Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Hade det funnits en trådlös variant med utbytbart batteri så hade det nog blivit ett köp! Men scrollhjul problemet måste nog fixas först

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

En sann klassiker i ny tappning. Sitter med G400S på jobbet nu och den är bara fenomenal den med.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Älskad mus en gång i tiden men tråkigt på scrollhjulet som var just det som gick sönder på min.

Priset är lite off också, man får en G502 för mindre som jag använder nu och är mycket nöjd med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Har redan G400s men om den går sönder blir det definitivt MX518 trots hjulet.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Kan bara säga äntligen, efter att min trotjänare MX518 (originalet!) gick sönder strax före jul.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Det känns inte som dom gick in helhjärtat.

Om denna legend skulle blivit så attraktiv igen så hade dom behövt ordna till scrollhjulet, kanske släppa en trådlös variant också med deras nya teknik.

Nja, spontant så känns det det mest som dom tagit den sköna designen och slängt in lite ny hårdvara.
Sen sälja den för ett högt pris och hoppas göra vinst på nostalgiknarkarna

Jag tror dom hade kunnat återuppliva denna mus igen, men nu känns det lite meh.

Priset känns inte riktigt motiverat

If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.

George Orwell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Franzoa:

Om denna legend skulle blivit så attraktiv igen så hade dom behövt ordna till scrollhjulet, kanske släppa en trådlös variant också med deras nya teknik.

Nja, spontant så känns det det mest som dom tagit den sköna designen och slängt in lite ny hårdvara.

Jag tror inte de behöver göra mer, de flesta vill ha originalet.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Franzoa:

Skrivet av Baxtex:

Jag tror inte de behöver göra mer, de flesta vill ha originalet.

Jag undrar också om dom inte vågade att ändra för mycket heller. Känns som att Logitech drog ett väldigt säkert kort.
Får se om dom gör en ny uppdatering med kanske mer... uppdateringar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Skulle vilja ha en logitech mouseman with wheel med tumknapp i ny fattning.
Den var bäst. Fast bara formen tack sätt in nya sensorer.

https://c1.staticflickr.com/1/148/381484289_d95bbcb732_b.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Kul att de ger legenden nytt liv!

Synd att de inte fixade scrollen men samtidigt var det nog en avvägning, och inte en lätt sådan...

Jag menar...vissa ser detta som halvmesyr och andra hade sett en ny scroll som halvmesyr när man väcker nytt liv i en legend på detta vis.

De borde släppa en version av musen som är helt förnyad egentligen, RGB och ny scroll osv. Bara formen behålls. Så får ju båda sidor det de vill ha liksom. Classic och ny tappning. Legendary och Reborn eller ngt sånt

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Äntligen en vettig musdesign igen! Har en G400 "fortfarande" som fungerar klanderfritt. Däremot hade en bekant en G400s i några år endast innan scrollhjulet gav upp.

Vill verkligen inte ha en mus som är full med hål och kanter där damm och fett från huden kan gömma sig, så MX518/G400 är helt perfekt för mig.

Lite dyr dock. Men det är väl som de flesta mössen idag. Dubbla priset mot för ~10 år sedan.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Dags för min ~8 år gamla mx518 att äntligen få gå i pension.

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013

Bästa musen genom tiderna enligt mig. Min har hållt sig i 7 år nu. Tänker inte byta, och skulle jag byta blir det en likadan igen. Förra versionen var väl MX500 om jag inte minns fel?

Laptop: Lenovo Yoga 700

Fraktfritt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

Dags pensionera min MX500 som håller än, köpte den år 2003.

CPU: Intel i7 4790K@4,4GHz| Moderkort: Asus Z97-A| Minne: 16 GB DDR3@1600 MHz| GPU: ASUS R9 290X Matrix Platinum| Chassi: Fractal Design Core 3000| SSD: Sandisk Ultra Pro II| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair 750TX

Trädvy Permalänk
Sjusovarn
Registrerad
Feb 2017

Då är nästa steg att göra den trådlös, för jag klarar inte av trådat i spelsammanhang längre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av MyScnd:

Då är nästa steg att göra den trådlös, för jag klarar inte av trådat i spelsammanhang längre

Samma här

jag kör en G403 wireless, dessförinnan en G502 och dessförinnan en MX500. Har alltid kört logitech i princip. Bestämde mig för att med G403 testa trådlöst och nu efter något års användande skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till trådat igen, sjukt störande när man glömt ladda musen och tvingas lira nån timma med sladden i. Hade denna kommit som trådlös och med scrollhjulet från G502 hade det varit den perfekta musen för mig både i form och funktion men nu går den bort.

▪ i7-3770 - P8Z77-I Deluxe - 8 GB DDR3 - MSI R9 290 Gaming 4 GB
▪ Acer Helios 300 - i5-7300HQ - GTX 1060 6gb - 8GB DDR4
▪ Nintendo Switch - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Jag har alltid gillat scrollhjulet på MX518.
Men å andra sidan så har jag inte använt någon bättre mus de senaste 14 åren.

Intel Core i7 4790K, Asus Maximus VII Formula, 32 GB DDR3 2400MHz, EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 + Några SSD'er

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

@Kenneth: Hänger inte ritktigt med i testresultaten så fråga: Vad var den faktiska latensen på MX518, alltså inte i relation till andra möss utan exakt siffra? Kördes samtliga möss i 1000Hz?

R5 2600 + Flare X 16GB @3200Mhz CL14, Vega 64, HX1200i- resten kommer och går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av KTL:

En sann klassiker i ny tappning. Sitter med G400S på jobbet nu och den är bara fenomenal den med.

Same

Stationär: Corsair 460X RGB, i7 6700K @ 4,6 Ghz, Asus Maximus VIII Gene/mATX, Noctua D15, Corsair LPX 32GB@3000MhzCL15, ASUS GTX 1080ti OC, Kingston HyperX SSD 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 850 EVO 500 GB, Samsung 960 EVO 1TB, Corsair RM650x.
Skärm: ASUS PG348Q
Surfplatta: HTC Nexus 9 Bärbar dator: ASUS UX302LG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Jag sitter fortfarande med min logitech mx 518 sedan jag skaffade den 2010 - 2011 där omkring. Riktig tro tjänare som har varit med om mängder med gaming, surfa på webb och programmering. Det enda som är att rull hjulet nu är så pass utsliten så ibland tar den och ibland inte, men trots allt så har den varit trogen i snart 9 år. Funderar på om man ska skaffa denna vinter 2020.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@Kenneth g305 latensen verkar väldigt hög jämfört med vad den brukar få?

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Shiprat:

@Kenneth: Hänger inte ritktigt med i testresultaten så fråga: Vad var den faktiska latensen på MX518, alltså inte i relation till andra möss utan exakt siffra? Kördes samtliga möss i 1000Hz?

Den exakta siffran har jag inte ett sätt att få ut i dagsläget tyvärr. Kikar runt lite på lösningar med just nu kan jag bara jämföra med andra möss. Ja, alla körs i 1000Hz.

Skrivet av Blomkungen:

@Kenneth g305 latensen verkar väldigt hög jämfört med vad den brukar få?

Brukar få? Hos andra menar du eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Anton-Brolock:

Jag sitter fortfarande med min logitech mx 518 sedan jag skaffade den 2010 - 2011 där omkring. Riktig tro tjänare som har varit med om mängder med gaming, surfa på webb och programmering. Det enda som är att rull hjulet nu är så pass utsliten så ibland tar den och ibland inte, men trots allt så har den varit trogen i snart 9 år. Funderar på om man ska skaffa denna vinter 2020.

Jag bytte från MX518 till G502 sommaren 2017, just för att sensorn var för dålig och förhindrade snabba vändningar i Overwatch. Ärligt talat skulle jag inte gå tillbaks till MX518 Legendary nu, för att scrollhjulet på den gamla designen är så rutten jämfört med G502. Den nya designen är inte perfekt (tilt-funktionen på scrollhjulet använder jag aldrig och allt den gör är att den känns lite smått wobblig), men herregud vad obekvämt det gamla scrollhjulet är i jämförelse.
G502 ser väldigt obekväm ut i jämförelse, men för mig är det ingen nämnvärd skillnad, båda är jättetrevliga i handen. Rekommenderar att du åtminstone testar G502 om du kan. Du kanske är som jag och känner att MX518 var en fantastisk design för sin tid, och att nutiden har sprungit iväg lite i vissa detaljer.

i7-5775C @4GHz | GTX 970 G1 Gaming | 2x8GB DDR3-2133 C9 | Z97-AR
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
Dell P2416D | G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av NodCommander:

Äntligen en vettig musdesign igen! Har en G400 "fortfarande" som fungerar klanderfritt. Däremot hade en bekant en G400s i några år endast innan scrollhjulet gav upp.

Vill verkligen inte ha en mus som är full med hål och kanter där damm och fett från huden kan gömma sig, så MX518/G400 är helt perfekt för mig.

Lite dyr dock. Men det är väl som de flesta mössen idag. Dubbla priset mot för ~10 år sedan.

Sista MX518 jag köpte hos komplett kostade mig 499, jag har kvitto kvar. Att den skulle vara dubbla priset är väl att ta i. Den är 100kr dyrare...

| Ghost S1 | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Windforce OC | Corsair SF600 Platinum |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Fatmajk:

Bästa musen genom tiderna enligt mig. Min har hållt sig i 7 år nu. Tänker inte byta, och skulle jag byta blir det en likadan igen. Förra versionen var väl MX500 om jag inte minns fel?

mx500 -> mx510 -> mx518

"Happiness is only real when shared"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@Kenneth: Ja, den har lägre i de tester jag sett och även i OCN click latency listan. Tänkte om du visste varför den är så otroligt långsam här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av sebbeharry:

mx500 -> mx510 -> mx518

mx500 -> mx510 -> mx518 -> g400 -> g400s -> g402

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten.
Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004

Jag är sugen! Kan dock inte hålla med om att gamla scrollhjulet var dåligt? Jag hade musen i 6-7 år om jag minns rätt och kan inte erinra att just scrollen någonsin upplevdes som en svag punkt.

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Blomkungen:

@Kenneth: Ja, den har lägre i de tester jag sett och även i OCN click latency listan. Tänkte om du visste varför den är så otroligt långsam här.

Hmm intressant. Kan se om jag kan kika på den igen. Om det blir samma resultat kan det vara så att just min har högre latens, och kanske skiljer mer mellan exemplar.
Återkommer om jag hinner testa den igen.