Skrivet av hakro807:
Sedan några år tillbaka har det blivit allt vanligare med fast monterade batterier, och tycker att det börjar bli ett allt större problem, speciellt eftersom de prestandaökningar vi sett tidigare allt mer börjar plana ut, i.e. en telefon/platta kan väntas få allt längre livslängd. Har normalt kört på high end-modeller under flera år (Galaxy Note 2, Note 4, Galaxy S7 Edge) och ser det som självklart att en telefon eller surfplatta som kostar mer än 5000 kronor ska hålla mer än två-tre år. Men senaste åren börjar det kännas allt mindre självklart efterhand som det blivit både svårare att få tag i reservbatterier av god kvalitet och allt svårare att byta batterierna utan att riskera skada på telefonen.
Är det bara jag som är gnällig, eller är det fler som tycker att relativt enkelt utbytbara batterier borde vara en självklarhet. Det jag helst skulle se skulle vara en lösning liknande den på iPhone 4/4s där batteriet är fast monterat men samtidigt enkelt att byta på några minuter bara man har passande verktyg.
Tror problemet är ju att folk vill ha metal, glas och exotiska material i chassit. Då dessa saknar ofta egen styrka i att hålla för misshandeln som trots allt en telefon får, blir det som med moderna bilar, att alla delar är den del av den bärande konstruktionen. Och om du inte gör denna design rätt får du detta:
Har du plast, som trots allt är flexibelt nog att böjas, men också kan böjas tillbaka av sin egen kraft, är det betydligt svårare att permanent skada dem.
Äldre bilar hade en glasrutan limmat flexibelt på, idag, är den en del av styvheten i chassit, och därför spricker också både lur och moderna bilars rutor nästan direkt när minsta skada sker. Detta har visat sig vara ett rätt stort problem om en bil blivit påkörd en gång inte ens i närheten av rutan, så att stressbelastningarna ändras, då detta kan spräcka rutor det inte borde.
Jag personligen ser helst det största batteriet du kan få in, och måste man offra lite kapacitet för att kunna ha avtagbart skal, ser jag faktiskt det som en nackdel. Jag tar då hellre 70% av större batteri fast, än ett batteri man köpt nytt redan börjar på 80% av vad du kunde haft med utbytbart (då du måste offra material för att öka chassit styrka).
Och tittar man på tex äldre telefoner med utbytbart, hade du ofta <2000mAh. Fåtal hade upp till 2500mAh. Idag är 3000+ på budget lurar inte ovanligt, med lyxmodeller på 3500+. Även det pessimistiska 70% räknat på 3500mAh är 2450mAh. Mao, du skulle riskera hamna så att din helt nya lur, har lika dålig kapacitet batteri som 2 år gammalt fastmonterat. Och idag är trots allt batteriet överväldigade majoriteten av din enhets interna utrymme.
Så man får göra ett val. Mindre batteri, som är utbytbart, eller offra styrka i chassit. Och med tanke på att styrkan i vissa telefoner redan är på bristningsgränsen, så är det ett märkbart problem. Det har ju gått så långt i denna kompakta design att telefoner har fattat eld, pga batteriet inte kunnat expandera sig korrekt.
Din ide att kunna byta det bara man har passande verktyg anser jag en bra del dock, och många gånger är det faktiskt så. Men du måste ha kunskapen och verktygen... vilket ofta kostar mer än det smakar.
Men om det iaf kan standardiseras, så kan ju firmor lösa detta för rimlig peng. Ser det inte så orimligt att betala tex 500-1000kr för att få bra kvalitets batteri monterat i en 2+ år gammal lur. Om den är bra nog, är den också värd det. För tätningar håller inte för evigt heller, oavsett lim eller batteriluckor.
Så även om jag håller med dig att det är ett problem, tror jag inte lösningen är 2x00mAh utbytbara batterier.
Skrivet av BrottOchStraff:
Tror det största problemet är telefonernas konstruktion och batterihantering. Om man kollar på t.ex. BMW:s elbilar så har de mycket nogran reglering av batteritempratur, laddningshastighet, kapacitet m.m. Vilket gör att batteriet klarar långt många fler laddcykler jämfört med mobilerna.
Batteriet i telefonerna blir väldigt varma, speciellt när man laddar snabbt (gissar jag), eller väldigt kalla då det inte finns någon isolering. Så det är inte så konstigt att de blir sämre efter typ 1000 laddningar eller mindre.
Även förbrukningen. När du sitter o spelar, eller den SoC jobbar hårt, och all värme stängs inne i luren, vart går det? Jo batteriet. Snabb laddning brukar inte vara boven dock, utan det är sista 10-20% av kapaciteten. Så snabb ladda hellre, och låt inte den ladda till 100% om du inte behöver det. Snabbladdaren har trots allt väldigt hög kontroll på hur batteriet svarar, och dens temp och kör bara ca 80% av kapaciteten.
Skrivet av BrottOchStraff:
Någon mer batterikunnig får gärna flika in här Men BMW utlovar t.ex. 70% bibehållen kapacitet efter 8 (!) års användning på batteriet. I vanlig elektronik har vi vanligtvis max 1 år garanti på batteriet.
Hittade en väldigt intressant artikel som jag ska grotta ner mig i:
https://batteryuniversity.com/learn/article/why_mobile_phone_...
Verkar som största problemet är storleken på batterierna i telefoner som är väldigt underdimentionerad. Design over function, vi borde ha 5mm tjockare telefoner med större batterier istället.
Om du laddar 20-80% av kapaciteten hela tiden, får du lätt längre livslängd om cellerna är bra från början iaf. Detta är ju vad tillverkarna i bilar gör. Finns Prius modeller där ute med 15+ år gamla originalbatterier som går än idag. Min 2011 är inne på 7:e året, och inga problem än. Och man ser på dens design att den kör just 20-80% cykel.
Så vad BMW mfl i elbilar gör är att de laddar inte riktigt hela vägen upp. Och de skriker "slut" redan vid runt 15-20% nivån, just för att du ska ladda och använda samma design, även om du tror du laddar det "fullt".
Finns 2 saker som dödar litium celler. Värme... som du väl pekade ut, och sedan cell degradation (isolering och cell material som bryts ner med tiden). En dålig litium cell dör efter 2-3-ish år, oavsett hur bra du sköter den. En bra kan hålla lätt 5, kanske tom 10 år med rätt skötsel (har vissa celler som är nära 10 år). Och att ladda 100%, är lika dödande för en sådan cell som att ladda 0% (inte totalt tömma, utan kommer under min spänningen).
Pressen i cellen när den är 100%, är mördande för dessa celler, speciellt de med väldigt hög kapacitet. Detta är varför när man lagrar dem de läggs i ca 40-50% stadiet, för där är cellens degradering som minst.
PS. Som vissa säger, ja du kan göra telefonen tjockare/större, för att kompensera. Problemet är ju att det är svårt att sälja idag (dumt nog). Men den lösningen kan jag dock se som möjlig. Dock vill jag att ni som påstår detta, kollar upp hur batteriet sitter i en modern telefon, Den sitter inte "ovanpå" systemkretsarna, utan ofta bredvid. DS