Telefon vars touch fungerar då och då - problem vid service?

Permalänk
Medlem

Telefon vars touch fungerar då och då - problem vid service?

Tjena!

Tjejens Samsung Galaxy S8 började leva sitt egna liv förra veckan (se denna video). Vi har provat allt som står i vår makt, tagit av alla skärmskydd, rengjort den och till slut också gjort fabriksåterställning. Ingen skillnad. Då problemen går i vågor, det kan handla en timmar i taget då den är symptomfri och då den inte fungerar alls, så blir det lurigt att skicka in den på service.

Tjejen var in till återförsäljaren med den idag (Netonnet), och under deras någorlunda korta felsökning så betedde den sig normalt. Kanske hoppade till någon gång, han var inte säker, men han konstaterade att skickar hon in den sådär och den beter sig normalt under serviceverkstans undersökning så får hon tillbaka den mot en kostnad om 600-700 kronor. Han trodde att en film som visar att den beter sig illa ibland inte skulle räcka som bevis.

Snacka om dödläge. Nu har hon en telefon som är knappt användbar och stundtals inte alls, som hon tvingas fortsätta använda i hopp om att den blir sämre? Visst kan hon skicka in den och hoppas, men att vänta flera veckor och sedan dessutom riskera att få tillbaka den mot en kostnad vore jävligt surt. Särskilt med tanke på att det faktiskt uppenbarligen är fel på den.

Tips? Kan en video vara nog om man bara ser att det är den telefonen, hur man nu gör det? Eller hur fasen ska man göra?

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Tjejens Samsung Galaxy S8 började leva sitt egna liv förra veckan (se denna video). Vi har provat allt som står i vår makt, tagit av alla skärmskydd, rengjort den och till slut också gjort fabriksåterställning. Ingen skillnad. Då problemen går i vågor, det kan handla en timmar i taget då den är symptomfri och då den inte fungerar alls, så blir det lurigt att skicka in den på service.

Tjejen var in till återförsäljaren med den idag (Netonnet), och under deras någorlunda korta felsökning så betedde den sig normalt. Kanske hoppade till någon gång, han var inte säker, men han konstaterade att skickar hon in den sådär och den beter sig normalt under serviceverkstans undersökning så får hon tillbaka den mot en kostnad om 600-700 kronor. Han trodde att en film som visar att den beter sig illa ibland inte skulle räcka som bevis.

Snacka om dödläge. Nu har hon en telefon som är knappt användbar och stundtals inte alls, som hon tvingas fortsätta använda i hopp om att den blir sämre? Visst kan hon skicka in den och hoppas, men att vänta flera veckor och sedan dessutom riskera att få tillbaka den mot en kostnad vore jävligt surt. Särskilt med tanke på att det faktiskt uppenbarligen är fel på den.

Tips? Kan en video vara nog om man bara ser att det är den telefonen, hur man nu gör det? Eller hur fasen ska man göra?

I min värld så duger det där gott för att bevisa att det finns ett fel, sen är det ju såklart ett jobbigt fel att felsöka. Jag hade problem med en tidigare Samsung (minns inte om det var min S7 eller min S8), som då ibland fick upp en fet varning om att telefonen håller på att överhetta och startade då om sig. Detta skedde sporadiskt en gång per vecka eller så. Verkstaden (Tele2's anlitade servicepartner) kunde givetvis inte hitta något fel (med sina mediokra tester). Så istället gick jag in på ett Samsung Service Center och berätta om mitt problem, de var väldigt tillmötesgående tog in telefonen direkt och bytte ut flera komponenter (bland annat moderkortet). Helt kostnadsfritt såklart!

Så om något så kan jag rekommendera att ni uppsöker ett Samsung Service Center (om det nu finns i närheten av där ni bor, alternativt om man även kan skicka in till dem). Annars är ni nog tvingade att låta Netonnet försöka laga den. Men jag hade understrukit att de måste göra långa och noggranna tester (de får ha telefonen i en månad om det ska vara så), då felet endast uppkommer sporadiskt och ni inte lyckats hitta ett sätt att återskapa det. Sedan hade jag, med filmen som bevisning, sagt att jag vägrar betala någon felsökningsavgift om man inte kan hitta något fel, då det är helt uppenbart att fel föreligger. Ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle förövrigt fejka ett fel bara för att få förmånen att lämna ifrån sig den i ett antal veckor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

I min värld så duger det där gott för att bevisa att det finns ett fel, sen är det ju såklart ett jobbigt fel att felsöka. Jag hade problem med en tidigare Samsung (minns inte om det var min S7 eller min S8), som då ibland fick upp en fet varning om att telefonen håller på att överhetta och startade då om sig. Detta skedde sporadiskt en gång per vecka eller så. Verkstaden (Tele2's anlitade servicepartner) kunde givetvis inte hitta något fel (med sina mediokra tester). Så istället gick jag in på ett Samsung Service Center och berätta om mitt problem, de var väldigt tillmötesgående tog in telefonen direkt och bytte ut flera komponenter (bland annat moderkortet). Helt kostnadsfritt såklart!

Så om något så kan jag rekommendera att ni uppsöker ett Samsung Service Center (om det nu finns i närheten av där ni bor, alternativt om man även kan skicka in till dem). Annars är ni nog tvingade att låta Netonnet försöka laga den. Men jag hade understrukit att de måste göra långa och noggranna tester (de får ha telefonen i en månad om det ska vara så), då felet endast uppkommer sporadiskt och ni inte lyckats hitta ett sätt att återskapa det. Sedan hade jag, med filmen som bevisning, sagt att jag vägrar betala någon felsökningsavgift om man inte kan hitta något fel, då det är helt uppenbart att fel föreligger. Ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle förövrigt fejka ett fel bara för att få förmånen att lämna ifrån sig den i ett antal veckor...

Tack för ett bra svar!
Samsung Service Center finns dock bara i Stockholm och Göteborg, så det är tyvärr uteslutet för oss att besöka. Men löser det sig inte med Netonnet så får man prova den vägen, att skicka in den till dom. Men som du skriver om Netonnet, kan man kräva det? Tänker att de har sitt schema och den och den tiden med en viss telefon, men vad vet jag.

Nu har vi också testat med Samsungs "gömda hårdvarutest" för (bland annat) touchen också, och det visar tydligt att det är nåt som är tokigt. Denna film spelades in när den i övrigt nästintill fungerade symptomfritt, men trots det har väldigt tydliga problem. Jag antar att både denna film (och troligtvis testet i sig eftersom det felade trots nästintill symptomfritt i övrigt) bör kunna räknas som bevis nog.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tack för ett bra svar!
Samsung Service Center finns dock bara i Stockholm och Göteborg, så det är tyvärr uteslutet för oss att besöka. Men löser det sig inte med Netonnet så får man prova den vägen, att skicka in den till dom. Men som du skriver om Netonnet, kan man kräva det? Tänker att de har sitt schema och den och den tiden med en viss telefon, men vad vet jag.

Nu har vi också testat med Samsungs "gömda hårdvarutest" för (bland annat) touchen också, och det visar tydligt att det är nåt som är tokigt. Denna film spelades in när den i övrigt nästintill fungerade symptomfritt, men trots det har väldigt tydliga problem. Jag antar att både denna film (och troligtvis testet i sig eftersom det felade trots nästintill symptomfritt i övrigt) bör kunna räknas som bevis nog.

Oj, wow! Jag visste inte att det fanns sådana inbyggda tester att göra. Det var ju riktigt bra. Det blir ju än mer tydligt att något är funky. Jag testade precis på min S10 och jag missade inte en enda ruta på första försöket. Detta kan ju även personalen på Netonnet få testa själva så att de ser att det är fel på den. Då kan detta skrivas med i felbeskrivningen så är det omöjligt för verkstaden att missa.

Det enda hindret i mina ögon är om man skulle anse att felet beror på yttre åverkan. Alltså att telefonen har skador som indikerar att den har tappats eller "krossats" på något sätt. Är telefonen däremot hel och ren så har jag väldigt svårt att se hur detta inte skulle klassas som en reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Oj, wow! Jag visste inte att det fanns sådana inbyggda tester att göra. Det var ju riktigt bra. Det blir ju än mer tydligt att något är funky. Jag testade precis på min S10 och jag missade inte en enda ruta på första försöket. Detta kan ju även personalen på Netonnet få testa själva så att de ser att det är fel på den. Då kan detta skrivas med i felbeskrivningen så är det omöjligt för verkstaden att missa.

Det enda hindret i mina ögon är om man skulle anse att felet beror på yttre åverkan. Alltså att telefonen har skador som indikerar att den har tappats eller "krossats" på något sätt. Är telefonen däremot hel och ren så har jag väldigt svårt att se hur detta inte skulle klassas som en reklamation.

Du ser. Nej, det är en väldigt bra "go to"-grej om den beter sig normalt i övrigt, det får man säga. Vi har skrivit till Netonnet och skickat med filmerna nu, så vi får se vad de säger. Sen kan man ju också åka in med den och visa innan man lämnar in den också.

Det finns ingen yttre åverkan. Ett litet märke på en kant finns det, men det har varit där länge och bör knappast ha med detta att göra. Skulle de anmärka på såna märken skulle de nog kunna slippa många reklamationer..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Du kan som "slutkund" kontakta Samsung och skicka din produkt direkt till Samsung Service Center. Vet att Netonnet använder sig av mobylife för reparation av Samsungs telefoner, de är i min åsikt väldigt bra, har inte haft något problem när jag skickat min telefon till dom. Med filmerna är det nog inget problem att reklamera vid Mobylife eller Samsung direkt, det ända jag skulle kunna rekommendera dig att göra är att filma när ni använder en touch penna istället för fingret.

Permalänk

just när det gäller Samsung , så skulle jag inte skicka den till Mobylife i Ljungby.
på mitt jobb så skickar vi bara de telefoner vi måste till Ljungby typ sony och doro.
alla samsung går till malmö till samsung service. dom har varit mycket bra hittills.
dom brukar testa så de funkar.