Permalänk
Medlem

Bygga dator.

Tjenare gott folk.
Jag är väldigt okunnig när det kommer till att bygga dator så tänkte kolla om man kunde kanske få lite hjälp här.
Min budget är runt 12 000, och för det vill jag få bra fps i både cs och pubg.

Permalänk
Medlem

Hej
Här har du 2 olika alternativ med både AMD och Intel CPU men med Intel som går över din budget. Om du kommer kolla mer in på det själv så tipsar jag i alla fall om att ha ett Geforce RTX 2060 grafikkort, Intel core i5 eller AMD Ryzen 5, 16gb ram (2 st 8gb stickor) på 3200mhz i hastighet.
Jag valde inget chassi då många vill kunna välja det själv efter deras egen smak.

AMD CPU med Nvidia GPU

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12595959

Dold text

Intel CPU med Nvidia GPU

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12595968

Dold text
Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThunderFrames:

Hej
Här har du 2 olika alternativ med både AMD och Intel CPU men med Intel som går över din budget. Om du kommer kolla mer in på det själv så tipsar jag i alla fall om att ha ett Geforce RTX 2060 grafikkort, Intel core i5 eller AMD Ryzen 5, 16gb ram (2 st 8gb stickor) på 3200mhz i hastighet.
Jag valde inget chassi då många vill kunna välja det själv efter deras egen smak.

AMD CPU med Nvidia GPU

Intel CPU med Nvidia GPU

tycker dom datorerna ser rätt vettiga ut förutom
mag z390 tomahawk morderkortet efter som jag läst tomshardware review.
säkert helt okej att köra 9600k med det morderkortet.
men kanse bättre att välja ett gigabyte z390 UD om
man vill uppgradera till 9700/9900k i framtiden.
man sparar också några hundra lappar.

https://www.tomshardware.com/reviews/mag-z390-tomahawk-core-i...

Permalänk
Medlem

Hade väntat in nya Ryzen 3000 serien om jag var du, annars fick du bra tips ovan!

Permalänk
Medlem

Jag håller själv på att kolla på komponenter för mitt framtida bygge om någon månad. Om jag har förstått det rätt så monterar inet bara minnen med max 2666 mhz. Jag är helt okunnig själv men jag undrar om man kan köpa 3000 mhz minnen och ändå köra på 2666 mhz om man inte vågar ge sig in på att ändra i XMP hit och dit när datorn är helt ny. Minnena 2666 mhz - 3200 mhz kostar ju lika mycket så det kanske är lika bra att köpa 3200 mhz om man vill pilla i XMP i framtiden. Finns det någon nackdel med att tänka så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniisco:

Jag håller själv på att kolla på komponenter för mitt framtida bygge om någon månad. Om jag har förstått det rätt så monterar inet bara minnen med max 2666 mhz. Jag är helt okunnig själv men jag undrar om man kan köpa 3000 mhz minnen och ändå köra på 2666 mhz om man inte vågar ge sig in på att ändra i XMP hit och dit när datorn är helt ny. Minnena 2666 mhz - 3200 mhz kostar ju lika mycket så det kanske är lika bra att köpa 3200 mhz om man vill pilla i XMP i framtiden. Finns det någon nackdel med att tänka så?

Du kan beställa snabbare minnen som de monterar, fast du får slå på eventuell överklockning/överklockningsprofil själv. Så du tänker rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniisco:

Genom att kolla moderkortets QVL för minnen kan du försäkra dig om att XMP-profilen kommer fungera.

Permalänk
Medlem

@ThunderFrames: Jag kan bara Ryzen bra (inte intel) men jag hade nog sparat 800:- på ett Corsair 650W nätagg och en 2600 utan X:et och lagt det på en 970 EVO SSD. Det går även spara drygt en tusing på grafikkortet med ett Vega 56 som är i paritet med ett 2060.

Lista hos prisjakt

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av daniisco:

Varför monterar inte inet snabbare minnen? Trodde 2600mhz var i minsta laget? Är det pga ostabilt system som kan uppstå? Hur illa är det isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Varför monterar inte inet snabbare minnen? Trodde 2600mhz var i minsta laget? Är det pga ostabilt system som kan uppstå? Hur illa är det isf?

Ingen aning. När jag skulle testa välja komponenter hos dem så gick det bara med max 2666 mhz minne. Jag kan inget om datorer men om man inte kan bygga själv så är Webhallen bättre då de verkar montera snabbare minnen samt tyngre CPU-kylare än inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Jag har varit med om det två gånger, både gångerna gick det eller blev stabilare om jag bara hade i två stickor istället för fyra. Många 3200MHz minnen har bara en SPD-profil som ligger på 2133 MHz. Tar du minnen som finns med på QVL kan du alltså få 50% mer bandbredd på minnena. Även i QVL ser man att betydligt fler minnen är certifierade att klara två stickor än fyra. Inet monterar snabbare minnen men använder SPD-profilen för att slippa felsökning och garantera stabilitet.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag har varit med om det två gånger, både gångerna gick det eller blev stabilare om jag bara hade i två stickor istället för fyra. Många 3200MHz minnen har bara en SPD-profil som ligger på 2133 MHz. Tar du minnen som finns med på QVL kan du alltså få 50% mer bandbredd på minnena. Även i QVL ser man att betydligt fler minnen är certifierade att klara två stickor än fyra. Inet monterar snabbare minnen men använder SPD-profilen för att slippa felsökning och garantera stabilitet.

Är inte så insatt när det kommer till minnen. Tänkte köra på 2x8gb ram men är orolig om jag skaffar 3000-3200mhz att det kanske kommer göra systemet ostabilt med en amd processor? bör jag oroa mig? Förlorar jag mycket om jag kör på 2666mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Är inte så insatt när det kommer till minnen. Tänkte köra på 2x8gb ram men är orolig om jag skaffar 3000-3200mhz att det kanske kommer göra systemet ostabilt med en amd processor? bör jag oroa mig? Förlorar jag mycket om jag kör på 2666mhz?

Det finns ju alltid en lista med testade och verifierade minnen från moderkortstillverkaren, håll dig till dem så är det inga problem. Tänk på att med AMD-processorer är det olika listor beroende på vilken generation det är.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det finns ju alltid en lista med testade och verifierade minnen från moderkortstillverkaren, håll dig till dem så är det inga problem. Tänk på att med AMD-processorer är det olika listor beroende på vilken generation det är.

Så måste hitta moderkortstillverkarens verifierade minnen + cpu som ska matcha. Kan du hjälpa mig hitta en sådan hemsida? Tänkte ryzen 2600, 2600x eller 3600, 3600x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Så måste hitta moderkortstillverkarens verifierade minnen + cpu som ska matcha. Kan du hjälpa mig hitta en sådan hemsida? Tänkte ryzen 2600, 2600x eller 3600, 3600x.

Tredje generationens Ryzen och X570 plattformen finns det nog inga validerade minnen listade än men troligen på måndag.

Asus
https://www.asus.com/Motherboards/AMD-platform-Products/
Klicka på moderkort
Klicka på support (övre högra hörnet)
Klicka på CPU/Memory support
Klicka på Memory/Device support
Klicka på rätt utifrån CPU
Exempel, Asus Prime X470 Pro med andra generationens Ryzen.

MSI
https://www.msi.com/Motherboards
Klicka på moderkort
Klicka på support övre högra hörnet.
I vänsterlistan under products service, klicka på compatibility
Välj memory by (Ryzen-generation)
Exempel, MSI MEG X570 ACE klicka på vilken genration Ryzen.

Gigabyte (ink Aorus)
https://www.gigabyte.com/Motherboard/AMD-Socket-AM4
Klicka på moderkortet
Klicka på support
Klicka på support list
Klicka på Europe för rätt supportlist beroende på CPU
Exempel, Gigabyte Aorus X570 Pro för Matisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Sedan kan man gå åt andra hållet, hitta minne man gillar och välja moderkort efter det.
Det här minnet
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Har en egen QVL på
https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14d-16gfx
där du kan se alla moderkort som är testade med det minnet.
Jag valde minnet för det är 3,2GHz och 14 i CAS-latency och G.Skill har rätt bra kompatibiltet på snabbare minnen.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Tredje generationens Ryzen och X570 plattformen finns det nog inga validerade minnen listade än men troligen på måndag.

Asus
https://www.asus.com/Motherboards/AMD-platform-Products/
Klicka på moderkort
Klicka på support (övre högra hörnet)
Klicka på CPU/Memory support
Klicka på Memory/Device support
Klicka på rätt utifrån CPU
Exempel, Asus Prime X470 Pro med andra generationens Ryzen.

MSI
https://www.msi.com/Motherboards
Klicka på moderkort
Klicka på support övre högra hörnet.
I vänsterlistan under products service, klicka på compatibility
Välj memory by (Ryzen-generation)
Exempel, MSI MEG X570 ACE klicka på vilken genration Ryzen.

Gigabyte (ink Aorus)
https://www.gigabyte.com/Motherboard/AMD-Socket-AM4
Klicka på moderkortet
Klicka på support
Klicka på support list
Klicka på Europe för rätt supportlist beroende på CPU
Exempel, Gigabyte Aorus X570 Pro för Matisse

Skrivet av Mordekai:

Sedan kan man gå åt andra hållet, hitta minne man gillar och välja moderkort efter det.
Det här minnet
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779

Har en egen QVL på
https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14d-16gfx
där du kan se alla moderkort som är testade med det minnet.
Jag valde minnet för det är 3,2GHz och 14 i CAS-latency och G.Skill har rätt bra kompatibiltet på snabbare minnen.

Det är ju toppen väldigt matnyttig info för mig tackar Så det är säkert för mig att köra med 3200mhz minnen om dem finns på listan utan problem? Såg linustech sade att trots att försäljarna garanterade att det skulle funka så hade hade en massa problem med minnet, som var på 3200mhz så han gick tbx till 2666mhz. Slutade med att han tyckte det inte var värt allt jobb och krångel för några fps mer vill inte hamna där. Men vad är det värsta som kan hända, man kommer väl in i bios igen och bara sänker 3200mhz till 2600mhz för det går väl antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Det är ju toppen väldigt matnyttig info för mig tackar Så det är säkert för mig att köra med 3200mhz minnen om dem finns på listan utan problem? Såg linustech sade att trots att försäljarna garanterade att det skulle funka så hade hade en massa problem med minnet, som var på 3200mhz så han gick tbx till 2666mhz. Slutade med att han tyckte det inte var värt allt jobb och krångel för några fps mer vill inte hamna där. Men vad är det värsta som kan hända, man kommer väl in i bios igen och bara sänker 3200mhz till 2600mhz för det går väl antar jag?

De flesta 3,2Ghz minnen har en SPD-profil på 2133MHz och kan vara svåra att köra 2666MHz om man inte vet vilka timings och spänning som behövs, kan vara riktigt jobbigt.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

De flesta 3,2Ghz minnen har en SPD-profil på 2133MHz och kan vara svåra att köra 2666MHz om man inte vet vilka timings och spänning som behövs, kan vara riktigt jobbigt.

SPD-profil betyder man kan köra/ställa in dem på 2133 automatiskt? är newb på detta :). Synd att dem inte har en 2666 profil. Hade du kört på 3000 eller 32000? Hur stor är risken det krånglar egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

SPD-profil betyder man kan köra/ställa in dem på 2133 automatiskt? är newb på detta :). Synd att dem inte har en 2666 profil. Hade du kört på 3000 eller 32000? Hur stor är risken det krånglar egentligen?

Finns de på QVL så kommer det fungera. 3200Mhz max cas latency 16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Nu såg jag att AMD rekommenderar 3600MHz för Ryzen 3xxx. Kan nog ta några dagar innan dessa med moderkort testats.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Finns de på QVL så kommer det fungera. 3200Mhz max cas latency 16.

Skrivet av Mordekai:

Nu såg jag att AMD rekommenderar 3600MHz för Ryzen 3xxx. Kan nog ta några dagar innan dessa med moderkort testats.

Vad exakt är en minnes profil?
Oj 3600mhz klarar ens dagens moderkort detta? Vet flera moderkorts tillverkare tex asus har sagt att det den nya 3000serien ska funka utan problem med deras nuvarande moderkort om man uppdaterar bios flash som jag uppfattar det. Men läser jag på tex inet och hastigheter på ram är maxgränsen 3200mhz på dem flesta moderkort. Detta känns lite jobbigt har inte råd att lägga ut så mycket pengar för dem nya moderkorten som kommer , har hört dem kommer vara väldigt dyra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool