NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av AmpRC:

Jag mÄste frÄga er andra, vad tror ni om denna Kickstarter för en entusiastisk nybörjare?

Vespera Classic 1168$ inkl frakt

https://www.kickstarter.com/projects/vaonis/vespera-the-new-w...

Inget nytt under stjÀrnorna. En produkt pÄ KS utan stegvis uppgraderingsmöjlighet som ger resultat man kan fÄ för halva priset eller mindre.

Är du verkligen entusiastisk, gĂ„ in pĂ„ de "riktiga" prylarna (efter lite efterforskningar) pĂ„ en gĂ„ng och bespara dig bortkastade pengar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

NGC 7380 and The Wizard Nebula by Oscar Petersson, on Flickr
Detaljer pÄ Astrobin
Inte mÄnga molnfria nÀtter den senaste tiden, men ett par nÀtter har jag lyckats jaga ifatt. Mycket exponeringstid har det blivit, men guidningen har varit sÄdÀr emellanÄt, sÄ det Àr nog inte mycket mer Àn hÀlften av exponeringarna som varit nÄgot att hÀnga i julgranen. Men, det Àr ju Ätminstone mörkt hyfsat tidigt sÄ Àntligen kan man fÄ nÄgra timmar ute utan att förlora sömn.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Äntligen fĂ„tt ivĂ€g en bestĂ€llning pĂ„ en William Optics Zenithstar 73 inklusive flattener. Ska bli kul att Ă€ntligen fĂ„ börja ta lite ordentliga bilder och dela med sig av

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Äntligen fĂ„tt ivĂ€g en bestĂ€llning pĂ„ en William Optics Zenithstar 73 inklusive flattener. Ska bli kul att Ă€ntligen fĂ„ börja ta lite ordentliga bilder och dela med sig av

Kul! Ser fram emot resultaten! Hoppas det trillar in lite klara nÀtter med bestÀllningen! Börjar bli trött pÄ de hÀr jÀkla molnen varvat med halv storm.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Kul! Ser fram emot resultaten! Hoppas det trillar in lite klara nÀtter med bestÀllningen! Börjar bli trött pÄ de hÀr jÀkla molnen varvat med halv storm.

BestÀllde dock ingen dew heater insÄg jag efter. KÀnns som det Àr givet för sÀsongen. SÄ det fÄr kanske bli en till bestÀllning. Teleskopet var heller inte i lager sÄ det dyker inte upp förrÀn om 2+ veckor kanske. :/ Men kul att ha nÄgot att se fram emot

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var köpte du teleskopet ifrÄn?
Funderat nÄt pÄ neopren istÀllet för vÀrmare?

MÄnga som fotograferar djur anvÀnder neopren pÄ sina objektiv för att hÄlla objektivet varm Àven om vÀdret ute Àr -10-20° C.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Miska:

Var köpte du teleskopet ifrÄn?
Funderat nÄt pÄ neopren istÀllet för vÀrmare?

MÄnga som fotograferar djur anvÀnder neopren pÄ sina objektiv för att hÄlla objektivet varm Àven om vÀdret ute Àr -10-20° C.

Köpte frÄn First Light Optics. Men mÄste inte glaset aktivt vÀrmas upp om det Àr mycket fukt i luften? Vad jag hört ska teleskopen ocksÄ fÄ kylas till omgivningens temperatur och det Àr just glaset som man vill hÄlla över nÄgon viss temperatur.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Köpte frÄn First Light Optics. Men mÄste inte glaset aktivt vÀrmas upp om det Àr mycket fukt i luften? Vad jag hört ska teleskopen ocksÄ fÄ kylas till omgivningens temperatur och det Àr just glaset som man vill hÄlla över nÄgon viss temperatur.

Med reservation för att jag missuppfattat saker och ting sÄ:

'MÄste' Àr vÀldigt starkt i sammanhanget. Det som spelar roll Àr att ytor i glas och metall som man vill hÄlla fukten borta ifrÄn hÄller en temperatur över daggpunkten. Som de flesta kÀnner till sÄ uppstÄr dagg nÀr luften "fÀller ut" vattenÄnga nÀr den Àr mÀttad pÄ fukt och temperaturen sjunker och dÀrmed kan hÄlla mindre mÀngd fukt. Det sker dÄ först (Ätminstone ur sammanhangets perspektiv) pÄ ytor som leder vÀrme bra (glas, metall ...) eftersom de nÄr daggpunkten snabbast. Kan man isolera teleskopet bra sÄ innebÀr det att man fÄr en yta som leder vÀrmen sÀmre vilket fördröjer förloppet. PÄ liknande sÀtt kan en daggkÄpa anvÀndas för att fördröja det hela genom att den fÄr "ta smÀllen" innan optiken.

VÀrmeband Àr dock guld. Det enda man behöver oroa sig för Àr att batteriet ska ta slut om man inte har en fast rigg hemmavid. Jag skulle nog rekommendera de som drivs via USB, just för att det Àr lÀttare att ha med sig en extra powerbank att driva dem med Àn en extra kraftkÀlla modell större. Jag har förvisso inte testat just dessa, men jag har mÀrkt att vÀrmebanden suger en del ström och jag Àr lite nervös för batterikapaciteten nÀr tempen sjunker framöver.

GÀllande att teleskopen ska kylas sÄ Àr det en sanning med viss modifikation. Temperaturskillnader leder framför allt till att fokus Àndras nÀr temperaturen sÄ sakteliga skiftar, vilket inte Àr efterstrÀvansvÀrt och bökigt att hÄlla koll pÄ om man inte automagiserad fokus. GÀller det dessutom "slutna" teleskop sÄ kan du i praktiken fÄ en "extra atmosfÀr" som lever runt och försÀmrar sikten under tiden den jÀmnar ut temperaturen. Givetvis finns effekten Àven dÀr med newtontuber, men de vÀdrar ur rÀtt sÄ snabbt, sÄ nÀr man vÀl riggat klart sÄ Àr just den effekten borta.
SÄ ur de perspektiven Àr det en bra idé att lasta bilen tidigt och att förvara prylarna svalt, men har man daggproblem sÄ kan det mÄhÀnda ge en nÄgra minuter extra om man kan justera fokus snabbt.

Edit:
Jo just det, tvÄ veckor verkar ju inte vara nÄgot problem att vÀnta ... det Àr ju bara moln ÀndÄ!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Sensorn brukar bli varmast, men att anvÀnda vÀrmeband pÄ glas Àr för att hÄlla frost borta. Dagg fÄr du bort med en kalluftsflÀkt och anvÀnds frÀmst för att hÄlla spegeln fri frÄn fukt, droppar, dagg osv. Om yttre temperaturen Àr kring -0° C sÄ bildas det frost sakta men sÀkert.

SjÀlv fotade jag t.ex norrsken förra Äret i -4° C och det tog ca 450 bilder av 500 innan objektivets frontlins fick frost pÄ sig.
Samma gÀller teleskop, det tar ett bra tag för luften att frysa i tuben och skapa frost pÄ frontoptiken, och vÀrmeband anvÀnds frÀmst under kalla perioder.

USB-vÀrmeband ligger pÄ 2.1V medan RCA-vÀrmeband ligger pÄ 5V. Minns dock inte Ampere pÄ dessa bÄda typer, men har sjÀlv ett USB-band som slukar Ät sig 10KmA powerbank relativt fort sÄ det enda lösningen till det Àr att koppla den till en dator alternativt en hub som fÄr ström frÄn vÀggen.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Kanske kör med det gamla tricket att rulla ett liggunderlag runt till en början

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Kanske kör med det gamla tricket att rulla ett liggunderlag runt till en början

Om du har ett knÀ- eller armbÄgsstöd i lagom storlek sÄ fungerar det rÀtt sÄ bra. AnvÀnde sjÀlv ett "öppet" knÀskydd (av denna typ) vid nÄgot tillfÀlle med rÀtt sÄ skaplig framgÄng.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Om du har ett knÀ- eller armbÄgsstöd i lagom storlek sÄ fungerar det rÀtt sÄ bra. AnvÀnde sjÀlv ett "öppet" knÀskydd (av denna typ) vid nÄgot tillfÀlle med rÀtt sÄ skaplig framgÄng.

TyvÀrr inte :/

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

TyvÀrr inte :/

Inte mycket 'tyvÀrr' i att inte ha haft behovet av att införskaffa ett sÄdant. Men ja, se till att bestÀlla hem ett vÀrmeband eller tvÄ om du inte redan har gjort det (glöm inte till guideteleskopet om du har ett sÄdant, det tenderar att vara det första som fallerar för mig i sammanhanget). Det Àr inte kul att ha preppat för en helkvÀll bara för att vara rökt strax efter att allt Àr riggat och klart.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Inte mycket 'tyvÀrr' i att inte ha haft behovet av att införskaffa ett sÄdant. Men ja, se till att bestÀlla hem ett vÀrmeband eller tvÄ om du inte redan har gjort det (glöm inte till guideteleskopet om du har ett sÄdant, det tenderar att vara det första som fallerar för mig i sammanhanget). Det Àr inte kul att ha preppat för en helkvÀll bara för att vara rökt strax efter att allt Àr riggat och klart.

Ingen guidning Àn. Det Àr kostsamt nog att börja med det hÀr sÄ jag fÄr se vilken prestanda jag fÄr ut av det och sen blir det guidning nÀr det passar

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Ingen guidning Àn. Det Àr kostsamt nog att börja med det hÀr sÄ jag fÄr se vilken prestanda jag fÄr ut av det och sen blir det guidning nÀr det passar

Det blir rÀtt sÄ korta exponeringar, max 60 sek, utan guidning om du kör med en GoTo montering. Med en Star Adventurer blir det max 30 sek exponeringar.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Det blir rÀtt sÄ korta exponeringar, max 60 sek, utan guidning om du kör med en GoTo montering. Med en Star Adventurer blir det max 30 sek exponeringar.

Det dÀr Àr en sanning med modifikation. Hur lÄnga exponeringar man klarar utan guidning beror pÄ brÀnnvidd och pixelstorlek, hur vÀl man har alignat och monteringens inneboende fel. I Shimonus fall Àr det kort brÀnnvidd vilket Àr mer förlÄtande. Jag har klarat 3-minutersexponeringar med mitt stativ som Àr betydligt sÀmre Àn Shims och med lÀngre brÀnnvidd, sÄ det torde kunna gÄ rÀtt sÄ bra om han gör ett bra jobb med alignen. 60 sekunders exponering rÀcker rÀtt sÄ lÄngt, Àven om det blir rÀtt sÄ lÄg SNR sÄ det kan behövas mycket data och hÄrt efterarbete, men ja ... det Àr ju lÄngt ifrÄn optimalt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Miska:

Det blir rÀtt sÄ korta exponeringar, max 60 sek, utan guidning om du kör med en GoTo montering. Med en Star Adventurer blir det max 30 sek exponeringar.

Som Herr Ferret sÀger sÄ Àr det vÀl inte sÄ rakt fram dÄ mÄnga faktorer kan spela in. Det faktum gör heller inte att jag fÄr mer pengar och eftersom jag precis ska börja fotografera sÄ Àr det redan mycket nytt som jag mÄste lÀra mig, sÄ jag ser nog gÀrna att jag blir van med vad jag har och vet hur det funkar innan jag gÄr vidare med fler moment.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Leveransen har Àntligen gÄtt ivÀg och borde komma pÄ Onsdag Hoppas molntÀcket börjar lÀtta nu bara.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Leveransen har Àntligen gÄtt ivÀg och borde komma pÄ Onsdag Hoppas molntÀcket börjar lÀtta nu bara.

SÄ mycket för att det sÄg ut att kunna bli klart framÄt slutet av veckan alltsÄ ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

SÄ mycket för att det sÄg ut att kunna bli klart framÄt slutet av veckan alltsÄ ...

PĂ„ yr ser det ut som Fredag ska vara klart, fĂ„r hoppas pĂ„ det Ă€ndĂ„. Har jag Ă€ndĂ„ vĂ€ntat sĂ„ lĂ€nge sĂ„ kĂ€nner jag Ă€ndĂ„ att jag har tĂ„lamod för lite mer vĂ€ntan. Men nĂ„gon kvĂ€ll kommer det bli bra iaf Försöker stĂ€lla in mig pĂ„ att orka med kyla och fukten bara. Är nog tur att det Ă€r relativt varmt just nu Ă€ndĂ„.

Uppdaterar trackingen frÄn DHL sÄ ofta jag kan

PermalÀnk
Medlem ★
●

SjÀlv siktar jag pÄ norrsken i början av december. Vore frÀnt med lite Kp 5 igen som man kan fota.
Denna gÄng har jag tillgÄng till vatten norrut sÄ det skulle bli hÀftig spegling.

Precis bestÀllt dummy-batteri till min systemkamera sÄ man slipper byta batteri medan den jobbar pÄ och tar sina 1500+ bilder.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

PĂ„ yr ser det ut som Fredag ska vara klart, fĂ„r hoppas pĂ„ det Ă€ndĂ„. Har jag Ă€ndĂ„ vĂ€ntat sĂ„ lĂ€nge sĂ„ kĂ€nner jag Ă€ndĂ„ att jag har tĂ„lamod för lite mer vĂ€ntan. Men nĂ„gon kvĂ€ll kommer det bli bra iaf Försöker stĂ€lla in mig pĂ„ att orka med kyla och fukten bara. Är nog tur att det Ă€r relativt varmt just nu Ă€ndĂ„.

Uppdaterar trackingen frÄn DHL sÄ ofta jag kan

Ja, SMHI sÀger detsamma, men jag Àr tveksam till att endera tagit högt för att det kommer levereras astroprylar i nÀromrÄdet.

Men jo, nÄgon kvÀll blir det sÀkert klart, förr eller senare (och nu Àr det fan i mig "senare" snart om du frÄgar mig! ). Nu ser det ju Àven ut som att temperaturerna börjar krypa nerÄt nollan pÄ allvar mot slutet av veckan - eventuellt risk för snö ocksÄ, sÄ det Àr vÀl dags att lÀgga pÄ vintersulorna pÄ bilen. Skulle behöva införskaffa ett par nya vintersulor till mig sjÀlv ocksÄ ... Mina kÀngor Àr lite för tajta för sockor, dÄ avsikten nÀr jag köpte dem aldrig var att stÄ still utomhus i flera timmar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, SMHI sÀger detsamma, men jag Àr tveksam till att endera tagit högt för att det kommer levereras astroprylar i nÀromrÄdet.

Men jo, nÄgon kvÀll blir det sÀkert klart, förr eller senare (och nu Àr det fan i mig "senare" snart om du frÄgar mig! ). Nu ser det ju Àven ut som att temperaturerna börjar krypa nerÄt nollan pÄ allvar mot slutet av veckan - eventuellt risk för snö ocksÄ, sÄ det Àr vÀl dags att lÀgga pÄ vintersulorna pÄ bilen. Skulle behöva införskaffa ett par nya vintersulor till mig sjÀlv ocksÄ ... Mina kÀngor Àr lite för tajta för sockor, dÄ avsikten nÀr jag köpte dem aldrig var att stÄ still utomhus i flera timmar.

Inkluderat i min bestÀllning Àr ocksÄ kabel för att koppla laptopen till monteringen. SÄ ska helst lÀra mig nÄgorlunda hur jag styr allt med Ekos och vad mer det nu kunde heta. Men jag ska nog inte ha för höga förvÀntningar första passet. FÄr jag igÄng det sÄ jag kan göra PA och ta bilder Àr jag nog mer Àn nöjd.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Inkluderat i min bestÀllning Àr ocksÄ kabel för att koppla laptopen till monteringen. SÄ ska helst lÀra mig nÄgorlunda hur jag styr allt med Ekos och vad mer det nu kunde heta. Men jag ska nog inte ha för höga förvÀntningar första passet. FÄr jag igÄng det sÄ jag kan göra PA och ta bilder Àr jag nog mer Àn nöjd.

Helt rÀtt tÀnkt, Àven nÀr man bara byter nÄgon enstaka pryl bör man rÀkna med signifikant bortfall av "produktionstid", sÄ ja ... se det som ett tecken pÄ goda förberedelser om du kommer sÄ lÄngt som till att ta bilder.
Har sÀkerligen sagt det förut, men preppa sÄ mycket som möjligt hemma, sÀkerstÀll att du kan montera ihop (och isÀr) prylarna i ljus, att du har nÄgonstans att lÀgga och hÄlla ordning pÄ alla lock och kablar, samt att all mjukvara Àr installerad och konfigurerad (sÄ lÄngt det gÄr) innan du faktiskt ger dig ut i kylan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Helt rÀtt tÀnkt, Àven nÀr man bara byter nÄgon enstaka pryl bör man rÀkna med signifikant bortfall av "produktionstid", sÄ ja ... se det som ett tecken pÄ goda förberedelser om du kommer sÄ lÄngt som till att ta bilder.
Har sÀkerligen sagt det förut, men preppa sÄ mycket som möjligt hemma, sÀkerstÀll att du kan montera ihop (och isÀr) prylarna i ljus, att du har nÄgonstans att lÀgga och hÄlla ordning pÄ alla lock och kablar, samt att all mjukvara Àr installerad och konfigurerad (sÄ lÄngt det gÄr) innan du faktiskt ger dig ut i kylan.

Jo, tanken Àr att försöka göra sÄ mycket hemma inomhus som möjligt men sen kommer frÄgan hur mycket man faktiskt kan göra innan mjukvaran sÀger stopp om den inte ser en riktig himmel osv. Men tror iof Ekos och tillhörande mjukvara ska kunna anvÀnda en simulator, sÄ det finns god potential iaf. Det ska bli spÀnnande att testa hur som helst! VÀrsta Àr vÀl om man kopplar allt och sen mÀrker att nÄgot grundlÀggande Àr fel.

Önskar jag kunde testa i omrĂ„det dĂ€r jag bor men nĂ€r man har sĂ„ mycket utrustning gĂ„r det inte riktigt att bĂ€ra allt i en vĂ€nda och vill inte lĂ€mna saker utomhus för att springa in igen. Men kommer bara Ă„ka ivĂ€g ca 15 minuter sĂ„ det Ă€r inte hela vĂ€rlden om nĂ„got inte funkar eller man glömt nĂ„got.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Jo, tanken Àr att försöka göra sÄ mycket hemma inomhus som möjligt men sen kommer frÄgan hur mycket man faktiskt kan göra innan mjukvaran sÀger stopp om den inte ser en riktig himmel osv. Men tror iof Ekos och tillhörande mjukvara ska kunna anvÀnda en simulator, sÄ det finns god potential iaf. Det ska bli spÀnnande att testa hur som helst! VÀrsta Àr vÀl om man kopplar allt och sen mÀrker att nÄgot grundlÀggande Àr fel.

Önskar jag kunde testa i omrĂ„det dĂ€r jag bor men nĂ€r man har sĂ„ mycket utrustning gĂ„r det inte riktigt att bĂ€ra allt i en vĂ€nda och vill inte lĂ€mna saker utomhus för att springa in igen. Men kommer bara Ă„ka ivĂ€g ca 15 minuter sĂ„ det Ă€r inte hela vĂ€rlden om nĂ„got inte funkar eller man glömt nĂ„got.

Du kan i princip testa allting förutom det som Àr baserat pÄ plate-solving (Àven om du kan, och bör, konfigurera platesolvers utan). Nu minns jag inte om det finns nÄgon OSS-lösning för PS-baserad PA, men dÀr rekommenderar jag att göra det den hÄrda vÀgen med polarscope ett par gÄnger innan ÀndÄ, inte minst för att snabbt kunna hitta Polaris nÀr du riggar upp.

Har för övrigt samma problem, ish, med att behöva lasta bilen. Finns flera grönomrÄden som skulle duga gott i vissa fall med NB-filter, men det Àr smidigare att ta en 15-minuterstripp ut till SÀttuna i stÀllet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Alright, sakerna Àr hemma och lite snabbt testade. Eller ja, inser att jag suttit mer Àn en timme och pysslat med det efter att det var monterat.

Är ju bunden till Linux pĂ„ laptopen sĂ„ har fixat kstars med ekos och indi vilket ser ut att fungera vĂ€ldigt bra Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Det verkar vara lite sporadiskt om kameran hittas men efter nĂ„gon omstart av den sĂ„ var det stabilt. Kunde ta lite provbilder och styra monteringen. KĂ€nns som en bra start för ikvĂ€ll.

FĂ„r vĂ€l titta lite mer senare och se hur jag sĂ€tter upp sekvenser m.m. Ska undersöka hur jag faktiskt gör polar alignment. Vet att du rekommenderar att köra hĂ„rda vĂ€gen men det lockar verkligen inte att sitta dubbelvikt under monteringen pĂ„ nĂ„got blött underlag just nu Men vi fĂ„r se. Är inte sĂ„ orolig över att hitta polaris men funderade pĂ„ att ta med mitt 1300 mm obs-teleskop, för riktar jag in polaris i den sĂ„ tycker jag det borde vara en bra start för PA

Aja, spÀnnande! Nu börjar det Àntligen hÀnda saker!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Alright, sakerna Àr hemma och lite snabbt testade. Eller ja, inser att jag suttit mer Àn en timme och pysslat med det efter att det var monterat.

Är ju bunden till Linux pĂ„ laptopen sĂ„ har fixat kstars med ekos och indi vilket ser ut att fungera vĂ€ldigt bra Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Det verkar vara lite sporadiskt om kameran hittas men efter nĂ„gon omstart av den sĂ„ var det stabilt. Kunde ta lite provbilder och styra monteringen. KĂ€nns som en bra start för ikvĂ€ll.

FĂ„r vĂ€l titta lite mer senare och se hur jag sĂ€tter upp sekvenser m.m. Ska undersöka hur jag faktiskt gör polar alignment. Vet att du rekommenderar att köra hĂ„rda vĂ€gen men det lockar verkligen inte att sitta dubbelvikt under monteringen pĂ„ nĂ„got blött underlag just nu Men vi fĂ„r se. Är inte sĂ„ orolig över att hitta polaris men funderade pĂ„ att ta med mitt 1300 mm obs-teleskop, för riktar jag in polaris i den sĂ„ tycker jag det borde vara en bra start för PA

Aja, spÀnnande! Nu börjar det Àntligen hÀnda saker!

Kul att det gÄr bra sÄ lÄngt! Kan varmt rekommendera ett liggunderlag för PA, och för att sitta/stÄ pÄ i kylan utöver det. Det hjÀlper mycket mer mot kalla fötter Àn man först kan tro att ha ett extra isolerande lager under skorna, men ja, Àr man hyfsat bekant med natthimlen redan sÄ Àr det kanske inte det viktigaste att kunna hitta polstjÀrnan just via polsökaren om man kan lösa PA pÄ annat sÀtt.

Ser fram emot bilder pÄ sÄvÀl rigg som natthimlen framöver! Det ser ju - peppar, peppar - ut att bli riktigt bra förhÄllanden pÄ fredag fortfarande. Jag tror bestÀmt att du fÄr se till att fÄ hem prylar lite oftare ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Hmm, prognosen Àndrar sig snabbt. Ser vÀl inte allt för lovande ut ikvÀll. Kanske imorgon.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Hmm, prognosen Àndrar sig snabbt. Ser vÀl inte allt för lovande ut ikvÀll. Kanske imorgon.

Men va fan, varför skulle du fÄ hem prylarna den hÀr veckan för?
I morgon ser det pÄ tok för blÄsigt ut för min rigg i vart fall. SÄvida det inte blir fullt molntÀcke sÄ lÀr jag nog ta en svÀng ut ikvÀll ÀndÄ och se vad jag kan fÄ i datavÀg.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8