BSOD efter installation av drivrutiner på 970 evo 500gb..

Permalänk
Medlem

BSOD efter installation av drivrutiner på 970 evo 500gb..

Hej,
Har ingen erfarenhet med M.2 diskar så tänkte kolla om någon haft liknande problem.
Lade in en helt ny M.2 Samsung 970 evo 500Gb i datorn och installationen av Windows 10 1809 gick fint utan konstigheter. Installerade alla drivrutiner till datorn, men i slutet kom jag och tänka på att jag kanske borde installera Samsungs drivrutin för att få det så optimalt som möjligt. Men där sket det sig nämligen. Skitet hände efter jag installerat Samsungs NVMe drivern. Då kom det upp ett meddelande att jag skulle se till att AHCI var disabled eller något liknande. Det var lite sent, så jag skumläste det och tryckte på next. Jag vet att en ren installation samt om jag skiter i drivrutinen kommer lösa problemet då det fungerat så långt. Vill utnyttja komponenten till fullo och därför vill jag ha rätt konfiguration samt att jag vill lära mig om NVMe som jag tidigare nämnde inte har någon erfarenhet av. Letat i moderkortets manual om det fanns något om konfiguration av M.2 utan någon framgång. 
Jag har uppdaterat bios till den senaste versionen ifall någon undrar..
Tack i förhand.
Mvh Arnes

Permalänk
Medlem

@BriLiAnT:
AHCI (Advanced Host Controller Interface) är inget specifikt för M.2, utan det är en inställning för diskar generellt, vilket bl.a gör att de blir betraktade borttagningsbara, dvs. man kan ta bort dem på samma vis som en extern disk via säker borttagning.

Denna inställning finns i regel bland SATA inställningarna i UEFI/BIOS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.