Permalänk
Medlem

Multi CPU i framtiden?

Sitter och funderar på detta med krympning av CPU och utveckling. Borde inte system med flera CPUs bli aktuellt för konsumenter?

Borde iaf vara lättare att kyla om antalet kärnor är på två värmespridare. För stor kostnad?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

På sätt och vis är vi redan där idag, den nya Ryzen 3900X är ju t.ex. två CPU-kretsar men under samma "tak".

Men det finns många problem med multi-CPU. Dels kostnaden som du säger, förutom att man måste köpa flera CPUer så måste varje CPU även ha sin egen sockel, kylare, minneskanaler, etc. CPUerna måste även ha kanaler för att kunna prata med varandra.

Sen är det dåligt ur prestandasynpunkt att ha separata CPUer, det blir stora fördröjningar när CPU-kärnor på olika CPUer måste prata med varandra. Det är ok i många servertillämpningar när man t.ex. kör separata processer på varje kärna, men lämpar sig väldigt illa för t.ex. spel.

Intel gjorde ett försök med Skulltrail för ett decennium sedan, men det blev inte direkt någon hit.

Permalänk
Medlem

Man kan ju redan idag bygga en rigg med flera olika virtuella OS där alla dessutom har en egen gpu.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Starka datorer finns i molnet, även med gpu med googles satsningar.

Själv gillar jag tanken på thunderbolt 3 och eGPU,
men jag har en speciell talang för att snöa in på teknikens återvändsgränder.