Skärm för spel och motion graphics samt filmredigering

Permalänk
Medlem

Skärm för spel och motion graphics samt filmredigering

Tjena!

Jag och min sambo delar på speldatorn jag köpte för något år sedan och vi använder en 1440p Display från Dell som är grym för film/foto/animering på grund av färgrymd etc etc.

Däremot är den endast 60Hz och ej jättelämpad för Gaming. Därför frågar jag:

Har ni tips på en bra display för både Gaming och hennes kreativa yrke?

Krav:
25-27”
1440p
G-sync / Freesync med stöd för nVidia kort
Mer än 60 Hz
Bra färgrymd och panel för grafik
Stilren design då denna står i vardagsrummet(alltså inte massa RGB och drak-emblem och glada färger)

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Denna är ungefär vad som finns att välja

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Någon rekommendation?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nikwhatsup:

Okej, tack. Någon rekommendation?

Alla G-syncande 27-tums 2560x1440-skärmar är i grunden ungefär samma sorts skärm. Bygger på samma hårdvara och samma typ av panel endast med olika revisioner av tillverkning och olika batchar. Då med med undantag för den undre i detta fall som är en annan typ av panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla G-syncande 27-tums 2560x1440-skärmar är i grunden ungefär samma sorts skärm. Bygger på samma hårdvara och samma typ av panel endast med olika revisioner av tillverkning och olika batchar. Då med med undantag för den undre i detta fall som är en annan typ av panel.

Okej, tack! Ingen av dessa är kalibrerade i fabrik som vår nuvarande dell-display va?

Behöver att prints är så identiska som möjligt med vad som syns på displayen.

Tröttsamt att alla ska ha sån ”Gaming-look”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Bildexpert 📺

@nikwhatsup: Dells fabrikskalibrering saknar betydelse. Det varierar enormt mellan exemplar och mätningarna de presenterar säger egentligen ingenting om kalibrering. Till exempel beskrivs färgtemperatur i Kelvin (där grafen dessutom ofta visar att det avviker) när det borde vara vitbalans i förhållande till D65. Två Dell ur samma batch kan vara rätt olika.

Tog upp det här i avsnitt 6 i testet av två U2515H: https://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h...

Annars är de G-Sync-varianterna ungefär lika vältrimmade/random som vilken Dell som helst. De bara hoppar över steget att bemöda sig med ett papper om "fabrikskalibrering"

Vill du jobba mot utskrifter med någorlunda säkerhet behöver du i vilket fall någon form av matchningssytem med egen mätare, oavsett vad.

Ofta är det stativet som är synlig pojkrumsdesign på gaming-skärmarna. Med VESA100-fäste kan man byta om det skulle bli för fult.

Permalänk
Medlem

Bumpar upp denna igen då jag aldrig köpte en ny skärm men har bestämt mig för ett faktiskt inhandla en nu i mellandagarna. Men för att sammanfatta det jag skrev i trådstarten, 1440p, 120+Hz, G-Sync, IPS, någorlunda "färgkorrekt"/stor färgrymd då sambon använder denna i jobbet (animation och film).

Är det LG Ultragear som gäller fortfarande?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Bumpar upp denna igen då jag aldrig köpte en ny skärm men har bestämt mig för ett faktiskt inhandla en nu i mellandagarna. Men för att sammanfatta det jag skrev i trådstarten, 1440p, 120+Hz, G-Sync, IPS, någorlunda "färgkorrekt"/stor färgrymd då sambon använder denna i jobbet (animation och film).

Är det LG Ultragear som gäller fortfarande?

Intresserad av i princip samma fast med Freesync. Spelar mest lite långsammare spel typ WoW, dota. Har också behov i jobbet av en iaf ok skärm, gör inga original för print själv. Men att kunna göra en hygglig bedömning med ögonen vore super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Intresserad av i princip samma fast med Freesync. Spelar mest lite långsammare spel typ WoW, dota. Har också behov i jobbet av en iaf ok skärm, gör inga original för print själv. Men att kunna göra en hygglig bedömning med ögonen vore super.

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/spelsk%C3%A4rm-dell-27-s...

Nedsatt 1000kr

Permalänk

Riktigt bra tips på skärm. Skickas tyvärr inte förrän 10 februari, orkar man vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Riktigt bra tips på skärm. Skickas tyvärr inte förrän 10 februari, orkar man vänta.

Ah, ja det är ju lite jobbigt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hmm kommer nog köpa en vilken dag som helst men kan ej bestämma mig mellan LG 27GL850, Dell S2721DGF (lång leveranstid) eller Asus TUF VG27AQ. Några tankar kring detta eller är alla typ samma skärm?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Beställde en LG. Håller tummarna att den blir bra!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk

Kopplade in min LG igår och än så länge känns det finfint!