Köpa OEM Windows 7 nyckel som går igenom hos Microsoft

Permalänk

Köpa OEM Windows 7 nyckel som går igenom hos Microsoft

Vad jag vet kan man inte köpa Windows 7 från Microsoft längre. Jag har en Win 7 produktnyckel knuten till Toshiba som tyvärr inte går igenom hos Microsoft när jag vill ladda ned ISO-filerna (Har ingen drive till de CD jag har).

Därför tänkte jag köpa en OEM produktnyckel, vilket påstås vara legalt inom EU eller hur det nu är, men de flesta man hittar på t ex Ebay verkar involvera att man ska ladda ned från "en länk" och det låter inte som att "hos Micorosoft" har fallit bort där. Varför skulle jag ladda ned från någon annanstans?

Om jag inte kan registrera nyckeln hos Microsoft vad är det då jag köper liksom? Jag stötte på det här problemet när jag ville köpa äldre versioner av Office, men hittade en bra försäljare till slut den gången med bra nycklar som blev godkända.

Har ni några tips på återförsäljare som säljer produktnycklar för Windows 7, Home duger bra för det är en speldator, och som Microsoft antagligen godkänner?

Permalänk
Inaktiv

@Hipso Facto: Ladda ner windows 10 och kör utan att aktivera det istället...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hipso Facto:

Vad jag vet kan man inte köpa Windows 7 från Microsoft längre. Jag har en Win 7 produktnyckel knuten till Toshiba som tyvärr inte går igenom hos Microsoft när jag vill ladda ned ISO-filerna (Har ingen drive till de CD jag har).

Därför tänkte jag köpa en OEM produktnyckel, vilket påstås vara legalt inom EU eller hur det nu är, men de flesta man hittar på t ex Ebay verkar involvera att man ska ladda ned från "en länk" och det låter inte som att "hos Micorosoft" har fallit bort där. Varför skulle jag ladda ned från någon annanstans?

Om jag inte kan registrera nyckeln hos Microsoft vad är det då jag köper liksom? Jag stötte på det här problemet när jag ville köpa äldre versioner av Office, men hittade en bra försäljare till slut den gången med bra nycklar som blev godkända.

Har ni några tips på återförsäljare som säljer produktnycklar för Windows 7, Home duger bra för det är en speldator, och som Microsoft antagligen godkänner?

Det finns ju isofiler lite överallt alt har jag en.
Du har en OEM-nyckel alt en OEM:SLP, det är bara retailnycklar som fungerar. Men det går alltid lösa, kan hjälpa till dig.

Skrivet av anon291473:

@Hipso Facto: Ladda ner windows 10 och kör utan att aktivera det istället...

Ska kan köra W10 i 30,60,90 dagar och sedan ominstallera igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipso Facto:

Vad jag vet kan man inte köpa Windows 7 från Microsoft längre. Jag har en Win 7 produktnyckel knuten till Toshiba som tyvärr inte går igenom hos Microsoft när jag vill ladda ned ISO-filerna (Har ingen drive till de CD jag har).

Därför tänkte jag köpa en OEM produktnyckel, vilket påstås vara legalt inom EU eller hur det nu är, men de flesta man hittar på t ex Ebay verkar involvera att man ska ladda ned från "en länk" och det låter inte som att "hos Micorosoft" har fallit bort där. Varför skulle jag ladda ned från någon annanstans?

Om jag inte kan registrera nyckeln hos Microsoft vad är det då jag köper liksom? Jag stötte på det här problemet när jag ville köpa äldre versioner av Office, men hittade en bra försäljare till slut den gången med bra nycklar som blev godkända.

Har ni några tips på återförsäljare som säljer produktnycklar för Windows 7, Home duger bra för det är en speldator, och som Microsoft antagligen godkänner?

Varför ska du ha Windows 7?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon291473:

@digital.discuss: Ladda ner windows 10 och kör utan att aktivera det istället...

Skrivet av tcntad:

Ska kan köra W10 i 30,60,90 dagar och sedan ominstallera igen?

Mig veterligen finns det ingen gräns på en icke-aktiverad Windows 10'a - men vissa funktioner tas bort / fungerar (såsom byta bakgrund, skärmsläckare etc. dvs. skräddarsy utseendet och miljön)

Jag personligen hade dock aldrig velat köra en oaktiverad version en längre tid, min moralkompass hade gått åt helvete då

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av andreas_dock:

Mig veterligen finns det ingen gräns på en icke-aktiverad Windows 10'a - men vissa funktioner tas bort / fungerar (såsom byta bakgrund, skärmsläckare etc. dvs. skräddarsy utseendet och miljön)

Jag personligen hade dock aldrig velat köra en oaktiverad version en längre tid, min moralkompass hade gått åt helvete då

Det är väl en månads testperiod på windows? Eller är det ändrat iom 10an?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av tcntad:

Det är väl en månads testperiod på windows? Eller är det ändrat iom 10an?

Finns mig veterligen ingenting som gör att datorn börjar stängas av efter en timmes uptime eller dylikt som det gör med server versionerna utav Windows efter testperioden löpt ut.
Det skall tydligen inte heller visas någon ”timer” eller liknande med hur många dagar som passerat / är kvar på en sk. Testperiod.

Så nej, jag tror inte det finns.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är väl en månads testperiod på windows? Eller är det ändrat iom 10an?

Har kört W10 utan aktivering på farsans laptop i ett över ett år nu (dags att köpa då han nämnt detta nu). Står "Aktivera windows nu" och är lite andra småsaker som låses ned. Men annars rullar det.

Till TS, har själv köpt W10 Pro licens via OEM på ebay och funkar bra. 10 kr för en nyckel är ju fint. Ska snart köpa en/ett par till så om du hittar någon bra så säg till. (PM funkar om du inte vill dela publikt).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Hipso Facto:

Jag har köpt många win 10 nycklar från ebay.
Jag har alltid fått nyckeln, och en länk att ladda ner korrekt version av windows.
Ingen föraktiverat skit.

Jag kan kolla i min historik vem jag köpte hos, så kan du få länkar, om du önskar så.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det finns ju isofiler lite överallt alt har jag en.
Du har en OEM-nyckel alt en OEM:SLP, det är bara retailnycklar som fungerar. Men det går alltid lösa, kan hjälpa till dig.

Ska kan köra W10 i 30,60,90 dagar och sedan ominstallera igen?

Du kan ju köra hela tiden i Windows 10 men får en sådan grafisk vattenstämpel på displaydatan bara.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har kört W10 utan aktivering på farsans laptop i ett över ett år nu (dags att köpa då han nämnt detta nu). Står "Aktivera windows nu" och är lite andra småsaker som låses ned. Men annars rullar det.

Till TS, har själv köpt W10 Pro licens via OEM på ebay och funkar bra. 10 kr för en nyckel är ju fint. Ska snart köpa en/ett par till så om du hittar någon bra så säg till. (PM funkar om du inte vill dela publikt).

Ja just ja man kan inte redigera skrivbordsbakgrundsbilden heller.

Skrivet av zeleni:

@digital.discuss:

Jag har köpt många win 10 nycklar från ebay.
Jag har alltid fått nyckeln, och en länk att ladda ner korrekt version av windows.
Ingen föraktiverat skit.

Jag kan kolla i min historik vem jag köpte hos, så kan du få länkar, om du önskar så.

Fast det är bara länken till Microsoft?
Är det bara OEM-nycklar som säljs och i.s.f. är det omöjligt att aktivera en version som redan är igång och installerad i efterhand så att den måste matas in just vid installationsskedet?

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så kostar inte ett nytt windows 10 så mycket... inte om man jämför med vad Win7 gå på när det begav sig och du kan ju alltid flytta med dig ditt win10 2-3 gånger utan större problem, surt att ditt win7 inte funkar? ja, är det värt att köpa win10? ja
min åsikt iaf.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har kört W10 utan aktivering på farsans laptop i ett över ett år nu (dags att köpa då han nämnt detta nu). Står "Aktivera windows nu" och är lite andra småsaker som låses ned. Men annars rullar det.

Till TS, har själv köpt W10 Pro licens via OEM på ebay och funkar bra. 10 kr för en nyckel är ju fint. Ska snart köpa en/ett par till så om du hittar någon bra så säg till. (PM funkar om du inte vill dela publikt).

Trevligt ändå på ett sätt

Permalänk
Medlem

@JohanKH: Du kan mata in ny licens i windows när du så önskar.
Du kan alltid byta nyckel i windows.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

@Hipso Facto: Detta finns som alternativ, ska enligt sidan själv vara legit https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

Permalänk

@zeleni: Visst. Jag är allergisk mot nedladdningslänkar till andra webbplatser än Microsoft's då min tillit är noll för dessa. Vad gäller licenser så är det enda viktiga att de är just riktiga licenser och det viktigaste kriteriet för det är om Microsoft godkänner dem. Annars kan det vara.

Jag kan tänka mig Win 10 nycklar eftersom jag ju lyckats få ned Win 10 direkt från MS. Men betraktar allmänt Win 10 som ett otyg jämfört med sjuan, så jag skulle definitivt föredra en äldre version ändå. Så länge spelen fungerar i den versionen så spelar det ingen roll. I en senare dator fungerar kanske inte de äldre versionerna men det här gäller Haswell. Jag kan tänka mig Win 8 med.

Permalänk

@andreas_dock: Men uppdaterar sig Windows 10 oregistrerat? Jag tycler den hela tiden talar om att den inte gör det i den virtuella maskin där jag testat den. Men inte kollat så noga där.

Permalänk

@tcntad: Ja, men mitt mål är få ned Windows direkt från Microsoft. Dels för att det inte finns någon anledning att lita på en version som jag inte fått direkt av Microsoft (vilket inkluderar originaldiskar) och dels för att möjligheten att ladda ned från Microsoft visar att produktnyckeln godkänns av dem och att min licens är OK.

Permalänk
Medlem

Har köpt nyckel för win 10 för 70:- på ebay, och knappade in den på den befintliga installationen utan problem. Inga konstiga nedladdningslänkar.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hipso Facto:

@tcntad: Ja, men mitt mål är få ned Windows direkt från Microsoft. Dels för att det inte finns någon anledning att lita på en version som jag inte fått direkt av Microsoft (vilket inkluderar originaldiskar) och dels för att möjligheten att ladda ned från Microsoft visar att produktnyckeln godkänns av dem och att min licens är OK.

Man verifieras SHA1-värden mot MS egna, piece of cake.
Din OEM (Och kanske OEM:SLP) nyckel är genuin, direkt från MS men dessa får du inte använda, så är dem OK eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKH:

Fast det är bara länken till Microsoft?
Är det bara OEM-nycklar som säljs och i.s.f. är det omöjligt att aktivera en version som redan är igång och installerad i efterhand så att den måste matas in just vid installationsskedet?

Nej, jag uppgraderade från windows 7 till 10 utan nyckel för att under några veckor köra utan att aktivera. Blev irriterad till slut och köpte en nyckel för 25kr från ebay och nu är allt akiverat, frid och fröjd.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

uppdatering

OK, jag hittade artikeln hos MakeUseOf som beskriver nedladdningsshacket som programmet, som @TwentyØnePenguins tipsade om (tack!), antagligen använder: How to Download Official Windows ISO Files Free from Microsoft.

Jag har också förstått att min gamla OEM-nyckel inte kommer fungera med någon av dessa, så jag behöver köpa en som fungerar med någon av alla de som kan laddas ned från Microsoft. Kanske en COEM-nyckel funkar?

Om min gaming-hårdvara är från 2016, med ett NVdidia 980, G-syncskärm och en enkel fyrkärnig Intel i5-Haswell, SSD plus HD i grunden, vad har Windows 10 utöver Win7/8 att erbjuda annat än ständiga uppdateringar? Jag kör det i en virtuell installation och det mopsar sig mer än Win 7 och ger ingen känsla av kontroll. Men det är ju fint att se på antar jag.

Primärt mål är att maxa hårdvaran för spelandet. Steam, CSGO, SOM och annat liknande. Kanske uppgraderar till ny hårdvara om ett år eller så och troligen fungerar bara Win 10 då.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hipso Facto:

OK, jag hittade artikeln hos MakeUseOf som beskriver nedladdningsshacket som programmet, som @TwentyØnePenguins tipsade om (tack!), antagligen använder: How to Download Official Windows ISO Files Free from Microsoft.

Jag har också förstått att min gamla OEM-nyckel inte kommer fungera med någon av dessa, så jag behöver köpa en som fungerar med någon av alla de som kan laddas ned från Microsoft. Kanske en COEM-nyckel funkar?

Om min gaming-hårdvara är från 2016, med ett NVdidia 980, G-syncskärm och en enkel fyrkärnig Intel i5-Haswell, SSD plus HD i grunden, vad har Windows 10 utöver Win7/8 att erbjuda annat än ständiga uppdateringar? Jag kör det i en virtuell installation och det mopsar sig mer än Win 7 och ger ingen känsla av kontroll. Men det är ju fint att se på antar jag.

Primärt mål är att maxa hårdvaran för spelandet. Steam, CSGO, SOM och annat liknande. Kanske uppgraderar till ny hårdvara om ett år eller så och troligen fungerar bara Win 10 då.

Bör fungerar om du tar bort ei.cfg i \sources.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

@Hipso Facto: Detta finns som alternativ, ska enligt sidan själv vara legit https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

Skrivet av Hipso Facto:

@zeleni: Visst. Jag är allergisk mot nedladdningslänkar till andra webbplatser än Microsoft's då min tillit är noll för dessa. Vad gäller licenser så är det enda viktiga att de är just riktiga licenser och det viktigaste kriteriet för det är om Microsoft godkänner dem. Annars kan det vara.

Jag kan tänka mig Win 10 nycklar eftersom jag ju lyckats få ned Win 10 direkt från MS. Men betraktar allmänt Win 10 som ett otyg jämfört med sjuan, så jag skulle definitivt föredra en äldre version ändå. Så länge spelen fungerar i den versionen så spelar det ingen roll. I en senare dator fungerar kanske inte de äldre versionerna men det här gäller Haswell. Jag kan tänka mig Win 8 med.

Strunta i skumma nedladdningslänkar. Det finns en officiell sida hos microsoft för detta ändamål, men då behöver du en licens. Kolla på ebay - där hittar du mycket för runt 50:- eller lite ovanför.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HoboCop:

Strunta i skumma nedladdningslänkar. Det finns en officiell sida hos microsoft för detta ändamål, men då behöver du en licens. Kolla på ebay - där hittar du mycket för runt 50:- eller lite ovanför.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Som jag nämnde verifierar man SHA1 mot MS egna. Har själv använt heidoc's program, no probs.

Permalänk

@tcntad: Var hittar man Microsoft's egna hashningar av vad? Vad letar man efter för resultat? Jag har ju ingen nyckel att testa innan jag köpt den och om Microsoft inte har en specifik version av Windows för en given OEM-nyckel som jag kan köpa, så kanske jag sitter med fel nyckel. Hur undviker jag detta?

Permalänk
Medlem

Har köpt nyckel på kingguin och installerat på brorsans dator. Gjorde ett Usb-minne till installations medium med valfri windows version. Installera och skriv in nyckeln. Sen för att aktivera så vare bara att ringa till Microsofts automatiska telefon som verifierar. Peace of cake.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hipso Facto:

@tcntad: Var hittar man Microsoft's egna hashningar av vad? Vad letar man efter för resultat? Jag har ju ingen nyckel att testa innan jag köpt den och om Microsoft inte har en specifik version av Windows för en given OEM-nyckel som jag kan köpa, så kanske jag sitter med fel nyckel. Hur undviker jag detta?

Du vill jämföra SHA1-värde av ISO-filen med MS egna

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Eftersom MS har gjhort om deras Technet-sida är det svårt att hitta direkt på deras sida men denna hjälper:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/fc3339ab-44...

Se: https://techjourney.net/download-windows-10-build-16299-15-v-...

Permalänk

@tcntad: Tack, men även om det kan vara viktigt att kolla att man fått ned rätt skivavbild, så kvarstår väl det faktum att OEM-nycklar faktiskt inte fungerar med de skivavbildningar som är tillgängliga via Microsoft? Det är i alla fall vad flera försäljare av OEM-nycklar säger när jag frågat. De säger att jag behöver en retail produkt-nyckel för dessa (istället för den som de ger mig tillgång till som jag inte kan bedöma), så jag har börjat leta efter det nu.

Permalänk
Medlem

Om du inte har särskild anledning att ha kvar Win7 tycker jag du kan prova installera Win10 med den. Om nyckeln inte skulle fungera så säger Windows bara att den inte är giltig och ber dig om annan nyckel.

Jag har använt flera Win7-OEM för att aktivera Win10 med ISOn direkt från Microsoft, det fungerade även när jag gjorde det någon gång i januari dethär året.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hipso Facto:

@tcntad: Tack, men även om det kan vara viktigt att kolla att man fått ned rätt skivavbild, så kvarstår väl det faktum att OEM-nycklar faktiskt inte fungerar med de skivavbildningar som är tillgängliga via Microsoft? Det är i alla fall vad flera försäljare av OEM-nycklar säger när jag frågat. De säger att jag behöver en retail produkt-nyckel för dessa (istället för den som de ger mig tillgång till som jag inte kan bedöma), så jag har börjat leta efter det nu.

Det är därför man tar bort ei.cfg i Sources-mappen. Nyckeln bestämmer vilken typ som installeras:)