Socket 775, Q9650 8GB DDR2 Pensioneras

Permalänk

Socket 775, Q9650 8GB DDR2 Pensioneras

Idag var dagen, efter år av väntan på något som krossade mitt tidigare bygge inföll detta i samband med köp av skärm som tog mitt spelande till upplösning 3840x2160, jag studerade med oerhörd noggranhet tester vilka indikerade att GPU var vad som styrde FPS mest i denna upplösning och ansåg därför att mina 4 kärnor i 4,4/4,6ghz borde klara detta galant! Jag köpte mig således ett RTX 2080 och hoppades kunna spela spel lika bra som jag kunde i 1080p, jag hade tidigare insett att processorn började bli gammal då spel som Quantum Break eller Apex Legends inte ville starta då det saknades processorinstruktioner dock fungerade samtliga andra moderna spel utan problem varpå jag var mycket hoppfull.
Efter att ha testat flertalet spel av vilka vissa flyter som vatten i 4k på Ultra (Witcher 3, Vampyr, Tomb Raider m.fl.) noterade jag att flertalet spel INTE flyter som vatten, jag noterade snart att GPU låg och arbetade mellan 15 och 20% vilket visade det jag så länge önskat förneka, min Q9650 är helt enkelt för gammal för att orka med denna upplösning.
Det är med oerhört tungt hjärta jag idag satte mig ned för att beställa nytt, jag kommer hedra min 11 år gamla processor genom att hänga upp Moderkort komplett med CPU samt kylare och Ram på väggen för beundran, det är inte ofta man bygger en dator som håller en 11 år!

11 år! Det är med en tår i ögat jag skriver detta, varför jag skriver vet jag inte jag antar att jag önskar hylla ett passionsbygge från när man var tonåring. Från finnig 16-åring med allt för mycket tid för att spela till vuxen människa med allt för lite tid för att spela...

Tack för trogen tjänst!

Permalänk

@Stora Sture: Det var ingen dålig överklocking på den processorn:)

Permalänk
Skrivet av EmulatorII:

@Stora Sture: Det var ingen dålig överklocking på den processorn:)

Den har gått som en Skållad raket i alla år, fruktansvärt märklig processor, innan jag förstod hur man klockade ned minnet så jag kunde nå dessa nivåer goda tider!

Permalänk
Medlem

Nice clock. Får bara upp min i 3.8

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •