Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Högljudda Noctuafläktar

Har en Noctua fläkt i en annan rigg som är helt tyst så körde på stort och gick all in på Noctua på nya riggen. Dock väsnas det vädligt mycket utan att ha gjort några inställningar,

Jag har två insug på framtisdan, och två utblås på bak och toppsidan samt en CPU och GPU fläktar.

https://imgur.com/a/k9vx14I

Dessa chassifläktar har jag kopplat med två-vägs splitter på AIO_PUMP och CHA_FAN på moderkortet.

https://imgur.com/ek6Upu1

Jag tycker det låter alldeles mycket, även om jag ställer ner det så mycket som möjligt i BIOS. Vad kan jag göra för att få ner ljudnivån?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om det är samma fläktar så endera roterar de snabbare eller så är det lådan i sig som låter mera, strömningsljuden i lådor kan skilja ganska mycket beroende på hur mycket turbulens det blir vid "lufthålen"

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

AIO_PUMP går med dom flesta bios alltid på 100%

Vad har du för CPU och hur ser din fläktkurva ut ?
Ryzen ligger varmare i "normalt" användande typ surf och anpassar man fläktkurvan efter det så blir det knäpptyst.

Jag kör själv 3x splitter på chassifan Noctua 120mm, 2 front 1 bak 40% fläkt fram till 65c då går dom upp till 70%
CPU kör jag en Be Quiet och den hörs knappt på max så den får "härja fritt".

Kan rekommendera dig att "bromsa" fläktarna så dom max går på 80 - 90%, dom sista procenten brukar bara bjuda på ljudnivå och göra minimal skillnad i temperatur. Testa dig fram var du anser vara en behaglig temperatur och ta ner max varven efter det.

EDIT: Top läker oftast mest ljud med, särskilt om du har typ Fractal Design eller liknande som annars är ljuddämpat om du inte sätter en fläkt där.

CPU: 3600 [Undervoltad, OC gjorde för lite skillnad]
GPU: 2070s ~2050Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

@hakd: Har en Ryzen 5 3600. Har provat silent kurvorna men det gör ingen skillnad. Ska jag istället köpa en 4 way splitter och koppla alla 4 case fläktar till chassis_fan på moderkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@SweatyLlama:

Gör en egen fläktkurva med ca 40 - 50% fram till typ 65c och sen ganska snabbt upp till typ 90% när det blir varmare.
Testa inte köra någon fläkt på PUMP pin så märker du snabbt om det är problemet.

BIOS egna fläktkurvor brukar generellt vara dåligt anpassade.

Dra ner HWmonitor, spela lite och titta vad du har för max på temperaturer och fläktvarv

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

@hakd: Drog ut fläktarna som var på AIO och lyckades få ner ljudnivån! Nu försöker jag bara hitta ett sätt att styra AIO fläkten också så den inte går på 100 hela tiden. Försöker hitta AI Suite 3 att ladda ner men det är svårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Satsa på bios istället för AI suite, det är riktigt dåligt.

jag hade kört CPU "själv" (CPU pin) och chassifläktar (chassi pin) på en splitter så blir det enkelt att justera till minimalt ljud och optimal kylning. CPU behöver ofta gå en bra bit över vad chassi behöver i fläktvarv så du tjänar på att separera dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Vad har du för AIO, och vart har du kopplat in den?
Är det PWM fläktar eller vanliga 3 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.