Permalänk
Medlem

Kylpasta!

Jag har tyckt att jag har haft lite hög temperatur på min processor ett tag. Tänkte att jag kanske hade lagt på lite för mkt kylpasta, så jag tog av flänsen (Intel Orginal) och mkt riktigt så var det lite mkt kylpasta som hade stelnat på flänsen. Gick att dra bort som en folie... Torkade bort all gammal pasta, både från flänsen och från processorn.

När jag satte tillbaka flänsen så tog jag en liten klick kylpasta, smetade ut med en tops och drog av med ett gammalt bankomat-kort, så att det var precis så tunt att man inte såg texten på processorn. När jag sedan startade upp datorn låg tempen 10 grader HÖGRE än innan!

Stängde av, tog bort flänsen igen och torkade bort all pasta igen. Smetade på lite mer pasta med en tops men den här gången lät jag bli att skrapa av med bankomat-kortet. Satte dit allt och startade upp. Samma temps som vanligt!

Har alltid trott att man bara ska ha ett tunt tunt lager med kylpasta! Stämmer det bara om man har en bra kylpasta? Vad har ni för erfarenheter?

Kylpastan jag använder heter Titan och ska ha "Thermal Resistance" på 0.06 C-in/W...

Min temperatur ligger på ca. 50 C idle och kan klättra upp mot 75 C load! Vet visserligen att MSIs moderkort är kända för att visa för höga temperaturer, ibland upp till 15 C för mkt, och jag har inga problem med hängningar eller liknande, så jag oroar mig inte alltför mkt!

EDIT: Kan tillägga att rumstempen ligger på 28 grader, chassitempen på 30 C och NB på 32 C!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

silver pasta ska man ha ett tunt lager eftersom det leder ström om man har för mycket. Vet inte vad titan pastan innehåller

Permalänk
Medlem

Innehåll:
Silicone compounds: 50%
Carbon compounds: 20%
Metal oxide compounds: 20%
Silver oxide compounds: 10%

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu