Jag behöver er hjälp att hitta ett nytt yrke!

Permalänk
Medlem

Jag behöver er hjälp att hitta ett nytt yrke!

Hejsan!

Jag är idag 31 år gammal och jobbar som elektriker och nu har jag börjat tröttna på mitt yrke.

Men på min fritid så tycker jag om att rita/måla, skapa och designa.
Det enda jag vet att jag vill göra på dagarna är att sitta framför en dator och skapa något, vara kreativ med hjälp av datorn. Men jag vet inte vad. Jag tycker att det är så svårt att veta vad det finns för olika typer av jobb där man får skapa saker via datorn. Vad är det för titlar på dom yrkena? så att jag kan läsa mer om dom och se vad det finns för olika utbildningar att gå.
Jag är som sagt 31år har fru och två barn, så jag kan inte starta någon 5 års utbildning med utomlands studier, men någon 1-2 årig yrkesutbildningen skulle funka.

Med eget sökande har jag listat ut att en Level designer verkar ha ett väldigt roligt jobb enligt mig. En level designer jobbar inom spel och skapar "banorna" i spelen, själva miljöerna som spelaren vistas i. Men efter att ha läst på mer om yrket så verkar det väldigt svårt att komma in och få ett jobb som en level designer även efter utbildning och eftersom branschen är relativt ny så är inte arbetsförhållandena dom bästa heller. Så just det yrket lockar inte lika mycket längre, men själva jobbet tror jag skulle ha passat mig bra annars.

Jag har även varit inne på att lära mig programmering och har försökt lite på egenhand, men jag vet inte om det yrket är kreativt på det sättet jag vill ha det. Bara att sitta och skriva kod hela dagarna och inte se något direkt visuellt resultat? eller finns det kanske någon blandning av programmering och visuellt skapande? är det det som kallas för front end developer?

Som ni märker så är jag inte alls bevandrad inom den här typen av IT jobb. Det jag vill göra på dagarna är att sitta vid datorn kanske med en digital ritplatta och skapa saker, vara kreativ. Men vad finns det för olika typer av jobb med den inriktningen? Kom gärna med förslag på yrken som ni kommer att tänka på när ni läser det här och skriv dom här så att jag kan gå in och läsa om dom mer.

Tack förhand

Permalänk
Medlem

Nån typ av grafisk design skulle kanske passa? Finns ju yrkesutbildnigar på t.ex Berghs i Stockholm inom det området. Går att se deras kurser här: https://www.berghs.se/kurser/grafisk-design/?gclid=CjwKCAjwpK...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Hedersmedlem

Programmering är absolut kreativt, även om det kanske inte alltid går att se på skärmen.

Om du har fallenhet för det visuella, så finns det hur mycket som helst. Webbutveckling (front-end), apputveckling för mobiltelefoner, etc.

Permalänk
Medlem

@Miljon3: Tack för svaret!

Grafisk designer var det första yrket som jag kom att tänka på när jag försökte komma fram till vad jag vill göra. Men när jag läser om vad en grafisk designer gör på dagarna så är det så otroligt brett! har du själv erfarenheter av att vara grafisk designer? kan du isåfall ge några konkreta exempel på vad man kan få jobba med?

Tack för länken!

Permalänk
Medlem

@pv2b: okej tack! vilket språk är det främst som man programmerar i då? är det Java script?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jri87:

@pv2b: okej tack! vilket språk är det främst som man programmerar i då? är det Java script?

Som frontendutvecklare inom webb så är det Javascript/HTML/CSS som är smör och bröd.

Sen finns det så klart en massa tekniker och andra programmeringsspråk att lära sig också. Ett tips är att inte fastna för mycket på detaljerna i specifika språk och ramverk, utan istället se likheterna.

Permalänk
Medlem

Låter som att du bör satsa på en konsultinriktning också. Alla fasta anställnigar blir mer eller mindre monotona, framförallt när det gäller grafisk profil. Kom också ihåg att utbildning är betydligt mycket mindre värt i IT branschen än erfarenhet. Betrodda certifieringar är en bättre investering än att spendera flera år på en lång utbildning som ofta är passé. Kan du något som är nytt och fräscht så är du väldigt attraktiv på marknaden och den kunskapen får du inte från något annat än direktinriktade kurser som ofta kostar mellan 5-50000

Permalänk

Här är några yrken som kan vara av intresse:
Animatör
Illustratör
Industridesigner/produktdesigner
Spelgrafiker (2D eller 3D)
Speldesigner
Grafisk designer
Fotograf
Webbdesigner

Här finns annars en bra sida med yrken inom design, media & IT:
https://www.framtid.se/yrken/kultur-media-design
https://www.framtid.se/yrken/data-it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Automatoaster:

Här är några yrken som kan vara av intresse:
Animatör
Illustratör
Industridesigner/produktdesigner
Spelgrafiker (2D eller 3D)
Speldesigner
Grafisk designer
Fotograf
Webbdesigner

Här finns annars en bra sida med yrken inom design, media & IT:
https://www.framtid.se/yrken/kultur-media-design
https://www.framtid.se/yrken/data-it

Tack för dom tipsen! Ska läsa mer om dom när jag kommer hem !

Skickades från m.sweclockers.com