Permalänk
Medlem

Micro stutters

Hej!

Jag köpte nu i mellandagarna denna dator, https://komponentkoll.se/bygg/JGdMY, och har lite små problem. Har endast en 60 Hz skärm så cappat mina spel på 60 fps (lirar dota 2 och fortnite). Dock får jag micro-stutters ingame, främst i dota 2 men utan att fpsen droppar och det har inte med internet att göra heller. Jag har följt temperaturen på både GPU och CPU och de ligger statdigt kring 50 grader. Datorn startade även om mitt i ett spel för någon dag sen, om det kan indikera något. Någon som har en aning om vad anledningen kan vara och vad man kan göra för att lösa detta?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har själv en 3600 men ett 2070s istället och de enda gångerna jag upplevt micro-stutters i spel har varit när min xbox one kontroll varit trådlöst ansluten till datorn (detta dock främst i Assassins Creed Odyssey). Så min första tanke är att kolla upp om du har några trådlösa tillbehör anslutna, därefter är det tredjepartsmjukvara som kan vara värd att testa att inaktivera (t ex styrning för led, möss, tangentbord), vet att sådana ibland kan ge upphov till diverse problem.
Antar att du är trådat ansluten till internet, har själv haft problem med förra datorn då jag var ansluten via trådlös usb-sticka, trots god hastighet vid test funkade inte online-spel bra. Kan du testa andra spel som inte kräver att du är online för att verkligen utesluta att internetanslutningen är boven? Även bra att veta om något spel fungerar helt hundra eller om det gäller alla spel.
Har du samma/lika mycket problem även om du kör uncapped eller om du kör en högre cap?

Permalänk
Medlem

@meanh: Tack för svar! Jag har inga trådlösa anslutningar till datorn allt är med lina, även internet. Jag har tyvärr inga icke online spel men jag använder samma sladd som jag hade innan jag bytte dator och hade inga problem då samt hasttigheten är hög nu när jag gör tester, är det ändå värt att testa?
Jag har inga leds eller något som måste styras, men mer exakt vad menar du för tredjepartsmjukvara?
Som sagt byggde jag ihop den för några dagar sedan så har inte så mycket program installerade ännu som jag tänker hade kunnat skapa problem.
Edit: Har även mitt i spel när jag försöker tabba ur så har hela datorn freezat och ett buzzande börjar låta i hörlurarna och jag tvingas starta om datorn

Permalänk
Medlem

Med tredjepartmjukvara menar jag i detta fall främst sådan mjukvara som finns till t ex tangentbord, möss och liknande, som inte är nödvändig för grundfunktion, men som kan behövas för att styra extra funktioner såsom macron eller led-belysning. Men det kan även innebära t ex discord eller chrome i bakgrunden när du spelar.
Om du inte äger några offline-spel alls så kan du alltid ladda ned något av veckans gratisspel från Epic (Darksiders 1 och 2 samt Steep just nu) och testa om du har samma problem i dessa.

Så som jag skulle felsökt själv:

1. Testat spelen med enbart spelen igång och så få andra program på i bakgrunden som är möjligt.
2. Testad spelen uncapped och med annan cap (75,90,120 osv) om möjligt.
3. Testat andra spel och se om även dessa har samma problem.
4. Ominstallation/uppdatering av drivrutiner.

Om något av ovanstående inte löser problemen och även andra spel har samma problem så skulle jag fortsätta kolla hårdvara/bios

5. Testat andra video in- och utgångar på gpu/skärm, långsökt och osannolikt men lätt att testa.
6. Kollat om xmp är aktiverat. Om aktiverat, testa att avaktivera. Om ej aktiverat, testa att aktivera.
7. Återställa bios.
8. Bios uppdatering om du ej redan har det senaste.
9. Testa slå av power management funktionen för processorn i bios (vet ej exakt vad det heter i ditt bios), denna funktion gör att processorn klockar upp/ned efter behov, men kan i vissa fall ge upphov till stutters.
10. Då du råkat ut för en omstart så skulle jag även köra ett minnestest för att se att det inte finns några fel där.

Om det efter detta fortfarande inte fungerar som det ska så skulle jag göra en fullständig ominstallation av windows.

Såg precis innan jag skulle posta din edit; även detta skulle kunna tyda på minnesfel, kolla att minnena sitter rätt enligt manual, gör sedan punkt 6 och 10 först innan du kollar annat.

Permalänk
Medlem

@meanh: Tack för alla tips, ska testa nu under dagen! Är att köra ett minnes test, menar du då Windows Minnesdiagnostikverktyg?
Som sagt ska testa allt detta under dagen, återkommer när jag gjort tester!