Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Trasigt 1070 TI Turbo

Hej,

Köpte en datorn för lite mindre än ett år sen och nu har grafikkortet pajjat. Datorn hade varit på ca 30 min och jag spelade CS innan jag fick svart skärm och datorn började låta som en dammsugare. Insåg rätt fort att ljudet kom från grafikkortet, Kollar damm nivån i chassit och inser att det inte är mycket alls. Startar om och samma sak händer igen efter ca 10 min.

Jag har hört att just Turbo varianterna har problem med överhettning vilket jag tror kan vara en orsak till problemet då chassit är rätt varm men cpu temp osv är helt okej så inget annat segar.(la totalt ändå 13 lök på datorn så snålade inte direkt utan märkte att som alla prebuilds så har man sparat på modekort, chassit och psu)

Min fråga är vad som brukar ske i den här typen av ärenden. kommer företaget att försöka fixa det trasiga grafikkortet? känns som att exakt samma problem kommer inträffa framöver då det är dålig fläkt på grafikkortet och chassit är en budget variant.

Om dom ersätter kortet vad ska man begära i ersättning för att det ska vara så likt 1070 ti Turbo? minst 8 gb i ram eller funkar 2060 6 gb? ser att dom inte verkar ha 1070 ti kvar på hemsidan.

vet att jag kan vänta på svar men vill veta mer av er som haft just problem med grafikkort och garantiärendet för att höra hur det har gått för er del.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Att fläkten på grafikkortet varvar upp till 100% är normalt när datorn kraschar men måste inte betyda att det är grafikkortet som är defekt, vad har du för resterande delar? Kolla i loggboken efter felrapportera, det kan hjälpa dig att ta reda på vad som kan vara fel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hade likadant problem med mitt Vega 64.
Visade sig vara nätaggregatet som hade gett upp.

Vad har du för nätagg?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Vzano: okej kanske kan vara något annat också. Jag har kopplat ur datorn nu då den inte är igång mer än nån minut innan det slocknar så felsöka nu känns relativt krångligt.

Anledningen att jag trodde det var grafikkortet var dels för att det var från den fläkten det lät innan den slocknade och startade om och även för att jag märkte att bilden flimrar när jag spelade Far Cry 5(för att testa kortet efter krasch) något som jag inte märkt förut.

Skulle gärna lägga upp videos på det här då jag har 2 filmsnuttar men vet inte hur man länkar korrekt.

@juss1 nätagg är 550w 80 plus bronze sen företagets märkte. kan ju lista företaget här också om det behövs då jag inte tror det gör nån skillnad för mitt ärende.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av mrE1:

@Vzano: okej kanske kan vara något annat också. Jag har kopplat ur datorn nu då den inte är igång mer än nån minut innan det slocknar så felsöka nu känns relativt krångligt.

Anledningen att jag trodde det var grafikkortet var dels för att det var från den fläkten det lät innan den slocknade och startade om och även för att jag märkte att bilden flimrar när jag spelade Far Cry 5(för att testa kortet efter krasch) något som jag inte märkt förut.

Skulle gärna lägga upp videos på det här då jag har 2 filmsnuttar men vet inte hur man länkar korrekt.

@juss1 nätagg är 550w 80 plus bronze sen företagets märkte. kan ju lista företaget här också om det behövs då jag inte tror det gör nån skillnad för mitt ärende.

Vad har du för resterande delar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär