Ny SSD, syns enbart i Bios, ej i Windows.

Permalänk
Medlem

Ny SSD, syns enbart i Bios, ej i Windows.

Hej!

Köpte precis en Samsung 860 Evo 500gb SSD. Problemet är att den nya SSD inte syns i Enhetshanteraren eller Disk hanteraren. Min dator använder sig av en mindre SSD där Windows finns och i BIOS har jag Sata: AHCI mode eller vad det heter. Min nuvarande SSD som syns är på SATA 1 och den nya som inte syns är på SATA 2 inne i Bios.

Så min fråga är, hur kan jag få den att synas inne på Windows så jag kan agera med den?

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag hittade lösningen.
(Engelska)
1. Gick in på Device Manager.
2. Öppna fliken "IDE ATA/ATAPI controllers"
3. Högerklicka på SATA AHCI Controller, som var standard, sedan "Uninstall".
4. Datorn startades om direkt och nu syns den nya SSD i "Disk Management"

Permalänk
Medlem

Du kunde också gått in i BIOS och gjort en liten ändring, sparat, ändrat tillbaka, spara igen så hade den hittats.
Alt: https://www.thewindowsclub.com/force-full-shutdown-fully-rein...

Detta sker på en del datorer idag pga UEFI boot och Windows idag inte stänger av, utan gör ett "vilo-läge" liknande. Mao, när du "stänger av datorn" normalt, detekterar den inte ny hårdvara, för den har inte avslutats. Så du måste göra "något" för att tvinga Windows att göra denna omstart rätt och uppdatera EFI info, samt föra en komplett "kernel (kärnan)" laddning igen.

Det snabba läget görs för att korta ner boot-tiden på Windows så du kan starta snabbare. Men kan som du märkte göra att OSet inte hittar ny hårdvara.

Permalänk

Scanna efter ny hårdvara i enhetshanteraren brukar räcka för mig.

Win 10 pro.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows