NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Men va fan, varför skulle du fÄ hem prylarna den hÀr veckan för?
I morgon ser det pÄ tok för blÄsigt ut för min rigg i vart fall. SÄvida det inte blir fullt molntÀcke sÄ lÀr jag nog ta en svÀng ut ikvÀll ÀndÄ och se vad jag kan fÄ i datavÀg.

Har inte mycket uppfattning för hur vind pÄverkar Àn men behöver ju öva pÄ att bara sÀtta upp sÄ vind stoppar mig nog nödvÀndigtvis inte. FÄr hÄlla koll sÄ saker inte blÄser bort, kanske försöka skydda lite med bilen?

Kanske gör ett desperat försök ikvÀll men beror pÄ hur man mÄr efter jobbet.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Har inte mycket uppfattning för hur vind pÄverkar Àn men behöver ju öva pÄ att bara sÀtta upp sÄ vind stoppar mig nog nödvÀndigtvis inte. FÄr hÄlla koll sÄ saker inte blÄser bort, kanske försöka skydda lite med bilen?

Kanske gör ett desperat försök ikvÀll men beror pÄ hur man mÄr efter jobbet.

För min del - som ligger för högt i vikt pĂ„ en redan halvvek montering - sĂ„ Ă€r vind döden. Över 5-6 m/s sĂ„ blir det ohĂ„llbart, och bilskydd fungerar sĂ„dĂ€r för mig med normallĂ„g bil.
RÀtt okej förhÄllanden för stunden.
Men ja, ut och testa sÄ vet du!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

För min del - som ligger för högt i vikt pĂ„ en redan halvvek montering - sĂ„ Ă€r vind döden. Över 5-6 m/s sĂ„ blir det ohĂ„llbart, och bilskydd fungerar sĂ„dĂ€r för mig med normallĂ„g bil.
RÀtt okej förhÄllanden för stunden.
Men ja, ut och testa sÄ vet du!

Det hade nog gÄtt att sticka ut men blev inget för mig ikvÀll tyvÀrr. Hoppas det gÄr imorgon, bara sÄ jag fÄr testa att allting fungerar som tÀnkt.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Soul Nebula IC 1848
Det gick vÀl hyfsat, bortsett frÄn att jag hade fÄtt med fel rotation frÄn senaste passet, sÄ den fÀrdiga mosaiken blev inte helbra direkt. Men, det var första försöket till en mosaik, sÄ jag tar med de erfarenheterna och tar om det första settet för att matcha vid nÄgot tillfÀlle. NÀsta tillfÀlle siktar jag pÄ att dra mig ut lite senare och fÄ lite Orion-tid.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

https://live.staticflickr.com/65535/50629220766_7fdb9e806f_3k.jpgSoul Nebula IC 1848
Det gick vÀl hyfsat, bortsett frÄn att jag hade fÄtt med fel rotation frÄn senaste passet, sÄ den fÀrdiga mosaiken blev inte helbra direkt. Men, det var första försöket till en mosaik, sÄ jag tar med de erfarenheterna och tar om det första settet för att matcha vid nÄgot tillfÀlle. NÀsta tillfÀlle siktar jag pÄ att dra mig ut lite senare och fÄ lite Orion-tid.

Skitsnyggt

För mig gick det vÀl ungefÀr sÄ vÀl som jag trodde. PA var inte sÄ trivialt som jag vÀntade mig. Försökte först slÀnga en titt genom kikaren men med monteringen pÄslagen kunde jag inte se nÄgot genom kikaren. Det visade sig bero pÄ att höjdinstÀllningen var fel men det visste jag inte förrÀn jag försökte med Ekos och solvern sa att polstjÀrnan var utanför bild. NÄgot jag missade att stÀlla in och testa var att köra solver offline vilket inte visade sig fungera dÄ nÄgra filer eller nÄgot saknades. Jag fixade telefonen som hotspot i desperation men att ladda upp en bild och fÄ svar tog omkring 1-2 minuter. Efter allt strul och jag till slut fÄtt reda pÄ hur stort fel jag hade sÄ började molnen rulla in.

Det har gett vÀldigt bra feedback dock, jag vet vad jag behöver fixa till nÀsta gÄng och överlag kÀnner jag mig positiv till att det gÄr bÀttre vid nÀsta försök. Jag kÀnner att jag skulle behöva hitta en bÀttre plats. Det hÀr var en plats med grus och grÀs, efter dagens regn var det mer av en lersjö och marken Àr inte speciellt plan, vilket ocksÄ bidrog till mina problem med PA. Ett av mina ben pÄ stativet Àr dÄligt och jag vÀntar pÄ att fÄ ett nytt i posten pÄ MÄndag. Vinden var inte sÄ problematisk Àven om det klart sÀnker moralen en del nÀr man stÄr och fifflar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Skitsnyggt

För mig gick det vÀl ungefÀr sÄ vÀl som jag trodde. PA var inte sÄ trivialt som jag vÀntade mig. Försökte först slÀnga en titt genom kikaren men med monteringen pÄslagen kunde jag inte se nÄgot genom kikaren. Det visade sig bero pÄ att höjdinstÀllningen var fel men det visste jag inte förrÀn jag försökte med Ekos och solvern sa att polstjÀrnan var utanför bild. NÄgot jag missade att stÀlla in och testa var att köra solver offline vilket inte visade sig fungera dÄ nÄgra filer eller nÄgot saknades. Jag fixade telefonen som hotspot i desperation men att ladda upp en bild och fÄ svar tog omkring 1-2 minuter. Efter allt strul och jag till slut fÄtt reda pÄ hur stort fel jag hade sÄ började molnen rulla in.

Det har gett vÀldigt bra feedback dock, jag vet vad jag behöver fixa till nÀsta gÄng och överlag kÀnner jag mig positiv till att det gÄr bÀttre vid nÀsta försök. Jag kÀnner att jag skulle behöva hitta en bÀttre plats. Det hÀr var en plats med grus och grÀs, efter dagens regn var det mer av en lersjö och marken Àr inte speciellt plan, vilket ocksÄ bidrog till mina problem med PA. Ett av mina ben pÄ stativet Àr dÄligt och jag vÀntar pÄ att fÄ ett nytt i posten pÄ MÄndag. Vinden var inte sÄ problematisk Àven om det klart sÀnker moralen en del nÀr man stÄr och fifflar.

Tack!
Ja, Àven "misslyckanden" kan vara till nytta. PA Àr verkligen inte trivialt de första gÄngerna, men blir det rÀtt sÄ snart, pÄ det hÀr halvklotet Ätminstone. Hur stort problem vinden Àr mÀrker man först nÀr man börjar fota. Det krÀvs inte mycket för att att skapa riskorn till stjÀrnor, Àven med kort brÀnnvidd, men du borde ha mindre problem med det Àn jag dÄ du har bÀttre montering, kortare brÀnnvidd och gissningsvis större pixlar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Tack!
Ja, Àven "misslyckanden" kan vara till nytta. PA Àr verkligen inte trivialt de första gÄngerna, men blir det rÀtt sÄ snart, pÄ det hÀr halvklotet Ätminstone. Hur stort problem vinden Àr mÀrker man först nÀr man börjar fota. Det krÀvs inte mycket för att att skapa riskorn till stjÀrnor, Àven med kort brÀnnvidd, men du borde ha mindre problem med det Àn jag dÄ du har bÀttre montering, kortare brÀnnvidd och gissningsvis större pixlar.

KÀnner nog mest att jag vill hitta nÄgot bÀttre stÀlle att vara pÄ, speciellt om det inte blir minusgrader. DÀr jag var fungerar vÀl men det var inte sÄ kul med leran och det lutade en del. Tog en svÀng med bilen idag och kollade runt RosenkÀllasjön dÀr jag har för mig att du eller nÄgon sagt att man kan vara men tyckte ingen plats dÀr kÀndes bra, mycket trÀd pÄ mÄnga stÀllen eller lite utrymme.

Funderar pÄ om jag kanske ska ta ut monteringen endast och öva pÄ lite PA genom kikaren bara. DÄ har jag en metod som borde duga om jag kan lÀra mig det.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

KÀnner nog mest att jag vill hitta nÄgot bÀttre stÀlle att vara pÄ, speciellt om det inte blir minusgrader. DÀr jag var fungerar vÀl men det var inte sÄ kul med leran och det lutade en del. Tog en svÀng med bilen idag och kollade runt RosenkÀllasjön dÀr jag har för mig att du eller nÄgon sagt att man kan vara men tyckte ingen plats dÀr kÀndes bra, mycket trÀd pÄ mÄnga stÀllen eller lite utrymme.

Funderar pÄ om jag kanske ska ta ut monteringen endast och öva pÄ lite PA genom kikaren bara. DÄ har jag en metod som borde duga om jag kan lÀra mig det.

Parkeringen vid första sjön fungerar rÀtt sÄ bra om man inte ska köra lÄga objekt eller i nordlig riktning. Lite sÀmre vÀsterut ocksÄ nu nÀr de bygger nÄgot ÄbÀke dÀr, och ja ... kan inte pÄstÄ att jag Àr sÀrskilt glad i det lÀngre. PÄ tok för mycket trafik för att det ska bli fridfullt.

SÀttuna Àr rÀtt sÄ okej om man inte ska skjuta söderut eller lÄgt nordvÀst. Nackdelen dÀr Àr frÀmst seeingen över vattnet. Brukar inte vara nÄgra jÀtteproblem, men vÀrt att kÀnna till. HÀr Àr risken störst att springa pÄ mig vid klart vÀder, sÀrskilt under slutet av veckan eller om det Àr runt fullmÄne.

Vikbolandet bjuder pÄ en del goda stÀllen ocksÄ, men det Àr ju en bit att Äka, Àven om just lÀnkat stÀlle Àr rÀtt sÄ nÀra Norrköping ÀndÄ.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ett styck EQ6-R bestÀllt! Kan med glÀdje rapportera att den i skrivande stund finns i lager hos Astrosweden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Parkeringen vid första sjön fungerar rÀtt sÄ bra om man inte ska köra lÄga objekt eller i nordlig riktning. Lite sÀmre vÀsterut ocksÄ nu nÀr de bygger nÄgot ÄbÀke dÀr, och ja ... kan inte pÄstÄ att jag Àr sÀrskilt glad i det lÀngre. PÄ tok för mycket trafik för att det ska bli fridfullt.

SÀttuna Àr rÀtt sÄ okej om man inte ska skjuta söderut eller lÄgt nordvÀst. Nackdelen dÀr Àr frÀmst seeingen över vattnet. Brukar inte vara nÄgra jÀtteproblem, men vÀrt att kÀnna till. HÀr Àr risken störst att springa pÄ mig vid klart vÀder, sÀrskilt under slutet av veckan eller om det Àr runt fullmÄne.

Vikbolandet bjuder pÄ en del goda stÀllen ocksÄ, men det Àr ju en bit att Äka, Àven om just lÀnkat stÀlle Àr rÀtt sÄ nÀra Norrköping ÀndÄ.

Tackar och bockar. Vet inte hur jag Äkte förbi den parkeringen vid sjön utan att se. FrÄn maps ser det bra ut men kan tÀnka mig att det finns en del störmoment. Tror jag kan testa det ikvÀll ÀndÄ, eller SÀttuna. Skulle gÀrna vilja fÄ till en PA och nÄgra bilder medan vÀdret verkar tillÄta.

Skrivet av Crazy Ferret:

Ett styck EQ6-R bestÀllt! Kan med glÀdje rapportera att den i skrivande stund finns i lager hos Astrosweden.

Snyggt. Var rÀtt sugen pÄ den i början men kÀndes lite dyr för att starta med. AstroSweden tycker jag inte direkt prispressar sina saker utan snarare tvÀrtom.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Tackar och bockar. Vet inte hur jag Äkte förbi den parkeringen vid sjön utan att se. FrÄn maps ser det bra ut men kan tÀnka mig att det finns en del störmoment. Tror jag kan testa det ikvÀll ÀndÄ, eller SÀttuna. Skulle gÀrna vilja fÄ till en PA och nÄgra bilder medan vÀdret verkar tillÄta.

Snyggt. Var rÀtt sugen pÄ den i början men kÀndes lite dyr för att starta med. AstroSweden tycker jag inte direkt prispressar sina saker utan snarare tvÀrtom.

LÀtt hÀnt! Vissa störmoment som sagt, sÀllan nÄgot som stör sjÀlva datainsamlingen vad jag har erfarat, men halva grejen för min del Àr att komma bort frÄn folk och trafik för en stund.

Nej, AstroSweden Àr inte helbilliga direkt, och det kan jag ha visst överseende med. Det Àr ju inte en jÀttestor hobby direkt och med dyra (och stora) prylar att ha i lager, sÄ det Àr klart att de med tÀmligen liten marknad och utan större inhemsk konkurrens blir sÄ illa nödgade att ha ett relativt sparsamt sortiment och lite högre priser. Dock tycker jag inte 18 lök Àr alltför hutlöst dÄ Astroshop exempelvis tar 17000 (plus troligtvis lite högre frakt), och det Àr dÄ med lÀgre momssats.
Dock fĂ„r jag vĂ€l sĂ€ga att det som fick mig att slĂ„ till var att de alls hade fĂ„tt in nĂ„gra i lager, med tanke pĂ„ de leveranstider till ÅF som verkar rĂ„da för stunden. Astroshop berĂ€knar kunna leverera först i mars, exempelvis.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

LÀtt hÀnt! Vissa störmoment som sagt, sÀllan nÄgot som stör sjÀlva datainsamlingen vad jag har erfarat, men halva grejen för min del Àr att komma bort frÄn folk och trafik för en stund.

Nej, AstroSweden Àr inte helbilliga direkt, och det kan jag ha visst överseende med. Det Àr ju inte en jÀttestor hobby direkt och med dyra (och stora) prylar att ha i lager, sÄ det Àr klart att de med tÀmligen liten marknad och utan större inhemsk konkurrens blir sÄ illa nödgade att ha ett relativt sparsamt sortiment och lite högre priser. Dock tycker jag inte 18 lök Àr alltför hutlöst dÄ Astroshop exempelvis tar 17000 (plus troligtvis lite högre frakt), och det Àr dÄ med lÀgre momssats.
Dock fĂ„r jag vĂ€l sĂ€ga att det som fick mig att slĂ„ till var att de alls hade fĂ„tt in nĂ„gra i lager, med tanke pĂ„ de leveranstider till ÅF som verkar rĂ„da för stunden. Astroshop berĂ€knar kunna leverera först i mars, exempelvis.

Kan tipsa om FLO(First Light Optics), dÀr har jag hittat rÀtt bra priser och deras service har vÀldigt bra rykte.

IkvÀll blev det minsann lite fotografering. Fick till vad jag tror Àr en okej PA men den kan inte ha varit prisvÀrd dÄ jag inte kunde köra 60s utan trails. Det fick bli 30s. Har ingen riktig vana i hur man konfigurerar allt Àn sÄ i början försvann lite tid för att kamerans upplösning hade nÄgon defaultinstÀllning pÄ 1280x1024 och det gav inte sÄ bra bilder.

Började pÄ M45 och hoppade sen över till NGC 6992(East Veil nebula). Avslutade med ett par bilder av M42 som stigit rÀtt bra, men det blev mer för att ha nÄgot att se fram emot i en framtida session. Hoppas kunna visa upp nÄgot sÄ snart jag hinner med att redigera.

Äntligen!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Kan tipsa om FLO(First Light Optics), dÀr har jag hittat rÀtt bra priser och deras service har vÀldigt bra rykte.

IkvÀll blev det minsann lite fotografering. Fick till vad jag tror Àr en okej PA men den kan inte ha varit prisvÀrd dÄ jag inte kunde köra 60s utan trails. Det fick bli 30s. Har ingen riktig vana i hur man konfigurerar allt Àn sÄ i början försvann lite tid för att kamerans upplösning hade nÄgon defaultinstÀllning pÄ 1280x1024 och det gav inte sÄ bra bilder.

Började pÄ M45 och hoppade sen över till NGC 6992(East Veil nebula). Avslutade med ett par bilder av M42 som stigit rÀtt bra, men det blev mer för att ha nÄgot att se fram emot i en framtida session. Hoppas kunna visa upp nÄgot sÄ snart jag hinner med att redigera.

Äntligen!

Gött kött! Ja, PA:n brukar sÀllan bli bra annat Àn av en ren slump i början, sÄ det Àr inget att hÀnga lÀpp för. Utan guidning krÀvs en riktigt bra PA för att komma upp i exponeringstider, men det kommer det med.

M45 och M42 Àr tacksamma objekt om man har halvdassig tracking dÄ de Àr sÄpass ljusstarka, NGC6992 mÄste jag dock sÀga var vÄgat pÄ 30s! Ska bli kul att se! Det Àr ett objekt jag sett fram emot att gÄ tillbaka till med nya monteringen och köra lÄnga exponeringar pÄ, sÄ det vore som sagt kul att se hur tÀmligen korta blir.

Vet inte om du inte nÀmnt det tidigare eller om det Àr jag som har taskigt minne, men vad har du för kamera?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Gött kött! Ja, PA:n brukar sÀllan bli bra annat Àn av en ren slump i början, sÄ det Àr inget att hÀnga lÀpp för. Utan guidning krÀvs en riktigt bra PA för att komma upp i exponeringstider, men det kommer det med.

M45 och M42 Àr tacksamma objekt om man har halvdassig tracking dÄ de Àr sÄpass ljusstarka, NGC6992 mÄste jag dock sÀga var vÄgat pÄ 30s! Ska bli kul att se! Det Àr ett objekt jag sett fram emot att gÄ tillbaka till med nya monteringen och köra lÄnga exponeringar pÄ, sÄ det vore som sagt kul att se hur tÀmligen korta blir.

Vet inte om du inte nÀmnt det tidigare eller om det Àr jag som har taskigt minne, men vad har du för kamera?

Haha, kÀnde redan att jag var sugen pÄ guidning, jag menar dÄ sparar jag ju mer tid frÄn PA och kan ta bÀttre bilder? Kanske blir julklapp. Det blir jobbigare dock för just nu fÄr teleskopet enkelt plats i vÀskan som medföljer men om jag ska sÀtta pÄ guidescope sÄ kommer jag behöva skruva och ha mig rÀtt mycket för att fÄ den i och ur vÀskan. :/

Jo NGC6992 blev nog inte jÀttemycket signal Àven om jag kunde fÄ den att synas efter en ordentlig stretch, det gick ocksÄ att se den lite svagt pÄ varje sub sÄ det kanske kan bli nÄgot ÀndÄ. Har inte alls gjort den hÀr typen av redigering tidigare sÄ fÄr se om jag byter programvara eller försöker bli riktigt duktig pÄ GIMP. Det finns vÀl en del gratisalternativ.

Jag kör med en astromodifierad Canon 700D som jag köpte i somras. Jag blev sugen pÄ en dedikerad kamera dock nÀr jag höll pÄ med PA och den skulle uppdatera bilden hela tiden. Det blev mycket klickande och klackande.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Haha, kÀnde redan att jag var sugen pÄ guidning, jag menar dÄ sparar jag ju mer tid frÄn PA och kan ta bÀttre bilder? Kanske blir julklapp. Det blir jobbigare dock för just nu fÄr teleskopet enkelt plats i vÀskan som medföljer men om jag ska sÀtta pÄ guidescope sÄ kommer jag behöva skruva och ha mig rÀtt mycket för att fÄ den i och ur vÀskan. :/

Jo NGC6992 blev nog inte jÀttemycket signal Àven om jag kunde fÄ den att synas efter en ordentlig stretch, det gick ocksÄ att se den lite svagt pÄ varje sub sÄ det kanske kan bli nÄgot ÀndÄ. Har inte alls gjort den hÀr typen av redigering tidigare sÄ fÄr se om jag byter programvara eller försöker bli riktigt duktig pÄ GIMP. Det finns vÀl en del gratisalternativ.

Jag kör med en astromodifierad Canon 700D som jag köpte i somras. Jag blev sugen pÄ en dedikerad kamera dock nÀr jag höll pÄ med PA och den skulle uppdatera bilden hela tiden. Det blev mycket klickande och klackande.

Ja guidning kan definitivt tÀcka upp för brister i PA. Hur stora beror givetvis pÄ monteringen i sig, men det Àr definitivt nÄgot som Àr vÀrt att investera i om man vill gÄ pÄ ljussvaga objekt. Men ja, allt Àr ju en frÄga om avvÀgningar i vad man Àr ute efter.

GÀllande mjukvara mÄste jag förstÄs rekommendera PixInsight pÄ sikt, Àven om det inte Àr nÄgot jag skulle sÀga Àr bland det första man bör investera i dÄ det kostar en del. Men nÀr man kommit sÄ lÄngt att man har investerat i en full rigg, dÄ Àr det en rÀtt billig investering i sammanhanget. Tills dess skulle jag rekommendera Siril för dig som kör ett riktigt OS. Jag har inte gett det nÄgon Àrlig chans sjÀlv Àn, men dess största svaghet verkar vara att det anvÀnder sig av 16-bits fÀrgdjup, men det ska tydligen gÄ över till 32-bitar i och med v.1.0.0 som just nu Àr i beta.

Ja, dedikerad kamera har oerhört mÄnga fördelar, det gÄr inte att neka till. Klickande speglar Àr förvisso störande nog, men möjligheten att bygga dark-bibliotek och lÄngt lÀgre brusnivÄer Àr anledningar goda nog att faktiskt motivera det hela i lÀngden. Men den stÀndiga ekonomiska faktorn Àr förstÄs att ta i beaktande ocksÄ.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja guidning kan definitivt tÀcka upp för brister i PA. Hur stora beror givetvis pÄ monteringen i sig, men det Àr definitivt nÄgot som Àr vÀrt att investera i om man vill gÄ pÄ ljussvaga objekt. Men ja, allt Àr ju en frÄga om avvÀgningar i vad man Àr ute efter.

GÀllande mjukvara mÄste jag förstÄs rekommendera PixInsight pÄ sikt, Àven om det inte Àr nÄgot jag skulle sÀga Àr bland det första man bör investera i dÄ det kostar en del. Men nÀr man kommit sÄ lÄngt att man har investerat i en full rigg, dÄ Àr det en rÀtt billig investering i sammanhanget. Tills dess skulle jag rekommendera Siril för dig som kör ett riktigt OS. Jag har inte gett det nÄgon Àrlig chans sjÀlv Àn, men dess största svaghet verkar vara att det anvÀnder sig av 16-bits fÀrgdjup, men det ska tydligen gÄ över till 32-bitar i och med v.1.0.0 som just nu Àr i beta.

Ja, dedikerad kamera har oerhört mÄnga fördelar, det gÄr inte att neka till. Klickande speglar Àr förvisso störande nog, men möjligheten att bygga dark-bibliotek och lÄngt lÀgre brusnivÄer Àr anledningar goda nog att faktiskt motivera det hela i lÀngden. Men den stÀndiga ekonomiska faktorn Àr förstÄs att ta i beaktande ocksÄ.

Tror att allmÀnt behöver jag bli mer bekvÀm med mjukvaran ocksÄ, det verkar bygga lite pÄ att man har gjort planering i förvÀg och inte bara bestÀmmer hipp som happ. Nu gjorde jag tvÄ vÀndor av PA i mjukvaran och andra gÄngen visade den fortfarande lite fel som jag rÀttade till, dÄ tyckte jag att stjÀrnan hÀmnade rÀtt i korset och antog att PA var bra men gjorde ingen mer mÀtning. KÀnner mig lite osÀker exakt pÄ hur mycket jag ska dra Ät skruvarna efter fÀrdig PA eller om jag bara ska lÄta dem vara. Just för höjdjusteringen Àr jag lite nervös att böja skruvarna dÄ det Àr ett vanligt problem och det redan finns lite slitage. FÄr öva och prova mig fram helt enkelt.

Ett litet guidescope och ASI 120MM var inte sÄ farligt frÄn FLO pÄ ca 2400 ÀndÄ.

Kör ju Ubuntu pÄ min laptop men har Windows pÄ stationÀra och vill nog helst sitta och redigera med stationÀra. Men sÄg att Siril funkar pÄ Windows ocksÄ. Ska prova pÄ Astro Pixel Processor som fÄtt bra betyg men kostar ocksÄ. Finns 30-dagars provlicens.

Åh, kan inte vĂ€nta till nĂ€sta klara kvĂ€ll

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Tror att allmÀnt behöver jag bli mer bekvÀm med mjukvaran ocksÄ, det verkar bygga lite pÄ att man har gjort planering i förvÀg och inte bara bestÀmmer hipp som happ. Nu gjorde jag tvÄ vÀndor av PA i mjukvaran och andra gÄngen visade den fortfarande lite fel som jag rÀttade till, dÄ tyckte jag att stjÀrnan hÀmnade rÀtt i korset och antog att PA var bra men gjorde ingen mer mÀtning. KÀnner mig lite osÀker exakt pÄ hur mycket jag ska dra Ät skruvarna efter fÀrdig PA eller om jag bara ska lÄta dem vara. Just för höjdjusteringen Àr jag lite nervös att böja skruvarna dÄ det Àr ett vanligt problem och det redan finns lite slitage. FÄr öva och prova mig fram helt enkelt.

Ett litet guidescope och ASI 120MM var inte sÄ farligt frÄn FLO pÄ ca 2400 ÀndÄ.

Kör ju Ubuntu pÄ min laptop men har Windows pÄ stationÀra och vill nog helst sitta och redigera med stationÀra. Men sÄg att Siril funkar pÄ Windows ocksÄ. Ska prova pÄ Astro Pixel Processor som fÄtt bra betyg men kostar ocksÄ. Finns 30-dagars provlicens.

Åh, kan inte vĂ€nta till nĂ€sta klara kvĂ€ll

Ja, du Àr inte den förste och inte den siste att göra upptÀckten att planering Àr nÄgot som i princip mÄste ske innan man ger sig ut i kylan. Det Àr den frÀmsta anledningen till att jag envisas med att köra Windows pÄ fÀltdatorn - NINA Àr guld för just planeringen av pass.
GÀllande PA sÄ Àr jag lite fundersam nÀr du sÀger "rÀtt i korset". Jag vet inte hur mjukvaran i frÄga visar, men jag kan inte komma pÄ nÄgon mjuk- eller hÄrdvara dÀr Polaris ska ligga mitt i ett kryss, utan snarare pÄ en specifik punkt pÄ ringen runt.
Efter PA Àr klar bör skruvarna vara Ätdragna (inte nödvÀndigtvis för kung och fosterland, men tillrÀckligt för att inte ha nÄgot spelrum) sÄ att inte vind eller obalans börjar vicka pÄ det hela. Dock Àr det inte trivialt att hÄlla kvar exakt justering allteftersom man drar Ät, sÄ det Àr nÄgot man behöver ta med i berÀkningen.

Nej, guidning behöver definitivt inte kosta skjortan, Ätminstone nÀr man kör pÄ sÄpass korta brÀnnvidder som du (och jag) gör, sÄ det Àr en investering som kommer att ge stor avkastning i slutresultatet.

Ja, merparten av mjukvarorna som finns till Linux i sammanhanget brukar finnas Àven till Windows, sÄ Ät ditt hÄll Àr det sÀllan ett problem. Jag Ä andra sidan jobbar Ät andra hÄllet - jag vill redigera i Linux (eller ja, helst Àven allt annat ocksÄ, men NINA Àr ju tyvÀrr Windows-only), sÄ jag har inte testat APP i nÄgon större utstrÀckning, men av vad jag hört och sett det verkar vara ett kompetent alternativ som inte ligger lÄngt efter PI.

Det sÄg ut att ha kunnat bli lite lovande förhÄllanden i slutet av veckan, men jag fÄr vÀl, i och med min vÀntande leverans, ta pÄ mig skulden för att ha sabbat den möjligheten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

En första version av NGC 6992. Det var ju som sagt inte sÄ mycket signal dÄ det bara blev 30x30s. Det hÀr Àr bara ett snabbt försök i APP efter att jag precis lÀrt mig hur det fungerar. Har heller inte kört nÄgra calibration frames nu. En duktigare kunde ju maska bort lite stjÀrnor för att fÄ nebulositeten att stÄ ut lite mer ocksÄ. FÄr lÀra sig pÄ vÀgen helt enkelt

FörvÄnad över hur bra M42 ser ut med bara 2x30s subs.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

En första version av NGC 6992. Det var ju som sagt inte sÄ mycket signal dÄ det bara blev 30x30s. Det hÀr Àr bara ett snabbt försök i APP efter att jag precis lÀrt mig hur det fungerar. Har heller inte kört nÄgra calibration frames nu. En duktigare kunde ju maska bort lite stjÀrnor för att fÄ nebulositeten att stÄ ut lite mer ocksÄ. FÄr lÀra sig pÄ vÀgen helt enkelt

https://i.imgur.com/xB5sClE.jpg

FörvÄnad över hur bra M42 ser ut med bara 2x30s subs.

https://i.imgur.com/SMYIgup.jpg

Se dÀr ja, det blev ju riktigt hyfsade bilder! Riktigt imponerande att du lyckades fÄ sÄpass mycket signal pÄ Easter Veil pÄ sÄ korta exponeringar ÀndÄ! Jag mÄste ge den ett nytt Àrligt försök igen helt klart. Men dÄ den Àr tillgÀnglig Äret runt lÀr den fÄ vÀnta ett tag. M42 krÀver ju mer eller mindre ett set av kortare subs om man inte vill överexponera kÀrnan, och med dess ljusstyrka sÄ Àr det ju inte utan anledning att den Àr ett sÄ populÀrt objekt att börja med. SÄ snart det erbjuds en stjÀrnklar natt utan mÄnljus dÄ jÀklar ska jag ge mig pÄ den igen! Mina första försök i vÄras kÀnner jag mest Àr cringe-worthy idag, sÀrskilt nÀr du kommer och krÀmar ur dig det dÀr resultatet med tvÄ halvminuterssubs ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Glömde dela M45 ocksÄ. HÀr blev det runt 22-23 subs pÄ 30s dÄ jag klantade mig lite med instÀllningarna som sagt. Tydligen att det saknas bÄde darks och flats hÀr.

Imorgon kvÀll ser lovande ut ocksÄ. Men det Àr knappt sÄ jag hinner med att ladda om och planera tills dess Men ack vad jag vill ut och testa lite mer om jag kan fÄ bÀttre PA och lÀngre exponeringar med fokusering pÄ ett target samt försöka att ge lite tid Ät Ätminstone darks. Inte gjort nÄgon lösning för flats Àn.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Glömde dela M45 ocksÄ. HÀr blev det runt 22-23 subs pÄ 30s dÄ jag klantade mig lite med instÀllningarna som sagt. Tydligen att det saknas bÄde darks och flats hÀr.

https://i.imgur.com/HEV6J6v.jpg

Tjusig!

Imorgon kvÀll ser lovande ut ocksÄ. Men det Àr knappt sÄ jag hinner med att ladda om och planera tills dess Men ack vad jag vill ut och testa lite mer om jag kan fÄ bÀttre PA och lÀngre exponeringar med fokusering pÄ ett target samt försöka att ge lite tid Ät Ätminstone darks. Inte gjort nÄgon lösning för flats Àn.

Ingen brÄska, du kommer troligtvis inte att fÄ nÄgon kvalitetsdata i morgon dÄ det Àr hög luftfuktighet och dÄlig sikt pÄ schemat.
Darks och eventuellt bias-frames (googla vad som Àr bÀst recept för din kamera) Àr viktiga, mycket viktiga, sÄ se till att ta darks det första du gör nÀr du börjar riva. Ta sÄ mÄnga du hinner, minst ett halvdussin men sikta gÀrna pÄ ett 20-tal. Temperaturen Àr förvisso viktig, men bÀttre att det diffar nÄgon grad och att kameran fÄr ligga pÄ balkongen nÀr du kommer hem för de sista Àn att inte ta dem alls.

Flats brukade jag ta en surfplatta med en vit bild och köra mot. Fungerar bra sÄ lÀnge du kan komma upp i minst nÄgon sekunds exponering och ÀndÄ ligga i mittenhalvan av "full well". Det Àr sÄn't pulande som molniga kvÀllar Àr till för har jag hört.

Nu Àr den stora frÄgan ... var hÄller Postnord hus? Edit: Hann tydligen inte mer Àn att posta sÄ ringde de att de var pÄ vÀg ...
Edit2: NÀhepp, pÄ nÄgot jÀkla vis har Postnord lyckats separera paketen, sÄ jag fick endast sjÀlva monteringen idag, inget stativ ... *morr*

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

TÀnkte att jag skulle slÀnga upp ett par bilder pÄ nya skönheten (som om inte alla insatta mycket vÀl vet hur ett EQ6-R Pro ser ut, men ja ...), men tÀnkte att jag samtidigt kunde passa pÄ att uppdatera tidigare rigg-post. Men sÄ tÀnkte jag att jag lika gÀrna kan göra en ny post i stÀllet ...

LÀnkar till all utrustning lÀngst ner i posten.

Bilden ovan visar den intressanta sidan i sedvanlig ordning, men nu med en betydligt stadigare montering Àn tidigare. NÀr det kommer till kabeldragning sÄ innebÀr den större och plattare kroppen med inbyggd motorstyrning en hel del fördelar dÄ jag i stÀllet för att ha usb-hubben pÄ tuben kan ha den pÄ kroppen. Det medför att jag mÄste ha lite mer "lös" kabel för att nÄ ytterlÀgena, och för att slippa köpa en ny usbkabel sÄ drog jag guidekameran via huvudkamerans usb-hubb, men över lag en betydligt smidigare lösning. I övrigt sÄ har vÀrmeband tillkommit och en roterare för huvudkameran.
Monteringen Àr av allt att döma riktigt robust, men jag har en stark misstanke om ett par problem som kommer att uppstÄ: ryggskott och problem med strömförsörjningen. Den vÀger som en vÀldigt liten hÀst, och den Àr rÀtt sÄ kinkig med spÀnningen. De batterier jag har tenderar att droppa rÀtt sÄ snabbt i spÀnning, och jag Àr rÀdd för att de inte kommer att orka driva monteringen sÀrskilt lÀnge, sÄ det lutar tyvÀrr Ät att behöva jaga ner en LiFePO4-lösning rÀtt sÄ snart. Men, vi fÄr se nÀr jag vÀl kommer ut och kan testköra pÄ riktigt.
FarhÄgor besannade, nytt batteri pÄ ingÄng.

Andra sidan Àr lite trÄkigare. RPI:n hade jag tÀnkt att jag skulle börja nyttja i kombination med en powerbank (ej i bild), men jag har inte lyckats fÄ den att hitta den nya monteringen tyvÀrr. SÄ för stunden fÄr ni se den som en mÄttstock.

Före (överst) och efter ... Det Àr som sagt lite storleksskillnad!

Gammalt men aktuellt (frÄn gamla posten):

Bonusbild bakifrÄn ... Vet inte riktigt vad jag hade tÀnkt sÀga om den egentligen, men ja ...

Ström underlÀttar att ha. SjÀlvlysande tejp Àr Àven bra att ha sÄ att man inte springer pÄ saker och ting.

Ja, hade jag vetat hur mycket som skulle komma att lastas och hur ofta sÄ hade jag nog inte valt en BMW 1-serie, men det Àr lÀtt att sÀga med facit i hand. Utöver detta sÄ packas Àven klÀder, laptop, liggunderlag (isolering frÄn kall mark hjÀlper en hel del för att hÄlla fötterna frÄn att bli isklumpar), filt, fÀllstol, och handvÀrmare frÄn Jula. Sedan Äker ju Àven en surfplatta med och kameravÀskan för det mesta, för ska man vara ute nÄgra timmar sÄ kan det gÄ Ät att hÄlla sig sysselsatt pÄ ett eller annat vis medan riggen stÄr och tuggar.

Priserna nedan Àr ungefÀrliga dagspriser (Nov. 2020) och jag avser inte att hÄlla dem uppdaterade utan de Àr snarast avsedda att ge en ungefÀrlig prisbild för just denna rigg. Det bör understrykas att allt nedan pÄ intet sÀtt Àr saker som behövs, och absolut inte frÄn dag ett.
Guideteleskop och guidekamera Àr exempelvis nÄgot man klarar sig gott utan om man har en bra montering och inte behöver göra riktigt lÄnga exponeringar. VÀl balanserat och med bra alignment klarade jag exempelvis 3 minuters exponering (vilket Àr gott nog för mycket) utan guidning med min tidigare montering, men Àr man ute efter ljussvaga objekt med smalbandsfilter sÄ kan det behövas 10 minuter eller mer vilket stÀller helt andra krav. Kameran kan för den med begrÀnsad budget med fördel bytas ut mot en DSLR-kamera eller en motsvarande fÀrgkamera vilket tar bort kostnaderna för filterhjul och (eventuellt) filter Àven om motsvarande fÀrgkameror brukar ligga nÄgot högre i pris i sig. Elektronisk fokuserare Àr framför allt skönt att ha vid smalbandsfoto, men absolut inget mÄste och definitivt inget man behöver springa ivÀg och köpa förrÀn man kÀnner att man saknar det. LÀgg ner 200 spÀnn pÄ ett bahtinovfilter i stÀllet. Batteripack Àr troligen inget man behöver om man alltid kör frÄn trÀdgÄrden eller om man kÀnner sig bekvÀm med att dra frÄn bilen (inget jag rekommenderar ). Och sÄ vidare.

Montering: Skywatcher EQ6-R Pro Synscan Goto 16700 SEK
PrimÀrt teleskop:Skywatcher Apochromatic refractor AP 80/600 EvoStar ED OTA 6700 SEK
Fokalreducerare: Skywatcher 0.85x Focal Reducer/Corrector for Evostar-80ED DS-PRO 2400 SEK
Guideteleskop: Skywatcher Guidescope Evoguide 50ED 2300 SEK
PrimÀr kamera: ZWO ASI 1600MM Pro Mono 16300 SEK
Guidekamera: Orion Starshoot 4300 SEK
Filterhjul: ZWO Motorized filter wheel EFW 8x1,25" 4150 SEK
Filter LRGB: ZWO Filters Filter-Set L-RGB for camera ASI 1600 MM Mono 1,25" 2000 SEK
Filter Hα/SII/OIII: ZWO Filters 1.25" filter set 7nm: H-alpha, SII, OIII 5000 SEK
Fokuserare: ZWO Electronic Automatic Focuser EAF Standard (+termoprobe) 2700+200 SEK
VĂ€rmeband: Omegon Dew Heater (20/40 cm) 450+600 SEK
FlatfÀltstjofrÀs: Geoptik 164mm flat field generator 1500 SEK
Strömförsörjning:

Strömhubb: Pierro Astro Power-Hub 12V 500 SEK
USB-switch: Ny Überness of Awesome 200 SEK

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

HÀrligt! Inte alls avis.. Vacker montering och hoppas du fÄr mycket glÀdje av den!

SjÀlv blir det inget försök ikvÀll, oavsett vÀdret. Lyckades strÀcka nackmusklerna igÄr och kommer inte vilja slita med att sÀtta upp nÄgon montering

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

HÀrligt! Inte alls avis.. Vacker montering och hoppas du fÄr mycket glÀdje av den!

SjÀlv blir det inget försök ikvÀll, oavsett vÀdret. Lyckades strÀcka nackmusklerna igÄr och kommer inte vilja slita med att sÀtta upp nÄgon montering

Äh, din Ă€r ju inte sĂ„ pjĂ„kig den heller! Men ja, Ă€ven om den inte bringar glĂ€dje direkt sĂ„ kommer den förhoppningsvis att reducera frustrationsnivĂ„erna en del gĂ€llande guidningen. Den gamla var inte direkt dĂ„lig, men fruktansvĂ€rt vindkĂ€nslig och du utanpĂ„liggande motorerna bjöd ju in till vĂ€ldigt varierande resultat. Vissa dagar kunde den ticka pĂ„ hur lĂ€nge som helst utan trackingproblem (exempelvis senast nĂ€r jag skjöt Soul), andra var den helt hopplös och jag fick slĂ€nga hĂ€lften av exponeringarna. Men ja, framĂ„t vĂ„ren och sommaren funderar jag pĂ„ att köra newtontuben pĂ„ den för lite okulĂ€rskĂ„dning, och Ă€ven en del stjĂ€rnhimmelfoto med vanliga kameran och vidvinkel, vid sidan av sĂ„ att sĂ€ga. SĂ„hĂ€r Ă„rs blir det ju dock mest att desperat hĂ„lla uppe vĂ€rmen.

Hoppas nacken blir bÀttre snabbt. Jag ska ge mig ut trots allt och se om jag kan kalibrera PPEC:en. GÄr det bra sÄ kanske det blir lite fotoförsök ocksÄ, men har inga jÀtteförhoppningar pÄ det direkt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

First impression: Lite svÄrare att göra PA pÄ (kan ha berott pÄ sikten ocksÄ) men wow! Har inte ens brytt mig om PPEC, kört en dryg timmme nu och har aldrig varit utanför en kvarts pixel ur fas. Dithering tar sekunder snarare Àn nÀrmare minuten och, needless to say, tiominutersexponeringar Àr inte bara en vÄt dröm.
Dyrt? Ja.
VÀrt det? Varenda öre!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Second impression, nu nÀr jag kommit hem ... ja, fascinationen över precisionen har inte lagt sig, men mina farhÄgor har delvis besannats, tyvÀrr. Den vÀger apa, och visst ... ska man inte mer Àn att packa ur bilen och rigga upp sÄ gÄr det an, men det Àr inte en pryl man slÀpar nÄgon lÀngre strÀcka, och helst inte nÄgon kortare heller. Den Àr portabel, men Àr man beroende av att fara ut för att anvÀnda den och av nÄgon anledning inte nöjer sig med dÀr man parkerar bilen, dÄ bör man se sig om efter en annan montering. Sedan var det det dÀr med strömförsörjningen ... Har man tillgÄng till fast elnÀt sÄ Àr det inget att fundera över, men Àmnar man anvÀnda batteri sÄ gÀller det att ha ett betydligt bÀttre batteri Àn de jag har för stunden. Knappa tvÄ timmars drift fÄr jag ur ett dylikt innan spÀnningen dippar för lÄgt för att monteringen skall vilja vara med. Det blir att leta upp en fet LiFePO4-tank rÀtt sÄ snart för min del.

Sedan fÄr vi vÀl avsluta med en ofÀrdig bild frÄn i afton, 6x600s Ha.

IC1396Ha by Oscar Petersson, on Flickr

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Second impression, nu nÀr jag kommit hem ... ja, fascinationen över precisionen har inte lagt sig, men mina farhÄgor har delvis besannats, tyvÀrr. Den vÀger apa, och visst ... ska man inte mer Àn att packa ur bilen och rigga upp sÄ gÄr det an, men det Àr inte en pryl man slÀpar nÄgon lÀngre strÀcka, och helst inte nÄgon kortare heller. Den Àr portabel, men Àr man beroende av att fara ut för att anvÀnda den och av nÄgon anledning inte nöjer sig med dÀr man parkerar bilen, dÄ bör man se sig om efter en annan montering. Sedan var det det dÀr med strömförsörjningen ... Har man tillgÄng till fast elnÀt sÄ Àr det inget att fundera över, men Àmnar man anvÀnda batteri sÄ gÀller det att ha ett betydligt bÀttre batteri Àn de jag har för stunden. Knappa tvÄ timmars drift fÄr jag ur ett dylikt innan spÀnningen dippar för lÄgt för att monteringen skall vilja vara med. Det blir att leta upp en fet LiFePO4-tank rÀtt sÄ snart för min del.

Sedan fÄr vi vÀl avsluta med en ofÀrdig bild frÄn i afton, 6x600s Ha.
https://live.staticflickr.com/65535/50650538426_5f39ab0930_o.jpgIC1396Ha by Oscar Petersson, on Flickr

HÄller med om vikten. Det Àr inget man slÀpar ivÀg nÄgon lÀngre strÀcka utan jag rÀknar med att stÀlla upp bredvid bilen i princip. Jag har inte upplevt nÄgra problem med strömförsörjningen heller och jag har ju Julas hjÀlpstart som batteri. Den nyare kanske Àr kÀnsligare. NÄgot Li-baserat vore vÀl sÀkert trevligt men det blir sÄ himla dyrt ocksÄ. Men sÄ Àr det vÀl i den hÀr hobbyn

Tror jag frÄgat tidigare men du kör ingen app för att hÄlla koll pÄ nÀr vÀdret blir lovande? DÄ jag menar jag som ger en notis nÀr det ser bra ut för kvÀllen eller morgondagen.

Hoppas du fÄr chans att bygga pÄ snabeln dÀr!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

HÄller med om vikten. Det Àr inget man slÀpar ivÀg nÄgon lÀngre strÀcka utan jag rÀknar med att stÀlla upp bredvid bilen i princip. Jag har inte upplevt nÄgra problem med strömförsörjningen heller och jag har ju Julas hjÀlpstart som batteri. Den nyare kanske Àr kÀnsligare. NÄgot Li-baserat vore vÀl sÀkert trevligt men det blir sÄ himla dyrt ocksÄ. Men sÄ Àr det vÀl i den hÀr hobbyn

Tror jag frÄgat tidigare men du kör ingen app för att hÄlla koll pÄ nÀr vÀdret blir lovande? DÄ jag menar jag som ger en notis nÀr det ser bra ut för kvÀllen eller morgondagen.

Hoppas du fÄr chans att bygga pÄ snabeln dÀr!

Blev att bestÀlla en Celestron powertank frÄn Tyskland för groteskt överpris, men det var den ÄterförsÀljare jag hittade som var villiga att frakta den hit och som dessutom hade en i lager, sÄ den borde dyka upp i god tid innan nÀsta klara kvÀll.

Jag kör manuell övervakning pÄ SMHI:s app/hemsida, sÄ inget för stunden, men springer du pÄ nÄgot sÄdant som ser lovande ut fÄr du hojta!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Blev att bestÀlla en Celestron powertank frÄn Tyskland för groteskt överpris, men det var den ÄterförsÀljare jag hittade som var villiga att frakta den hit och som dessutom hade en i lager, sÄ den borde dyka upp i god tid innan nÀsta klara kvÀll.

Jag kör manuell övervakning pÄ SMHI:s app/hemsida, sÄ inget för stunden, men springer du pÄ nÄgot sÄdant som ser lovande ut fÄr du hojta!

Hoppas det fungerar bra!

Hittade Nightshift som ska ge notiser nÀr vÀdret Àr bra men har dÄ aldrig fÄtt nÄgon notis. :/ Skulle gÀrna ha det sÄ man slipper sitta och titta hela tiden och bli besviken men det Àr vÀl bra övning pÄ tÄlamod.. I guess..

Vill ju komma ut igen sÄ man fÄr se om man kan fÄ lite bÀttre polar aligntment och lÀngre exponeringar. Ska absolut inte göra om misstaget att försöka fÄnga flera objekt i en session heller.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Hoppas det fungerar bra!

Hittade Nightshift som ska ge notiser nÀr vÀdret Àr bra men har dÄ aldrig fÄtt nÄgon notis. :/ Skulle gÀrna ha det sÄ man slipper sitta och titta hela tiden och bli besviken men det Àr vÀl bra övning pÄ tÄlamod.. I guess..

Vill ju komma ut igen sÄ man fÄr se om man kan fÄ lite bÀttre polar aligntment och lÀngre exponeringar. Ska absolut inte göra om misstaget att försöka fÄnga flera objekt i en session heller.

Drog hem den jag med, inte för att jag inte kommer att kolla SMHI:s prognoser fem gÄnger om dagen ÀndÄ, men ja ... Kanske kan det minska antalet frustrationstillfÀllen per dag.

Nej, flera objekt Àr en fin tanke, och visst ... skulle man ha en RASA-tub och köra OSC rakt av, eller ha en permanent rigg, ja dÄ vore det ju mer aktuellt. För egen del Àr jag glad om jag ens fÄr ihop ett objekt pÄ en kvÀll. Det Àr ju tyvÀrr nackdelen med att köra mono, men jag fÄr nog ÀndÄ sÀga att det Àr vÀrt det trots allt, sÀrskilt nu nÀr man kan fÄ till lite lÀngre exponeringar och verkligen kan lyfta fram dynamiken.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8