NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Försöker hÄlla igÄng lite Àven om sÀsongen inte riktigt passar. Var ute runt kl 1 inatt nÀr det ska vara som mörkast, ja inte var det speciellt mörkt. Men jag valde av nÄgon anledning att försöka fÄnga Andromeda pÄ bild. TÀnkte att det vore omöjligt att fÄ nÄgot pÄ bild, den ligger ju sÄ lÄgt pÄ himlen och precis dÀr solen lyser upp och gör himlen blÄ.

Men i en 4s exponering 50mm f/1.8 sÄ gick det ÀndÄ att urskilja galaxen:

Imponerande vad ljusstark den faktiskt Ă€r. Önskar jag försökt lite mer tidigare under sĂ€songen. Men men, fĂ„r bli till hösten istĂ€llet

PermalÀnk
Medlem ★
●

I runda slÀngar en mÄnad kvar till nÀtterna börjar bli nÀtter igen! Lyckligtvis fick vi ju vÄr komet att stilla sommarabstinensen med, men vad vÀntas i höst och vinter för er? Vad Àr det första ni kommer att ge er pÄ i motivvÀg?

För egen del har jag fÄtt tummen ur och bestÀllt en dedikerad astrokamera (ZWO Camera ASI 1600 MM Pro Mono) med full filtersats bÄde för LRGB och smalspektrum som jag hoppas fÄ innan semestern Àr över för min del (sen semester, sÄ tillbaka först i slutet pÄ augusti) sÄ att jag kan hinna fÄ rÀtsida pÄ allt nytt det innebÀr medan det fortfarande Àr bekvÀma temperaturer ute sÄ att det blir mindre sÄdant pill nÀr kylan kommer.

Första motiv har jag inte bestÀmt mig för, men gissningsvis nÄgon lÀmplig nebulosa för att testa alla roliga filter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nyss blivit med bil sÄ nu har jag en viss möjlighet att ta mig till mörkare platser. FÄr se vad det kan bli. TyvÀrr Àr det fel pÄ mitt bÀsta objektiv och jag tror inte det Àr reparerbart. Kommer inte skaffa tracker, sÄ det blir enbart korta exponeringar som jag stackar i sÄ fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
●

Lyckades fÄnga 4 planeter pÄ bild inatt med min Nikon P900 (lite halvkassa kort men man kan se vad det Àr hoppas jag...)
Mars:

Venus:

Jupiter:

Saturnus

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om VÀsterÄs! :D

PermalÀnk
Medlem ★
●

First light med nya kameran. Lite försÀsongsfoto sÄdÀr, testa lite nya prylar och mjukvaror ... Inget mÀrkvÀrdigt resultat och endast lite grovbearbetning av datan dÄ det inte direkt var kvalitetsdata med dÄlig tracking och mÄnljus, men Àndock lite av ett PoC.
20x60s per kanal (LRGB), invÀntar fortfarande leverans av smalbandsfiltren, sÄ det fick bli Andromeda igen.

M31-LRGB20200810 by Oscar Petersson, on Flickr

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

First light med nya kameran. Lite försÀsongsfoto sÄdÀr, testa lite nya prylar och mjukvaror ... Inget mÀrkvÀrdigt resultat och endast lite grovbearbetning av datan dÄ det inte direkt var kvalitetsdata med dÄlig tracking och mÄnljus, men Àndock lite av ett PoC.
20x60s per kanal (LRGB), invÀntar fortfarande leverans av smalbandsfiltren, sÄ det fick bli Andromeda igen.

Man ser ju stoftstrÄken fint och följningen verkar fungerat bra under 60 sekunders-exponeringarna Ätminstone. Bilden ser vÀldigt ren ut, sÄ du borde kunna fÄ ut Ànnu mer med lite aggressivare postprocessing. Jag har ocksÄ samma kameramodell pÄ ingÄende men tÀnkte Àgna mig mer Ät solsystemsobjekt med NIR-filter (ProPlanet 642 nm). Jag Àr nyfiken pÄ hur det blir med smalbandsfiltrena, dela gÀrna med dig nÀr du har resultat.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Elektroman:

NÄgon som kan tipsa om bra program för att fÄ en tredimensionell överblick över vÄra nÀrmaste stjÀrnor? AlltsÄ till skillnad frÄn program dÀr man endast ser en stjÀrnhimmel, sÄ Àr jag ute efter ett program dÀr man tydligare kan bÄde stjÀrnornas riktning och avstÄnd frÄn jorden samtidigt.

Lite till Ären nu, men StarStrider Àr ett sÄdant program (shareware), du kan resa runt i nÀrrymden och Àven anvÀnda anaglyfiska stereoglasögon. Kan simulera relativistiska effekter vid nÀra-ljusfartsresor.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

First light med nya kameran. Lite försÀsongsfoto sÄdÀr, testa lite nya prylar och mjukvaror ... Inget mÀrkvÀrdigt resultat och endast lite grovbearbetning av datan dÄ det inte direkt var kvalitetsdata med dÄlig tracking och mÄnljus, men Àndock lite av ett PoC.
20x60s per kanal (LRGB), invÀntar fortfarande leverans av smalbandsfiltren, sÄ det fick bli Andromeda igen.
https://live.staticflickr.com/65535/50212641996_15e244a4f6_4k.jpgM31-LRGB20200810 by Oscar Petersson, on Flickr

Fantastiskt! Ser fram emot att sjÀlv ta bilder av den skönheten i framtiden.

Försöker bestÀmma mig för vad jag ska köpa som första rigg. Har redan en SW NEQ6 men att hitta bra kombination av kamera och teleskop var inte trivialt. Kollar pÄ en begagnad astromoddad Canon EOS 600D och William Optics RedCat 51 just nu. Vill gÀrna vÀlja en kamera som bÀttre matchar teleskopet i sampling men bilderna verkar inte bli allt för dÄliga med den kombinationen ÀndÄ. Butikerna lider fortfarande av lagerbrist pÄ grund av corona sÄ det Àr lite svÄrt att fÄ tag pÄ nÄgot Àven om man hittar en bra kombination. Var starkt inne pÄ SW Explorer 130PDS men den tar det 1.5-2 mÄnader att fÄ tag pÄ.. Jakten fortsÀtter.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Man ser ju stoftstrÄken fint och följningen verkar fungerat bra under 60 sekunders-exponeringarna Ätminstone. Bilden ser vÀldigt ren ut, sÄ du borde kunna fÄ ut Ànnu mer med lite aggressivare postprocessing. Jag har ocksÄ samma kameramodell pÄ ingÄende men tÀnkte Àgna mig mer Ät solsystemsobjekt med NIR-filter (ProPlanet 642 nm). Jag Àr nyfiken pÄ hur det blir med smalbandsfiltrena, dela gÀrna med dig nÀr du har resultat.

Jo, det gĂ„r sĂ€kerligen att fĂ„ ut lite mer ur datan egentligen, fĂ„r se om jag ger den ett försök till under dagen. NĂ„got ska man vĂ€l ha att göra medan man bygger dark-libraries (Största fördelen med kyld kamera mĂ„ste jag sĂ€ga! ). Återkommer absolut sĂ„ snart filtren har dykt upp och himlen varit klar!

Skrivet av Shimonu:

Fantastiskt! Ser fram emot att sjÀlv ta bilder av den skönheten i framtiden.

Försöker bestÀmma mig för vad jag ska köpa som första rigg. Har redan en SW NEQ6 men att hitta bra kombination av kamera och teleskop var inte trivialt. Kollar pÄ en begagnad astromoddad Canon EOS 600D och William Optics RedCat 51 just nu. Vill gÀrna vÀlja en kamera som bÀttre matchar teleskopet i sampling men bilderna verkar inte bli allt för dÄliga med den kombinationen ÀndÄ. Butikerna lider fortfarande av lagerbrist pÄ grund av corona sÄ det Àr lite svÄrt att fÄ tag pÄ nÄgot Àven om man hittar en bra kombination. Var starkt inne pÄ SW Explorer 130PDS men den tar det 1.5-2 mÄnader att fÄ tag pÄ.. Jakten fortsÀtter.

Nej, det Àr fan inte lÀtt att nÄ punkten "det hÀr fÄr duga". Oavsett vad man pusslar ihop sÄ Àr nÄgon del oproportionerligt bÀttre Àn nÄgon annan.
RedCat51:an Àr grym optik för pengarna, och ett utmÀrkt förstaval om man har pengarna. Den enda nackdel det har (om du frÄgar mig) sÄ Àr det vÀl fokussystemet vilket inte fungerar med normala autofokuserare. Det finns lösningar för det, och kör man inte filterfoto sÄ spelar det vÀl ingen större roll, men ja ... summa summarum sÄ övervÀger jag att skaffa en vad det lider som kompakt WF-tub.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, det Àr fan inte lÀtt att nÄ punkten "det hÀr fÄr duga". Oavsett vad man pusslar ihop sÄ Àr nÄgon del oproportionerligt bÀttre Àn nÄgon annan.
RedCat51:an Àr grym optik för pengarna, och ett utmÀrkt förstaval om man har pengarna. Den enda nackdel det har (om du frÄgar mig) sÄ Àr det vÀl fokussystemet vilket inte fungerar med normala autofokuserare. Det finns lösningar för det, och kör man inte filterfoto sÄ spelar det vÀl ingen större roll, men ja ... summa summarum sÄ övervÀger jag att skaffa en vad det lider som kompakt WF-tub.

Vad man tycker om priset beror ju helt pÄ vad man jÀmför med. Kollar man pÄ RedCat 51 och jÀmför med kameralinser kÀnns det som man fÄr vÀldigt mycket för pengarna. Kollar man pÄ Newtonteleskop kan man fÄ en 200mm astrograf inkl. komakorrektor för lÀgre pris. Men med högre brÀnnvidd verkar det blir högre krav pÄ autoguidning sÄ det bör vÀl ocksÄ rÀknas med i priset dÄ om man inte redan har det.
Och sen kommer det till att förstÄ sig pÄ alla adaptrar. Det verkar inte skrivas ut jÀttetydligt vilka gÀngor eller sÄ som anvÀnds och sen förstÄ alla beteckningar kring T-ring, T2, M42/M48 och vad som passar nÀr tillsammans med om man har komakorrektor osv kÀnns som en helt egen vetenskap. DÄ har jag inte ens börjat kolla(jo, lite) pÄ mjukvara och hur det kommer fungera sen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Vad man tycker om priset beror ju helt pÄ vad man jÀmför med. Kollar man pÄ RedCat 51 och jÀmför med kameralinser kÀnns det som man fÄr vÀldigt mycket för pengarna. Kollar man pÄ Newtonteleskop kan man fÄ en 200mm astrograf inkl. komakorrektor för lÀgre pris. Men med högre brÀnnvidd verkar det blir högre krav pÄ autoguidning sÄ det bör vÀl ocksÄ rÀknas med i priset dÄ om man inte redan har det.
Och sen kommer det till att förstÄ sig pÄ alla adaptrar. Det verkar inte skrivas ut jÀttetydligt vilka gÀngor eller sÄ som anvÀnds och sen förstÄ alla beteckningar kring T-ring, T2, M42/M48 och vad som passar nÀr tillsammans med om man har komakorrektor osv kÀnns som en helt egen vetenskap. DÄ har jag inte ens börjat kolla(jo, lite) pÄ mjukvara och hur det kommer fungera sen.

Ja, det Àr helt sant, kameraobjektiv Àr hutlösa priser pÄ, och visst, 10 lök för den kvalitet Redcaten har Àr absolut inte farligt i sammanhanget, mest en frÄga om man anser att det Àr pengar vÀrda att plöja ner, som alltid.

Jo, högre brÀnnvidd = kortare slutartid för att undvika trailing. Sedan beror det ju pÄ riggen i övrigt hur stort det faktiska behovet av autoguider Àr, men ja ... det skadar ju absolut inte. SjÀlv har jag lite fundering pÄ att byta ut min guider down the line dÄ jag har spanat lite pÄ ASIAIR Pro vilket verkar kunna bespara en hel del tid (och fÀltslitage pÄ laptopen). Men ja, dÄ behöver jag byta min guidekamera dÄ den inte stöds av ASIAIR:en. SÄ det Àr inte omöjligt att det kan komma att bli en rÀtt sÄ bra guidecam+tub tillgÀnglig till humant pris framöver.

Adaptrar och sÄdant Àr ett halvt helvete att hÄlla koll pÄ mÄste jag hÄlla med om. Tack och lov har jag duckat det mesta av den huvudvÀrken dÄ nya kameran kom med allt som behövdes för att passa in och dessutom med en skiss pÄ rÀtt adaptrar för rÀtt bakfokus för olika setups, men en bra idé Àr nog att lÀgga alla sÄdana man nÄgonsin fÄr pÄ lÀmplig hylla, för nÄgon gÄng kommer man med sÀkerhet att behöva just den dÀr obskyra adaptern ...

MjukvarumÀssigt skulle jag vilja slÄ ett slag för N.I.N.A. Det Àr inte helt sjÀlvspelande att fÄ igÄng, men betydligt mer tacksamt interface Àn exempelvis APT skulle jag sÀga. Finns (i sedvanlig ordning) ett par vettiga introguider pÄ tuben till det. Men generellt skulle jag sÀga att om man inte Àr helt grön pÄ allt vad fotografering och datoranvÀndning heter sÄ Àr det inte direkt raketforskning att komma igÄng med vare sig APT eller N.I.N.A., sÄ oroa dig inte alltför mycket för den delen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, det Àr helt sant, kameraobjektiv Àr hutlösa priser pÄ, och visst, 10 lök för den kvalitet Redcaten har Àr absolut inte farligt i sammanhanget, mest en frÄga om man anser att det Àr pengar vÀrda att plöja ner, som alltid.

Jo, högre brÀnnvidd = kortare slutartid för att undvika trailing. Sedan beror det ju pÄ riggen i övrigt hur stort det faktiska behovet av autoguider Àr, men ja ... det skadar ju absolut inte. SjÀlv har jag lite fundering pÄ att byta ut min guider down the line dÄ jag har spanat lite pÄ ASIAIR Pro vilket verkar kunna bespara en hel del tid (och fÀltslitage pÄ laptopen). Men ja, dÄ behöver jag byta min guidekamera dÄ den inte stöds av ASIAIR:en. SÄ det Àr inte omöjligt att det kan komma att bli en rÀtt sÄ bra guidecam+tub tillgÀnglig till humant pris framöver.

Adaptrar och sÄdant Àr ett halvt helvete att hÄlla koll pÄ mÄste jag hÄlla med om. Tack och lov har jag duckat det mesta av den huvudvÀrken dÄ nya kameran kom med allt som behövdes för att passa in och dessutom med en skiss pÄ rÀtt adaptrar för rÀtt bakfokus för olika setups, men en bra idé Àr nog att lÀgga alla sÄdana man nÄgonsin fÄr pÄ lÀmplig hylla, för nÄgon gÄng kommer man med sÀkerhet att behöva just den dÀr obskyra adaptern ...

MjukvarumÀssigt skulle jag vilja slÄ ett slag för N.I.N.A. Det Àr inte helt sjÀlvspelande att fÄ igÄng, men betydligt mer tacksamt interface Àn exempelvis APT skulle jag sÀga. Finns (i sedvanlig ordning) ett par vettiga introguider pÄ tuben till det. Men generellt skulle jag sÀga att om man inte Àr helt grön pÄ allt vad fotografering och datoranvÀndning heter sÄ Àr det inte direkt raketforskning att komma igÄng med vare sig APT eller N.I.N.A., sÄ oroa dig inte alltför mycket för den delen.

Man fÄr leta pÄ rÀtt stÀlle. Kollar man pÄ First Light Optics finns den för ungefÀr ~7800 men sen Àr det ca 200 kr frakt sÄ det blir runt 8200 nÀr jag slÀngt med en adapter ocksÄ.

Är hemskt sugen pĂ„ att bestĂ€lla hem en kamera och guide scope för att ha guidning redo men Ă€r redan uppe i sĂ„ mycket kostnad att jag mĂ„ste sansa mig lite. jag ska flytta om ett par mĂ„nader och det kostar ju alltid en del. I nĂ€sta vĂ€nda funderar jag istĂ€llet om jag bara ska bestĂ€lla en Samyang 135mm f/2 och sĂ„ fĂ„r det vara ett tag.

Just nu har jag bara en laptop med Linux sÄ jag har fÄtt tips om Kstars för det. Sen finns det ju AstroBerry om man har en RPi ocksÄ. Usch det finns sÄ mycket att lÀra sig... Har bara gjort lite grundlÀggande post-processing ocksÄ med endast stjÀrnor. Det blir nÄgot annat sen med DSO nÀr vissa tricks inte fungerar lÀngre. Men det tar man nÀr det kommer

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ett första proof-of-concept av hubblepaletten ... Inte sÄ mycket data (5x5 min per filter) dÄ jag slogs med en massa moln i natt, och inte mycket mer Àn lite kurvjusteringar, men dÄ jag ÀndÄ utlovat lite resultat sÄ snart filtren hade landat och det hÀr var den första jag fÄtt ihop data i alla tre sÄ ...

NGC6992 by Oscar Petersson, on Flickr

Har planer pÄ att samla ihop ytterligare 15x5 minuter pÄ varje filter till att börja med, sedan fÄr det jobbas mer med nyanser och allmÀn kvalitet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ett första proof-of-concept av hubblepaletten ... Inte sÄ mycket data (5x5 min per filter) dÄ jag slogs med en massa moln i natt, och inte mycket mer Àn lite kurvjusteringar, men dÄ jag ÀndÄ utlovat lite resultat sÄ snart filtren hade landat och det hÀr var den första jag fÄtt ihop data i alla tre sÄ ...

https://live.staticflickr.com/65535/50261444786_7750d5c6d1_4k.jpgNGC6992 by Oscar Petersson, on Flickr

Har planer pÄ att samla ihop ytterligare 15x5 minuter pÄ varje filter till att börja med, sedan fÄr det jobbas mer med nyanser och allmÀn kvalitet.

Snyggt. Inte fÀrgerna man brukar se. Ser riktigt tufft ut. Har du filterhjul eller fÄr du byta manuellt?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Snyggt. Inte fÀrgerna man brukar se. Ser riktigt tufft ut. Har du filterhjul eller fÄr du byta manuellt?

Tack! Nej, Veil Nebula verkar inte sÀrskilt populÀr att köra hubble-paletten pÄ av nÄgon anledning. SjÀlv tycker jag den gör sig utmÀrkt för det!
Kör givetvis med filterhjul, ZWO EFW 8x1.25" nÀrmare bestÀmt. VÀl vÀrt pengarna - inga fingeravtryck pÄ filtren av misstag, mindre damm, möjlighet till automatisk ljustering av fokus (med elektronisk fokuserare vill sÀga) pÄ per-filter-basis, möjlighet att automatisera hela sessioner ... Kort och gott, inget jag skulle vilja vara utan i vart fall.

Sedan har vi faktorerna tid och ekonomi i det hela. 1,25"-filter var det ekonomiskt mest överkomliga, och att byta dylika manuellt ... eh, nej. Monokrom fotografering Àr som kÀnt tidsödande, sÄ allting som kan maximera effektiv exponeringstid Àr vÀlkommet, Att manuellt skruva in ett nytt filter, justera rotation och position, samt fokusera manuellt (vilket inte Àr trivialt pÄ ljussvaga objekt med NB-filter) skulle ta allt mellan 10 minuter och resten av natten vilket innebÀr mycket förlorad exponeringstid. SÄ ett filterhjul med plats för full LRGBSHO var ett sjÀlvklart drag och likasÄ en elektronisk fokuserare (ZWO EAF).

FÄr se om jag kan knÄpa ihop ett galleri eller sÄ vad det lider med bilder och detaljer pÄ riggen för den som Àr nyfiken, men jag ska försöka tajta till en del detaljer innan dess.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ett första proof-of-concept av hubblepaletten ... Inte sÄ mycket data (5x5 min per filter) dÄ jag slogs med en massa moln i natt, och inte mycket mer Àn lite kurvjusteringar, men dÄ jag ÀndÄ utlovat lite resultat sÄ snart filtren hade landat och det hÀr var den första jag fÄtt ihop data i alla tre sÄ ...

Det verkar ju funka bra! Bra med kontrast. En patriotiskt blÄ-gul nebulosa Men det verkar knepigt att fÄ till fÀrgbalansen för stjÀrnor. Vad Àr det för filter? Om du fÄr bra vÀder nÄgon gÄng och tid över vore det intressant att jÀmföra resultatet frÄn smalbandsfiltrena med motsvarande integrationstid i LRGB, för att se hur stor förbÀttring smalbandsfiltrena ger.

Min ASI ZWO1600MM-kamera har kommit, men filterhÄllaren dröjer. Mars börjar nÀrma sig opposition (14:e oktober) och syns bra senare delen av natten. HÀr Àr ett första filterlöst försök med nya kameran:

Man ser syrtis major bra, och kan ana södra polarkalotten. Inga kanaler Det breda bandpasset bidrar tyvÀrr med lite oskÀrpa, vilket jag hoppas det kommande filtret ska avhjÀlpa. Vid oppositionen kommer vinkeldiametern för Mars vara 25% större Àn nu och planeten synlig hela natten. Min plan Àr att försöka fÄnga en tidsserie över hela natten, för att se planetens rotation ordentligt. Rotationen Àr nÀstan 15 grader per timme, sÄ över 8 timmar borde man fÄ se nÀra 1/3 av planetens yta.

PermalÀnk
Medlem ★
●

rymden Àr facinerande! och att vanliga kameror Àr sÄ pass bra idag att man kan urskillja sÄ mycket Àr mindblowing.

Tog sjÀlv lite bilder med min Huawei i början pÄ augusti. Va mÀktigt stolt, men nu inser man ju vilken jÀkla hobby-fotograf man Àr

Visa signatur

Citera för garanterat svar

PermalÀnk
Medlem ★
●

M45 by Oscar Petersson, on Flickr

Dagens fÄngst. Hade lite strul med guidningen nÀr jag skulle farma mer tid pÄ Eastern Veil ovan, sÄ Pleiaderna hann komma upp en bit lagom till det korta nattmörkret och dÀr lyckades jag bÀttre med guidningen (Àven om den fick jobba hÄrt).
4x10x180s LRGB (blev nÄgra som fick gÄ i papperskorgen av R och och G vill jag minnas, glömde notera, men men ...).

Skrivet av deltascu:

Det verkar ju funka bra! Bra med kontrast. En patriotiskt blÄ-gul nebulosa Men det verkar knepigt att fÄ till fÀrgbalansen för stjÀrnor. Vad Àr det för filter? Om du fÄr bra vÀder nÄgon gÄng och tid över vore det intressant att jÀmföra resultatet frÄn smalbandsfiltrena med motsvarande integrationstid i LRGB, för att se hur stor förbÀttring smalbandsfiltrena ger.

Min ASI ZWO1600MM-kamera har kommit, men filterhÄllaren dröjer. Mars börjar nÀrma sig opposition (14:e oktober) och syns bra senare delen av natten. HÀr Àr ett första filterlöst försök med nya kameran:

https://i.imgur.com/WImnUL8.png

Man ser syrtis major bra, och kan ana södra polarkalotten. Inga kanaler Det breda bandpasset bidrar tyvÀrr med lite oskÀrpa, vilket jag hoppas det kommande filtret ska avhjÀlpa. Vid oppositionen kommer vinkeldiametern för Mars vara 25% större Àn nu och planeten synlig hela natten. Min plan Àr att försöka fÄnga en tidsserie över hela natten, för att se planetens rotation ordentligt. Rotationen Àr nÀstan 15 grader per timme, sÄ över 8 timmar borde man fÄ se nÀra 1/3 av planetens yta.

Allt annat Àn patriotisk, men tack för att du var med och spelade.

FÀrgbalansen pÄ stjÀrnor med NB-filter Àr lite knivigt dÄ de olika filtren drar in signifikant skillnad i synligt ljus. Det gÄr att rÄda skapligt bot pÄ med lite efterarbete, men det var inget jag lade ner tid pÄ i föregÄende bild.
Smalbandsfiltren Àr ZWOs 1.25" Ha, SII och OIII 7nm. Skulle jag nÄgon gÄng fÄ lite tid över kan jag nog dra en jÀmförelseserie, men generellt sett sÄ handlar det inte om "förbÀttring" utan om utsÄllande av "ointressant" ljus. De frekvenser SHO-filtren slÀpper igenom slÀpps Àven igenom i rött och grönt/blÄtt filter, men dÄ tillsammans med allt annat ocksÄ, och om ett objekt inte avger/reflekterar nÄgot ljus (eller mycket lite) av de vÄglÀngderna Àr det bortslösad exponeringstid. För att generalisera sÄ kan man vÀl sÀga att SHO Àr för nebulosor, resten Àr det LRGB som gÀller för (Àven om Ha kan vara ett trevligt komplement i vissa fall, exempelvis pÄ galaxer).

Skrivet av Wastafari:

rymden Àr facinerande! och att vanliga kameror Àr sÄ pass bra idag att man kan urskillja sÄ mycket Àr mindblowing.

Tog sjÀlv lite bilder med min Huawei i början pÄ augusti. Va mÀktigt stolt, men nu inser man ju vilken jÀkla hobby-fotograf man Àr

Hobbyfotografer Àr vÀl alla som inte tjÀnar sitt uppehÀlle pÄ det. Vissa av oss plöjer bara ner mer tid och pengar Àn andra i hobbyn. Men ja, det behövs ingen fancy utrustning för att börja, men det krÀvs intolerans mot kyla, tunn plÄnbok eller ekonomisk sjÀlvbehÀrskning för att sluta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Dagens fÄngst.

*Nattens fÄngst Mycket vacker! NÄgra frÄgor: Jag ser en tendens till vad som ser ut som diffraktionskors pÄ de ljusstarka stjÀrnorna, men du har ju en refraktor med helt öppen apertur vad jag förstÄr. Tror du detta kan ha nÄgot med mikrolinserna i CMOS-detektorn att göra? Detta eftersom "korset" verkar vara orientrerat efter rader och kolumner, sÄvida du inte roterat bilden.

Relaterat Ă€r att Electra (den ljusa till höger) verkar ha ett rött diffraktionsspĂ„r igenom sig, men inte de andra stjĂ€rnorna, vet du hur det kan komma sig? Är det rentav bara en satellitblixt under en av de röda exponeringarna?

Till höger om Electra ser man förresten en spiralgalax, UGC 2838 med V = 17,3 mag.

Den cirkulÀra förmörkningen i nedre vÀnstra hörnet, Àr det damm pÄ L-filtret eller dyl? Har du anvÀnt flatfields?

Skrivet av Crazy Ferret:

Smalbandsfiltren Àr ZWOs 1.25" Ha, SII och OIII 7nm. Skulle jag nÄgon gÄng fÄ lite tid över kan jag nog dra en jÀmförelseserie, men generellt sett sÄ handlar det inte om "förbÀttring" utan om utsÄllande av "ointressant" ljus.

Det var just förbÀttringen genom utsÄllning av ointressant ljus som jag tÀnkte mig! Bara om du sjÀlv tycker det vore intressant och dÄ pÄ en nebulosa, förstÄs. Kanske nÄgon stark, typ Orionnebulosan senare i vinter eller Ringnebulosan som syns bra nu.

7nm Àr ganska smalt och sorterar ut mycket av ljusföroreningarna. Jag hade eventuellt tÀnkt mig anvÀnda smalbandsfilter med 1600MM och EF-objektiv, men dÄ Àr nog 7nm för smalt p.g.a. vÄglÀngdsskifte frÄn icke-rÀt infallsvinkel av ljuset mot filtret vid lÄga f-tal. Baader har en uppsÀttning filter avsedda för f/2 och dÀr Àr bandbredden 10 nm vad jag förstÄr, och centralvÄglÀngden för-skiftad nÄgot Ät blÄtt för att optimalt passa f/2.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

*Nattens fÄngst Mycket vacker! NÄgra frÄgor: Jag ser en tendens till vad som ser ut som diffraktionskors pÄ de ljusstarka stjÀrnorna, men du har ju en refraktor med helt öppen apertur vad jag förstÄr. Tror du detta kan ha nÄgot med mikrolinserna i CMOS-detektorn att göra? Detta eftersom "korset" verkar vara orientrerat efter rader och kolumner, sÄvida du inte roterat bilden.

Relaterat Ă€r att Electra (den ljusa till höger) verkar ha ett rött diffraktionsspĂ„r igenom sig, men inte de andra stjĂ€rnorna, vet du hur det kan komma sig? Är det rentav bara en satellitblixt under en av de röda exponeringarna?

Till höger om Electra ser man förresten en spiralgalax, UGC 2838 med V = 17,3 mag.

Den cirkulÀra förmörkningen i nedre vÀnstra hörnet, Àr det damm pÄ L-filtret eller dyl? Har du anvÀnt flatfields?

Det var just förbÀttringen genom utsÄllning av ointressant ljus som jag tÀnkte mig! Bara om du sjÀlv tycker det vore intressant och dÄ pÄ en nebulosa, förstÄs. Kanske nÄgon stark, typ Orionnebulosan senare i vinter eller Ringnebulosan som syns bra nu.

7nm Àr ganska smalt och sorterar ut mycket av ljusföroreningarna. Jag hade eventuellt tÀnkt mig anvÀnda smalbandsfilter med 1600MM och EF-objektiv, men dÄ Àr nog 7nm för smalt p.g.a. vÄglÀngdsskifte frÄn icke-rÀt infallsvinkel av ljuset mot filtret vid lÄga f-tal. Baader har en uppsÀttning filter avsedda för f/2 och dÀr Àr bandbredden 10 nm vad jag förstÄr, och centralvÄglÀngden för-skiftad nÄgot Ät blÄtt för att optimalt passa f/2.

Jag rÀknar dagen mellan sovperioder.
NÄgon har varit igÄng och pixelpeepat hör jag ... Inget ont om det, det Àr ju inte som att jag inte redan gjort det jag med.
Diffraktionskorsen (eller vad det nu kan vara) har jag ingen aning om vad det Àr som orsakat. Det Àr kvar att undersökas, men i just det hÀr fallet tycker jag inte att det gjorde nÄgot.

Electras röda diffraktionsspÄ Àr helt korrekt en satellit som behagade fotobomba en frame. Hade hoppats pÄ att den skulle försvinna helt vid stackningen dÄ den var vÀldigt svag, men över hela bilden. Dock kröp den fram i de ljusaste partierna igen i och med luminancelagret, men inte sÄ att det stör direkt. Blir vÀl eventuellt att plocka bort den framen helt om jag bestÀmmer mig för att farma mer tid pÄ M45 framöver (mindre sannolikt).
Edit: Fel i minnet dÀr inser jag vid en nÀrmare titt. Verkar som att jag dumpat fotobomben, och fenomenet Àr nÀrvarande i samtliga röda exponeringar oavsett offset i x-led, sÄ det Àr nog nÄgot pÄ filtret trots allt.

Den cirkulÀra förmörkningen Àr troligtvis resultatet av en misslyckad rengöring av frÀmre linsen igÄr. TyvÀrr Àr dagghuvan pÄ den hÀr tuben fast, sÄ det Àr lÀtt att man missar dylikt. Det hade givetvis gÄtt att ordna med flats, men jag slackade med det just för att allt frÄn field flatter:n och nedÄt Àr ett nytt och slutet system med stor noggrannhet tillsett att vara dammfritt vid hopmontering (dÄ skit pÄ filtren Àr ett rent helvete). Det har fungerat bra hittills den hÀr sÀsongen, och kommer troligen att fungera bra om jag fixar till den dÀr flÀcken, men ja ... vi fÄr se helt enkelt.

Yes, nebulosorna runt Orion kommer att fÄ en stor del av min tid i vinter och dÀr kommer jag troligen att skjuta HaRGB bland annat, sÄ dÀr kan jag sÀkerligen lÀgga in lite alternativtid och bidra med lite jÀmförelser (om jag kommer ihÄg ).

7nm och lÀgre Àr vÀldigt smalt med avseende pÄ LP som du sÀger (och rÀtt sÄ brett i andra avseenden ), och problematiken kring sÄ snabb optik Àr inget jag reflekterat kring dÄ jag inte haft nÄgra direkta planer (Àn) pÄ att nyttja min "vanliga" optik för just NB-foto, men vÀrt att ha i Ätanke om jag fÄr den idén framöver.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tack för svaren! Jag Àr som du förstÄr sÀrskilt intresserad av de tekniska bitarna av astrofoto.

Skrivet av Crazy Ferret:

Diffraktionskorsen (eller vad det nu kan vara) har jag ingen aning om vad det Àr som orsakat. Det Àr kvar att undersökas, men i just det hÀr fallet tycker jag inte att det gjorde nÄgot.

Absolut, de skadar inte bilden pÄ nÄgot sÀtt, jag Àr mest nyfiken pÄ om det Àr detektorn (eftersom jag har samma). Jag har ju ett bra mycket lÄngsammare teleskop (f/15) och har inte heller integrerat sÄ djupt, det kan ju vara förklaringen till att jag inte sett det Ànnu (efter en natt!). Om du inte roterat bilden sÄ talar upplinjeringen med pixlarna för att det Àr en detektoreffekt, och dÄ förmodligen mikrolinserna som dessa CMOS Àr kÀnda för. I sÄ fall kommer det nog bli vÀldigt uppenbart nÀr jag testar nÄgra snabba f/1,4-kameraobjektiv.

Skrivet av Crazy Ferret:

Edit: Fel i minnet dÀr inser jag vid en nÀrmare titt. Verkar som att jag dumpat fotobomben, och fenomenet Àr nÀrvarande i samtliga röda exponeringar oavsett offset i x-led, sÄ det Àr nog nÄgot pÄ filtret trots allt.

Det Àr ju en vÀldigt subtil effekt och stör inte alls tycker jag, jag var bara nyfiken pÄ var den kom ifrÄn. Om du vill processa bort den kan du ta hÀlften av exponeringarna upp och ned och maskera den "dÄliga" regionen.

Skrivet av Crazy Ferret:

Den cirkulÀra förmörkningen Àr troligtvis resultatet av en misslyckad rengöring av frÀmre linsen igÄr.

Jag tror inte en flÀck pÄ frontlinsen kan ge upphov till en flÀck i bildplanet pÄ det sÀttet, jag skulle gissa pÄ bakre lins i teleskopet (om det syns i alla filter, inte bara L). Damm pÄ filtret skulle troligen vara skarpare med tanke pÄ hur nÀra detektorn det Àr, om inte flÀcken pÄ filtret Àr suddig i sig (typ fettflÀck). Du kan ju prova att vrida optiken relativt detektorn och se om flÀcken flyttar pÄ sig.

Anledningen till att jag frÄgade om flatfield Àr att du anvÀnder ett filterhjul, sÄ jag Àr nyfiken pÄ hur reproducerbart filtret placeras framför detektorn. Saker som damm kan vara knepiga att dividera ut om filtret hamnar bara lite annorlunda varje gÄng det sÀtts pÄ plats. SÄ att man i vÀrsta fall mÄste ta nya flatfields varje gÄng man byter filter (en bÀtttre strategi i sÄdana fall Àr att dithra).

Skrivet av Crazy Ferret:

7nm och lÀgre Àr vÀldigt smalt med avseende pÄ LP som du sÀger (och rÀtt sÄ brett i andra avseenden ), och problematiken kring sÄ snabb optik Àr inget jag reflekterat kring dÄ jag inte haft nÄgra direkta planer (Àn) pÄ att nyttja min "vanliga" optik för just NB-foto, men vÀrt att ha i Ätanke om jag fÄr den idén framöver.

Det som hĂ€nder Ă€r att transmissionen blir sĂ„ mycket lĂ€gre att objektivet effektivt sett blir kanske f/5.6 istĂ€llet för f/2. Dessutom kan man fĂ„ en vinkelberoende transmission för vidvinkelobjektiv. Å andra sidan Ă€r f/2-filtren tĂ€mligen usla vid smĂ„ f/8-synfĂ€lt, sĂ„ vill man göra bĂ€gge Ă€r det sĂ„klart bĂ€st att ha tvĂ„ uppsĂ€ttningar (€€€...).

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Tack för svaren! Jag Àr som du förstÄr sÀrskilt intresserad av de tekniska bitarna av astrofoto.

Absolut, de skadar inte bilden pÄ nÄgot sÀtt, jag Àr mest nyfiken pÄ om det Àr detektorn (eftersom jag har samma). Jag har ju ett bra mycket lÄngsammare teleskop (f/15) och har inte heller integrerat sÄ djupt, det kan ju vara förklaringen till att jag inte sett det Ànnu (efter en natt!). Om du inte roterat bilden sÄ talar upplinjeringen med pixlarna för att det Àr en detektoreffekt, och dÄ förmodligen mikrolinserna som dessa CMOS Àr kÀnda för. I sÄ fall kommer det nog bli vÀldigt uppenbart nÀr jag testar nÄgra snabba f/1,4-kameraobjektiv.

Det Àr ju en vÀldigt subtil effekt och stör inte alls tycker jag, jag var bara nyfiken pÄ var den kom ifrÄn. Om du vill processa bort den kan du ta hÀlften av exponeringarna upp och ned och maskera den "dÄliga" regionen.

Jag tror inte en flÀck pÄ frontlinsen kan ge upphov till en flÀck i bildplanet pÄ det sÀttet, jag skulle gissa pÄ bakre lins i teleskopet (om det syns i alla filter, inte bara L). Damm pÄ filtret skulle troligen vara skarpare med tanke pÄ hur nÀra detektorn det Àr, om inte flÀcken pÄ filtret Àr suddig i sig (typ fettflÀck). Du kan ju prova att vrida optiken relativt detektorn och se om flÀcken flyttar pÄ sig.

Anledningen till att jag frÄgade om flatfield Àr att du anvÀnder ett filterhjul, sÄ jag Àr nyfiken pÄ hur reproducerbart filtret placeras framför detektorn. Saker som damm kan vara knepiga att dividera ut om filtret hamnar bara lite annorlunda varje gÄng det sÀtts pÄ plats. SÄ att man i vÀrsta fall mÄste ta nya flatfields varje gÄng man byter filter (en bÀtttre strategi i sÄdana fall Àr att dithra).

Det som hĂ€nder Ă€r att transmissionen blir sĂ„ mycket lĂ€gre att objektivet effektivt sett blir kanske f/5.6 istĂ€llet för f/2. Dessutom kan man fĂ„ en vinkelberoende transmission för vidvinkelobjektiv. Å andra sidan Ă€r f/2-filtren tĂ€mligen usla vid smĂ„ f/8-synfĂ€lt, sĂ„ vill man göra bĂ€gge Ă€r det sĂ„klart bĂ€st att ha tvĂ„ uppsĂ€ttningar (€€€...).

Jo, jag har anat ett visst tekniskt intresse. Ska inte sÀga att jag saknar det intresset, men vi kan vÀl uttrycka det som att jag i den hÀr hobbyn Àr ovanligt praktiskt och icke-perfektionist för att vara jag. Ju lÀngre ifrÄn min specifika rigg vi gÄr, desto smalare blir sÄvÀl kunskaper som intresse i rask takt, och min rigg Àr en avvÀgning för att maximera signal per tidsenhet och krona, inklusive tid dÀr jag inte Àr ute i fÀlt sÄ att sÀga. Sedan Àr jag inte oÀven att diskutera andra tekniska delar nÀr diskussionen kommer upp sÄ att sÀga ... kunskap Àr en lÀtt börda att bÀra.

Nej, spikarna skadar inte den hÀr bilden, och det verkar begrÀnsat till ljusstarka stjÀrnor under lÄnga exponeringar, sÄ det Àr ju sÀllan ett problem, men jag vill ju gÀrna komma fram till vad som orsakat det. Rotationen lÄg pÄ vÀldigt nÀra 0 grader, sÄ det Àr inte omöjligt att det Àr detektorn som spelar in. Ska testa lite vad det lider och se om det följer sensorns rotation.

Det röda strÄket Àr ju som sagt inte heller sÄ att det stör hÀr, men definitivt nÄgot jag vill reda ut orsaken av. Att vÀnda upp-och-ned skulle ju dock inte hjÀlpa om det Àr bakom roterat skikt (d.v.s. frÄn flatterner, filter eller sensor). Blir nog att ta en titt pÄ filtret och se om det Àr nÄgot som hamnat dÀr.

Den cirkulÀra Àr jag tÀmligen sÀker pÄ min sak gÀllande dÄ det uppstod inom loppet av 24 timmar, framtrÀder pÄ samma stÀlle pÄ alla filter och det enda jag kan ha varit i kontakt med dÀremellan Àr frÀmre Ànden av flatternern och frÀmre linsen pÄ tuben, och det senare Àr jag vÀl medveten om att jag har varit i kontakt med, och dÄ med en cirkulÀr rengörare som skulle passa storleken rÀtt sÄ vÀl. SÄ ja, det borde vara lÀtt fixat.

Sedan Àr det det hÀr med flats ocksÄ ... Jag tillhör inte den lyckligt lottade skara som har en statisk rigg, all tid i vÀrlden och en bakgÄrd, utan mÄste packa saker upp och ned varje gÄng jag offrar nattvila, och dÄ vill jag fÄ in sÄ mycket av tiden som möjligt pÄ datainsamling. Flats gÄr snabbt att fixa för ett filter+fokus nÀr man inte behöver hÄlla mÄlet i sikte, men har man ett relativt lÄgt liggande objekt och inte vill stÀlla tuben lodrÀtt varje gÄng sÄ Àr det sÄpass bökigt att jag hellre gör vad jag kan för att undvika att behöva ta dem som du sÀkert förstÄr.

Dithering kör jag vanligtvis med, men av nÄgon outgrundlig anledning hade jag glömt slÄ pÄ det för M45, men kom pÄ det för, hm, L&G tror jag det var.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Det röda strÄket Àr ju som sagt inte heller sÄ att det stör hÀr, men definitivt nÄgot jag vill reda ut orsaken av. Att vÀnda upp-och-ned skulle ju dock inte hjÀlpa om det Àr bakom roterat skikt (d.v.s. frÄn flatterner, filter eller sensor). Blir nog att ta en titt pÄ filtret och se om det Àr nÄgot som hamnat dÀr.

Om du har tubringar sÄ tÀnkte jag mig att du roterar hela OTA upp och ner med kamera och allt, om det Àr praktiskt möjligt. Eller kanske enklare, byter sida pÄ din tyska EQ-montering vid meridianpassage. Om det Àr sÄ att det röda filtret slÀpper igenom extra ljus pÄ ett stÀlle tyder det pÄ att filtrets belÀgning Àr skadat, kanske liten repa eller inhomogenitet. Jag skulle gissa pÄ liten repa med tanke pÄ utseendet.

Skrivet av Crazy Ferret:

Den cirkulÀra Àr jag tÀmligen sÀker pÄ min sak gÀllande dÄ det uppstod inom loppet av 24 timmar, framtrÀder pÄ samma stÀlle pÄ alla filter och det enda jag kan ha varit i kontakt med dÀremellan Àr frÀmre Ànden av flatternern och frÀmre linsen pÄ tuben, och det senare Àr jag vÀl medveten om att jag har varit i kontakt med, och dÄ med en cirkulÀr rengörare som skulle passa storleken rÀtt sÄ vÀl. SÄ ja, det borde vara lÀtt fixat.

Anledningen till att jag inte tror att det Ă€r frontlinsen Ă€r att det inkommande ljuset dĂ€r befinner sig i aperturplanet och alltsĂ„ Ă€r parallellt för astronomiska objekt. Ändrar man formen pĂ„ aperturplanet sĂ„ Ă€ndrar man bildens punktspridningsfunktion (PSF), men inte homogeniteten av avbildningen i bildplanet. Om du t.ex. skymmer halva frontlinsen med ett papper kommer du fortfarande se hela bilden, men hĂ€lften sĂ„ ljusstark. NĂ„ja, du fĂ„r vĂ€l undersöka saken nĂ€rmre

Skrivet av Crazy Ferret:

Sedan Àr det det hÀr med flats ocksÄ ... Jag tillhör inte den lyckligt lottade skara som har en statisk rigg, all tid i vÀrlden och en bakgÄrd, utan mÄste packa saker upp och ned varje gÄng jag offrar nattvila, och dÄ vill jag fÄ in sÄ mycket av tiden som möjligt pÄ datainsamling.

Absolut, det gÀller att vara pragmatisk, och behöver du inte fotometriskt kalibrerade bilder kan det vara vÀrt att anvÀnda generiska flatfÀlt för randfördunklingen (optikberoende), kanske kombinerat med flatfÀlt för detektorns pixelvariationer som man enkelt kan uppdatera dÄ och dÄ (oberoende av optiken). Stoft pÄ detektorn/filter etc kan man försöka korrigera pÄ andra sÀtt, som dithering.

TillÀgg: Jag hittade lite info om diffraktionsmönster frÄn mikrolinser, vilket verkar vara en kÀnd effekt hos CMOS-detektorer dÀr ASI1600 faktiskt verkar vara förhÄllandesevis lite drabbad. Effekten verkar ocksÄ vara större för snabbare optik. Syns bara pÄ vÀldigt starkt exponerade stjÀrnor och eventuellt tydligare vid liten bandbredd (typ smalbandsfilter).

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Om du har tubringar sÄ tÀnkte jag mig att du roterar hela OTA upp och ner med kamera och allt, om det Àr praktiskt möjligt. Eller kanske enklare, byter sida pÄ din tyska EQ-montering vid meridianpassage. Om det Àr sÄ att det röda filtret slÀpper igenom extra ljus pÄ ett stÀlle tyder det pÄ att filtrets belÀgning Àr skadat, kanske liten repa eller inhomogenitet. Jag skulle gissa pÄ liten repa med tanke pÄ utseendet.

Ja, förstĂ„s ... vet inte riktigt hur jag tĂ€nkte dĂ€r. Lite sömnbrist som spelar in misstĂ€nker jag. Men ja, det lutar vĂ€l Ă„t det. Återkommer nĂ€r jag vet mer.

Skrivet av deltascu:

Anledningen till att jag inte tror att det Ă€r frontlinsen Ă€r att det inkommande ljuset dĂ€r befinner sig i aperturplanet och alltsĂ„ Ă€r parallellt för astronomiska objekt. Ändrar man formen pĂ„ aperturplanet sĂ„ Ă€ndrar man bildens punktspridningsfunktion (PSF), men inte homogeniteten av avbildningen i bildplanet. Om du t.ex. skymmer halva frontlinsen med ett papper kommer du fortfarande se hela bilden, men hĂ€lften sĂ„ ljusstark. NĂ„ja, du fĂ„r vĂ€l undersöka saken nĂ€rmre

Hm, god poÀng, men det som talar emot Àr just att resten har varit slutet med undantag för grÀnsskiktet fokuserare/flatterner under den korta tid att jag tar bort skyddet frÄn de tvÄ och skruvar ihop dem och omvÀnt, och bakre linsen i tuben sitter en bra bit in, och flatternern hanterar jag medvetet pÄ ett sÀtt sÄ att jag minimerar kontaminering av glaset. Men ja, jag Äterkommer Àven i den frÄgan.

Skrivet av deltascu:

Absolut, det gÀller att vara pragmatisk, och behöver du inte fotometriskt kalibrerade bilder kan det vara vÀrt att anvÀnda generiska flatfÀlt för randfördunklingen (optikberoende), kanske kombinerat med flatfÀlt för detektorns pixelvariationer som man enkelt kan uppdatera dÄ och dÄ (oberoende av optiken). Stoft pÄ detektorn/filter etc kan man försöka korrigera pÄ andra sÀtt, som dithering.

Precis, jag Àr inte ute efter bilder av kvalitet för vetenskapligt bruk, sÄ smÄ fel gÄr att leva med. Flatternern hjÀlper till en hel del gÀllande just randfördunkling och koma, och som sagt, jag Àr inte avig mot flats pÄ nÄgot sÀtt - anvÀnde dem flitigt nÀr jag körde med DSLR eftersom jag dÄ var klar med ett objekt nÀr det var dags för det. DÀremot behöver jag komma pÄ ett smidigt sÀtt att göra det med nuvarande setup. Tills dess fÄr jag hÄlla saker i toppskick och göra vad annat jag kan, eller sluta vara sÄ fÄnig och bara ta dem och rikta om pÄ nytt. SÄ svÄrt Àr det ju inte med planesolving.

Skrivet av deltascu:

TillÀgg: Jag hittade lite info om diffraktionsmönster frÄn mikrolinser, vilket verkar vara en kÀnd effekt hos CMOS-detektorer dÀr ASI1600 faktiskt verkar vara förhÄllandesevis lite drabbad. Effekten verkar ocksÄ vara större för snabbare optik. Syns bara pÄ vÀldigt starkt exponerade stjÀrnor och eventuellt tydligare vid liten bandbredd (typ smalbandsfilter).

Se dÀr, det ska jag lÀsa pÄ ikvÀll. Ja, som sagt, i just det hÀr fallet Àr det ju vÀldigt starkt exponerade stjÀrnor trots allt, sÄ det lÄter ju rÀtt sÄ troligt! Tack för tipset!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Trevligt med lite liv i trÄden, och vilka fina bilder det börjat komma in
Gillade sÀrskilt Pleiaderna ett par inlÀgg hÀr ovan. Klar och vacker och skarp.

SjÀlv har jag inte börjat med nÄgon dedikerad astrokamera och kommer nog inte göra heller, inte som det kÀnns just nu. Utan jag kör nog pÄ med min dslr Àven om jag inser att man blir lite begrÀnsad.

DÀremot stÄr vÀl nÄgon form av augoguider pÄ listan över nÀsta inköp, samt med det kommer lite nytt att lÀra sig vilket ska bli kul.

Var ute för 2 veckor sedan och körde lite widefield i 18mm med Nikon D5300 och ett 18-300mm objektiv vilket blev ruskigt mycket bÀttre Àn tÀnkt Körde 10st 240sek i iso 400 samt 20 darks och 20 bias. Glömde flats tyvÀrr. Tagna med Deneb centrerad sÄ omrÄdet kring Cygnus.

Kastar upp bild nÀr jag sitter pÄ datorn sen

Försökte mig Àven pÄ en serie mot vintergatans centrum (sÄ nÀra det nu gÄr) men ljusföroreningarna söderut pajade det. SlÀnger upp en av singelbilderna ocksÄ som blev ganska mysig.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Försöker hÄlla igÄng lite Àven om sÀsongen inte riktigt passar. Var ute runt kl 1 inatt nÀr det ska vara som mörkast, ja inte var det speciellt mörkt. Men jag valde av nÄgon anledning att försöka fÄnga Andromeda pÄ bild. TÀnkte att det vore omöjligt att fÄ nÄgot pÄ bild, den ligger ju sÄ lÄgt pÄ himlen och precis dÀr solen lyser upp och gör himlen blÄ.

Men i en 4s exponering 50mm f/1.8 sÄ gick det ÀndÄ att urskilja galaxen:

https://i.imgur.com/AGrqpEH.png

Imponerande vad ljusstark den faktiskt Ă€r. Önskar jag försökt lite mer tidigare under sĂ€songen. Men men, fĂ„r bli till hösten istĂ€llet

JodÄ, nog ser man den allt

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

HÀr kommer en wideshot centrerad pÄ Deneb i Cygnus omrÄdet.

Första versionen Àr pretty much direkt ur Deepskystacker, bara justerat lite luminance/saturation.

Andra versionen Àr postprocessad i photoshop dÀr jag förminskat stjÀrnorna och bringat fram nebulositeten lite mer. Nu sÄhÀr i efterhand skulle jag inte förminskat stjÀrnorna lika mycket, dÄ jag pÄ nÄgot vis gillar den explosiva kÀnslan som jag tycker massvis med stjÀrnor i bilden ger.

10x240 sek
20 darks
20 bias
Iso 400
Nikon D5300
Nikkor 18-300 ED VR @ F3.5
Celestron AVX montering
Oguidat (hÀr Àr ju lÄg brÀnnvidd vÀldigt förlÄtande.)

Kanske ger mig pÄ ytterligare ett försök till postprocessing av denna bild och landar i nÄgot mellanting mellan de bÄda.

Och hÀr kommer en singelshot sÄ nÀra Vintergatans center som möjligt.
240 sek.

Jupiter och Saturnus syns nere till vÀnster.
Blev en ganska mysig bild

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Peter77:

Andra versionen Àr postprocessad i photoshop dÀr jag förminskat stjÀrnorna och bringat fram nebulositeten lite mer. Nu sÄhÀr i efterhand skulle jag inte förminskat stjÀrnorna lika mycket, dÄ jag pÄ nÄgot vis gillar den explosiva kÀnslan som jag tycker massvis med stjÀrnor i bilden ger.

Tjusigt, du verkar fÄngat fler stjÀrnor Àn pixlar Det skulle Olber gillat (du vet, han med paradoxen). Du har avundsvÀrt mörk natthimmel som kan exponera f/3.5 i 4 minuter med ISO 400 utan att saturera himlen. StoftstrÄken och HII-regionerna syns jÀttefint, och det utan att modifiera kamerans IR-block?

Jag gissar att du hade zoom-objektivet fixerat pÄ 18mm. Hur bÀr du dig Ät för att ta flatfÀlt med sÄ vid vinkel? Eller, du gjorde ju inte det, men hur hade du tÀnkt att göra? Det verkar knepigt. Homogen ljuslÄda pÄ nÀra avstÄnd?

Vad menar du med att du förminskade stjÀrnorna, var det nÄgons slags uppskÀrpning? Oskarp mask?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Tjusigt, du verkar fÄngat fler stjÀrnor Àn pixlar Det skulle Olber gillat (du vet, han med paradoxen). Du har avundsvÀrt mörk natthimmel som kan exponera f/3.5 i 4 minuter med ISO 400 utan att saturera himlen. StoftstrÄken och HII-regionerna syns jÀttefint, och det utan att modifiera kamerans IR-block?

Jag gissar att du hade zoom-objektivet fixerat pÄ 18mm. Hur bÀr du dig Ät för att ta flatfÀlt med sÄ vid vinkel? Eller, du gjorde ju inte det, men hur hade du tÀnkt att göra? Det verkar knepigt. Homogen ljuslÄda pÄ nÀra avstÄnd?

Vad menar du med att du förminskade stjÀrnorna, var det nÄgons slags uppskÀrpning? Oskarp mask?

Lustigt att du nÀmner Olber, dÄ jag lÀste om Olbers paradox sÄ sent som nu i eftermiddags (varför Àr det mörkt pÄ natten?)
Har lÀst om det tidigare men att det var "Olbers" hade fallit ur mitt minne.

Ja, rakt uppÄt har jag vÀldigt mörk himmel. Kan se vintergatan tydligt samt de mörka omrÄdena Àr ocksÄ hyfsat tydliga. Kan se doublecluster med blotta ögat och ana Andromedagalaxen. Dock, söderut sÄ Àr mörkret ganska pajat av ljusföroreningar dÄ HÀssleholm ligger 3 mil söderut Ät det hÄllet.

Kameran Àr omodifierad. Om du tittar pÄ den första bilden sÄ kan man ana dessa regioner svagt, men jag har förstÀrkt de i Photoshop med "Select color range" och sedan dragit upp saturation pÄ dessa. DÀrav att de syns sÄ tydligt.

Jag Àr Ànnu ganska grön pÄ seriös post processing, sÄ jag mÄste lÀra mig att hitta nÄgon vettig "middleground" dÀr det inte blir för mycket.

Hade inte fixerat objektivet utan bara vridit ner det i botten (fullt utzoomat). Hade jag haft ett annat zoomlÀge hade jag kanske fixerat med tejp, sÀrskilt som det pekade nÀstan rakt uppÄt, för att förhindra att det skulle krypa, men det behövdes inte nu.

Med flatfÀlt, eftersom du nÀmner ljuslÄda i samma stycke, antar jag att du menar flatframesen? Annars nÀr man pratar om platt bildfÀlt sÄ brukar det vara i samband med field flattener som förhindrar utdragna stjÀrnor i hörnen pga det kurvade fokalplanet nÀr man har kameran i primÀrfokus.

Flat framesen brukar jag ta med en vit tshirt i dubbelt lager över linsen, riktad mot ett lysrör. Sedan experimenterar jag med exponeringen tills jag fÄr ett vettigt histogram. Lite prova sig fram dÀr, Àr ganska ovan vid kalibreringsframes dÄ jag började med det först för en tid sedan (men vilken skillnad det gör!)

Vad gÀller widefield har jag nÄgra gÄnger nu testat att följa denna guiden, som jag gillar. Han Àr instruktiv i det mesta han delar med sig av pÄ nÀtet och förklarar sÄ man förstÄr.
Även om jag kan tycka att han kanske krĂ€mar pĂ„ med saturation ibland. Men man fĂ„r koll pĂ„ i stora drag hur man kan göra, vilket Ă€r bra för mig som inte direkt har nĂ„gon naturlig fallenhet för bildbehandling.

https://www.youtube.com/watch?v=yACQ3x5dTko

I korta drag gör jag följande:

Skjuter mina lights och kalibreringsfiler. Raw givetvis.
Kikar igenom framesen sÄ jag har koll pÄ lite vad jag fÄngat.
Stackar de i deepskystacker oftast enligt recommended settings
NÀr bilden Àr fÀrdig sÀtter jag nÄgon vettig luminansnivÄ om jag tycker det ser tokigt ut, men oftast lÀgger jag bara fÀrghistogrammen sÄ gott det gÄr över varandra och drar upp saturation till 16-18% och kollar sÄ inte bilden sticker Ät t,ex grönt eller blÄtt eller rött

FortsÀtter sedan i Photoshop och börjar med levels Àr jag sÀtter den vÀnstra slidern i början pÄ histogrammet. DÀrefter drar jag upp kurvorna utanför "bulken" pÄ histogrammet sÄ mycket det gÄr utan att slÄ i "taket", och drar ner kurvan lite i "bulken" sÄ att det blir som en S-kurva.

StjÀrnorna förminskar jag med "Other -> minimum" och testar mig fram med slidern tills det ser nÄgorlunda vettigt ut.
OmrÄden jag vill förstÀrka gör jag med "select color range" följt av "saturation" pÄ dessa.

Lite mer curves ocksÄ under resans gÄng. Brukar ta fram ett par olika exempel och sedan titta pÄ de lite senare med "utvilade ögon".

Men ungefÀr sÄ i stora drag brukar jag göra. Kika pÄ guiden sÄ ser du lite nÀrmare. Det jag saknar som han brukar anvÀnda, Àr "Annies astro actions" men jag funderar pÄ att köpa dessa plugins faktiskt.

Mvh //Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Eftersom det behagade dyka upp ett gigantiskt molntÀcke sÄdÀr ganska exakt mitt i min första exponering för kvÀllen (lite udda och svÄrt objekt som kommer att behöva mÄnga timmar) sÄ blev det till att packa ihop och Äka hem. DessvÀrre Àr jag inte det minsta trött, sÄ jag passar pÄ att skriva ihop utlovad presentation av min rigg. LÀnkar till all utrustning lÀngst ner i posten.

Bilden ovan visar den intressanta sidan skulle jag vÀl sÀga. Monteringen Àr som sagt inte den maffigaste och det Àr vÀl den som blir nÀsta stora pryl att byta ut. Med en lastkapacitet pÄ blott 10 kg sÄ finns inte sÄ mycket utrymme att vÀxa uppÄt i, men för den hÀr riggen sÄ presterar den för det mesta rÀtt sÄ okej. Vid risk för vind brukar jag montera en extra vikt pÄ mittstÄngen undertill för att fÄ ytterligare lite stabilitet, men jag ska lÄta det vara osagt hur stor inverkan det faktiskt har.

Kabeldragningen skulle kunna tajtas till lite om det vore en fast rigg, men dÄ den Äker upp och ner varje gÄng jag Àr ute sÄ Àr det mer en frÄga om att smidigt kunna koppla utan att samtidigt undvika att kablarna hakar fast i saker och ting. I nuvarande lÀge Àr det endast kabeln till USB-switchen och huvudströmskabeln som förhindrar helt fritt svÀngrum.

SjÀlva gotoenheten - styrenhet plus handkontroll - har fÄtt flytta upp till teleskopsaxeln med hjÀlp av kardborrband frÄn Biltema (vilket Àven stÄr för monteringsyta för USB-switch och strömhubb).

SjÀlvlysande tejp Àr bra skit nÀr man ska koppla saker och ting i mörker. DessvÀrre hjÀlper det inte sÄ mycket nÀr prylarna legat nedpackade, sÄ oftast fÄr man klara sig med pannlampan.

Bonusbild bakifrÄn ... Vet inte riktigt vad jag hade tÀnkt sÀga om den egentligen, men ja ...

Ström underlÀttar att ha. SjÀlvlysande tejp Àr Àven bra att ha sÄ att man inte springer pÄ saker och ting.

Ja, hade jag vetat hur mycket som skulle komma att lastas och hur ofta sÄ hade jag nog inte valt en BMW 1-serie, men det Àr lÀtt att sÀga med facit i hand. Utöver detta sÄ packas Àven klÀder, laptop, liggunderlag (isolering frÄn kall mark hjÀlper en hel del för att hÄlla fötterna frÄn att bli isklumpar), filt, fÀllstol, och handvÀrmare frÄn Jula. Sedan Äker ju Àven en surfplatta med och kameravÀskan för det mesta, för ska man vara ute nÄgra timmar sÄ kan det gÄ Ät att hÄlla sig sysselsatt pÄ ett eller annat vis medan riggen stÄr och tuggar.

Priserna nedan Àr ungefÀrliga dagspriser (Sep. 2020) och jag avser inte att hÄlla dem uppdaterade utan de Àr snarast avsedda att ge en ungefÀrlig prisbild för just denna rigg. Skulle jag vÀlja prylar frÄn start idag skulle jag göra lite andra val (större montering och annan guidekamera exempelvis) och det bör understrykas att allt nedan pÄ intet sÀtt Àr saker som behövs, och absolut inte frÄn dag ett.
Guideteleskop och guidekamera Àr exempelvis nÄgot man klarar sig gott utan om man har en bra montering och inte behöver göra riktigt lÄnga exponeringar. VÀl balanserat och med bra alignment klarar jag exempelvis 3 minuters exponering (vilket Àr gott nog för mycket) utan guidning med nedanstÄende, men Àr man ute efter ljussvaga objekt med smalbandsfilter sÄ kan det behövas 10 minuter eller mer vilket stÀller helt andra krav. Kameran kan för den med begrÀnsad budget med fördel bytas ut mot en DSLR-kamera eller en motsvarande fÀrgkamera vilket tar bort kostnaderna för filterhjul och (eventuellt) filter. Elektronisk fokuserare Àr framför allt skönt att ha vid smalbandsfoto, men absolut inget mÄste och definitivt inget man behöver springa ivÀg och köpa förrÀn man kÀnner att man saknar det. LÀgg ner 200 spÀnn pÄ ett bahtinovfilter i stÀllet. Batteripack Àr troligen inget man behöver om man alltid kör frÄn trÀdgÄrden eller om man kÀnner sig bekvÀm med att dra frÄn bilen (inget jag rekommenderar ). Och sÄ vidare.

Montering: Skywatcher EQM35 Pro Synscan Goto 7800 SEK
PrimÀrt teleskop:Skywatcher Apochromatic refractor AP 80/600 EvoStar ED OTA 6800 SEK
Fokalreducerare: Skywatcher 0.85x Focal Reducer/Corrector for Evostar-80ED DS-PRO 2500 SEK
Guideteleskop: Skywatcher Guidescope Evoguide 50ED 2400 SEK
PrimÀr kamera: ZWO ASI 1600MM Pro Mono 15900 SEK
Guidekamera: Orion Starshoot 4300 SEK
Filterhjul: ZWO Motorized filter wheel EFW 8x1,25" 3700 SEK
Filter LRGB: ZWO Filters Filter-Set L-RGB for camera ASI 1600 MM Mono 1,25" 1800 SEK
Filter Hα/SII/OIII: ZWO Filters 1.25" filter set 7nm: H-alpha, SII, OIII 4600 SEK
Fokuserare: ZWO Electronic Automatic Focuser EAF Standard (+termoprobe) 2500+200 SEK
Strömförsörjning: Skywatcher 17 Ah Rechargeable Power Tank 2500 SEK
Strömhubb: Pierro Astro Power-Hub 12V 500 SEK
USB-switch: Überness of Awesome 250 SEK

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8