Permalänk
Medlem

Vart hitta DDR2-minnen?

Först och främst, nej detta är ingen sökes tråd eller ett försök att gå runt att lägga ut annons utan är en genuin frågeställning.

Jag sitter och letar efter lite gamla minnen, specifikt PC2-6400 SO-DIMM 4GB.

Har lagt ut sökes annonser i FB-grupper, kollat eBay, kollat Amazon och givetvis kollat annonser här på SweC men det verkar smått omöjligt att hitta begagnat till ett mänskligt pris.. 800:- för en gammal begagnad minnessticka är idioti när t.o.m DDR3 är billigare. Så min fråga är enkel:

När ni letar efter gamla begagnade komponenter, som t.ex minnen, vart kollar ni och har bäst erfarenhet av att det funnits?

Till mod: Ligger tråden fel och passar bättre i en annan kategori får ni hemskt gärna flytta den..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågan gäller begagnade komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

ä väl isf att ropa in nån gammal burk på typ blocket eller tradera från rätt generation som slaktburk.

gammla lösa komponenter brukar oftast vara relativt överprisat att köpa löst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ä väl isf att ropa in nån gammal burk på typ blocket eller tradera från rätt generation som slaktburk.

gammla lösa komponenter brukar oftast vara relativt överprisat att köpa löst.

Suck. Var det jag misstänkte.. Hoppades på att nån hade tips om nåt forum dedikerat för det eller nåt då jag inte har fler ställen att kolla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

blir nog billigare i längden för dig att skaffa en dator med DDR3 minnen

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk

du kan ju kolla i lokala second hand butiker ibland kan de få in nå gammla holkar som de säljer för några hundralappar typ men du får ha tålamod isf de brukar inte dyka upp allt för ofta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av riax:

blir nog billigare i längden för dig att skaffa en dator med DDR3 minnen

Just i det här fallet är det en iMac med sentimentala värden så finns inte många alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Just 4GB-SoDimm DDR2 var ju dyra som satan. De flesta körde med 2GB-moduler.

Permalänk
Medlem

Där finns ju en del man kan chansa på ebay för en inte så stor peng 100-300kr

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Måste det vara begagnade grejer även om det finns nya att köpa?

Nej det lutar ju åt att det får bli nya, men frågan kvarstår dock när det gäller just begagnat-marknad av komponenter. Inte första gången jag letat efter gamla grejer och gett upp så tänkte att folk kanske hade lite tips..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Där finns ju en del man kan chansa på ebay för en inte så stor peng 100-300kr

De från Kina tänker du? Jo.. stor chansning dock med deras marknad..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

De från Kina tänker du? Jo.. stor chansning dock med deras marknad..

Hur menar du då?
Jag har köpt såna gamla grejer från kina utan några problem förr.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan dock hålla med om att det är ganska svårt att hitta något bra ställe inom den svenska marknaden för dom där grejerna, ibland får man bara ha tur och springa på någon som säljer det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Först och främst, nej detta är ingen sökes tråd eller ett försök att gå runt att lägga ut annons utan är en genuin frågeställning.

Har lagt ut sökes annonser i FB-grupper, kollat eBay, kollat Amazon och givetvis kollat annonser här på SweC men det verkar smått omöjligt att hitta begagnat till ett mänskligt pris.. 800:- för en gammal begagnad minnessticka är idioti när t.o.m DDR3 är billigare. Så min fråga är enkel:

När ni letar efter gamla begagnade komponenter, som t.ex minnen, vart kollar ni och har bäst erfarenhet av att det funnits?

Till mod: Ligger tråden fel och passar bättre i en annan kategori får ni hemskt gärna flytta den..

Kolla ebay.de, tex denna:

https://www.ebay.de/itm/2x-4GB-8GB-Notebook-RAM-DDR2-800-Mhz-...

Problemet är väl att 4GB so-dimm ddr2 var "top of the line", 2GB finns det ju gott om billigt.

Permalänk
Medlem

@Electrix: Jag har 2x2GB XMS2-6400 Corsair CM2x2048-6400C5DHX 800MHz CAS 5-5-5-18 1.8V ver4.1 DDR2
som bara ligger och skräpar, eftersom moderkortet de satt i numera har 2x4GB DDR3.

Jag säljer dem för ett PSU 80+ 400W, ett chassi med bra luftgenomflöde, 2 bingolotter eller motsv.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Idioti vet jag inte, priser styrs av tillgång och efterfrågan. Äldre komponenter som slutat att tillverkas är således svårare att få tag på. Lite osäker om EET säljer till privatpersoner, annars är det ett rätt bra ställe när man behöver jaga reda äldre komponenter.

https://se.eetgroup.com/search?query=PC2-6400+SO-DIMM

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tyvärr är det så att toppmodellerna av gamla komponenter alltid verkar behålla sitt värde. Bara att kolla på processorer. Jag uppgraderade en gammal ThinkPad T60 med en Core Duo T2400 något år sedan. En T7300 på 2,13 GHz kostade mig en hundralapp. T7600 på 2,33 GHz som är snabbaste kompatibla processorn kostade 500-600 kronor trots att den bara är 10-12 procent snabbare än den T7300 jag valde. Samma sak med minnen som du upptäckt, 1 GB skänks bort, 2 GB får man några tior för. De på 4 GB däremot...

Permalänk
Medlem

Bra fråga Electrix

Har själv ibland letat efter äldre eller specifika delar. Som du beskriver gör jag just det du gör: Kollar ebay, tradera SweC etc och kollar med vänner. Det blir oftast att man kanske hittar det man söker men med högapriser då det kommer ifrån reseller allt som ofta.

Bästa erfarenheten är oftast att "dumpstra" elektronik. Dvs hitta någon som slängt en gammal laptop.
Kolla https://elektronikforumet.com som också har en del äldre dator delar i köpa/sälja.
Hör med vänner som oftast delar samma intresse.
Även leta efter "samma dator" som du har fast defekt funkar ibland, då oftast är minne ok och man får "spare" parts.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tyvärr är det så att toppmodellerna av gamla komponenter alltid verkar behålla sitt värde. Bara att kolla på processorer. Jag uppgraderade en gammal ThinkPad T60 med en Core Duo T2400 något år sedan. En T7300 på 2,13 GHz kostade mig en hundralapp. T7600 på 2,33 GHz som är snabbaste kompatibla processorn kostade 500-600 kronor trots att den bara är 10-12 procent snabbare än den T7300 jag valde. Samma sak med minnen som du upptäckt, 1 GB skänks bort, 2 GB får man några tior för. De på 4 GB däremot...

Kan intyga.

Bara att hitta en sällsynt Intel 3470T, en av de snabbaste 35W TDP CPUerna (som också är enda i5 och därför enda med turbo), för en kompakt lite dator får du ge 500-600+ kr på ebay. Är det utan T, kostar det en bråkdel av detta. Samma med 3770k vs allt annat i den rangen (3000/2000)... kostar mycket än idag.

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/344497/346949130/2-gb-ram-minne-... ??

Kan rekomendera Tradera.com de brukar ha rätt mycket skit och med lite tur hitta det man söker för en bra peng!

Köpte även fel Ram en gång, så kan ev ha nya ram i det du söker! Kan återkomma ikväll!