AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Kommande Radeon VII får stöd för DirectX-tillägget DirectML, vilket likt Nvidias DLSS-teknik kan användas för att skala upp bilden i spel med hjälp av maskininlärning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Se där.
Lite techno-magi nu så att Radeon VII får spårstrålning så finns det ju snart ingen anledning att skaffa RTX 2080.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Se där.
Lite techno-magi nu så att Radeon VII får spårstrålning så finns det ju snart ingen anledning att skaffa RTX 2080.

Först kör Nvidia sina egna produkter, sen efter fallande efterfrågan kommer dom krypande till open-source korset.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av MinscS2:

Se där.
Lite techno-magi nu så att Radeon VII får spårstrålning så finns det ju snart ingen anledning att skaffa RTX 2080.

Det kommer nog dröja ett tag innan dom får det. Jag hoppas i alla fall att det dröjer en stund så AMD kan göra det bra istället för snabbt och halvdant. Ray tracing i spel kommer ta en stund innan det flyter på ordentligt så vore smart att låta Nvidia ta första smällen där.

Permalänk
Medlem

Bra!
Av vad jag sett av DLSS så kan det fungera bra men så länge det inte är för krångligt att köra DirectML istället så finns det nog inte mycket anledning till DLSS.
Av vad jag kommer ihåg måste inte Nvidia köra igenom spelet i deras superdator eller något för att optimera tekniken för det specifika spelet? Kan vara jag som kommer ihåg fel.
Men om så, är det ett krav här med?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Först kör Nvidia sina egna produkter, sen efter fallande efterfrågan kommer dom krypande till open-source korset.

Aha, trodde DirectML var en del av DirectX? DirectX är inte särskillt opensource. Tror t.o.m Nvidia använder DirectX. Eller hur är det där?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ja det blir väl kul för de 5000 personer som har kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja det blir väl kul för de 5000 personer som har kortet

https://www.sweclockers.com/nyhet/26929-amd-dementerar-uppgif...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Först kör Nvidia sina egna produkter, sen efter fallande efterfrågan kommer dom krypande till open-source korset.

Well, det är ju svårt att ha någon vidare efterfrågan när det inte finns något utbud. Att kalla det fallande efterfrågan blir något märkligt när utbudet var noll vid lansering.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sweclockers:

Tekniken väntas implementeras i Windows 10 i samband med Spring 2019 Update, men när den är tänkt att släppas är ännu okänt.

Till våren 2019?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Till våren 2019?

Du menar som Windows 10 October 2018 Update, som blev tillgänglig för alla i typ.. december? Tidsestimering är inte Microsofts starka sida.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Först kör Nvidia sina egna produkter, sen efter fallande efterfrågan kommer dom krypande till open-source korset.

Mja, brukar vara så att det finns en aktör som driver på innovationen i industrin, sedan apar alla andra efter innovatören, exempelvis g-sync. Håna du Nvidia och deras icke open source strategier, dock så hoppas jag du är medveten om att det faktiskt gynnar marknaden och pushar utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Du menar som Windows 10 October 2018 Update, som blev tillgänglig för alla i typ.. december? Tidsestimering är inte Microsofts starka sida.

Touché!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Thor:

Mja, brukar vara så att det finns en aktör som driver på innovationen i industrin, sedan apar alla andra efter innovatören, exempelvis g-sync. Håna du Nvidia och deras icke open source strategier, dock så hoppas jag du är medveten om att det faktiskt gynnar marknaden och pushar utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade marknadsandelarna varit närmre 50/50 mellan Nvidia och AMD, visst. Men nu när Nvidia har en över 4 gånger så stor marknadsandel än AMD så gynnar det ingen mer än Nvidia själva. Se Gamewrecks till exempel..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte hur rykten som dessa kommer upp varje gång AMD ska introducera nya kort, är väl bara en dum trend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hade marknadsandelarna varit närmre 50/50 mellan Nvidia och AMD, visst. Men nu när Nvidia har en över 4 gånger så stor marknadsandel än AMD så gynnar det ingen mer än Nvidia själva. Se Gamewrecks till exempel..

Menar du att AMD utvecklar tekniker som gynnar andra än de själva?

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Swedman18:

Förstår inte hur rykten som dessa kommer upp varje gång AMD ska introducera nya kort, är väl bara en dum trend.

Ja eller så är där ett mönster.

*foliehatt*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som dissar DLSS?
Jag ser noll värde i en AA-teknik som kräver konstant uppkoppling.
Lägg till att ju högre upplösning, desto mindre behov för AA.
Jag ser hellre att AMD använder FLOPSen i Vega till DXR, Raytracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som dissar DLSS?
Jag ser noll värde i en AA-teknik som kräver konstant uppkoppling.
Lägg till att ju högre upplösning, desto mindre behov för AA.
Jag ser hellre att AMD använder FLOPSen i Vega till DXR, Raytracing

För att kunna skippa aa på en vanlig pc skärm. (24-30") behövs ju mer än 4k i alla fall och det lär dröja innan det går driva med enklare grafikkort. Körde själv 4k på 24" och jag slog i alla fall på aa för jag tyckte det behövdes.
Men att alltid vara uppkopplad för en grafik inställning känns ju lite udda får se hur det fungerar dock. Har ju i stort sett alltid internet till datorerna jag spelar på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Mja, brukar vara så att det finns en aktör som driver på innovationen i industrin, sedan apar alla andra efter innovatören, exempelvis g-sync. Håna du Nvidia och deras icke open source strategier, dock så hoppas jag du är medveten om att det faktiskt gynnar marknaden och pushar utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae inte riktigt. Proprietära teknologier tenderar sällan att gagna marknaden i stort. Framförallt när företaget ifråga vägrar ens licensiera ut teknologin. Att sedan G-sync skulle göra det är ju inget bevis mot sagda påstående utan där kan man lika gärna häva fram PhysX som ett exempel där en teknik fullständigt förstörts av Nvidias förmåga att försöka hålla andra företag ute.

Skrivet av scara:

Menar du att AMD utvecklar tekniker som gynnar andra än de själva?

Indirekt ja. Så länge man använder sig av open source så gynnas andra företag indirekt av utvecklingen även om AMD självfallet ser sig själv i första rummet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag kör hellre Native 4k utan nån AA än en uppskalad 1440p version.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skummade runt lite för att förstå varför Radeon VII skulle vara kompatibel med DirectML men inte RX Vega eller Nvidias Pascal, förutsatt att de korten är DX12 kompatibla, vad jag kan läsa så är implementation inte hårdvaruberoende, däremot tolkar jag det som att hög compute prestanda (FP16/FP32) krävs om de ska klara av realtid.

Av länken nedan att döma så är alla DX12 kort kapabla, men kanske bara toppsegmentet gamingkort som har prestanda nog för DLSS motsvarighet.
https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/gaming-wi...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Strepto:

Skummade runt lite för att förstå varför Radeon VII skulle vara kompatibel med DirectML men inte RX Vega eller Nvidias Pascal, förutsatt att de korten är DX12 kompatibla, vad jag kan läsa så är implementation inte hårdvaruberoende, däremot tolkar jag det som att hög compute prestanda (FP16/FP32) krävs om de ska klara av realtid.

Av länken nedan att döma så är alla DX12 kort kapabla, men kanske bara toppsegmentet gamingkort som har prestanda nog för DLSS motsvarighet.
https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/gaming-wi...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är så jag tolkade vad AMD sade direkt till oss under CES. Att Radeon VII kommer vara "extra lämpat" för att göra AI/DLSS-liknande åtgärder via DirectML tack vare hög compute-prestanda, inte att stödet är något exklusivt i sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Indirekt ja. Så länge man använder sig av open source så gynnas andra företag indirekt av utvecklingen även om AMD självfallet ser sig själv i första rummet.

De använder Open-Source för att

  1. De var inte först med tekniken. De kan inte tjäna lika mycket pengar längre, det är billigare adoptera "open spurce" än att utveckla egen proprietärer teknik

  2. De har inte råd utveckla någon proprietär teknik, som de hade i t.ex. Mantle-fallet

  3. De har inte tagit några risker med att utveckla egen proprietär teknik då det är oklart om hur pass lämpligt tekniken är för t.ex. spelande och om det gynnar just deras arkitekturer relativt konkurrenten

Så det är logiskt att de adopterar "open source" men att hävda att de gör det av Good-will kan i bästa fall beskrivas som naivt. Som tillägg till ovannämnda är att de vill marknadsföra sig själva som en slags helig ko inom PC-världen och det har ju synnerligen lyckats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De använder Open-Source för att

  1. De var inte först med tekniken. De kan inte tjäna lika mycket pengar längre, det är billigare adoptera "open spurce" än att utveckla egen proprietärer teknik

  2. De har inte råd utveckla någon proprietär teknik, som de hade i t.ex. Mantle-fallet

  3. De har inte tagit några risker med att utveckla egen proprietär teknik då det är oklart om hur pass lämpligt tekniken är för t.ex. spelande och om det gynnar just deras arkitekturer relativt konkurrenten

Så det är logiskt att de adopterar "open source" men att hävda att de gör det av Good-will kan i bästa fall beskrivas som naivt. Som tillägg till ovannämnda är att de vill marknadsföra sig själva som en slags helig ko inom PC-världen och det har ju synnerligen lyckats...

Och på vilket sätt stödjer det ditt ursprungliga påstående? Du må ha rätt i VARFÖR AMD använder opensource. Däremot är det fortfarande så att Nvidia aldrig försökt sig på opensource trots att de legat i liknande sits som AMD vid ett par tillfällen. När AMD var "på toppen" så använde de sig också av opensource.. antagligen pga. ekonomiska orsaker och tidsaspekt även där men du får det att låta som AMD skulle gå "All Nvidia" om de kunde.. vilket absolut historien talar emot.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som dissar DLSS?
Jag ser noll värde i en AA-teknik som kräver konstant uppkoppling.
Lägg till att ju högre upplösning, desto mindre behov för AA.
Jag ser hellre att AMD använder FLOPSen i Vega till DXR, Raytracing

Vart har du läst att DLSS kräver konstant uppkoppling? Det låter som ett missförstånd baserat på att NVIDIA använder sina superdatorer för att beräkna fram en "DLSS-profil", som sen körs på grafikkortets Tensor-kärnor för att applicera DLSS när man spelar. Man behöver då så klart ladda ner nya profiler när det kommer nya spel, men jag har aldrig hört talas om att det skulle krävas uppkoppling bara för att kunna använda DLSS.

Hela orsaken till att raytracing fungerar på Turing är för övrigt att Turing har särskilda RT-kärnor som är gjorda för att kunna beräkna raytracing på ett effektivt sätt (se t.ex. detta whitepaper). Det vore bara slöseri med tid för AMD att implementera DXR-stöd för Vega, det skulle vara helt oanvändbart för spel ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett någon DLSS med egna ögon så det kanske är grymt nu, men jag kommer ihåg att jag såg någon video från Hardware Unboxed när det först kom ut demos på tekniken och att det verkade lite "meh". Typ att 1800p med "vanlig" uppskalning var väldigt likvärdigt både i resultat och prestanda. Skall ta och leta lite.

(en stund senare) Hittade videon: DLSS Initial Investigation

Som sagt, det kanske har hänt en del med DLSS sedan dess, men kanske räcker det fortfarande att skala upp från 1800p för att få ett resultat som är väldigt snarlikt DLSS så länge spelmotorn inte fumlar till de vanliga antialias-metoderna.

Kul att Direct ML får lite ljus riktat på sig då det känns som om det har fallit lite i skymundan under 2018. Ta en titt på bloggposten https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/gaming-with-windows-ml/ om ni vill ha en snabb överblick. Den är lite gammal, men man måste ju börja någonstans

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och på vilket sätt stödjer det ditt ursprungliga påstående?

Att det finns uppenbara anledningar till att AMD - liksom vilket globalt kapitalistiskt företag som helst tänker främst på sig själva. Annars överlever man inte.

Skrivet av Xinpei:

Du må ha rätt i VARFÖR AMD använder opensource. Däremot är det fortfarande så att Nvidia aldrig försökt sig på opensource trots att de legat i liknande sits som AMD vid ett par tillfällen.

nVidia har aldrig riktigt gett någon stöd till Open-source communities, det är ju sant. De tror istället det är bättre låsa in folk med sina proprietära egendom. Om vi ni skulle strunta i alla andra variabler så har vi sedan länge facit vilket företag som är mest framgångsrikt genom detta.

Skrivet av Xinpei:

När AMD var "på toppen" så använde de sig också av opensource.. antagligen pga. ekonomiska orsaker och tidsaspekt även där

Senast AMD var konsekvent på "toppen" i någon längre tid var för 9700PRO tiden. De har haft toppkort många gånger sedan dess men i stora hela har man legat efter då nVidia oftast har snabba och effektfulla repliker när singelprestandatronen är förlorad (se praktexemplet 290X vs GTX Titan och 780Ti). Sen kan du förklara fenomen som mantle - ett grafiskt API - finns bokstavligen inget värre som låser PC-spelare som det.

Skrivet av Xinpei:

men du får det att låta som AMD skulle gå "All Nvidia" om de kunde.. vilket absolut historien talar emot.

Vet inte riktigt vad som menas med detta men tror man att AMD är en ängel finns inga egentliga argument som biter så det får vara.

Permalänk
Hjälpsam

Vill ha.

https://www.guru3d.com/news-story/amd-could-do-dlss-alternati...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att ML och MLSS kommer att bli riktigt stort inom spel de närmsta åren.
https://www.ea.com/seed/news/seed-imitation-learning-concurre...
http://on-demand.gputechconf.com/siggraph/2018/video/sig1814-...