Råd inför köp av äldre workstation

Permalänk

Råd inför köp av äldre workstation

Tjena.
Har levt i äpplevärlden väldans länge men är sugen på att skaffa en bättre pc som komplement och lekdator.

Vad datorn ska användas till är lite oklart tänker ”pysseldator”, har en vision om att kunna boota både win, macos och linux på den och beroende på hur jag väl får det att lira, så kan den komma att används till mediaproduktion och programmering, men är ingen gamer alls.

Jag har sneglat på äldre begangnade workstations från dell (precision) och HP. Med typ 6 eller 8 kärninga xeon CPu:er och allt från 16-64 gb ram.

Jag som ganska noobig Applesnubbe tycker att det låter som man får väldigt mycket prestanda för runt 5000-6500. CPUera ligger fortfarande högt i benchmarks och visst DDR3 kanske är lite slött men det är inte superkrävande grejer jag gör så det lär helt klart vara overkill men är sugen på en fet dator för lite pengar. Visst kanske drar lite mer ström än min nuvarande NUC men...

Vad tycker ni?
Är det prisvärt att köpa en ca 4-5 år gammal workstation idag?
Vad ska jag tänka på?
Tips och råd tas tacksamt emot.

Tack på förhand.

Permalänk
Vila i frid

Jag sitter på en 8 år gammal i5-2500k klockad till 4.5 GHz och den singel-trådade prestandan slås av Intels dyraste värsting (icke-klockad) processor med ynka 18%. Se till att meggahärtzen på Xeon-proppen är så hög som möjligt. Kika på passmark.com hur prestandan förhåller sig mellan cpuer. Singeltrådad prestanda avgör hur man upplever snabbheten i systemet - utöver SSD/M2-disk.