Permalänk
Inaktiv

Fiber via TV:n, hur kopplar jag?

Hej! Tidigare hade jag enbart bredband via Fiber. Allt funkar bra.

Nu har jag fått ett nytt uttag, och en medieomvandlare, för att kunna ha både bredband och TV via Fiber. Och jag fattar inte hur jag ska koppla.

Jag har ju fått en jättefin guide hur man ska koppla, men jag har ju mycket mer prylar som ska till än bara en PC och en TV.

Kanske finns nån vänlig, kunnig person som kan hjälpa mig i rätt riktning? Bifogar en bild på hur det ser ut i dagsläget, och hur jag tror att jag vill ha det.

Vart ska jag koppla medieomvandlaren? Jag tänkte köpa en ny switch och samla en hög med prylar, trådat, vid TV-bänken.

Med vänliga hälsningar, offret.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kopplar in tvboxen i tvuttaget på mediaomvandlaren (tjänstefördelaren) och routern i datauttaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du måste abonnera på tv kanaler via en tjänsteleverantör i nätet. Du får då en tvbox av dem du kopplar in i tjänstefördelaren. Framgår inte i din text att du förstått det

Edit: såg nu att du hade med en tvbox från Telenor. Sorry
Du kopplar som ovan skriver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv

Tack båda för snabba svar

Dock så är Router, Pc och vägguttag i ett annat rum än TV-box och allt annat gött (därför jag tänkte dra en lång sladd emellan) router och switch. Det finns alltså bara ett sätt att lösa problemet på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon13728:

Tack båda för snabba svar

Dock så är Router, Pc och vägguttag i ett annat rum än TV-box och allt annat gött (därför jag tänkte dra en lång sladd emellan) router och switch. Det finns alltså bara ett sätt att lösa problemet på?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det finns många sätt att lösa det på och vill du köra tv och data i samma kabel behöver du nätverksdelar som klarar vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Tack båda för snabba svar

Dock så är Router, Pc och vägguttag i ett annat rum än TV-box och allt annat gött (därför jag tänkte dra en lång sladd emellan) router och switch. Det finns alltså bara ett sätt att lösa problemet på?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv kör jag med powerline fungerar bra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nej det finns många sätt att lösa det på och vill du köra tv och data i samma kabel behöver du nätverksdelar som klarar vlan.

Låter intressant, routern kör routerOS, så den kan jag nog pilla med vlan på. Och switchen har jag inte köpt än. Måste den stödja samma funktion eller räcker det med en vanlig netgearswitch?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon13728:

Låter intressant, routern kör routerOS, så den kan jag nog pilla med vlan på. Och switchen har jag inte köpt än. Måste den stödja samma funktion eller räcker det med en vanlig netgearswitch?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte svara på exakt vad du behöver för hårdvara för det ber or på kombinationen a operatörer och vilken hårdvara du redan har, man kan behöva testa lite innan man får till det med vlan då operatörerna ofta inte går ut mad all info och vill man vara på den säkra sidan så väljer man bara prylar som kan hantera vlan för de är inte särskilt mycket dyrare idag, vill du ha en "vanlig Netgear" så ta tex https://www.komplett.se/product/912952/datorutrustning/natver...
Med en sån så kan du köra vlan om det behövs och du har inte slösat bort nån förmögenhet om det inte skulle behövas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på om du har fått svar på din fråga, men jag tycker att du ska göra så här, ifall du fortfarande har möjlighet att välja var medieomvandlaren kommer att hamna. Jag förutsätter att ethernet-uttaget på din skiss som källa för internet kommer att ersättas av medieomvandlaren. Om det antagandet är fel så kan du nog ignorera resten

Medieomvandlaren ansluts till internet med en fiberpatchkabel. Om du kan, se till att få den dragen till tv-bänkens omedelbara närhet och montera medieomvandlaren där. Själv har jag min medieomvandlare liggande i tv-bänken, vilket kanske inte är en helt optimal behandling av fiberpatchkabeln, men det gör resten enklare.

Du flyttar routern till tv-bänken och kopplar den till datauttaget på medieomvandlaren. Tv-boxen ställer du i tv-bänken och kopplar till tv-uttaget i medieomvandlaren.

Du drar kabel till dator-rummet och kopplar den till routern i tv-bänken.

AP:n verkar du vilja ha i tv-bänken, så den är det bara att koppla till routern.

Sedan kopplar du in en switch i routern och ställer den i tv-bänken och ansluter övriga enheter till switchen.

I datorrummet kan du koppla PC:n direkt till kabeln eller ha ytterligare en switch om du behöver fler uttag.

Om du inte kan välja var medieomvandlaren hamnar så har du problemet att du måste dra två kablar, en för tv och en för data, till tv-bänken. Förutsatt att du inte får till en vlan-lösning då.

Permalänk
Inaktiv

Tack än en gång för bra svar! Nu tror jag att jag vet hur jag ska lösa min setup!

Skickades från m.sweclockers.com