Koppla ljud från tv till datorhögtalare

Permalänk
Medlem

Koppla ljud från tv till datorhögtalare

Tja, hoppas detta är rätt forumsdel att skriva i.

Jag vill kunna köra ljudet från tvn (Sony XF90) till mina datorhögtalare, (de befinner sig rätt nära soffan och i rätt riktning liksom).
Högtalarna är aktiva så ingen receiver eller förstärkare att koppla till, de är kopplade via RCA till datorns ljudkort (Xonar STX II), vilket innebär att högtalarnas enda input (RCA) är upptaget. Så jag tänkte om jag kör med SPDIF från tvn till moderkortet (ASUS Z97A) som sedan borde hitta högtalarna som ljudenhet, eller har jag fel? Det står i moderkortets manual att SPDIF-porten på det är en output, detta står även på tvn, är detta ett problem eller? Borde jag göra på något annat sätt? Jag vill kunna ändra volym på tvn utan att gå fram till högtalarna, att jag får ändra ljudenhet när jag ska kolla t.ex film är inga problem, viktiga är att inte behöva gå fram till datorn för att byta volym.

Om jag kan köra SPDIF är detta rätt sorts kabel? https://www.thomann.de/se/mutec_optisches_kabel_75m.htm#bewer...

Tack på förhand!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Avstängd

Du kan inte koppla en ingång till en ingång

Kör RCA från TV'n också och köp en RCA-switch om det bara finns en ingång på högtalarna

Permalänk
Rekordmedlem

Du får skaffa ett ljudkort med Toslinkingång eller en dac eller en omkopplare så du kan växla mellan dator och tv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du kan inte koppla en ingång till en ingång

Kör RCA från TV'n också och köp en RCA-switch om det bara finns en ingång på högtalarna

Det är så alltså, vad drygt. Vill helst undvika någon switch att behöva placera nånstans, vill att det ska vara cleant liksom. Men är det enda lösningen så. Det står att mitt ljudkort har en line in som även används till mikrofoner, kan jag inte använda den?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GFriberg:

Det är så alltså, vad drygt. Vill helst undvika någon switch att behöva placera nånstans, vill att det ska vara cleant liksom. Men är det enda lösningen så. Det står att mitt ljudkort har en line in som även används till mikrofoner, kan jag inte använda den?

Jo visst kan du använda line-in, men då får du ju starta nån mjukvara på datorn som skickar line-in ljudet till line out utan fördröjning

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ev att ansluta tvn analogt direkt till ljudkortet om du har analogutgång på tvn och det inte blir störningar, nån speciellt mjukvara behövs oftast inte utan det räcker med ljudkortets mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jo visst kan du använda line-in, men då får du ju starta nån mjukvara på datorn som skickar line-in ljudet till line out utan fördröjning

Ja, med tillägget att mikrofoningången är en lågnivåingång. Normalt är det högnivåingågar som "line in" som kopplas mellan apparater så länge det inte är frågan om just mikrofoner eller vinylskivspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får skaffa ett ljudkort med Toslinkingång eller en dac eller en omkopplare så du kan växla mellan dator och tv

Kommer köpa en Ifi Micro IDSD Black Label i framtiden, då kommer den väl få agera ljudkort så köper helst inte ett annat sålänge.
Läser nu att man kan köra någonting som kallas ARC via HDMI, detta stödjer min tv men moderkortets HDMI-port lär ju inte stödja detta, eller?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GFriberg:

Kommer köpa en Ifi Micro IDSD Black Label i framtiden, då kommer den väl få agera ljudkort så köper helst inte ett annat sålänge.
Läser nu att man kan köra någonting som kallas ARC via HDMI, detta stödjer min tv men moderkortets HDMI-port lär ju inte stödja detta, eller?

Du bör hålla reda på om det är in eller utgångar, datorns hdmiport är en utgång.
Men det finns en del grafikkort och capturekort med hdmiingångar men det blir ännu dyrare än ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jo visst kan du använda line-in, men då får du ju starta nån mjukvara på datorn som skickar line-in ljudet till line out utan fördröjning

Både line in och line out sitter ju på ljudkortet, sitter och kollar i ljudkortets kontrollpanel men ser ingen inställning för att kunna välja line in som man kan med vilka outputs man ska använda. Realtek HD inställningarna kanske borde kunna ändra detta? Om det är analogt så måste jag väl använda hörlursutgången på tvn och sedan använda adapter till ljudkortets line in va?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör hålla reda på om det är in eller utgångar, datorns hdmiport är en utgång.
Men det finns en del grafikkort och capturekort med hdmiingångar men det blir ännu dyrare än ljudkort.

Ja, börjar greppa detta nu. Läste nu att mitt grafikkort (780Ti) inte har möjlighet till HDMI-input. Tråkigt.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Läser nu att jag har en line in för ljud på moderkortet som är 3,5mm. Då borde det väl gå att koppla från tvns 3,5mm output till datorns line in på moderkortet, väljer sedan den som aktiv inspelningsenhet och har kvar högtalarna som uppspelningsenhet?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GFriberg:

Läser nu att jag har en line in för ljud på moderkortet som är 3,5mm. Då borde det väl gå att koppla från tvns 3,5mm output till datorns line in på moderkortet, väljer sedan den som aktiv inspelningsenhet och har kvar högtalarna som uppspelningsenhet?

Om drivrutinen stödjer det, om inte behöver du nått typ Virtual Audio Cable

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om drivrutinen stödjer det, om inte behöver du nått typ Virtual Audio Cable

Får prova helt enkelt, köper en längre 3,5mm kabel och provar.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk

du har väl en line in på ljudkortet? dvs borde du kunna dra en kabel från tv´n till den ingången sen aktivera "lyssna på denna ingången" i ljudpanelen så kommer allt ljud den tar emot i line in spelas upp i högtalarna.

kräver ju dock att datorn i fråga är igång men ska fungera då jag gjorde så från min LP-spelare för att slippa krypa bakom min TVbänk och leta efter lämplig ingång på min förstärkare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows