Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Hastighetsmätare visar fel!

Hej.
Tänkte höra med er som har bil , vad era hastighetsmätare visar vid 70km/h eller 110km/h.
Min bil är en Renault Clio 2013 som jag pendlar till jobb med , den har en digital hastighetsmätare.
Mätaren visar 70km/h men med GPS kör jag i 62km/h i 110km/h visar GPS:en 102km/h.
Det skulle vara en kul grej att få veta om andra har tänkt på detta och vad era bilar i så fall visar , jag inte tänkt på detta förrns idag.
Idag fick jag veta av en arg bilist att jag va en JÄVLA söndags körare och borde skaffa mig en snabbare bil
Så jag körde på mobilens GPS och såg då att jag låg 8km/h under , så nu vet jag varför han va så irriterad
Mvh/ Mangee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2008

Inte GPSn som visar fel då?

Z170 PRO GAMING | 6600k@4.5ghz, 1.325 Vcore - H100i V2
16GB DDR4 @ 3000Mhz | ASUS GTX 1070 STRIX 8GB OC
Corsair CX650M | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2012

Är det inte så att hastighetsmätaren ofta visar ca 5-10% för hög hastighet? Har för mig att det var så "förr i tiden"..

ASUS Z370 Gaming-E, Deliddad i7 8086K @ 5.2 Ghz, ASUS GTX 1080 Strix, 16 GB Corsair Vengeance LPX, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Många hastighetsmätare, f.a. analoga visar ofta lite fel.
5-10% fel är inga konstigheter alls.

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Biltillverkare sitter rejält i skiten om hastighetsmätaren visar för lite, så jag gissar att de tar lite marginal och hellre visar för hög hastighet.

Sen beror det på däckdimension och liknande.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

Om du bytt till däck av mindre radie så kommer mätaren att visa fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av kapisch:

Inte GPSn som visar fel då?

Att GPS:en skulle visa fel har jag väldigt svårt att tänka mig.

Skrivet av Kilrah:

Är det inte så att hastighetsmätaren ofta visar ca 5-10% för hög hastighet? Har för mig att det var så "förr i tiden"..

Det är så , men jag hade inte en aning om detta. Har ändå kört bil sen 93
Prata med en som jobbar på VW och han sa att hans passat också visar fel på 8km/h.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

Det är rätt standard att hastighetsmätaren visar 5-10 km för mycket.
Biltillverkaren vill inte riskera att det hamnar åt andra hållet om du har något för stora däck (olika däcktillverkare).
Många som får böter är dålig reklam.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Yorg:

Biltillverkare sitter rejält i skiten om hastighetsmätaren visar för lite, så jag gissar att de tar lite marginal och hellre visar för hög hastighet.

Sen beror det på däckdimension och liknande.

Hade det varit som du säger att den visar på andra hållet förstår jag att dom hade suttit i skiten

Skrivet av Ziddie:

Om du bytt till däck av mindre radie så kommer mätaren att visa fel

Kör med original storleken på däcken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Dahle86:

Det är rätt standard att hastighetsmätaren visar 5-10 km för mycket.
Biltillverkaren vill inte riskera att det hamnar åt andra hållet om du har något för stora däck (olika däcktillverkare).
Många som får böter är dålig reklam.

Varje dag lär man sig nått nytt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Dahle86:

Det är rätt standard att hastighetsmätaren visar 5-10 km för mycket.
Biltillverkaren vill inte riskera att det hamnar åt andra hållet om du har något för stora däck (olika däcktillverkare).
Många som får böter är dålig reklam.

Det är enligt min erfarenhet tvärtom, mätaren visar oftast ca 5 km/h för fort.
Arbetar med taxibilar där vi plockar ut hastighets signalen för att mäta sträckan bilen kör, sedan kalibrerar vi taxametern på en utmätt sträcka på 1000 meter. Där får man ut antal hastighetspulser per 1000 meter och kan då räkna ut både sträcka och hastighet bilen kör.

Har svårt att tro att det blir mer exakt än så.

Läste slarvigt..

MB: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K 4.4 GHz KYLARE: Noctua NH-14 GPU: Gainward GTX 980 Ti Phoenix GS RAM: 16GB Crucial BallistixSport 1600MHz SSD: Samsung 850 EVO 250 GB PSU: Corsair RM850X CHASSI: Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Med original tum på däcken visar min VW 8km/h mer än vad GPS:en gör.

Chassi: Fractal Design Mini C, Kylning: Noctua NH-D15S, PSU: EVGA SN G2 750W,
CPU: Intel 8700K @ 4.8Ghz, GPU: Palit GTX 1080 Jetstream @ 2050/5600,
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz, MOBO: ASRock z370m Pro4,
SSD:
Samsung 840 PRO 256GB, SDD2: Samsung EVO 850 250GB,
Övrigt: Ducky Shine3 TKL, Roccat Kone Pure, 1x Asus PG279Q, 1x DELL U2515H, ModMic, Audio-Technica ATH-M50x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Mangee75:

Hade det varit som du säger att den visar på andra hållet förstår jag att dom hade suttit i skiten

Kör med original storleken på däcken.

Är dina sulor slitna med dåligt däcktryck så gör det ganska stor skillnad.
Min erfaranhet är att nyare bilar ligger runt 3-5 km/h under med nya välpumpade däck.
Vissa nya bilar kalibrerar hastigheten sjölv så även om du smäller på ett par 20" när det ska vara 15" så visar biöen något lägre men detta har jag enbart noterat på några få bilar.

Blank

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av murzoo:

Med original tum på däcken visar min VW 8km/h mer än vad GPS:en gör.

Det verkar som att 8km/h är den magiska siffran

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av lasseTM:

Är dina sulor slitna med dåligt däcktryck så gör det ganska stor skillnad.
Min erfaranhet är att nyare bilar ligger runt 3-5 km/h under med nya välpumpade däck.
Vissa nya bilar kalibrerar hastigheten sjölv så även om du smäller på ett par 20" när det ska vara 15" så visar biöen något lägre men detta har jag enbart noterat på några få bilar.

Har splitter nya däck på bilen , visserligen är det dubbade vinterdäck
Ska testa grannens ny MB imorgon och se vad den visar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Det finns regler för hur bilars fartvisning ska anges för att typgodkännas. EU-regler. Principen är att mätarna alltid ska visa för mycket, så att små fel i däckstryck eller hjulstorlek, eller toleranser i mätsensorerna, inte ska kunna leda till att man kör för fort trots att mätaren visar laglig fart. I direktivet står det egentligen bara att mätarna aldrig får visa en lägre fart än den verkliga. De mer specifika kraven sätter den undre gränsen för felvisningen, t ex att den angivna farten inte får vara mer än 110 procent, plus 4 km/h, av den verkliga. Om den verkliga farten är 100 km/h så får mätaren inte visa lägre än 100 km/h och inte högre än 114 km/h. Var inom det spannet en viss bilmodell hamnar varierar säkert från biltillverkare till biltillverkare.

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K@4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB| HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: speedlink Calado Silent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Uppenbart inte allmän kunskap, undra hur mycket bättre trafiken skulle flöda på om alla visste vilken hastighet deras bil faktiskt går i. Nästan bara irriterande att veta om om man lägger sig på "rätt nivå" men med farthållare så är det bara att hålla "sitt eget tempo".

Vår Volvo V70 visar 5 km/h för mycket.

Huvudrigg: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Gästdator: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av lasseTM:

Är dina sulor slitna med dåligt däcktryck så gör det ganska stor skillnad.
Min erfaranhet är att nyare bilar ligger runt 3-5 km/h under med nya välpumpade däck.
Vissa nya bilar kalibrerar hastigheten sjölv så även om du smäller på ett par 20" när det ska vara 15" så visar biöen något lägre men detta har jag enbart noterat på några få bilar.

Hur kan det bli så? Är det det faktum att rullomkretsen har minskat med p.g.a slitage som gör det, eller menar du att däcket helt enkelt säckar ihop och blir deformerat när trycket är lågt?

185 / 65 / 14 ger en rullande omkrets på 1797.79 mm och om man sliter ner 8 mm av slitbanan, blir det så stor skillnad då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av tuomi:

Uppenbart inte allmän kunskap, undra hur mycket bättre trafiken skulle flöda på om alla visste vilken hastighet deras bil faktiskt går i. Nästan bara irriterande att veta om om man lägger sig på "rätt nivå" men med farthållare så är det bara att hålla "sitt eget tempo".

Vår Volvo V70 visar 5 km/h för mycket.

Utgår också från cirka 5km/h för att inte vara den där trötta sköldpaddan som alla vill köra om. Men inget man visste innan man skaffade GPS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Har du nyligen bytt storlek på hjulen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Ganska normalt, enligt min erfarenhet så visar mätaren ganska exakt som GPS upp till ca 40km/h efter det så börjar mätaren visa högre hastighet än det man faktiskt kör.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008

Men om det är så på alla bilar så lär ju den som klagar på att man är en väglus egentligen, enligt sin mätare, istället åka för fort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av MickeBoy:

Hur kan det bli så? Är det det faktum att rullomkretsen har minskat med p.g.a slitage som gör det, eller menar du att däcket helt enkelt säckar ihop och blir deformerat när trycket är lågt?

185 / 65 / 14 ger en rullande omkrets på 1797.79 mm och om man sliter ner 8 mm av slitbanan, blir det så stor skillnad då?

Ett slitet däck får en mindre rullomkrets och bilen mäter ju bara antal rotationer på tex abs ringen och antar en fast omlrets på däcken som sedan avgör vad din mätare visar.
Om ett nytt sommardäck har 8mm däckmönster och ett slitet har 1mm innebär ju det att nya däcket har 14mm större diameter pi*diameter=omkrets
Sedan säckar ett såligt pumpat däck ihop i kanterna och detta blir ännu kraftigare när däcket snurrar kontrar står still på marken men även då kan man ju se om ett däck är "visset".
När ett däck snurrar är det inte "plant" mot marken utan mitten på däcket kommer att spänna ut och bilda lite större diameter vilket ökar med hastigheten men även bredden på däcket, så breda däck "går" snabbare.
Tittar du på ett däck när det snurrar bakifrån kommer det inte att vara fyrkantigt som när det står still utan mera ovalt.
Därför ger ett bredare däck även större omkrets.
Det var allt jag orkar skriva på en telefon och bortse från ev stavfel

Blank

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

3-4 under på Volvobilarna jag kört (enligt Bobrik), kör dock aldrig originaldäck/fälg. Ser alltid till att ha rätt lufttryck och däckmönster.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av lasseTM:

Ett slitet däck får en mindre rullomkrets och bilen mäter ju bara antal rotationer på tex abs ringen och antar en fast omlrets på däcken som sedan avgör vad din mätare visar.
Om ett nytt sommardäck har 8mm däckmönster och ett slitet har 1mm innebär ju det att nya däcket har 14mm större diameter pi*diameter=omkrets
Sedan säckar ett såligt pumpat däck ihop i kanterna och detta blir ännu kraftigare när däcket snurrar kontrar står still på marken men även då kan man ju se om ett däck är "visset".
När ett däck snurrar är det inte "plant" mot marken utan mitten på däcket kommer att spänna ut och bilda lite större diameter vilket ökar med hastigheten men även bredden på däcket, så breda däck "går" snabbare.
Tittar du på ett däck när det snurrar bakifrån kommer det inte att vara fyrkantigt som när det står still utan mera ovalt.
Därför ger ett bredare däck även större omkrets.
Det var allt jag orkar skriva på en telefon och bortse från ev stavfel

Jag kan inte säga emot dig kring den övriga texten, men uträkningen för rullomkrets stämmer inte. Jag räknade som du första gången och det som du missar är ju att förslitningen sker på varje punkt längs däckens omkrets. Slitaget finns inte bara i den högsta och den lägsta punkten. Tänk att du får ett däck som är 8 mm lägre runt hela hjulet.

Med formeln för däckets omkrets och gissningen att bilen körs på 185 / 65 / 14 fick jag genom en nätsida fram en rullomkrets. Denna fick jag till att ändras 3% vid 8 mm förslitning på däcket och då borde det också vara 3% som är felvisningen. Det blir ju då 3km /h om bilen körs i 100 km/h och det kändes inte som om sådär jättemycket (även om det är mer än jag först trodde).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av MickeBoy:

Jag kan inte säga emot dig kring den övriga texten, men uträkningen för rullomkrets stämmer inte. Jag räknade som du första gången och det som du missar är ju att förslitningen sker på varje punkt längs däckens omkrets. Slitaget finns inte bara i den högsta och den lägsta punkten. Tänk att du får ett däck som är 8 mm lägre runt hela hjulet.

Med formeln för däckets omkrets och gissningen att bilen körs på 185 / 65 / 14 fick jag genom en nätsida fram en rullomkrets. Denna fick jag till att ändras 3% vid 8 mm förslitning på däcket och då borde det också vara 3% som är felvisningen. Det blir ju då 3km /h om bilen körs i 100 km/h och det kändes inte som om sådär jättemycket (även om det är mer än jag först trodde).

Det är ju självklart att hela däcket slits men rullomkretsen minskar ju ändå.
Kort räkneexempel
16tum nytt däck 8mm mönsterdjup Ø= 406,4mm
16tum slitet däck 1mm mönsterdjup Ø= 406,4-2*(8-1)= 392,4mm

Rullomkrets =pi*Ø
Då kan vi ju utesluta pi eftersom det är en konstant
´´´´´´´´´´Ø för 8mm´´´´´´406,4
differens = ---------- = --------- ~1,036 dvs runt 3,6% skillnad i omkrets således även i hastighet.
´´´´´´´´´´Ø för 1mm´´´´´´392,4
Hoppas att inte formatet förstörs nu, men detta är inte hela sanningen eftersom däcken även blir ovalt vid hastighet som sagt.
Men vid körning i 100km/h är det ganska vanligt att en bil visar 6km/h fel och har du då slita däck står dessa för hälften av farten och resterande del pga tillverkaren som inte vill att du ska åka dit.
Förslitningen spelar mindre roll om du har större fälgar och däck så kör du runt på 22" så kommer detta påverka mindre.

Blank

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

För er som räknar omkrets på däcken. Ju fortare man kör ju mer drar gravitationskraften ut däcken i mitten av slitbanan och omkretsen ökar lite.

När man testade Corvette ZR1 (början på 90-talet?) så visade den bilen exakt km/t upp till 250 knyck.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010

Kommer jag ihåg rätt så har däckslitage marginell inverkan på hastighetsmätaren , däcket "växer" med åren och kompenserar för slitaget. Många bilar har en medelhastighetsmätare som tydligen visar rätt , jämför gärna själva så får ni se , har provat på flera bilar och alla har uppvisat det beteendet , på den jag kör nu så visar vanliga mätaren 109 så visar medelhastighetsmätaren 100.

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av lasseTM:

Det är ju självklart att hela däcket slits men rullomkretsen minskar ju ändå.
Kort räkneexempel
16tum nytt däck 8mm mönsterdjup Ø= 406,4mm
16tum slitet däck 1mm mönsterdjup Ø= 406,4-2*(8-1)= 392,4mm

Rullomkrets =pi*Ø
Då kan vi ju utesluta pi eftersom det är en konstant
´´´´´´´´´´Ø för 8mm´´´´´´406,4
differens = ---------- = --------- ~1,036 dvs runt 3,6% skillnad i omkrets således även i hastighet.
´´´´´´´´´´Ø för 1mm´´´´´´392,4
Hoppas att inte formatet förstörs nu, men detta är inte hela sanningen eftersom däcken även blir ovalt vid hastighet som sagt.
Men vid körning i 100km/h är det ganska vanligt att en bil visar 6km/h fel och har du då slita däck står dessa för hälften av farten och resterande del pga tillverkaren som inte vill att du ska åka dit.
Förslitningen spelar mindre roll om du har större fälgar och däck så kör du runt på 22" så kommer detta påverka mindre.

Vill inte vara dryg med 16" är fälgdiametern, sen tillkommer däckprofilen. Mina vinterdäck t.ex. är 215-55-r16, dvs 215mm breda med 55% profil och 16" fälg. Korrekt diameter är alltså 2 * 215 * 0,55 + 16 * 25,4 = 643mm.

Alltså kommer 1mm slitage inte påverka full så mycket, dock påverkar 1mm precis lika mycket på mina 18" sommarfälgar då de har samma rullomkrets men lägre däckprofil.

Skickades från m.sweclockers.com

| i5 4670k@stock + Noctua NH-U12s | GA-Z87X-UD3H | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | Asus GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | FD Newton R3 600W | Intel 730 240GB + Crucial MX300 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Trodde det var allmänt känt. På 90-vägar har jag alltid farthållaren på 100, då går det ca 94-95 och det ska vara inom polisens marginaler vid kontroll