Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nyinstallation av Windows - Svart skärm

Permalänk
Medlem

Nyinstallation av Windows - Svart skärm

Hej!
Jag har köpt loss en äldre dator från jobbet. Det är en HP Z420 arbetsstation med Xeon-processor och 32 GB minne. På jobbet kördes den med Win 10 Enterprise. Datorn är rensad så inget operativ eller program följer med. Jag har testat att installera Win 10 Pro på den men när datorn bootar så kommer man bara till en svart skärm med en blinkande markör uppe till vänster. Den dyker upp direkt efter att HP-loggan visats. Ingen Windows symbol dyker upp. Jag har varit inne i BIOS och kollat runt, testat lite olika saker men inget verkar hjälpa. BIOS-versionen är gammal, 1.X-nånting medan den senaste är uppe på 3.X. Jag provade att uppgradera BIOS via USB men det funkade inte heller. Nån som har något tips?

Permalänk
Medlem

Blinkande markör fick vi på en av våra HP Elitebooks när den inte kunde detektera disken.
Sitter det en disk i och syns den i bios?
Kan du boota från ett USB-minne med Windows installationen på för att se om den drar igång?
Kan vara att du behöver disable:a fastboot i bios.
Kör sedan F9 eller ESC vid HP-loggan för boot menu.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Blinkande markör fick vi på en av våra HP Elitebooks när den inte kunde detektera disken.
Sitter det en disk i och syns den i bios?
Kan du boota från ett USB-minne med Windows installationen på för att se om den drar igång?
Kan vara att du behöver disable:a fastboot i bios.
Kör sedan F9 eller ESC vid HP-loggan för boot menu.

Hej!
Ja, disk sitter i. Den syns i BIOS. Tror den kör på UEFI-boot nu, och det kan vara där den inte hittar disken, kanske?
Jag har kört installationen från USB, så det funkar.
Ska kolla fastboot sen när jag kommer hem från jobbet. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

När du installerar Windows har du nätverkskabel i ? Det kan du testa annars för då kan Windows ladda ner drivrutiner under installationen . kan vara så att det saknas något. Det du kan testa är ju att koppla in en extern skärm och se om du ser något där.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnFN:

Hej!
Ja, disk sitter i. Den syns i BIOS. Tror den kör på UEFI-boot nu, och det kan vara där den inte hittar disken, kanske?
Jag har kört installationen från USB, så det funkar.
Ska kolla fastboot sen när jag kommer hem från jobbet. Tack för tipset!

Det där säger inte oss så mycket. Vi behöver veta exakt vad du gjort, hur långt du kom innan du fick problem mm.

Tex "Jag har kört installationen från USB, så det funkar." är otydligt. Vissa har menat datorn de nu hade problem med medan andra menade att de testat på en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

När du installerar Windows har du nätverkskabel i ? Det kan du testa annars för då kan Windows ladda ner drivrutiner under installationen . kan vara så att det saknas något. Det du kan testa är ju att koppla in en extern skärm och se om du ser något där.

Ja, nätverkskabel satt i ansluten till internet. Jag har installerat windows många gånger så det är inga problem. Skärm sitter i eftersom det är en stationär dator.

Skrivet av panpo98:

Det där säger inte oss så mycket. Vi behöver veta exakt vad du gjort, hur långt du kom innan du fick problem mm.

Tex "Jag har kört installationen från USB, så det funkar." är otydligt. Vissa har menat datorn de nu hade problem med medan andra menade att de testat på en annan dator.

Jag tog tillbaka datorn till jobbet och installerade med den image vi har där, Win 10 Enterprise. Då funkar det utan problem. Sen måste datorn blåsas tom innan den lämnas ut igen. Då har jag provat att installera Win 10 Pro. installationen verkar ha gått igenom men vid omstart så hittas inte disken/windows, utan den startar installationen igen från USB. Tar jag ut USB och startar om så hamnar man på den svarta skärmen när man bootar upp. Har provat att göra om installationen några gånger med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Kolla så den inte vill boota med PXE. Kollar hur boot options är inställda.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Kolla så den inte vill boota med PXE. Kollar hur boot options är inställda.

Tror inte den vill boota med PXE, men ska kolla det. Tänkte ge mig på den ikväll för att se om jag kan få igång den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnFN:

Ja, nätverkskabel satt i ansluten till internet. Jag har installerat windows många gånger så det är inga problem. Skärm sitter i eftersom det är en stationär dator.

Jag tog tillbaka datorn till jobbet och installerade med den image vi har där, Win 10 Enterprise. Då funkar det utan problem. Sen måste datorn blåsas tom innan den lämnas ut igen. Då har jag provat att installera Win 10 Pro. installationen verkar ha gått igenom men vid omstart så hittas inte disken/windows, utan den startar installationen igen från USB. Tar jag ut USB och startar om så hamnar man på den svarta skärmen när man bootar upp. Har provat att göra om installationen några gånger med samma resultat.

När man kommer så långt att datorn startar om så går man in i bios och ändra så att datorn startar från disken så fortsätter den installera som vanligt. Det kan bli så på vissa datorer.

En sak till du bör passa på att göra är att ta bort alla partitioner på Windows disken när du installerar om och trycka nästa så att USB själv skapar ny, formaterar mm när den fortsätter installerar. Tar bara några sekunder extra och fixar olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera om.

Edit:
Varför, hur man kan undvika det och andra detaljer tar längre tid att förklara. Mycket lättare att bara komma ihåg den här lösningen än att lägga mer tid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

När man kommer så långt att datorn startar om så går man in i bios och ändra så att datorn startar från disken så fortsätter den installera som vanligt. Det kan bli så på vissa datorer.

En sak till du bör passa på att göra är att ta bort alla partitioner på Windows disken när du installerar om och trycka nästa så att USB själv skapar ny, formaterar mm när den fortsätter installerar. Tar bara några sekunder extra och fixar olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera om.

Edit:
Varför, hur man kan undvika det och andra detaljer tar längre tid att förklara. Mycket lättare att bara komma ihåg den här lösningen än att lägga mer tid på det.

Det var precis det som strulade. Partitionerna. Jag hade tydligen installerat med fler partitioner och det var nog därför som det inte funkade. Körde installationen igen och tog bort alla partitioner. Sen installerade jag windows och då hoppade det igång. Tack för tipset!

Försökte uppdatera BIOS också med det gick inte. Blev något allvarligt fel och kunde inte fortsätta, sa den. När jag försökte köra HPQFlash igen var den spärrad av administratör?? Nåja, nu startar den så BIOS kanske man kan strunta i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnFN:

Det var precis det som strulade. Partitionerna. Jag hade tydligen installerat med fler partitioner och det var nog därför som det inte funkade. Körde installationen igen och tog bort alla partitioner. Sen installerade jag windows och då hoppade det igång. Tack för tipset!

Försökte uppdatera BIOS också med det gick inte. Blev något allvarligt fel och kunde inte fortsätta, sa den. När jag försökte köra HPQFlash igen var den spärrad av administratör?? Nåja, nu startar den så BIOS kanske man kan strunta i?

Nollställ bios och hoppas att det bara var nått tillfälligt fel.

Man kan ta ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen. Det är vad du borde ha gjort i första hand om du misstänkte problem med bios. Man bör också göra det efter att man lyckas uppdatera bios även om det inte alltid står i instruktionerna.

Lite konstigt att du inte såg att HPQFlash var spärrat första gången du försökte. Antar att det inte är du som råkat spärra eller jobbet. När man uppdaterar bios finns det liten marginal för misstag mm så man måste vara noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nollställ bios och hoppas att det bara var nått tillfälligt fel.

Man kan ta ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen. Det är vad du borde ha gjort i första hand om du misstänkte problem med bios. Man bör också göra det efter att man lyckas uppdatera bios även om det inte alltid står i instruktionerna.

Lite konstigt att du inte såg att HPQFlash var spärrat första gången du försökte. Antar att det inte är du som råkat spärra eller jobbet. När man uppdaterar bios finns det liten marginal för misstag mm så man måste vara noga.

Det verkar inte ha löst sig riktigt ändå. Fick det att funka igår men då hade jag installerat Win 10 Home. Windows kunde då inte aktiveras och jag tänkte att det kanske är Pro som gäller. Installerade Pro istället förut och då startar den inte igen. Mycket märkligt. Var på och testade att uppgradera BIOS. Hittade denna artikel, men det funkade inte, https://h30434.www3.hp.com/t5/Business-PCs-Workstations-and-P.... Ska testa att ta ut batteriet. Annars vetesjutton. Har aldrig stökat såhär tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnFN:

Ja, nätverkskabel satt i ansluten till internet. Jag har installerat windows många gånger så det är inga problem. Skärm sitter i eftersom det är en stationär dator.

Jag tog tillbaka datorn till jobbet och installerade med den image vi har där, Win 10 Enterprise. Då funkar det utan problem. Sen måste datorn blåsas tom innan den lämnas ut igen. Då har jag provat att installera Win 10 Pro. installationen verkar ha gått igenom men vid omstart så hittas inte disken/windows, utan den startar installationen igen från USB. Tar jag ut USB och startar om så hamnar man på den svarta skärmen när man bootar upp. Har provat att göra om installationen några gånger med samma resultat.

Saknas sata drivers gissar jag, står den på raid eller achi i bios?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Saknas sata drivers gissar jag, står den på raid eller achi i bios?

Den verkar det ha varit. Det stod på raid+achi. Ändrade till IDE och då hoppade det igång. Testade att ändra till achi också men då fick jag blåskärm. Nu sitter det en gammal Intel SSD120 GB i som jag hittade i en gammal laptop. Den ska bytas mot en ny SSD som jag tänkte köpa. Ska jag ändra till achi när jag installerar om windows på den? Eller funkar det med IDE? Kunde aktivera windows med nyckeln på datorn också.

Jag lyckades uppgradera BIOS också. Fick göra en tvåstegsraket enligt denna, https://h30434.www3.hp.com/t5/Business-PCs-Workstations-and-P....

Som sagt. Det ska in en ny SSD samt ett skapligt grafikkort. Borde kunna bli en skaplig speldator åt dottern.