1080TI Blower vs Öppen, undervolta som lösning

Permalänk

1080TI Blower vs Öppen, undervolta som lösning

Jag var en utav de som köpte 1080 TI Asus Turbo för 7,000 på Elgiganten under singlesday för att priset var så bra. Har nu läst en massa om blower typ kort och dessa är resultaten jag hittat och kommit fram tilll samt min lösning.

Grafikkortet går från 75-80 med 85C peak till skillnad från 65-70 med 75C som andra gör t.ex. Detta ska dock inte ha några problem i livslängden 5-10+ år på 80C ca är ingen fara, har inte ens börjat ¨throttle¨-a sig själv.

Men det är även betydligt mer högljutt, svårt att hitta exakta decibel skillnader ifall någon har koll vill jag gärna veta. Men tänker mig t.e.x att en vanlig öppen ligger på ca 40 decibel medanst blower ligger på ca 50.

Så, för att lösa alla världens problem har jag tänkt att undervolta grafikkortet för att sitta på ca 70-73 peak istället med 10% lägre fläkt % nivå. Prestandan kommer inte att bli påverkad av detta så länge undervolten är helt stabil, självklart kommer jag göra flera tester eller justera ifall något inte stämmer helt.

Exempel på detta: https://www.youtube.com/watch?v=RfnxfthUdus&t=0s&list=LLSkwwf...

Något jag inte tänkt ut eller någon information jag missat? Detta känns som en klockren lösning just nu.

Alternativt, vad tycker ni om Kompletts 1080 TI Gigabyte Gaming OC för 650kr mer? Känner om det finns något hål i min plan så behöver jag byta till den(Turbon är fortf helt oöppnad)

Tips/tankar ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Finns ju inget som säger att kortet går att köra med en lägre spänning. Undervoltning är betydligt svårare med nyare grafikkort, speciellt med DVS och varierande processhörn.

Jag kan inte säga att gigabyte kortet rakt av är bättre, men en kylare med radialfläkt är bra i trånga chassin med begränsat luftutflöde. En öppen kylare med axialfläkt har generellt mer luftflöde per areaenhet av kylflänsarna, de är dock beroende av bra luftflöde i lådan annars.

Så ta en titt på vad du har för låda och om det inte blir bättre med en axialfläktskylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin