Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Två år gammal dator startar inte längre - stendöd

Permalänk

Två år gammal dator startar inte längre - stendöd

Hej å hallå!
Har en ca två år gammal burk som jag skruvat ihop själv. Idag när jag skulle väcka henne från vololäge fumkade det inte. Den blå ledindikatoen på powerknappen lös, så någon slags ström cirkulerade. Efter mkt joxande stängde jag av datorn genom att hålla nere powerknappen. När jag ska slå på den igen är den verkligen STENDÖD. Absolut ingenting händer. Drar ut å in strömkablar, slår av och på ett on/off-reglage på baksidan osv. M.m. Ingenting händer. Den e verkligen stendöd. Öpnnar upp huven å försöker se om några uppenbara sladdar lossnat, men hittar ingenting. Det ska tilläggas att jag inte riktigt ved vad jag gör.
All hjälp uppskattas!!

/R

Bättre rubrik / Mod
Permalänk
Medlem

rent generellt påminner detta mig om varje gång mitt moderkort har dött :/

men du kan ju testa koppla ur allt onödigt, hårddiskar dvdläsare? ev grafikkort, ha bara i en sticka ramminne, testa koppla ur strömmen helt ett tag och försök starta utan ström för att göra systemet helt strömlöst?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Steppvargen:

Vad sitter det för delar i datorn? Finns det något liv alls i burken som lysande lampor på moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk

Vad fort brandkåren e på plats! Testar att dra ur precis allting å låta henne stå strömlös i 30 min. När strömmen e på är det enda som lyser en röd resetknapp(?) på moderkortet. Den var jah precis å fingrade på, tillingemn nytta. Drar ur allt nu. Inte helt hundra på komponenterna, har det nedskrivet någonstans. Det står väl på dem också dock. Men de e bra skit. E dock amatör själv. Återkommer om komponenterna.

Permalänk

Nätagg: corsair rm 650i
Moderkort: Gigabyte GA-Z170X Ud 5 TH
SSD: Samsung 850, 500GB
RAM: Crucial ballistix sport ddr4 2400Hz, 32GB*2
Processor:En i7 från hösten 2016, upplåst. Kan det ha varit i7 6700k?

Tagit bort svar på påhopp / Mod
Permalänk
Hedersmedlem

Hej, @Steppvargen och välkommen tillbaka till Sweclockers!

Jag har vart inne och raderat ett märkligt påhopp i tråden, och jag har även fixat till din trådrubrik lite så den blir lättare att hitta till. Det är bra med beskrivande trådrubriker så det blir lättare att hitta i forumet!

Hoppas du får hjälp!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Hedersmedlem

En grej som är bra att utesluta är powerknappen i ditt chassi, att den inte gått och lagt sig. Nu har du ett rätt fint moderkort, där de satt en extra powerknapp på själva moderkortet. Funkar det att starta om du trycker på den?

Om det fortfarande inte funkar, koppla ur sladdarna som går från powerknappen och resetknappen in till moderkortet, för att se att det inte är kortis någonstans.

Funkar inte det, är det sannolikt antingen moderkortet eller nätdelen som är trasig. Nätdelen startar alltså inte alls när du försöker starta eller koppla in datorn?

Permalänk

Prövade å starta med ett Ram-minne men burken e lika död som Lenin. Ja förutom den där lilla röda lampan på moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat lite i manualen till ditt moderkort

Jag antar att den LED som lyser PW_SW enligt diagram på sida 7? (Längst upp till höger på kortet)

Du får alltså inga siffror på displayen märkt "Debug LED" i manualen?

Permalänk

Uppdate:
När jag sätter i strömsladden lyser ingenting. Om jag då trucker in vanliga on/Off-leden så börjar den röda on/off-knappen på moderkortet att lysa, men datorn hostar inte igång, inte heller om jag trycker ner den röda på moderkortet. Tack för moderation för lvrigt å välomnandet, ska se implementera förslagen pö om pö.

Permalänk

Ja, det är den som lyser. Ingenting annat. Bara öken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steppvargen:

Uppdate:
När jag sätter i strömsladden lyser ingenting. Om jag då trucker in vanliga on/Off-leden så börjar den röda on/off-knappen på moderkortet att lysa, men datorn hostar inte igång, inte heller om jag trycker ner den röda på moderkortet. Tack för moderation för lvrigt å välomnandet, ska se implementera förslagen pö om pö.

För att utesluta om det är nätdelen som har sagt gonatt, prova att "tjuvkoppla" den Starta nätaggregatet utan dator

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

He he. Nä, det där verkar vara överkurs. Tack för brandutryckning å tips å råd, men jag viftar vit flagg å packar henne på pirra rullar ner till proffsen i city imorn.

”Skrivet på min iphone”

/R