Flytta Win10 licens från laptop till desktop

Permalänk
Medlem

Flytta Win10 licens från laptop till desktop

Hej,

Jag har Win10 Home som kom med laptop och ska uppgradera till 10 Pro med en ny licens, inget konstigt.
Men jag vill föra över laptopens 10 Home licens till brors desktop, hur gör jag detta?

Har aldrig linkat till något Microsoft konto.
Neosmart OemKey fiskade fram ikke generic key:
XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-GXXQQ

Permalänk
Medlem

Är det en OEM-nyckel så är den knuten till datorn och får ej flyttas.
Har du däremot fått fram nyckeln är det ju inget som tekniskt hindrar dig från att mata in den på en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Är det en OEM-nyckel så är den knuten till datorn och får ej flyttas.
Har du däremot fått fram nyckeln är det ju inget som tekniskt hindrar dig från att mata in den på en annan dator.

Jo det är ett OEM nyckel enligt vad jag kan hitta, sen vad man får och inte får göra är inte lika intressant som vad man kan göra enligt mig.
Tänkte om man behövde ringa för att få den aktiverad eller liknande.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att testa? Skriv in nyckeln på brorsan dator och funkar det så funkar det.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo det är ett OEM nyckel enligt vad jag kan hitta, sen vad man får och inte får göra är inte lika intressant som vad man kan göra enligt mig.
Tänkte om man behövde ringa för att få den aktiverad eller liknande.

Ingick licensen vid köp av datorn (OEM) så kommer den inte gå att flytta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo det är ett OEM nyckel enligt vad jag kan hitta, sen vad man får och inte får göra är inte lika intressant som vad man kan göra enligt mig.
Tänkte om man behövde ringa för att få den aktiverad eller liknande.

Det brukar även inte fungera att flytta en OEM-nyckel även om du vill. Men som en ovan sa: Kolla vad som händer om du skriver in nyckeln i din brors dator. Då vet du svaret direkt.