Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

AMD YCbCr420 skickar 4:4:4 Chroma

Upptäckte en "Feature" angående AMD & YCbCR420 på mitt AMD RX 480 grafikkort.

Nya drivare och ny Firmware till TV:n och man får 4:4:4 Chroma om man skickar YCbCr420 från ett AMD RX 480 till min Samsung Q8DN TV om man ställt in den som att det är en "game console" som ingång i 4K60hz signal.

Verkar som AMD skickar YCbCR444 i vad den säger är 420 format. Ser exakt lika ut som RGB 4:4:4 i jämförelse.

Är en positiv effekt då den TV jag har har ok/dåligt PC stöd som blir sämre med varje ny firmware. Ny hittade man en omväg som fungerar bättre. TV:n verkar acceptera och ta signalen som den är utan problem.

Detta medför att TV:n ger tillgång till allt som är "Låst" i PC input men är tillgängligt i alla andra ingångar och fortfarande kunna ha 4:4:4 Chroma som är så viktigt med PC & text.
4:4:4 Chroma var endast stöd tidigare i PC input på denna Modell.

Specifikt är utsignalen 3840x2160 60HZ YCbCR 4:2:0 12bpc enligt Windows & AMD drivrutiner men ser ut som om man hade ställt in RGB 4:4:4 pixel struktur när den skickas till TV:n och använt PC mode.

Nu kan man använda "Game Console" som input på TV och få 4:4:4 Chroma som den inte annars ger. Om man skickar RGB 4:4:4 blir den konverterad till 4:2:2 i TV:n normalt men på detta sätt blir konverteringen/processen av Chroma omkörd och den stannar kvar i 4:4:4 i slutsignal.

Man får både tillgång till alla kalibrerings möjligheter i TV:n och slipper de problem som kom med nyaste firmware till TV:n i PC mode. (de lade till HDMI overscan till video upplösningar som inte tidigare fanns, 23p,24p,25p,50p blir för stort och går inte ställa om då inställningen är låst och fungerar endast med andra ingångar som input)

Ett tips och förslag till andra om de har AMD och Samsung TV och vill ha 4:4:4 Chroma i annat än PC input.

Kan vara en bugg angående AMD drivrutin att den skickar fel signal med YCbCr420 men det är i detta avseende endast positivt att den gör så.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nighthog: Tolkar jag det rätt gör alltså uppdateringen att du kan skicka 4:4:4 ifall du anger datorn som "Game console" - det är bra nyheter då det alldeles för ofta är sådana här "dolda" låsningar i TV-apparater.

Att drivrutinen (eller displayen) rapporterar något annat än vad som skickas är tyvärr inte helt ovanligt. Jag har köpt på mig utrustning för att se som faktiskt kommer över HDMI-anslutningen och det kan ge svar på en del förbryllande beteenden.

Permalänk
Medlem

Ja man får 4:4:4 med dator angiven som "Game console" i TV:n istället för "PC" om man använder som jag nämnde [YCbCr420].
De andra två YCbCr444 & YCbCr422 ger inte detta resultat och resulterar i 4:2:2 & 4:2:0 respektive. RGB 4:4:4 blir också 4:2:2.

RGB 4:4:4 fungerar med "PC" men då är alla inställningar i TV:n låsta och oanvändbara förutom de enklaste inställningarna.
Kan nämna att TV:n fungerar bättre överlag om man inte använder PC input angivet som PC. Den har haft problem och de har bara lagt till mera problem med nyare Firmware och så hittade jag denna lösning som löser alla problem i praktiken och får bättre funktionalitet.

Källa som "PC" är låst till Native [WCG/HDR] gamut och med "Game console" kan man välja färgrymd mellan de som finns inbyggda i TV.n.
Man kan alltså äntligen kalibrera TV:n med PC till rätt färgrymd för att matcha närmare sRGB för desktop.

Kan nämna att alla tidigare försök att använda YCbCr420 resulterat i ingen signal eller bara förvrängda färgstreck över hela skärmen.

Om det sedan är 12bitars färger är jag osäker om. 12bpc, 10bpc & 8bpc valt verkar inte ge skillnad förutom att signalen säger annat och skärmen faktiskt ändrar läge (kort svart skärm att den faktiskt ändrar signal)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nighthog:

Om det sedan är 12bitars färger är jag osäker om. 12bpc, 10bpc & 8bpc valt verkar inte ge skillnad förutom att signalen säger annat och skärmen faktiskt ändrar läge (kort svart skärm att den faktiskt ändrar signal)

Det finns inte full 10 bitars precision i en typisk konsument-TV till att börja med. Även de riktigt bra apparaterna använder olika former av halvtoner. Samsungs apparater brukar också visa upp en del tydligare bandning/posterisering till att börja med där 8 eller 10 bitar gör varken eller. Dock behöver man 10 bitar i signalen för att HDR ska fungera vettigt. Även om Windows egen halvtonsrastrering när man kör HDR i 8 bitar faktiskt fungerar oväntat bra. Hjälper dock inte för spel som kör med egen variant med godtyckligt resultat.