Prestanda vid installationer.

Permalänk
Medlem

Prestanda vid installationer.

Hej kamrater.
Jag hittade tyvärr ingen lämplig kategori till denna fråga så det fick bli under Windows eftersom det kändes bäst.

Ofta när jag installerar spel och programvara så tar det en, enligt mig, oändlig tid i förhållande till vad min dator borde klara av.
När jag då kikar på belastningen så ser jag att varken disk, ramminne eller cpu belastas ens i närheten av max kapacitet. Vid en installation av ett spel alldeles nyligen så låg cpu på 20-22%, ramminne på ca 18% och lagringsenheten (intel nvme) på ca 11 %. (installationsfilerna låg på en annan disk, evo 860)
Min första slutsats är att installationsprogrammet inte använder den kapacitet som finns, men det känns som en genvägsslutsats.
Finns det något man kan göra för att förbättra situationer som denna, eller är det bara att rätta in sig i ledet och acceptera att installationsprogram inte är optimerade?
Vänliga hälsningar från Jämtlands pärla, Östersund.

Permalänk
Medlem

@medion78:
Vid installation av program/spel så måste filerna först packas upp till en temp mapp innan installation sker, eftersom den installations fil man laddar ner är komprimerad.
Det är detta som som tar lite tid, och verkar som att det går långsamt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Självklart är det så, men datorn verkar gå på sparlåga under hela installationen vilket verkar märkligt. Varken minne, lagringsenheter, cpu eller nätverk når ens 30% av tillgänglig kapacitet. Nånting måste ju bromsa det hela men vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken modell på Intel? 600p? De blir fruktansvärt långsamma när cachen tar slut, vilket den gör snabbt vid t ex installationer. Det är en fantastiskt dålig produkt helt enkelt.

Naturligtvis är jag stolt ägare till en själv. Jag är inte bitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har en i5 3570K i min stationära och en i7 7700HQ i min bärbara. Båda uppför sig på ungefär samma vis. Den stationära har visserligen bara en ssd i dagsläget, men den bärbara har en m.2 nvme och en 860 sata3.
Hur som helst tycker jag att det är ett märkligt fenomen att installationer, uppackningar osv inte belastar disk, minne och processor mer när det uppenbarligen finns mer kräm att hämta.

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medion78:

Hej kamrater.
Jag hittade tyvärr ingen lämplig kategori till denna fråga så det fick bli under Windows eftersom det kändes bäst.

Ofta när jag installerar spel och programvara så tar det en, enligt mig, oändlig tid i förhållande till vad min dator borde klara av.
När jag då kikar på belastningen så ser jag att varken disk, ramminne eller cpu belastas ens i närheten av max kapacitet. Vid en installation av ett spel alldeles nyligen så låg cpu på 20-22%, ramminne på ca 18% och lagringsenheten (intel nvme) på ca 11 %. (installationsfilerna låg på en annan disk, evo 860)
Min första slutsats är att installationsprogrammet inte använder den kapacitet som finns, men det känns som en genvägsslutsats.
Finns det något man kan göra för att förbättra situationer som denna, eller är det bara att rätta in sig i ledet och acceptera att installationsprogram inte är optimerade?
Vänliga hälsningar från Jämtlands pärla, Östersund.

I task managern högerklicka på CPU-grafen och välj "Change graph to logical processors" antagligen är installationsprogrammet enkeltrådat och då spelar det ingen roll att du har 4 eller 1000 cpu-kärnor. Effekten blir att det ser ut som att CPU:n knappt jobbar något men den jobbar så fort den kan men bara på en tråd/kärna.

Med andra ord kan CPU:n vara en kraftig flaskhals men ändå se ut som den står och idle:ar, vilket oftast händer om man har många kärnor/trådar men låg GHz. t.ex. en CPU med 8 kärnor och HT som alltså blir 16 logiska CPU:er i datorn, om man kör ett enkeltrådat program på en sådan CPU så ser det ut som att CPU:n knappt används samtidigt som den jobbar precis så fort den kan.

Permalänk
Medlem

@Snorren: Sent svar, men hur som helst har du antagligen rätt. Tror inte jag har nån direkt flaskhals i sammanhanget, det är nog snarare att diverse installationsprogram inte är optimerade för alla situationer. Vissa diskar är snabbare än vad proppen hinner med och tvärt om.
Jag upplevde det bara märkligt att ALLA komponenter gick på halvfart samtidigt.. Vad jag vet så finns det alltid nån komponent som väntar på att en annan ska skicka data, därav flaskhalsar..
Hur som helst är det nog nåt vi alla får leva med. Tack för svar.