Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Samsung RU6025 mot Philips PUS6754

Goddag! Har gett mig in i den gigantiska, lite för komplicerade, tv-djungeln.

Har hittat två tvs som ser ut att uppfylla mina krav. Dessa två: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5158593 och https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035743

Vilken av dessa skulle vara att föredra? Philipsen har ambilight och dolby vision (om det nu gör någon skillnad på en sånhär "billig" tv) och samsungen har VA-panel som jag tror att jag egentligen skulle föredra då 90% av tittandet kommer ske i ett mörkt rum.

Budget runt 5000 kronor

Och har någon några andra ideer på en tv med ungefär samma prisområde och storlek osv så får ni gärna hojta till

//Elvis

Förtydligade rubriken från "Söker tv för runt 5000 kr" och lade in vilka TV-apparater det handlar om/Thomas Y
Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@DenOndeElvispen: Oklart vilka paneler det sitter i båda modellerna då ingen tillverkarare kan lova en viss paneltyp i det modellsegmentet.

Dolby Vision är annars inte så dumt även på enkla apparater. Dolby Vision (och HDR10+ i viss utsträckning) innebär att tonemappingen i mycket högre grad anpassas efter TV:ns verkliga förmåga (eller oförmåga i dessa fall) till att återge HDR. Det blir inte bra HDR men det minskar definitivt risken för dålig HDR som ofta är för mörk eller för blek på de här apparaterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

@Laxpudding: Så man kan alltså inte vara helt säker på att det är en VA i samsungen, eller en IPS i philipsen? Obehagligt...

Men du skulle alltså rekomendera dolby vision? Borde jag köra på philipsen?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@DenOndeElvispen: Ifall du tänkt att ge dig på HDR kommer Dolby Vision och HDR10+ att göra det bästa den kan efter förutsättningarna. Andra apparater kommer att vara mer godtyckliga där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

@Laxpudding: Så om du hade liknande budget och skulle köpa en tv, hade du helt enkelt valt philipsen? Eller hade du valt något helt annat?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@DenOndeElvispen: Jag hade köpt ny lampa till min projektor från 2008 och lagt resten av pengarna på rödvin och chips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

@Laxpudding: Jajo, så kan man ju också jobba

Nu frågar jag mig ju dårå varför det står va eller ips på prisjakt på dessa tvs. Vart har de som skrivit in denna information fått den infrån?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@DenOndeElvispen: Den som uppdaterat har förmodligen tittat på sådant som https://www.displayspecifications.com eller liknande. Kanske utgår från egen undersökning, kanske går på sådant som "Samsung brukar ha VA" och liknande.

Tillverkarna själva är dock noga med att inte säga det ena eller det andra – ofta kan de inte garantera en viss paneltyp i de här modellerna heller. Mycket bygger på tillgång och efterfrågan där man köper in paneler ungefär som man krögare köper in fisk på auktion i hamnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Jag är också intresserad av dessa två tvs. Jag tänker spontant att Philipsen är snyggare och ambilight är riktigt nice.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

Går också i TS-tankar om en TV kring 5.000kr.

Hittade denna på elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/29555/philips-50...

Är det värt att lägga en extra tusenlapp på TS förslag?

Jämförelse med de 3 nämnda tv-apparaterna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5158593,5133463,503...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Hulle:

Jag är också intresserad av dessa två tvs. Jag tänker spontant att Philipsen är snyggare och ambilight är riktigt nice.

/hulle.

Skrivet av Sebbe_a:

Går också i TS-tankar om en TV kring 5.000kr.

Hittade denna på elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/29555/philips-50...

Är det värt att lägga en extra tusenlapp på TS förslag?

Jämförelse med de 3 nämnda tv-apparaterna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5158593,5133463,503...

Håller med om att philipsen är snyggare och tycker ambilight verkar väldigt trevligt. Bestämt mig för att invänta black friday och helt enkelt se vad som dyker upp där, så lär jag spontanköpa något som säkert duger

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Philips PUS65x4 skiljer sig genom att den saknar Ambilight, vilket PUS67x4 har. Annars är det samma apparat förutom kosmetiska skillnader på stativ och ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

@Laxpudding: Har kommit en del vidare i min forskning och har börjat kika lite på högre budget. Står nu och velar mellan Samsung QE49Q60R och Philips 50PUS7304.

Klurar då på vilken av dessa du skulle föredra. Samsungen har ju Qled, är det något att ha? Eller är ambilight och Dolby vision viktigare (förstår för övrigt inte ritkigt varför Samsung inte kör med dolby vision, är det för att supporta sitt egna hdr10+?) som Philipsen har?

Samsung UE50RU7105 ligger ju också i en liknande prisklass, hur står den sig mot de andra två?

Är detta fortfarande en för låg klass för att kunna veta vilken paneltyp apparaterna använder? Vad jag hört kör Samsung på VA, vilket jag verkligen skulle föredra då jag gillar mörka rum.

Är det en tydlig skillnad bildmässigt på dessa apparater än de två jag nämnde i början av tråden, är det värt de extra tusenlapparna?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@DenOndeElvispen: Q6xR-modellen och den närmast identiska RU8-modellen är betydligt bättre än de andra du tittar på. RU7 är i sin tur sämre än dessa två och skulle väl kunna diskuteras hur RU7 kan jämföras med Philips PUS7304 – den senare är mer finessrik men båda är i kategorin "det finns bättre" i fråga om bildkvalitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

@Laxpudding: Det som är så härligt med samsung är ju att jag, vad jag förstått det som, kommer kunna sälja bort min apple tv 4k då det inbyggda smart-systemet ska funka ganska bra. Detta kanske även gäller philipsarna med android tv?

EDIT: Insåg att apples grejor enbart finns på samsungen och inte på android tvs, vilket då resulterar i Philips + apple tv eller bara Samsung.

Har du någon koll på om PUS7304 är VA eller IPS, eller är det blandat där också?

EDIT 2: Kollar man här: https://www.displayspecifications.com/en/comparison/72b0d6cee så har ju alla dessa fyra lite oroväckande lika specifikationer. Det kan inte vara så att det sitter samma panel i allihopa, även fastän dom är i olika serier? Minns väl kanske iofs att du tidigare sa att man inte alltid kunde lite på sånna hemsidor menmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Hittade också TCL EP68, som ligger i ungefär samma prisklass som de andra. Hur står den sig mot resten? Såg att den verkar ha bra svärta, vilket egentligen är det allra viktigaste för mig i en tv. Gillar att tcl har möjligheten att vara så specifika om vilka paneler de använder.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@DenOndeElvispen: Har inte sett en modellen ännu. Men de kör VA-panel och svärtan brukar vara som VA-paneler ger. Det vill säga bäst rakt framifrån och tydlig försämring från sidorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av DenOndeElvispen:

Hittade också TCL EP68, som ligger i ungefär samma prisklass som de andra. Hur står den sig mot resten? Såg att den verkar ha bra svärta, vilket egentligen är det allra viktigaste för mig i en tv. Gillar att tcl har möjligheten att vara så specifika om vilka paneler de använder.

Vad säger @TCL_Nordic om detta? På vilka sätt är er 50EP680 (och EP660) bättre än philips eller samsungs motsvarigheter?