Byte av Länkarm " Hjulinställning "

Permalänk
Medlem

Byte av Länkarm " Hjulinställning "

Hej.
Då det är glapp i spindelleden på bilen så tänkte jag byta den , tyvärr så är den inte delad som det va för utan man måste byta hela länkarmen.
Det fixar jag själv , men min fråga är om man ska göra en hjulinställning efter?
Rent logisk så tycker jag att man ska göra det då ingreppet säkert kan ändra vinkel på hjulet.
Tacksam för svar.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Då det är glapp i spindelleden på bilen så tänkte jag byta den , tyvärr så är den inte delad som det va för utan man måste byta hela länkarmen.
Det fixar jag själv , men min fråga är om man ska göra en hjulinställning efter?
Rent logisk så tycker jag att man ska göra det då ingreppet säkert kan ändra vinkel på hjulet.
Tacksam för svar.
Mvh / Mangee

Ja det är att rekommendera att du gör det.

Permalänk
Medlem

japp, annars så kan det slita snett på däck, öka slitage på bussningar och det kan dra i ratten, det tycker jag absolut att du ska göra, annars så förkortar du livslängden på andra delar istället

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Ja det är att rekommendera att du gör det.

Skrivet av Farthinder:

japp, annars så kan det slita snett på däck, öka slitage på bussningar och det kan dra i ratten, det tycker jag absolut att du ska göra, annars så förkortar du livslängden på andra delar istället

Då får det bli en sån efter bytet

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Det beror ju på om du lossar något som påverkar inställningen eller inte.

På endel konstruktioner är vissa delar inte justerbara, så att lossa o byta dem ändrar ju inte något om det är rätt från början..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Inte mitt expertområde men spontant känns det väl lite som att det beror på hur petig man är/hur fin bil man har. Beror väl lite på hur konstruktionen ser ut också (om du lossar på något som påverkar hjulinställning), men tillverkningstoleranserna på länkarmen i sig borde väl inte diffa så mycket att det blir några enorma förändringar. Personligen skulle jag nöja mig med att kolla toe-in/out och camber med ett par brädor och ett måttband före och efter för att se om det är ungefär samma, men då har jag en gammal hög med billiga däck också. Ska det vara "riktigt" gjort ska man nog kontrollera med riktiga instrument.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk

nu är jag inte bilmekaniker (gissade ändå rätt vilken del vi pratade om) och efter att ha googlat på hur den sitter och vad länkarmen är för del så är det tveksamt om hjulinställning behövs.

det är ju trots allt ingen del som är justerbara bara en bit metall med ett gäng bussningar på.

så länge du inte behöver lossa några av de justerbara lederna så borde du få samma inställning som innan så länge inte den nya delen skiljer från den gamla avsevärt.

borde iaf inte vara någon fara att köra på ett tag till man ändå ska lägga om hjulen och då möjligen göra en mätning. många däckfirmor erbjuder ju gratis hjulmätning ihop med däckomläggning så länge de inte behöver ändra något dvs att de bara behöver hänga på sin laserututrustning och skriva ut pappret.

vad är det för bil vi pratar om?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nu är jag inte bilmekaniker (gissade ändå rätt vilken del vi pratade om) och efter att ha googlat på hur den sitter och vad länkarmen är för del så är det tveksamt om hjulinställning behövs.

det är ju trots allt ingen del som är justerbara bara en bit metall med ett gäng bussningar på.

sålänge du inte behöver lossa några av de justerbara lederna så borde du få samma inställning som innan sålänge inte den nya delen skijer från den gammla avsevärt.

borde iaf inte vara någon fara att köra på ett tag till man ändå ska lägga om hjulen och då möjligen göra en mätning. många däckfirmor erbjuder ju gratis hjulinställning ihop med däckomläggning sålänge de inte behöver ändra något dvs att de bara behöver hänga på sin laserututrustning och skriva ut pappret.

vad är det för bil vi pratar om?

Min pendlar bil , en Clio IV 2013.
Jag gjorde en hjulinställning för 2 månader sen då den sliter snett. Efter det blev den kanon , så jag köpte nya sommardäck. Men nu gick spindelleden och därför undrar jag om man behöver en hjulinställning igen?. Har precis satt på vinterskorna på bilen som också är helt nya.
Har köpt en original länkarm så det blir en likadan som satt innan.
Det rör sig bara om 700kr så det kanske är lika bra att göra en sån?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Karaff: @Rouge of Darkness: Saken är den att inget sitter stumt monterat och gummidelar slits ut, vilket gör att påfrestningar förs vidare till nästa del osv osv, så rent krast så kan det bli en sämre upplevese efter delen byts om inte en justering görs.
Har själv bytt flera delar genom åren så jag pratar bara om min egen uppfattning om det hela och det har alltid blivit en förbättring efter en inställning, då du i många fall får lossa flera delar för att komma åt sagd del ( iaf på nyare bilar )

Men det är självklart upp till var och en

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta, och köra lite. Du märker ganska snabbt om något är fel om du både är vaksam på däckslitage + känslan i ratten. Om länkarmen inte har någon justermån ska det inte påverkas mer än det eventuella gamla glappet i länkarmen. Betydligt värre om delarna har justermån.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Min pendlar bil , en Clio IV 2013.
Jag gjorde en hjulinställning för 2 månader sen då den sliter snett. Efter det blev den kanon , så jag köpte nya sommardäck. Men nu gick spindelleden och därför undrar jag om man behöver en hjulinställning igen?. Har precis satt på vinterskorna på bilen som också är helt nya.
Det rör sig bara om 700kr så det kanske är lika bra att göra en sån?

ja det är ju inga ofantliga summor vi pratar om så skadar ju inte att kolla.

Om du gjort inställning med dåliga leder innan ledbytet då de troligen var dåliga redan vid mätningen kan det ju iofs behövas då div mått kan ändras när man introducerar färska bussningar som håller lederna där de ska vara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja det är ju inga ofantliga summor vi pratar om så skadar ju inte att kolla.

Om du gjort inställning med dåliga leder innan ledbytet då de troligen var dåliga redan vid mätningen kan det ju iofs behövas då div mått kan ändras när man introducerar färska bussningar som håller lederna där de ska vara.

Det hoppas jag inte , för han som gjorde hjulinställning gick igenom upphängning innan. Men oavsett så slänger jag in en hjulinställning så är jag på den säkra sidan.
Tack för alla svar.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition