Retrobrite gel. Var kan man hitta ingridienser eller färdigt?

Permalänk

Retrobrite gel. Var kan man hitta ingridienser eller färdigt?

Har kollat lite på utländska sidor / Youtube och förstår att retrobrite gel som inkluderar väteperoxid är något som funkar bra om inte bäst för att få tillbaka den vita kulören på de gulnade plastdetaljerna på våra fina retroprylar. Vet nån var man kan få tag på detta?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad de kräver för procent, men detta finns ju. https://www.apotea.se/oxiskin-vateperoxid-3-250-ml
Om du skall ha starkare, så använder frisörer både 3, 6, 9 och 12% väteperoxid. Du kanske kan fråga en snäll sådan om en skvätt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Senaste rönen är väl att värme+solljus är tillräckligt? Sen riskerar plasten att bli skör av behandlingen - är det värt'et om den ändå gulnar snart igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Senaste rönen är väl att värme+solljus är tillräckligt? Sen riskerar plasten att bli skör av behandlingen - är det värt'et om den ändå gulnar snart igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, solljus och värme ökar reaktionen med väteperoxiden, solljus (uv) är det som bryter ner plasten till att börja med. Skörheten är diskutabel, olika källor säger olika saker och gulna snart igen är även det olika uppfattning om, visst det sker ju över tid igen men hur lång tid beror ju på miljön det står i

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej, solljus och värme ökar reaktionen med väteperoxiden, solljus (uv) är det som bryter ner plasten till att börja med. Skörheten är diskutabel, olika källor säger olika saker och gulna snart igen är även det olika uppfattning om, visst det sker ju över tid igen men hur lång tid beror ju på miljön det står i

Är du säker? Vad jag läst och förstått så är det tvärtom - solljuset (uv) är vad som påverkar färgen och väteperoxiden påskyndar händelseförloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dracc:

Är du säker? Vad jag läst och förstått så är det tvärtom - solljuset (uv) är vad som påverkar färgen och väteperoxiden påskyndar händelseförloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Väteperoxid bleker och kan hjälpa till att återställa gulnad plast. Det är av samma anledning det är väteperoxid i till exempel hårblekning.

Permalänk
Medlem

Jag har används denna men hittar den bara från USA vid snabb koll nu (de har säkert bara bytt namn på den).

Den här borde kunna funka, och 130 kr så inte farligt dyr för att testa med (men testa först, gammal NES kontroll eller annan mindre sak som är lätt att ersätta)

Både är en kräm, inte gel, och den jag hade funkade fint, har ett galleri med mina resultat.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@Dracc: UV och värme sätter igång reaktionen, det är även dessa två variablerna som sätter igång själva gulningsprocessen (som vad jag har förstått är en form av oxidering) i ABS-plasten.

Väteperoxiden används för blekning, UV och värme aktiverar reaktionen. Och i fallet med många av retrobright-recepten där ute så använder man även någon form av blekningsaktivator (TAED) för att påskynda processen.

Permalänk

Beställde en 12-procentare från @during ' s länk. Återkommer med resultat. ( https://www.parfumdreams.se/LOreal-Professionnel/Harfarger-to... )

Permalänk
Medlem

Det kanske finns på närmare håll än så - hushålls-kemikalie som den klorfria 'miljövänligare' Javex (istället för klorin) kan innehålla 1-5% H2O2 (dock svår att verifiera 'Javex' i många andra marknader är samma sak som 'klorin' hos oss och därmed svårt att hitta rätt MSDS)

Ett sätt att kolla om det är väteperoxid är att droppa blod (vilket som helst, även från köttvaror) eller annan järnförorening i en utspädd prov av vätskan - bubblar det och skumma så är det är de väteperoxid som omvandlas till syrgas och vatten i en snabb reaktion då järnföreningar och blod har katalytisk verkan på sönderfallet - gör det inte på 12% H2O2 utan ordentlig utspädning först då sönderfallet går fort och det kan skumma över fort...

Permalänk
Medlem

Har en hel flaska på 12% som du kan få, men gissar att du bor långt ifrån xD

Permalänk
Medlem

Krävs uppenbarligen bara solljus

https://www.youtube.com/watch?v=8P1OVj0IcqY

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig behövt TAED. Väteperoxid plus värme och/eller solljus har räckt för mig.

Skrivet av Andreaz1:

Väteperoxid bleker och kan hjälpa till att återställa gulnad plast. Det är av samma anledning det är väteperoxid i till exempel hårblekning.

Nej, retr0brighting är inte blekning. Gulning är orsakat av brom-joner i plasten från inblandat flamskyddsmedel. Väteperoxiden reagerar med brom-joner i plastens ytskikt.
Om plasten blir gul igen ett tag efter retr0brightingen så är det för att brom-joner längre in i plasten vandrat ut till ytan.

Om man låter plasten ligga i väteperoxid för länge så bleks den. Det visar sig ofta i form av fula ljusa stråk eller fläckar, så blekning vill man inte ha.
Gör man på rätt sätt så återställer man plastens ursprungliga färg jämnt över hela ytan: och det funkar även på plast som haft starka färger från början: T.ex. blå plast som blivit grön i solljus kan bli djupt blå igen av retr0brighting — den blir inte ljusgrön!

Modern plast gulnar inte på samma sätt därför att modern plast inte innehåller bromerade flamskyddsmedel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Har en hel flaska på 12% som du kan få, men gissar att du bor långt ifrån xD

Tck för erbjudandet med det är en bit imellan Har som sagt beställt och går i väntans tider.

Permalänk
Medlem

jag köper mitt på https://www.premiumurval.se/produkt/Vateperoxid-35-dunk-27-kg

dock behöver du köpa via ett företag, var inga problem för mig med ett företag som pysslar med helt andra saker. sa att jag skulle bleka plast, nemas problemas.

Har en 5liters dunk kvar oöppnad i Göteborg om någon är sugen. skickas av förklarliga själ ej!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av hakank222:

Beställde en 12-procentare från @during ' s länk. Återkommer med resultat. ( https://www.parfumdreams.se/LOreal-Professionnel/Harfarger-to... )

Flaskan kom hem från Tyskland. Gjorde ett litet test och något ljusare blev det. Problemet är nog att 1: Bakom glas 2: 3 soltimmar Får avvakta tills våren igen tror jag. För nån kvartslampa har jag inte. Antar att det är en sådan man måste ha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Flaskan kom hem från Tyskland. Gjorde ett litet test och något ljusare blev det. Problemet är nog att 1: Bakom glas 2: 3 soltimmar Får avvakta tills våren igen tror jag. För nån kvartslampa har jag inte. Antar att det är en sådan man måste ha..

Jo, det är ett problem i detta land, speciellt på ena halvåret. Tror jag körde 8-16 timmar totalt med UV lampa. Fördelen med en UV lampa är den inte rör på sig eller går i moln, och de finns med vanliga socklar (E27 har jag), kostar 100-150 kr och ganska troligt att man har en sån bords- eller läslampa hemma man kan låna till projektet, och om inte finns det billiga både nya och sekond hand.

Eller så väntar man på solen, vilket de flesta gör i vilket fall

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |