Permalänk
Medlem

Material till premium tv?

Hej vänner.

Funderar på att uppgradera tv. Idag en 46" samsung som är snart 10 år.
Enligt olika reviews verkar inget vara bättre än LGs OLED tvn.

Men då uppstår två allmänna frågor rörande TV apparater i det högre segmentet:
Hur stor är lagom? Vi har ca 3 meter från soffan till TV bänken. Jag kan tycka att 46 skulle kunna växa och detta skulle vara trevligt.
55" blir nog väldigt bra, men hur blir det med 65"? Kan den bli för "stor" och "obekväm"?

en 4k UHD OLED skärm ska ju ha underbara färger, upplösning mm.
Men alla TV program verkar ju sändas i 720p (endast HD kanaler sänder i 1080p). Osäker om detta påstående är sann, rätta mig gärna.
Alltså kommer jag aldrig kunna nyttja ens en bråkdel av TVns kapacitet när jag ser på tv program? Sant eller falskt? (PS kabel från ComHem om det nu har betydelse).

Vilken annan media kan jag då se och använda TVn fullt ut? Finns ju i princip inget material på YouTube som har bättre upplösning än 1080p? Hur är det med betalda tjänster så som NetFlix eller liknande? Är all deras material i 4k? Vilket annat material kan ses med TVns fulla kraft?

Slutligen förstår jag hela poängen av 4k UHD tv för spelandet, men äger inga konsoller för jag verkligen hatar styra med en joystick. Spelar endast med tangentbordet och mus.

En sista fråga - hur är det med dagens moderna tv apparater? Kan de användas för vanligt webb surfande? Musen ersätts väl med en laserpekare från fjärrkontrollen, men hur skriver man? Köper man bara ett extra bluetooth tangentbord?

Som alltid, tack för era svar.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Det finns gott om strömningstjänster på webOS och det är där samt UltraHD Blu-ray du hittar bäst kvalité.

TV i Europa sänds i princip uteslutande som 720p50 eller 1080i25, eftersom det är vad de digitala TV-standarderna stödjer. Alltså 1280x720 i 50 b/s eller 1920x1080 icke progressivt i 25 b/s. Både 720p och 1080i är HD, FullHD alltså 1080p hittar du på strömningstjänster och Blu-rays.

Flera strömningstjänster har däremot material i 4K-UHD. HBO Nordic (1080p), Netflix (upp till UHD), Amazon Prime (upp till UHD), Viaplay, och Youtube (massor på YT är i 4K-UHD, dock ofta med kameror mer åt konsumenthållet) finns t.ex. för webOS. Självklart är bara en mindre del av materialet i 4K-UHD och en del saker kommer helt enkelt vara uppskalade från lägre upplösningar, många biofilmer använder t.ex. kameror på 2.5K, 3.2K, 3.5K o.s.v.

Fokusera dock inte så mycket på upplösningen, det är inget mått för allt som har med bild att göra.

Vill du köra HDR så rekommenderar jag att titta på att köpa en UltraHD Blu-ray-spelare. Om du nu konsumerar film på det sättet, alltså skivor.

Tangentbord stöds på i stort sett alla TVs även om just bluetooth inte lirar med LG, men vill du använda webbläsaren där? USB-anslutna tangentbord och möss fungerar, med dongel eller kabel. Du behöver inget tangentbord för att skriva text, ett virtuellt tangentbord dyker givetvis upp om du behöver skriva något.