Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

okej tackar för info, men hur är betraktningsvinkeln de bättre än VA? samma som IPS typ?

Har du tittat endel på denna, https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...

Sitter med en ASUS ROG idag 34 med G-sync 100Hz.

VA har något sämre betraktningsvinklar än IPS, men å andra sidan bättre kontrast. Frågan är vad du gör om dagarna? Jobbar du med skärmen eller spelar du mest?

Är det mest spel så vågar jag sticka ut hakan och säga att LGn absolut inte är värd nästan 8000:- mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

VA har något sämre betraktningsvinklar än IPS, men å andra sidan bättre kontrast. Frågan är vad du gör om dagarna? Jobbar du med skärmen eller spelar du mest?

Är det mest spel så vågar jag sticka ut hakan och säga att LGn absolut inte är värd nästan 8000:- mer.

Precis, jag spelar ju och jobbar hemma nu så det e rätt nice med IPS , det är ju så jag tänker också priset är lite väl tilltaget för LGn...

@Laxpudding kommer ni testa denna skärm?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Oneone:

Finns gott om mycket positiva feedbacks här i tråden av folk som redan har fått hem skärmen.
Även jag själv kan intyga att den är riktigt bra då jag hjälpte min bror att ställa in den under gårdagen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oneone:

@Laxpudding kommer ni testa denna skärm?

Det är inte omöjligt men heller inte prioriterat pga av allt annat som sker under hösten i form av artiklar och andra skärmar. Skärmen från Xiomi, Xiaiomi, Xioami - kan aldrig stava rätt! – är likt andra snarlika skärmar med ungefär samma spec förmodligen en OEM-produkt byggd för ett okey prestanda till lågt pris. Den konkurrerar inte med kvalitet eller nydanande egenskaper. Likt majoriteten andra skärmar handlar det om att ge förväntad lägstanivå till ett lågt pris. Priset är styrkan – inte kvaliteten.

Alltså en produkt för den som i första hand vill hålla tillbaka kostnaden och är nöjd med "good enough" i varierande grad. Skärmen verkar inte helt problemfri men just "good enough". Vad man vill veta om en sådan produkt är ifall den är okey. För vi vet redan att den inte är fantastisk. Vilket den här forumtråden lyckas beskriva väldigt bra tycker jag.

Det som jag försöker prioritera är produkter som bygger på att ta kvaliteten och funktioner vidare till nya områden. Ny teknik, annorlunda teknik och skärmar som lovar mer än att bara svara mot "good enough". Efter det finns det inte nog med timmar på dygnet och dagar på året för att jag skulle hinna med något annat. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte omöjligt men heller inte prioriterat pga av allt annat som sker under hösten i form av artiklar och andra skärmar. Skärmen från Xiomi, Xiaiomi, Xioami - kan aldrig stava rätt! – är likt andra snarlika skärmar med ungefär samma spec förmodligen en OEM-produkt byggd för ett okey prestanda till lågt pris. Den konkurrerar inte med kvalitet eller nydanande egenskaper. Likt majoriteten andra skärmar handlar det om att ge förväntad lägstanivå till ett lågt pris. Priset är styrkan – inte kvaliteten.

Alltså en produkt för den som i första hand vill hålla tillbaka kostnaden och är nöjd med "good enough" i varierande grad. Skärmen verkar inte helt problemfri men just "good enough". Vad man vill veta om en sådan produkt är ifall den är okey. För vi vet redan att den inte är fantastisk. Vilket den här forumtråden lyckas beskriva väldigt bra tycker jag.

Det som jag försöker prioritera är produkter som bygger på att ta kvaliteten och funktioner vidare till nya områden. Ny teknik, annorlunda teknik och skärmar som lovar mer än att bara svara mot "good enough". Efter det finns det inte nog med timmar på dygnet och dagar på året för att jag skulle hinna med något annat. Tyvärr.

tack för svaret bra info

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

okej tackar för info, men hur är betraktningsvinkeln de bättre än VA? samma som IPS typ?

Har du tittat endel på denna, https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...

Sitter med en ASUS ROG idag 34 med G-sync 100Hz.

Angående betraktningsvinkel tycker jag det syns skillnad i nyans utåt kanterna om man inte ändrar vinkel ifrån mitten, så de är nog inte så bra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Sugen på denna, men har svårt att hitta speltester (Cod mw) i 3440x1440.
Någon i tråden som kört och har ett utlåtande om hur det funkar? samt vilken gpu/cpu ni driver det hela med. Vad krävs det egentligen för att få upp en sådan skärm i vettig fps?
(detaljnivån ställer man oftast ner oav, för bättre fps)

Edit: Min fråga kvarstår, men hittade iallafall detta test som jag missat
https://www.sweclockers.com/test/29428-snabbtest-spelprestand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Sugen på denna, men har svårt att hitta speltester (Cod mw) i 3440x1440.
Någon i tråden som kört och har ett utlåtande om hur det funkar? samt vilken gpu/cpu ni driver det hela med. Vad krävs det egentligen för att få upp en sådan skärm i vettig fps?
(detaljnivån ställer man oftast ner oav, för bättre fps)

Edit: Min fråga kvarstår, men hittade iallafall detta test som jag missat
https://www.sweclockers.com/test/29428-snabbtest-spelprestand...

Då jag också var nyfiken på ultrawide i ex Warzone så lånade jag hem en kompis AOC AG352UCG (100Hz), fick till 90-100fps med vettiga inställningar på mitt 1080Ti.

När jag spelar Warzone på min 27" så kör jag med FOV 100, detta sänkte jag till 85 på 35" med jämförbar visuell FOV.
Min upplevelse var att FOV 100 på ultrawide blev för mycket (kan naturligtvis vara en vanesak) och fördelen med lägre FOV är att allt blir lite större, fiender lättare att se!
Visst är det grymt häftigt med skärmytan, men i ett snabbt multiplayer FPS som COD så har iaf inte jag någon extra glädje av den. Nu spelar jag ju annat också, där skärmytan verkligen kommer till nytta och ökar närvarokänslan.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Verkar inte som MediaMarkt hade skärmen inne utan körde en ful placebo med att den släpptes den 14/9 men inte hade några inne ändå.
Blev att jag lade en beställning på MIStore istället i tisdags så får jag se om den lyckas före MediaMarkt.
Körde båda på Klarna så ganska lätt att makulera order för den som inte hinner först .

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Nu är min skärm skickad från MiStores lager, lade min beställning kvällen 30/8.

Permalänk

Passade på att hugga en när det var tre kvar, får vi se om man får den redan den här veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Nu är min skärm skickad från MiStores lager, lade min beställning kvällen 30/8.

Samma här, fick mitt besked runt 13-tiden.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Har någon vägt skärmen utan fot?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har någon vägt skärmen utan fot?

~6kg om man ska tro detta inlägg:

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/hnmlga/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Sweet!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hm helt plötsligt står det på MiStores lagersaldo igen att det är 20+. Vill minnas att det var 8+ tidigare under dagen igår.
Aja, bra ändå att de finns förhoppningsvis

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Står och velar lite mellan denna och AOC CU34G2 som finns för ca 4200:- inkl frakt från Tyskland.
AOC CU34G2 är dock på 100hz istället för 144hz. Är det stor skillnad mellan 100hz och 144hz?

Om någon har en 10% kod från mistore över så skicka gärna pm

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Står och velar lite mellan denna och AOC CU34G2 som finns för ca 4200:- inkl frakt från Tyskland.
AOC CU34G2 är dock på 100hz istället för 144hz. Är det stor skillnad mellan 100hz och 144hz?

Om någon har en 10% kod från mistore över så skicka gärna pm

Vad jag läst om test kring AOC CU34G2X(samma panel soon Xiaomi) so har den på pappret 144hz, men tester visade att den presterade inte bra/tillräckligt bra nog för att kunna egentligen erbjuda 144hz, men upp till 120 fick den klart godkända mätvärden. Recensionen var på någon Youtube video, minns inte vilken.
Så 100 vs 120 tror jag inte är jätte mycket i praktiken. Hade kollat på andra saker för att avgöra om jag hade köpt eller inte. Tex design, höjbar/sänkbar osv

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Fick mail på morgonen att skärmen är skickad från MiStore (bställde i Tisdags morse)! Även Klarna fakturan har dumpit ner. Valde hemleverans så nu är det bara att hålla tummarna att de som levererar den dyker upp under morgondagen så man får en ny leksak till helgen

Permalänk

Beställde vid 18 igår kväll, hade leveransbekräftelse nu på morgonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Sugen på denna, men har svårt att hitta speltester (Cod mw) i 3440x1440.
Någon i tråden som kört och har ett utlåtande om hur det funkar? samt vilken gpu/cpu ni driver det hela med. Vad krävs det egentligen för att få upp en sådan skärm i vettig fps?
(detaljnivån ställer man oftast ner oav, för bättre fps)

Edit: Min fråga kvarstår, men hittade iallafall detta test som jag missat
https://www.sweclockers.com/test/29428-snabbtest-spelprestand...

Jag har i princip konstant 144 (sjunker vid mycket rök och skit). Då kör jag med 75% res scale dock (så det blir 1080p) och så kör jag Ultra textures men resten på medium. Detta med 1080 Ti och 3900X.
Körde jag med 100% res scale pendlade det mellan 90-110 fps.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hämtade min nu i början på lunchen.

Kopplat upp och kollat efter döda pixlar och annat skit. Ser bra ut hittills. Inga döda pixlar.

Hoppas VESA-armen trillar in under veckan också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Sitter och väntar på att min ska ramla in, den är på väg från terminal till utlämningsställe nu så det borde bli när som helst. Känns som julafton!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hämtade min nu i början på lunchen.

Kopplat upp och kollat efter döda pixlar och annat skit. Ser bra ut hittills. Inga döda pixlar.

Hoppas VESA-armen trillar in under veckan också.

Antar att det bör se utt på detta vis?

Enda negativa jag märkt av hittills: Ett jättelågt coil whine hörs från skärmen när den är på. Någon som hör liknande? Det är som sagt lågt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Finns de någon här som har använt skärmen som har också haft en mer påkostade IPS 1440p skärm som spelar FPS? Är lite oroligt att VA ghosting kan vara ett problem om man har kommit från IPS. Själv har jag en Asus PG279Q som jag har haft i 5 år.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

@frong:
Hm vad specifikt syftar du på från bilderna?
Tycker det ser korrekt ut. Rätt upplösning, rätt skärmuppdatering och färg ser oxå korrekt ut.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@reeson: Har inte sett någon VA som riktigt har matchat en bättre IPS likt PG279Q i fråga om eftersläp. Vissa av AOC-Full HD-VA-modellerna hade mindre problem än väntat, men då en extra tydlig pixelstruktur istället.

Ska du matcha en PG279Q så är det samma spår du ska fortsätta på. Inte för att det är så mycket bättre. Du kan få skärm som är nästan identisk med PG279Q för mindre pengar. Men inte mer. Utvecklingen går mot lägre priser med ungefär samma kvalitet. För UW är det då motsvarande 3440x1440-IPS:er som kör 100-120 Hz du bör titta på. Kommer inte vara riktigt som PG279Q men ungefär likadant.

Sedan är det förstås en öppen fråga var du drar gränsen. Och den kan nog ingen besvara åt dig. Men om du hoppas på PG279Q-nivå på en UW-VA-panel för halva priset mot en PG279Q ligger den förväntan antagligen alldeles för högt.

Permalänk
Medlem

Första intrycket: Lite ojämnheter med en gnutta DSE, och lite backlight bleed. Men för pengarna (med rabatten) en riktigt bra skärm! Bättre än de andra liknande skärmarna jag testat hittills iaf, som dessutom var dyrare.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

https://i.imgur.com/pAERnRV.png

https://i.imgur.com/pMdKO54.png

Antar att det bör se utt på detta vis?

Enda negativa jag märkt av hittills: Ett jättelågt coil whine hörs från skärmen när den är på. Någon som hör liknande? Det är som sagt lågt.

Jag kan bekräfta coil whinet också. Det hörs vid frekvenser över 60hz

Permalänk
Medlem

Hur stort/tungt är paketet? Kan man bära det själv några hundra meter eller bör man vara 2?