AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Insåg nyss att X.M.P-profilen inte var på i BIOS och slog på den för att köra mina minnen i 3200 MHz CL14, vilket blev ett kliv upp från 2133 MHz CL15 om jag minns rätt. Körde därefter ett par rundor Cinebench R20 (multi-core) och resultatet har sjunkit med ca 500 poäng - från ~6950 till ~6450.
Samtidigt verkar FPS:en i bl.a. Modern Warfare gått upp i ett steg på ca 20-30 (i snitt). Är detta ett normalt beteende?

Jag har en annan teori. Cinebench gick ner pga att du har sänkt din power budget (Minneskontrollern / IF / Ram tar power från CPU power budgeten) plus att Cinebench inte alls använder minne, alltså är lägre IF och RAM klocka inte till någon fördel. Alltså kommer straight-up maxade benches gå ner (Cine). Medans, i mer fluktuerande loads (spel) så har du mycket mer fördel av att ha högre IF / högre Minnesspeed / bättre latencys som medförs av XMP.

Sen kan det finnas mer utrymme för att tweaka.

Edit: Missade ditt senare svar. Kan också va som någon sa att något var bara bad timing, antingen dynamisk klocka, eller windows being windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja så var det nog!

Återkom gärna med lite resultat!

Testar du med minnena i samma hastighet, d.v.s. kör du 1:1?

Har provat med båda. Testade med slöa minnen och höja IF, och sen köra saker i sync. I båda fallen är det ingen boot alls, cpu error direkt, vid IF klocka över 1833.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kan vara att ditt bios har dynamisk FCLK, dvs att den klockar upp och ner sig efter behov och vid första testet hade du oturen att den klockat ner sig.

Windows kan också ha dragit igång något tungt i bakgrunden samtidigt, virussök eller indexering av alla diskar eller något.

HWINFO har varit igång i bakgrunden hela tiden och enligt denna så var minimum och maximum värdena av FCLK 1598.3 MHz respektive 1627.1 MHz. Memory Controller Clock (UCLK) har dock legat konstant på 1600 MHz (d.v.s. både minimum och maximum = 1600 MHz). Kan fluktuerande FCLK ha lett till problemet i Cinebench? Ska man sätta den till ett konstant värde i BIOS?

Är MCLK och UCLK samma sak?

Skrivet av DJ_Datte:

Jag har en annan teori. Cinebench gick ner pga att du har sänkt din power budget (Minneskontrollern / IF / Ram tar power från CPU power budgeten) plus att Cinebench inte alls använder minne, alltså är lägre IF och RAM klocka inte till någon fördel. Alltså kommer straight-up maxade benches gå ner (Cine). Medans, i mer fluktuerande loads (spel) så har du mycket mer fördel av att ha högre IF / högre Minnesspeed / bättre latencys som medförs av XMP.

Sen kan det finnas mer utrymme för att tweaka.

Edit: Missade ditt senare svar. Kan också va som någon sa att något var bara bad timing, antingen dynamisk klocka, eller windows being windows.

Funderade på detta också, men ja som du såg så gick det bra igen i Cinebench precis efter spelrundan. Ska hålla lite närmare koll på detta framöver!

Skrivet av DJ_Datte:

Har provat med båda. Testade med slöa minnen och höja IF, och sen köra saker i sync. I båda fallen är det ingen boot alls, cpu error direkt, vid IF klocka över 1833.

Har du tweakat några spänningar? Är det inte bl.a. SoC voltage man behöver lyfta lite om man vill få upp FCLK eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mariapia:

är det så?

så är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

3800X nu 3990kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5139824
3700X nu 3807kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139823
3600X nu 2490kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5139852
3600_ nu 2256kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139853

Varför ska man nu välja 3700X och 3600 när det kostar så lite att gå upp ett steg?

Jag skulle tagit 3800X framför 3700X trots mycket liten prestanda skillnad med dessa små prisskillnader, helt klart. Dock slår väl inte en 3800X en 3700X per automatik i benchmarks, det beror tex också på vilket minne man har och hur väl konfigurerat det är, hastighet, latency etc, om man kör PBO eller annan OC på CPU'n etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

HWINFO har varit igång i bakgrunden hela tiden och enligt denna så var minimum och maximum värdena av FCLK 1598.3 MHz respektive 1627.1 MHz. Memory Controller Clock (UCLK) har dock legat konstant på 1600 MHz (d.v.s. både minimum och maximum = 1600 MHz). Kan fluktuerande FCLK ha lett till problemet i Cinebench? Ska man sätta den till ett konstant värde i BIOS?

Är MCLK och UCLK samma sak?

Funderade på detta också, men ja som du såg så gick det bra igen i Cinebench precis efter spelrundan. Ska hålla lite närmare koll på detta framöver!

Har du tweakat några spänningar? Är det inte bl.a. SoC voltage man behöver lyfta lite om man vill få upp FCLK eller är jag ute och cyklar?

MEMCLK är inte samma sak som UCLK och de är inte samma sak som FCLK.

Skrivet av tellus82:
FCLK:
Infinity Fabric klockfrekvens, den buss som alla separata chiplets kommunicerar med varandra över, man når normalt som högst 1900MHz men beroende på kiselkvalité så kan man nå lägre eller högre frekvenser
UCLK:
Minneskontrollerns klockfrekvens (normalt en divider från MEMCLK så UCLK==MEMCLK är 1:1), man når normalt som högst 1900MHz men beroende på kiselkvalité så kan man nå lägre eller högre frekvenser
MEMCLK:
Minnesbussens frekvens (halva minneshastigheten, vid synkat läge samma som UCLK), hur högt man når här beror på UMC, minnen och moderkort, för x370 verkar det bästa borden toppa runt 3666-3733MT/s, för x470 så toppar de bästa borden runt 4500MT/s, x570 är de som orkar högst
BCLK
Den frekvens som används som basklocka för alla andra frekvenser i systemet, ändras denna kommer FCLK/UCLK/MEMCLK påverkas, samt PIC-E, USB osv.Normala frekvensen här är exakt 100MHz

Klicka på länken till inlägget i citeringen för att få lite nyttiga tips angående värden & vad man bör pilla på

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

MEMCLK är inte samma sak som UCLK och de är inte samma sak som FCLK.

Klicka på länken till inlägget i citeringen för att få lite nyttiga tips angående värden & vad man bör pilla på

Missade att du hade uppdaterat minnesguiden med Zen 2! Stort tack, precis den informationen jag letade efter!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Testade att dra upp FCLK till 1900 MHz (allt annat utöver XMP är i stock) och det verkar fungera utan problem. Har kört Blender i ca 1 timme nu utan krasch/blue screen:

https://i.imgur.com/1royqhi.png

Hittar inte VDDG i HWInfo fastän jag kör v6.20 som ska innehålla denna information, men antar att avläsare för denna saknas på mitt moderkort?

https://www.hwinfo.com/forum/threads/hwinfo-v6-20-released.60...
Added reporting of cLDO VDDP and VDDG for AMD Zen2 family.

EDIT: VDDG information verkar även saknas i BIOS under Settings -> PC Health, medan CPU VCORE, CPU VDDP och VCORE SOC info finns där så antar att det saknas en avläsare av för VDDG i mitt moderkort.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hej!

Kör memtest nu på denna setting (nya stickor), på 3666 MHz (Högsta jag kunde få IF att boota, förslag för mer test? Soc är 1.125V, VDDP o VDDG e 900 / 950 som Ryzen föreslår).

Några konstigheter här? :

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Hej!

Kör memtest nu på denna setting (nya stickor), på 3666 MHz (Högsta jag kunde få IF att boota, förslag för mer test? Soc är 1.125V, VDDP o VDDG e 900 / 950 som Ryzen föreslår).

Några konstigheter här? :

Hade ostabilitet, ProcODT hade jag på 34.3, höjde till 36.9, då blev den svår att boota. Sänkte till 32 (som jag inte brukar se nämnas ofta) så blev den mycket stabilare, har kört 1.5 tim memtest nu, kommer låta det gå över natten.

Permalänk
Inaktiv

Fick hem mitt 3950 system.

Redan 12 servrar uppsatta för diverse spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Hej!

Kör memtest nu på denna setting (nya stickor), på 3666 MHz (Högsta jag kunde få IF att boota, förslag för mer test? Soc är 1.125V, VDDP o VDDG e 900 / 950 som Ryzen föreslår).

Några konstigheter här? :

https://i.ibb.co/ZJBVyhs/Ryzen-Master-Crop.png

Vad får du för boost? SoC känns onödigt hög. Alla har såklart olika tur med kislet men jag kan köra min SoC på 1.05V med IF 1900Mhz och 3800Mhz på minnena, och får då bättre boost än när den ligger högre. UMC är ju trotts allt i mitten av paketet så det är bra om man kan hålla den så sval som möjligt så den kan agera lite som en heatsink, så jag skulle föreslå att sänka SoC lite i taget tills du börjar få instabilittet och sedan höja några snäpp igen för att ha lite marginal där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad får du för boost? SoC känns onödigt hög. Alla har såklart olika tur med kislet men jag kan köra min SoC på 1.05V med IF 1900Mhz och 3800Mhz på minnena, och får då bättre boost än när den ligger högre. UMC är ju trotts allt i mitten av paketet så det är bra om man kan hålla den så sval som möjligt så den kan agera lite som en heatsink, så jag skulle föreslå att sänka SoC lite i taget tills du börjar få instabilittet och sedan höja några snäpp igen för att ha lite marginal där.

Min boot process blev mycket stabiliare (mindre "Check CMOS" i displayen) med lite mer volt, kör 1.15 nu. Min SoC drar 65-75W så det går unfortunately inte rädda, spänning gör lite, men inte särskilt mycket . Prioriterar stabilitet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Min boot process blev mycket stabiliare (mindre "Check CMOS" i displayen) med lite mer volt, kör 1.15 nu. Min SoC drar 65-75W så det går unfortunately inte rädda, spänning gör lite, men inte särskilt mycket . Prioriterar stabilitet !

Var läser du av det värdet ifrån? Det verkar helt galet högt. I HWINFO64 så är det "CPU SoC Power (SVI2 TFN)" som är det äkta värdet för SoC, och min har aldrig gått över 17W ens vid stresstest och högre SoC-spänning, så jag tror det handlar om att du läser från fel värde. Sen kan det såklart vara så tt du behöver lite högre SoC-spänning för stabilitet. Det är inget konstigt med det, men att din SoC skulle dra 75W finns inte. Inte ens i teorin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Märkte precis att senaste beta-versionen verkar ha bytt sätt att läsa av FCLK. Version 6.20 gav värden som varierade en aning varje sekund och ibland rapporterade helt orealistiska värden (nästan 2500 MHz som max). Nu verkar den ligga helt fast på 1800 MHz, vilket motsvarar vad jag satt den till och vad Ryzen Master brukar visa.

Det står mycket riktigt "Improved FCLK monitoring on AMD Zen2." i beta-versionens changelog så känns rimligt, men man undrar ju vad det var den läste av innan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Märkte precis att senaste beta-versionen verkar ha bytt sätt att läsa av FCLK. Version 6.20 gav värden som varierade en aning varje sekund och ibland rapporterade helt orealistiska värden (nästan 2500 MHz som max). Nu verkar den ligga helt fast på 1800 MHz, vilket motsvarar vad jag satt den till och vad Ryzen Master brukar visa.

Det står mycket riktigt "Improved FCLK monitoring on AMD Zen2." i beta-versionens changelog så känns rimligt, men man undrar ju vad det var den läste av innan.

För mig har den alltid visat det jag satt den till, så jag antar att fixen gäller hur avläsningen sker på vissa moderkort (Jag har Crosshair VII Hero)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske en lite orelaterad fråga, men med X570. Vad händer om man blandar PCIE 4 och PCIE 3 enheter? T.ex:

En m.2 med PCIE 3 , ett grafikkort med PCIE 4 och förstås ett X570. Måste grafikkortet köras i PCIE 3 också, eller blir det blandat?

Om vi har två grafikkort istället, där ena stödjer PCIE 4 och andra bara PCIE 3, måste kortet som stödjer PCIE 4 då också köras i PCIE 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Kanske en lite orelaterad fråga, men med X570. Vad händer om man blandar PCIE 4 och PCIE 3 enheter? T.ex:

En m.2 med PCIE 3 , ett grafikkort med PCIE 4 och förstås ett X570. Måste grafikkortet köras i PCIE 3 också, eller blir det blandat?

Om vi har två grafikkort istället, där ena stödjer PCIE 4 och andra bara PCIE 3, måste kortet som stödjer PCIE 4 då också köras i PCIE 3?

Det går att ställa för varje port, så inga problem utom för två grafikkort som nog bör köra samma. Det är väl ett icke problem eftersom man alltid har likadana kort i SLI/Crossfire

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En sak som jag stör mig lite på är att även om CPUn idlar så spikar temperaturen då och då. Detta gör att min CPU fläkt går upp och ner i varv hela tiden (något som iofs är lätt att lösa) men jag undrar bara, varför gör CPUn detta? Går det att lösa?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

En sak som jag stör mig lite på är att även om CPUn idlar så spikar temperaturen då och då. Detta gör att min CPU fläkt går upp och ner i varv hela tiden (något som iofs är lätt att lösa) men jag undrar bara, varför gör CPUn detta? Går det att lösa?

https://i.imgur.com/gRqhkkm.png

I mitt bios kan jag ställa in "spin up time" så om tempen spikar snabbt reagerar inte den nämnvärt, ställde in den på 8 sekunder så antar att det skall ta 8 sekunder att tampa upp fläkten istället för 0 som är stock. Hjälpt mycket gällande ljud. Var lite jobbigt när 14 fläktar gick upp och ner hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

I mitt bios kan jag ställa in "spin up time" så om tempen spikar snabbt reagerar inte den nämnvärt, ställde in den på 8 sekunder så antar att det skall ta 8 sekunder att tampa upp fläkten istället för 0 som är stock. Hjälpt mycket gällande ljud. Var lite jobbigt när 14 fläktar gick upp och ner hela tiden

CPU fläkten är inget problem. Frågan är mer, varför spikar CPU temperaturen då och då?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

CPU fläkten är inget problem. Frågan är mer, varför spikar CPU temperaturen då och då?

Massa små bakgrundsprocesser som boostar en kärna då och då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Varning: Zen 2 degraderar vid 1.325V

Detta vid manuell överklockning, d.v.s. inte när man låter CPU:n ta hand om spänningen med Precision Boost. Finns en tråd på Reddit som tar upp detta:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/ejd5c9/1325v_i...

Sen dess har det dykt upp trådar med märkliga beteenden från folks CPU:er, t.ex. följande där en persons 3600 har degraderat efter att ha varit överklockad med 1.325V i ca 6 månader:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/elpwfy/3600_is...

Se även:
https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/ej8uqa/r5_3600...

EDIT:
The Stilt rekommenderar att ställa PPT, TDC och EDC till max och därefter köra ett mycket CPU-krävande test för att se vad maximala "safe voltage" är för just din CPU:

"You can check how high voltage FIT allows by increasing PPT, TDC and EDC to the maximum and running a worst-case workload."
https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

I mitt bios kan jag ställa in "spin up time" så om tempen spikar snabbt reagerar inte den nämnvärt, ställde in den på 8 sekunder så antar att det skall ta 8 sekunder att tampa upp fläkten istället för 0 som är stock. Hjälpt mycket gällande ljud. Var lite jobbigt när 14 fläktar gick upp och ner hela tiden

Får man fråga vilket moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Får man fråga vilket moderkort?

Tuf gaming 570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Detta vid manuell överklockning, d.v.s. inte när man låter CPU:n ta hand om spänningen med Precision Boost. Finns en tråd på Reddit som tar upp detta:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/ejd5c9/1325v_i...

Sen dess har det dykt upp trådar med märkliga beteenden från folks CPU:er, t.ex. följande där en persons 3600 har degraderat efter att ha varit överklockad med 1.325V i ca 6 månader:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/elpwfy/3600_is...

Se även:
https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/ej8uqa/r5_3600...

EDIT:
The Stilt rekommenderar att ställa PPT, TDC och EDC till max och därefter köra ett mycket CPU-krävande test för att se vad maximala "safe voltage" är för just din CPU:

"You can check how high voltage FIT allows by increasing PPT, TDC and EDC to the maximum and running a worst-case workload."
https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...

Bra info. Finns väl en anledning till att garantin flyger sin kos hos både AMD och Intel så fort man överklockar. Tråkigt dock att de inte tål lite mer spänning men det kanske är så på nuvarande 7nm. Kanske är bättre på nyare batchar där processen är mer mogen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra info. Finns väl en anledning till att garantin flyger sin kos hos både AMD och Intel så fort man överklockar. Tråkigt dock att de inte tål lite mer spänning men det kanske är så på nuvarande 7nm. Kanske är bättre på nyare batchar där processen är mer mogen.

Ja de verkar vara mer känsliga än 14 nm noderna. Förklarar nog varför Precision Boost fungerar som den gör i dagsläget, d.v.s. drar upp VCORE ganska högt (1.4-1.5V) under en väldigt, väldigt kort tid under t.ex. spelande. Lär nog inte degradera CPU:n lika fort som vid manuell överklockning.

Har du testat The Stilts rekommenderade "max voltage FIT recommends" test beskrivet ovan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja de verkar vara mer känsliga än 14 nm noderna. Förklarar nog varför Precision Boost fungerar som den gör i dagsläget, d.v.s. drar upp VCORE ganska högt (1.4-1.5V) under en väldigt, väldigt kort tid under t.ex. spelande. Lär nog inte degradera CPU:n lika fort som vid manuell överklockning.

Har du testat The Stilts rekommenderade "max voltage FIT recommends" test beskrivet ovan?

Varje kärna har ju egen VID så svårt att veta exakt. Men verkar landa någonstans på 1.335V för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Detta vid manuell överklockning, d.v.s. inte när man låter CPU:n ta hand om spänningen med Precision Boost. Finns en tråd på Reddit som tar upp detta:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/ejd5c9/1325v_i...

Sen dess har det dykt upp trådar med märkliga beteenden från folks CPU:er, t.ex. följande där en persons 3600 har degraderat efter att ha varit överklockad med 1.325V i ca 6 månader:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/elpwfy/3600_is...

Se även:
https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/ej8uqa/r5_3600...

EDIT:
The Stilt rekommenderar att ställa PPT, TDC och EDC till max och därefter köra ett mycket CPU-krävande test för att se vad maximala "safe voltage" är för just din CPU:

"You can check how high voltage FIT allows by increasing PPT, TDC and EDC to the maximum and running a worst-case workload."
https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...

@tellus82
Du kanske borde skriva det här i din guide.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Degraderingsproblematiken är verkar vara relaterade till AVX användning (prime95, 5 minuter med, och utan, AVX small ffts).
Safe voltage för min CPU utan AVX verkar ligga runt 1.3v
med AVX och maxbelastning så går det ner hela vägen till 1.25v.

Efter ha testat mig fram så vet jag att cpun är helt stabil på all core 4.35 @ 1.315v men om man jämför detta med FIT volt för AVX så är det möjligen i skadlig nivå. Så det kör jag inte alls med längre men kul för benchmarking...