Har inte varit överdrivet krångligt på någon av dem... Men visst vore det skönt om det var lite lättare att byta själv, men har inte behövt byta batteri på någon mobil jag ägt mer än en gång.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har bytt batteri själv på flertalet mobiler med 'fast' batteri. Har inte varit överdrivet krångligt på någon av dem... Men visst vore det skönt om det var lite lättare att byta själv, men har inte behövt byta batteri på någon mobil jag ägt mer än en gång.

Det är rekommenderat att byta batteri efter 12-18 månader. Då har du väl ~70% av batteriets kapacitet kvar. Detta vore ganska skönt att kunna göra själv, tror fler hade bytt och förlängt livslängden på telefonen ifall detta vore möjligt att göra själv. Att tappa 30% är ganska saftigt på telefoner som knappt håller dagen ut redan vid första laddning.

Permalänk
Avstängd

Den som började med fast monterade batterier skulle ha ett nackskott!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Det är rekommenderat att byta batteri efter 12-18 månader. Då har du väl ~70% av batteriets kapacitet kvar. Detta vore ganska skönt att kunna göra själv, tror fler hade bytt och förlängt livslängden på telefonen ifall detta vore möjligt att göra själv. Att tappa 30% är ganska saftigt på telefoner som knappt håller dagen ut redan vid första laddning.

Jo, men det beror också på hur man hanterar sitt batteri. Jag laddar sällan högre än ~90%, och låter den i princip aldrig ladda ur helt. Jag har märkt att efter ungefär 1½+ år så börjar batteriet behöva bytas och då får man ut några år av telefonen på ett batteribyte.
Har som sagt bytt på flera telefoner utan större problem, det är fullt möjligt att göra hemma. Har bytt på Moto X Style, Moto X Play, Iphone 6, Iphone 5, Nexus 5, några HTC och Huawei. Frugan är inne på sitt tredje år med sitt batteri och visst har kapaciteten minskat, men hon är inte under 70%.

Vad gäller batterikapacitet så brukar jag hålla mig till telefoner med god batteritid från början, då den blir sämre med åren. Min nuvarande har jag inte lyckats att ladda ur på en dag med normal användning och då hade jag 6+ timmars skärm-på-tid i slutet av dagen. Jag spelar å andra sidan inte på min mobil, så den biter kan jag inte uttala mig om. Har en Huawei Mate 10 Pro för övrigt, byter nog det batteriet själv med när det är dags.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Den som började med fast monterade batterier skulle ha ett nackskott!

Det finns flera anledningar för detta som att telefonerna ska bli mindre, rigidare m.fl.
Men de borde finnas garanti på utbytesbatterier till rimligt pris liknande Apple nu erbjudit.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tror det största problemet är telefonernas konstruktion och batterihantering. Om man kollar på t.ex. BMW:s elbilar så har de mycket nogran reglering av batteritempratur, laddningshastighet, kapacitet m.m. Vilket gör att batteriet klarar långt många fler laddcykler jämfört med mobilerna.

Batteriet i telefonerna blir väldigt varma, speciellt när man laddar snabbt (gissar jag), eller väldigt kalla då det inte finns någon isolering. Så det är inte så konstigt att de blir sämre efter typ 1000 laddningar eller mindre.

Någon mer batterikunnig får gärna flika in här Men BMW utlovar t.ex. 70% bibehållen kapacitet efter 8 (!) års användning på batteriet. I vanlig elektronik har vi vanligtvis max 1 år garanti på batteriet.

Hittade en väldigt intressant artikel som jag ska grotta ner mig i:
https://batteryuniversity.com/learn/article/why_mobile_phone_...

Verkar som största problemet är storleken på batterierna i telefoner som är väldigt underdimentionerad. Design over function, vi borde ha 5mm tjockare telefoner med större batterier istället.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Sedan några år tillbaka har det blivit allt vanligare med fast monterade batterier, och tycker att det börjar bli ett allt större problem, speciellt eftersom de prestandaökningar vi sett tidigare allt mer börjar plana ut, i.e. en telefon/platta kan väntas få allt längre livslängd. Har normalt kört på high end-modeller under flera år (Galaxy Note 2, Note 4, Galaxy S7 Edge) och ser det som självklart att en telefon eller surfplatta som kostar mer än 5000 kronor ska hålla mer än två-tre år. Men senaste åren börjar det kännas allt mindre självklart efterhand som det blivit både svårare att få tag i reservbatterier av god kvalitet och allt svårare att byta batterierna utan att riskera skada på telefonen.

Är det bara jag som är gnällig, eller är det fler som tycker att relativt enkelt utbytbara batterier borde vara en självklarhet. Det jag helst skulle se skulle vara en lösning liknande den på iPhone 4/4s där batteriet är fast monterat men samtidigt enkelt att byta på några minuter bara man har passande verktyg.

Tror problemet är ju att folk vill ha metal, glas och exotiska material i chassit. Då dessa saknar ofta egen styrka i att hålla för misshandeln som trots allt en telefon får, blir det som med moderna bilar, att alla delar är den del av den bärande konstruktionen. Och om du inte gör denna design rätt får du detta:

Har du plast, som trots allt är flexibelt nog att böjas, men också kan böjas tillbaka av sin egen kraft, är det betydligt svårare att permanent skada dem.

Äldre bilar hade en glasrutan limmat flexibelt på, idag, är den en del av styvheten i chassit, och därför spricker också både lur och moderna bilars rutor nästan direkt när minsta skada sker. Detta har visat sig vara ett rätt stort problem om en bil blivit påkörd en gång inte ens i närheten av rutan, så att stressbelastningarna ändras, då detta kan spräcka rutor det inte borde.

Jag personligen ser helst det största batteriet du kan få in, och måste man offra lite kapacitet för att kunna ha avtagbart skal, ser jag faktiskt det som en nackdel. Jag tar då hellre 70% av större batteri fast, än ett batteri man köpt nytt redan börjar på 80% av vad du kunde haft med utbytbart (då du måste offra material för att öka chassit styrka).

Och tittar man på tex äldre telefoner med utbytbart, hade du ofta <2000mAh. Fåtal hade upp till 2500mAh. Idag är 3000+ på budget lurar inte ovanligt, med lyxmodeller på 3500+. Även det pessimistiska 70% räknat på 3500mAh är 2450mAh. Mao, du skulle riskera hamna så att din helt nya lur, har lika dålig kapacitet batteri som 2 år gammalt fastmonterat. Och idag är trots allt batteriet överväldigade majoriteten av din enhets interna utrymme.

Så man får göra ett val. Mindre batteri, som är utbytbart, eller offra styrka i chassit. Och med tanke på att styrkan i vissa telefoner redan är på bristningsgränsen, så är det ett märkbart problem. Det har ju gått så långt i denna kompakta design att telefoner har fattat eld, pga batteriet inte kunnat expandera sig korrekt.

Din ide att kunna byta det bara man har passande verktyg anser jag en bra del dock, och många gånger är det faktiskt så. Men du måste ha kunskapen och verktygen... vilket ofta kostar mer än det smakar.

Men om det iaf kan standardiseras, så kan ju firmor lösa detta för rimlig peng. Ser det inte så orimligt att betala tex 500-1000kr för att få bra kvalitets batteri monterat i en 2+ år gammal lur. Om den är bra nog, är den också värd det. För tätningar håller inte för evigt heller, oavsett lim eller batteriluckor.

Så även om jag håller med dig att det är ett problem, tror jag inte lösningen är 2x00mAh utbytbara batterier.

Och så du ser det med egna ögon:
Titta på prisjakt, antal mobiler med utbytbart batteri oavsett kapacitet:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s373630354&o=lokal_ran...
Med 2000mAh eller mer:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s373630354&o=lokal_ran...
Det gick från nästan 500, till ca 150 st.

3000mAh:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s373630354&o=lokal_ran...
<50 st.

3500mAh:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s373630354&o=lokal_ran...
13 st.

Tittar du på listan av de 13 ser du antingen plastiga budget lurar, eller speciella företags system/Windows 6" telefoner. Standard i de flesta är liksom 720x1280 display...

Ta vi 3500mAh med icke utbytbart:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s373630354&o=lokal_ran...
ca 130 st. Och detta i allt från populära 6" enheter till speciella 4,5" enheter.

Tittar vi på 5000mAh fast monterad:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s373630354&o=lokal_ran...
Först då når vi samma nivåer som lite över 3000 med utbytbara lurar gör.
Och 70% på 5000mah är trots allt 3500mAh, så även efter 2 år, har du 100% kapacitet kvar, vs utbytbart system.

Sen naturligtvis är inte denna info ovan perfekt, då inte alla lurar har ena eller andra valt i sin info, men detta är de som har sin info vald iaf.

Dold text
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror det största problemet är telefonernas konstruktion och batterihantering. Om man kollar på t.ex. BMW:s elbilar så har de mycket nogran reglering av batteritempratur, laddningshastighet, kapacitet m.m. Vilket gör att batteriet klarar långt många fler laddcykler jämfört med mobilerna.

Batteriet i telefonerna blir väldigt varma, speciellt när man laddar snabbt (gissar jag), eller väldigt kalla då det inte finns någon isolering. Så det är inte så konstigt att de blir sämre efter typ 1000 laddningar eller mindre.

Även förbrukningen. När du sitter o spelar, eller den SoC jobbar hårt, och all värme stängs inne i luren, vart går det? Jo batteriet. Snabb laddning brukar inte vara boven dock, utan det är sista 10-20% av kapaciteten. Så snabb ladda hellre, och låt inte den ladda till 100% om du inte behöver det. Snabbladdaren har trots allt väldigt hög kontroll på hur batteriet svarar, och dens temp och kör bara ca 80% av kapaciteten.

Skrivet av BrottOchStraff:

Någon mer batterikunnig får gärna flika in här Men BMW utlovar t.ex. 70% bibehållen kapacitet efter 8 (!) års användning på batteriet. I vanlig elektronik har vi vanligtvis max 1 år garanti på batteriet.

Hittade en väldigt intressant artikel som jag ska grotta ner mig i:
https://batteryuniversity.com/learn/article/why_mobile_phone_...

Verkar som största problemet är storleken på batterierna i telefoner som är väldigt underdimentionerad. Design over function, vi borde ha 5mm tjockare telefoner med större batterier istället.

Om du laddar 20-80% av kapaciteten hela tiden, får du lätt längre livslängd om cellerna är bra från början iaf. Detta är ju vad tillverkarna i bilar gör. Finns Prius modeller där ute med 15+ år gamla originalbatterier som går än idag. Min 2011 är inne på 7:e året, och inga problem än. Och man ser på dens design att den kör just 20-80% cykel.

Så vad BMW mfl i elbilar gör är att de laddar inte riktigt hela vägen upp. Och de skriker "slut" redan vid runt 15-20% nivån, just för att du ska ladda och använda samma design, även om du tror du laddar det "fullt".

Finns 2 saker som dödar litium celler. Värme... som du väl pekade ut, och sedan cell degradation (isolering och cell material som bryts ner med tiden). En dålig litium cell dör efter 2-3-ish år, oavsett hur bra du sköter den. En bra kan hålla lätt 5, kanske tom 10 år med rätt skötsel (har vissa celler som är nära 10 år). Och att ladda 100%, är lika dödande för en sådan cell som att ladda 0% (inte totalt tömma, utan kommer under min spänningen).

Pressen i cellen när den är 100%, är mördande för dessa celler, speciellt de med väldigt hög kapacitet. Detta är varför när man lagrar dem de läggs i ca 40-50% stadiet, för där är cellens degradering som minst.

PS. Som vissa säger, ja du kan göra telefonen tjockare/större, för att kompensera. Problemet är ju att det är svårt att sälja idag (dumt nog). Men den lösningen kan jag dock se som möjlig. Dock vill jag att ni som påstår detta, kollar upp hur batteriet sitter i en modern telefon, Den sitter inte "ovanpå" systemkretsarna, utan ofta bredvid. DS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Det finns flera anledningar för detta som att telefonerna ska bli mindre, rigidare m.fl.
Men de borde finnas garanti på utbytesbatterier till rimligt pris liknande Apple nu erbjudit.

Då jag jämför min nya mot min gamla så ser jag absolut inga fördelar som uttryckligen kräver en sådan lösning.
Det finns redan vattentäta lösningar för byte av platta batterier utan frontplatta, den tar heller inte upp mer än ett par millimeter extra utrymme.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag personligen ser helst det största batteriet du kan få in, och måste man offra lite kapacitet för att kunna ha avtagbart skal, ser jag faktiskt det som en nackdel. Jag tar då hellre 70% av större batteri fast, än ett batteri man köpt nytt redan börjar på 80% av vad du kunde haft med utbytbart (då du måste offra material för att öka chassit styrka).

Och tittar man på tex äldre telefoner med utbytbart, hade du ofta <2000mAh. Fåtal hade upp till 2500mAh. Idag är 3000+ på budget lurar inte ovanligt, med lyxmodeller på 3500+. Även det pessimistiska 70% räknat på 3500mAh är 2450mAh. Mao, du skulle riskera hamna så att din helt nya lur, har lika dålig kapacitet batteri som 2 år gammalt fastmonterat. Och idag är trots allt batteriet överväldigade majoriteten av din enhets interna utrymme.

Håller med dig där, men vill flika in att det fanns lurar med 3000+ mAh stora och lätt utbytbara batterier, inte upp till ringa 2500 mAh.
Min Galaxy note 3 kunde du ploppa loss baksidan på och där satt 3200mAh, samma i note 2 så satt det 3000mAh+. Samma med LG G3 och en uppsjö andra lurar.

Jag anser att jakten mm, för att få den tunnaste telefonen möjligt har gjort att de kompromissar på batteriets storlek helt enkelt... Och i kombination med material som glas på baksidan och telefoner som känns som ett enda stycke aluminium så blir det svårt att fixa en lätt utbytbar lösning även om det absolut går. Design har helt enkelt gått före funktion. Anser iofs att telefoner idag har för små batterier överlag, jag skulle inte gå lägre än 4000mAh om jag köpte en ny telefon idag, oavsett chipset.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Då jag jämför min nya mot min gamla så ser jag absolut inga fördelar som uttryckligen kräver en sådan lösning.
Det finns redan vattentäta lösningar för byte av platta batterier utan frontplatta, den tar heller inte upp mer än ett par millimeter extra utrymme.

Troligen finns det flera skäl, men som tur är tillåts vi ha olika åsikter

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Håller med dig där, men vill flika in att det fanns lurar med 3000+ mAh stora och lätt utbytbara batterier, inte upp till ringa 2500 mAh.
Min Galaxy note 3 kunde du ploppa loss baksidan på och där satt 3200mAh, samma i note 2 så satt det 3000mAh+. Samma med LG G3 och en uppsjö andra lurar.

Jo batteri-teknikerna blev bättre.
Men om du tittar i prisjakts infon jag lade med, har du motsvarande upp till 5000mAh på fastmonterade idag. Så du kan ju alltid få mer kapacitet om du inte behöver lägga lager skydd mellan systemkretsarna och batteriet + göra lucka med tätning.

Så det var mer en referens till hur mycket man lyckats få upp även billigare lurars kapacitet pga man inte behöver göra luckan, på gott och ont.

Skrivet av roxkz:

Jag anser att jakten mm, för att få den tunnaste telefonen möjligt har gjort att de kompromissar på batteriets storlek helt enkelt... Och i kombination med material som glas på baksidan och telefoner som känns som ett enda stycke aluminium så blir det svårt att fixa en lätt utbytbar lösning även om det absolut går. Design har helt enkelt gått före funktion. Anser iofs att telefoner idag har för små batterier överlag, jag skulle inte gå lägre än 4000mAh om jag köpte en ny telefon idag, oavsett chipset.

Håller med 100%.
Jag väljer min telefon iaf 50% baserat på batteriet. Snabb bra lur, litet batteri... no way.
Äldre SoC med bra och stort batteri.. yes please.

Älskade min gamla Samsung S2, med expanderade batteriet. Trots ynka 2200mAh hade jag med Custom ROM både Android 5.0 och 4-6 dagars drift. Att ens få 3 dagar ur moderna lurar med 3000mAh+ är banne mig inte lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo batteri-teknikerna blev bättre.
Men om du tittar i prisjakts infon jag lade med, har du motsvarande upp till 5000mAh på fastmonterade idag. Så du kan ju alltid få mer kapacitet om du inte behöver lägga lager skydd mellan systemkretsarna och batteriet + göra lucka med tätning.

Så det var mer en referens till hur mycket man lyckats få upp även billigare lurars kapacitet pga man inte behöver göra luckan, på gott och ont.

Håller med 100%.
Jag väljer min telefon iaf 50% baserat på batteriet. Snabb bra lur, litet batteri... no way.
Äldre SoC med bra och stort batteri.. yes please.

Älskade min gamla Samsung S2, med expanderade batteriet. Trots ynka 2200mAh hade jag med Custom ROM både Android 5.0 och 4-6 dagars drift. Att ens få 3 dagar ur moderna lurar med 3000mAh+ är banne mig inte lätt.

Jo, förstod det... Tänkte bara flika in att det trots allt gick att få plats med större batterier. Det finns ju som du säger runt 5000mAh på en hel del budgetlurar idag... Vilket är rätt udda då kapaciteten behövs mer på flaggskappen, där batterierna istället är mindre. *suck*

Får ut ungefär två vanliga dagar på min Huawei Mate 10 pro, och då är den bland de bästa i klassen idag. Vissa tyngre dagar har jag en 20% kvar på kvällen, redan första dagen... Många 'vanliga high-end'-telefoner skulle ta slut för mig redan vid lunch eller kafferasten på eftermiddagen... Rätt absurbt som du säger.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Det är rekommenderat att byta batteri efter 12-18 månader. Då har du väl ~70% av batteriets kapacitet kvar. Detta vore ganska skönt att kunna göra själv, tror fler hade bytt och förlängt livslängden på telefonen ifall detta vore möjligt att göra själv. Att tappa 30% är ganska saftigt på telefoner som knappt håller dagen ut redan vid första laddning.

Vart kommer 12-18 månader ifrån om jag får fråga?

Själv så har jag sett mer telefoner som har ett bra batteri(90% och upp efter 2+år än 70-75% och ner.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vart kommer 12-18 månader ifrån om jag får fråga?

Själv så har jag sett mer telefoner som har ett bra batteri(90% och upp efter 2+år än 70-75% och ner.

Varierar så klart väldigt mycket beroende på hur man använt telefonen. Jag blev precis tvungen att byta ut min iPhone 7 efter barra 8 månader användning ,då jag fick in vatten i den, fick en ersättningslur (dvs helt ny) och märkte direkt att den hade minst 2-3h bättre batteritid jämfört med hur den föregående luren var mot slutet. Så visst hade jag tappat kapacitet på dessa 8 månader, kanske inte märkte av det direkt i vardagen då det går gradvis, men det blev däligt tydligt när man byter sådär drastiskt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Varierar så klart väldigt mycket beroende på hur man använt telefonen. Jag blev precis tvungen att byta ut min iPhone 7 efter barra 8 månader användning ,då jag fick in vatten i den, fick en ersättningslur (dvs helt ny) och märkte direkt att den hade minst 2-3h bättre batteritid jämfört med hur den föregående luren var mot slutet. Så visst hade jag tappat kapacitet på dessa 8 månader, kanske inte märkte av det direkt i vardagen då det går gradvis, men det blev däligt tydligt när man byter sådär drastiskt.

Har sett problem med just nyare iphones av någon anledning. Polarn har bytt batteri i sin 7a 3 gånger nu, och bytte 2-3 gånger i sin 6a innan det med... Kanske ren otur.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vart kommer 12-18 månader ifrån om jag får fråga?

Själv så har jag sett mer telefoner som har ett bra batteri(90% och upp efter 2+år än 70-75% och ner.

Hittade tyvärr ingen länk :€ satt o googlade som ett as o tänkte edit:a, har för mig jag läst det men hittar inte det just nu. Låt oss säga att batteriet klarar 500 cyklar som länken nedan. En gång per dag ger då ca 16.4 månader. Däremot så laddar de flesta sina telefoner 3 gånger på 2 dagar, vilket då ger en livslängd på 11 månader. Vad jag har upptäckt med mina gamla telefoner är att jag egentligen redan efter ett år vill byta batteri. Nu tog jag iphone som exempel.

https://ifixit.org/blog/9524/replacing-your-iphone-battery-he...

EDIT:
Jag vet att det handlar om hur mycket du laddar ur telefonen med, men nu drog jag extrema förhållanden för att det skulle passa mitt case. Sen kanske du inte får batteri som har 100% out of the box som en av personerna ovan skrev.

Min gamla s7a är ett praktexempel. Batteriet svullnade efter 18 månader, fick ladda den flera gånger om dagen. It happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo, förstod det... Tänkte bara flika in att det trots allt gick att få plats med större batterier. Det finns ju som du säger runt 5000mAh på en hel del budgetlurar idag... Vilket är rätt udda då kapaciteten behövs mer på flaggskappen, där batterierna istället är mindre. *suck*

Ja visst är det ironiskt. Men de behöver mer kylning och mer "annat" på dessa flaggskepp

Som sagt dock, på den tiden var enheterna tjockare också. Galaxy note 3 var ju trots allt 5.7" och 8.3mm tjock.
Galaxy note 7 som visade att "gränsen är nådd" när dens batteri sa poff, var ju 7,9mm. Och ca 11.975cm^2 för Note 3, vs 11.343cm^2 i respektive area.

Så trots mindre area och tunnare, fick man ändå in större batteri på 3500mAh vs 3200mAh.
Och Litium tekniken har inte utvecklats vidare mycket senaste 5 årna ändå, mer än nån 18650 cell som klarar 100mAh mer kapacitet. Men att kunna minska effektiva storleken på telefonen med ca 10%, och ändå trycka in 9% mer batteri, är ju testament till att det inte bara är trycka dit en batteri lucka och samma storlek.

Titta intern på dem så ser du vad som skett:

Rätt radikal förändring i placering av alla delar. Förr satt de mot toppen och på ett kort, men idag sitter de på sidan av luren i massor av små delar. Och du ser att hela allt är i lager som i sin tur byggs upp. Jämför kretskorten på Note 3 och 7 på antal små kort, så ligger inte batteriet i separat designad del, utan det är verkligen en del av vad som håller ihop telefonen med kablar över det tom, och kretskort sitter på alla sidor om det, på ett eller annat sätt. Är ju så man får maximalt utrymme för dagens lurar. Bygg in det.

Därför säger jag att om du ska göra separat batterifack, måste man göra luren större på något sätt, för att behålla kapaciteten. Det går ju naturligtvis, men det kräver kompromiss.

Skrivet av roxkz:

Får ut ungefär två vanliga dagar på min Huawei Mate 10 pro, och då är den bland de bästa i klassen idag. Vissa tyngre dagar har jag en 20% kvar på kvällen, redan första dagen... Många 'vanliga high-end'-telefoner skulle ta slut för mig redan vid lunch eller kafferasten på eftermiddagen... Rätt absurbt som du säger.

Vi får se. För några år sedan tog telefonerna ny design med tunna platta saker, men dessa är inte verken ergonomiska eller vidare praktiska i design, så kanske marknaden inser sin miss och går tillbaka till bättre design innan allt blir phablets.

Personligen är jag iaf glad att de börjat sätta in dual sim i många fler lurar idag. Så man får väl vara glad för den funktion man får

Permalänk

Det är väldigt lätt detta egentligen. Vi styr marknaden med pengar. Välj telefoner som har enkelt utbytbara batterier.

https://www.fairphone.com/en/
Alla delar enkelt tillgängliga på hemsidan för att underhålla i längden.
Hade lätt valt den om jag inte fick telefon på jobbet. Hur mycket kraft o bling behöver man egentligen i sin telefon? Vad använder man, kameran, några praktiska appar och kanske kollar netflix eller yt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det är väldigt lätt detta egentligen. Vi styr marknaden med pengar. Välj telefoner som har enkelt utbytbara batterier.

https://www.fairphone.com/en/
Alla delar enkelt tillgängliga på hemsidan för att underhålla i längden.
Hade lätt valt den om jag inte fick telefon på jobbet. Hur mycket kraft o bling behöver man egentligen i sin telefon? Vad använder man, kameran, några praktiska appar och kanske kollar netflix eller yt.

Ledsen att säga att jag inte skulle ta den telefonen om jag ens fick den gratis, hårdvaran är lastgammal och rätt ineffektiv, skärmen är för liten och är inte bra nog. Kameran håller inte måttet och batteriet är på tok för litet.

Jag använder telefonen till surfning, grafritning, mail, kollar datablad, videouppspelning, kikar 3D modeller och självklart kameran som komplement till min DSLR. Fick gå upp i flaggskeppsnivå för att hitta en telefon som fixade vardagen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det är väldigt lätt detta egentligen. Vi styr marknaden med pengar. Välj telefoner som har enkelt utbytbara batterier.

https://www.fairphone.com/en/
Alla delar enkelt tillgängliga på hemsidan för att underhålla i längden.
Hade lätt valt den om jag inte fick telefon på jobbet. Hur mycket kraft o bling behöver man egentligen i sin telefon? Vad använder man, kameran, några praktiska appar och kanske kollar netflix eller yt.

Helt ärligt så tycker jag inte det stora problemet är i att dem inte är utbyttbara av oss själva. Det stora problemet är att priset är skyhögt att göra detta i butik. Hade inte haft emot att betala ~500 kr för ett batteribyte. Men t.ex. så tog dem 900 för min s7a. Det kostar 1400 för min p20 pro (behöveri nte byta men kollade upp). För att byta på min gamla s8 gav de mig inget pris, and so on and so on. Ifall ett batteribyte kostar 500 så hade jag iaf accepterat det.

Ett tag hade jag en Lenovo P2 på grund av att den kostade 1600 på Netonnet, att byta batteri på s7 kostade då runt 1000. Ville prova på nytt så struntade i s7 och köpte P2. S7 lånade jag då ut till mina bröder och efter ett tag behövdes batteribyte där ändå. Never the less, att betala 1000 kr för ett byte när man kan få kompletta telefoner för 1600 är inte ekonomiskt försvarbart. Speciellt inte efter ett år, hade det däremoet kostat 500 hade jag definitivt bytt.

Det är en punkt jag beundrar Iphone på, de kostar 300 kr att byta ut batteri år 2018. Sen att det inte alltid varit så är ett annat problem men tycker inte det borde kosta mer. Batterier är en förslitningsvara, borde vara enklare och billigare att byta ut. Oavsett om man själv ska göra det eller om en verkstad fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har sett problem med just nyare iphones av någon anledning. Polarn har bytt batteri i sin 7a 3 gånger nu, och bytte 2-3 gånger i sin 6a innan det med... Kanske ren otur.

Som sagt tror det har med laddcykler och kapacitet att göra. Ett litet batteri i en kraftfull telefon leder till att man förbrukar laddcykler relativt snabbt. Använder man telefonen mkt till typ spel som Pokemon Go lär man slita ut batteriet rätt snabbt. Jag hoppade över s-modellerna, har haft 4:an 5:an 6:an och nu 7:an, upplever 6:an och 7an som mycket bättre än tidigare modeller. Vilket förmodligen främst beror på chippets effektivitet, samt bättre 4g täckning vs 3G i landet. Telefonerna laddar ur mkt snabbare när man har dålig signal.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Ledsen att säga att jag inte skulle ta den telefonen om jag ens fick den gratis, hårdvaran är lastgammal och rätt ineffektiv, skärmen är för liten och är inte bra nog. Kameran håller inte måttet och batteriet är på tok för litet.

Jag använder telefonen till surfning, grafritning, mail, kollar datablad, videouppspelning, kikar 3D modeller och självklart kameran som komplement till min DSLR. Fick gå upp i flaggskeppsnivå för att hitta en telefon som fixade vardagen.

Så är det ju, men pengar styr och någonstans måste man börja, visar fler intresse av den typen av varor så ökar tillgången, och då blir det ju även på bättre saker.

Kolla fairtrade-kläder t.ex. Innan fick man handla på obskyra butiker långt ifrån. Men nu kan man hitta ekologiskt och fairtrade lite överallt.

Men det är ju som vanligt i samhället, man vill se vissa saker i längden, men inte behöva rucka på sitt eget liv för att komma dit.
Sådana är vi alla.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Lego Master

När min nya S9a börjar bli trött i batteriet tror jag att jag faktiskt kommer skaffa ett batteriskal till den istället. Mest för att sätta ner foten.
Typ ett PunkCase PunkJuice:
https://www.punkcase.com/collections/galaxy-s9-battery-case-p...

Hade det inte varit för att det inte passar i bilhållaren, så hade jag nog haft ett redan. Men kör lös batteripuck istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Troligen finns det flera skäl, men som tur är tillåts vi ha olika åsikter

Det främsta är väl lägre tillverkningskostnad skulle jag tro.
Jag säger inte att det per automatik är ett dåligt alternativ, men det borde gå att komma åt utan att bryta garantin utan att behöva anlita dyrbara service verkstäder tycker jag, oavsett lösning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så är det ju, men pengar styr och någonstans måste man börja, visar fler intresse av den typen av varor så ökar tillgången, och då blir det ju även på bättre saker.

Kolla fairtrade-kläder t.ex. Innan fick man handla på obskyra butiker långt ifrån. Men nu kan man hitta ekologiskt och fairtrade lite överallt.

Men det är ju som vanligt i samhället, man vill se vissa saker i längden, men inte behöva rucka på sitt eget liv för att komma dit.
Sådana är vi alla.

Jag gör redan det, jag köper produkter som är gångbara för mig. Hade de haft en intressant eller bra produkt hade jag gärna provat, men nu ligger mina behov och produkten i två olika världar. Skulle behöva komplettera den med powerbank, surfplatta och kompaktkamera... Låter som ett mindre bra alternativ.

Värt att nämna att jag gärna handlar lokalt och ekologiskt, samt fairtrade till en prislapp som just är premium. Men då förväntar jag mig en liknande produkt. I fallet a telefonen är det som att köpa en härsken skinkstek av dålig kvalité som passerade bäst före förrförra månaden till mer än fullpris. Det är inte realistiskt. Dessutom kräver jag senaste Android med skerhetspatchar inte android 6.0 år 2018, produkten är oanvändbar från dag 1, det är inte hållbart tänkande.

Kommer de med en produkt som fixar min vardag så köper jag den på en gång. I dagsläget är det dock mer ett dåligt skämt. Marknaden behöver inte fler produkter som är fast i gamla versioner av mjukvaran, marknaden är segregerad nog som det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Och som sagt, jag byter batteri själv. Så det är ett icke-problem för min egen del.

Edit 2. Jag cashar mina telefoner, har inget bundet abonnemang. Kör fello för 95kr i månaden....

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så är det ju, men pengar styr och någonstans måste man börja, visar fler intresse av den typen av varor så ökar tillgången, och då blir det ju även på bättre saker.

Kolla fairtrade-kläder t.ex. Innan fick man handla på obskyra butiker långt ifrån. Men nu kan man hitta ekologiskt och fairtrade lite överallt.

Men det är ju som vanligt i samhället, man vill se vissa saker i längden, men inte behöva rucka på sitt eget liv för att komma dit.
Sådana är vi alla.

Tror ärligt att om du ska få igenom den typ av förändring, måste du ha förväntade nivån på samma nivå också. Ingen handlar ju fair-trade kaffe eller kläder, om de får en sämre produkt. Att betala mer för något bra dock, är en helt annan sak, det gör folk gärna för just "fair-trade".

Som många sagt ovan, inkl TS i första inlägget, så håller ju något på att ske på mobilsidan också. Man måste inte ha senaste luren längre, och det finns mycket mer prisvärda lösningar som har minst lika bra funktioner, ofta tom fler. Så marknaden börjar nå den nivån, men är inte helt där än.

Så om nu utvecklingen stannar av, är det då du kan börja tänka fair trade. Då finns där ingen poäng att köpa värsting luren på samma sätt, och du kan klara dig med klenare hårdvara under längre tid, med fler andra funktioner/möjligheter. Och kanske kommer löstagbart batteri tillbaka när detta blir vettig nivå, vem vet.

Ta dual-sim som jag nämnde ovan. En funktion jag inte visste jag ville ha, tills jag fick den. Den kom ursprungligen från Kina, där du kan få enorma prisskillnader mellan vilka nät du ringer till, så att ha 2 olika billiga abonnemang, lönar sig. Så när Kina lurar blev mer och mer vanliga i vår handel, kom också denna funktion till dessa lurar.

Så det var inte Samsungs senaste eller Apples värsting som introducerade detta, utan budget lurar för 1500kr, typ. Så det går att få in önskvärda funktioner, om de är populära på andra sätt. Nu börjar detta dyka upp i flaggskepp lurarna också. Så finns intresset, gör tillverkarna det.

Räkna inte med batteri-fack från Kina dock... de säljer telefoner i delar du kan bygga ihop själv om du så vill på marknaderna. Batteribyte där kostar typ ingenting... mer än batteriet. De tom uppgraderar ju flash på telefonerna åt dig

Men då många verkar slänga sin telefon i backen inom 1 år, och då måste byta både skärm eller hela luren, och sedan tecknar upp 60GB/mån abonnemang till detta och "får telefonen", samt att företag byter ut dem ändå (och det är de som handlar dyrare lurar) så är vinsten för modulär lur väldigt liten. Det blir en marknadsdel du inte kan nå, då modulär telefon går i backen den med, och då sitter du där med lego som har trasiga bitar.

Sen kommer vi till det absolut mest "dödande" på en gammal telefon. Mjukvaran.
Alla har vi varit med om detta problem... där tillverkaren lägger ner uppdateringar, och du sen sitter där med föråldrat OS, med sårbarheter du inte kan fixa, och måste börja leta Custom ROM, som kommer ha div buggar/halvtestande.
Så du köper en ny telefon istället... (för man orkar inte alltid med dessa problem).

Och så länge som mjukvaran är på det sättet, kommer inga löstagbara batterier eller modulära lösningar som kräver mjukvarusupport att förlänga livet på telefoner mer än några år. Det blir lite av "inte starkare än sin svagaste länk"...

Permalänk

Tyvärr har dom blivit så tunna så att det är som att hålla i en tvål utan fodral. Då är vi uppe i samma tjocklek ändå eller mer beroende på typ av fodral, så vad är meningen egentligen?!

Skickades från m.sweclockers.com