Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Älskar när folk är "forskare" i media och det betyder expert på allt.

Hela listan.

Citat:

Leif Bjermer, professor i lungmedicin och allergologi, Lunds universitet
Marcus Carlsson, docent i matematik, Lunds universitet
Lena Einhorn, med dr i virologi
Stefan Einhorn, professor i molekylär onkologi, Karolinska institutet
Fredrik Elgh, professor i virologi, Umeå universitet
Andrew Ewing, professor i molekylärbiologi och kemi, Göteborgs universitet
Manuel Felices, med dr i endokrin kirurgi, sektionschef, Norra Älvsborgs länssjukhus
Jonas Frisén, professor i stamcellsforskning, Karolinska institutet
Åke Gustafsson, med dr i virologi, tidigare chef för mikrobiologi och vårdhygien, Region Gävleborg och Region Uppsala
Claudia Hanson, associate professor, Global public health, Karolinska institutet
Stefan Hanson, infektionsläkare, fil dr i internationell hälsa
Thomas Hedner, professor i klinisk farmakologi, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
Olle Isaksson, professor emeritus i endokrinologi, Sahlgrenska akademin
Anders Jansson, överläkare i klinisk fysiologi, Danderyds sjukhus
Bo Lundbäck, senior professor i lungsjukdomarnas kliniska epidemiologi, Göteborgs universitet
Åke Lundkvist, professor i virologi, Uppsala universitet
Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi, Göteborgs universitet
Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, Uppsala universitet
Thomas Sandström, professor i folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet
Gunnar Steineck, senior professor i klinisk cancerepidemiologi, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet
Cecilia Söderberg-Nauclér, professor i medicinsk mikrobiell patogenes, Karolinska institutet
Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi, Karolinska institutet
Anders Wahlin, professor emeritus i hematologi, Umeå universitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis. Det är synd att de inte är tydligare med det.

Tydligare? Rekommendationer från en myndighet är något som bör följas, och det är precis vad de skriver.

Det blir väl inte tydligt om man slarvar med språket och skriver att rekommendationer ska följas.

Skrivet av xxargs:

jo i upphadlingar så är 'bör' och 'skall' nästan samma sak - bryter man mot 'skall' så är det oftast någon form av bestraffning/böter/skadestånd i närtid - bryter man mot en 'bör' så är det oftast inte någon form av bestraffning i konsekvens - i alla fall inte i närtid - men kan resulterar att man blir bortsorterad i nästa upphandling då man har förbrukat upp förtroende...

Bra att veta om skall vs. ska: Lagar och förordningar skrivs sedan 2007 med "ska". Formen "ska" betraktas inte längre som vardaglig, utan kan användas i alla slags texter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det låter som lösa påståenden och spekulation för mig.
Vi får se vad som händer.

Självklart är det så. Läste nyligen att fd anställda inom fhm hade privata sjukhus och vårdade c-19 patienter. Man kan spekulera en del om vad som försiggår där också. Jag menar bara att det är svårt att förstå fhm och tegnell kan fatta så många och så dåliga beslut i längden och strunta i all vetenskap och bara köra sitt race.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Älskar när folk är "forskare" i media och det betyder expert på allt.

Ännu mer när folket väljer att strunta i samtliga länder och forskares rekommendationer och bara lyssnar på våra politiker som ungefär kört allt i botten.
Det sunda förnuftet är spårlöst försvunnet och all välfärd är bara ord utan handling.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Självklart är det så. Läste nyligen att fd anställda inom fhm hade privata sjukhus och vårdade c-19 patienter. Man kan spekulera en del om vad som försiggår där också. Jag menar bara att det är svårt att förstå fhm och tegnell kan fatta så många och så dåliga beslut i längden och strunta i all vetenskap och bara köra sitt race.

Och DET vet du...vilken utbildning sitter du då på som VET ?

Jag är trygg i vår hantering i denna svåra tid för jag är ingen vetenskapsman eller forskare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Ännu mer när folket väljer att strunta i samtliga länder och forskares rekommendationer och bara lyssnar på våra politiker som ungefär kört allt i botten.
Det sunda förnuftet är spårlöst försvunnet och all välfärd är bara ord utan handling.

Så enkelt är det väl inte riktigt? Exempelvis det här med masker, WHO har inte rekommenderat det generellt förrän precis nu och då ändå bara i de fall där social distansering inte är möjligt. Och de flesta forskare runtom i världen rekommenderade inte masktvång i sina länder heller utan det har mer varit ett politiskt beslut. Alltså har FHM (i denna fråga) följt vetenskapen bättre än de länder som har infört rekommendationer eller tvång på mask.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Där håller jag inte med dig. I EU så är det väl bara Island som har högre sysselsättningsgrad än vad Sverige har. Det är alltså enbart ett land i Europa som det är fler som arbetar procentuellt sett än vad det är i Sverige. Så vi har alltså inte en hög andel människor som inte arbetar utan tvärt om. Vi har en hög andel människor som arbetar.

Island är inte med i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag menar bara att det är svårt att förstå fhm och tegnell kan fatta så många och så dåliga beslut i längden och strunta i all vetenskap och bara köra sitt race.

Är det FHM eller Tegnell du påstår kör sitt eget race???

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Självklart är det så. Läste nyligen att fd anställda inom fhm hade privata sjukhus och vårdade c-19 patienter. Man kan spekulera en del om vad som försiggår där också. Jag menar bara att det är svårt att förstå fhm och tegnell kan fatta så många och så dåliga beslut i längden och strunta i all vetenskap och bara köra sitt race.

Fler påståenden... Jag kan inte göra mycket annat än att be dig backa upp dom.

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Ännu mer när folket väljer att strunta i samtliga länder och forskares rekommendationer och bara lyssnar på våra politiker som ungefär kört allt i botten.
Det sunda förnuftet är spårlöst försvunnet och all välfärd är bara ord utan handling.

Tur att inte det hände i Sverige då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha, speciellt "Marcus Carlsson, docent i matematik, Lunds universitet"
(Skämt, även om jag undrar vad han gör där)

Stokastik?

(Är inte insatt i er debatt, men det var bara det första som ploppa upp i huvudet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Läste nyligen att fd anställda inom fhm hade privata sjukhus och vårdade c-19 patienter.

Foliehattsvarning på detta. Vänligen backa upp detta med en källa, för det låter som en ren konspirationsteori.

Skrivet av igelkotte:

Man kan spekulera en del om vad som försiggår där också. Jag menar bara att det är svårt att förstå fhm och tegnell kan fatta så många och så dåliga beslut i längden och strunta i all vetenskap och bara köra sitt race.

Exakt vilka dåliga beslut menar du att Tegnell och FHM har fattat och exakt vilken vetenskap har dom struntat i?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fast du missade poängen. Vad finns det för belägg för att denna "laxvätska" skulle kunna innehålla virus som smittar?

Redan andra meningen innehöll fake news.

Det har inte sagts att importerad lax har virus.

Den sa att viruset upptäcktes på en skärbräda som skar importerad lax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Det har inte sagts att importerad lax har virus.

Den sa att viruset upptäcktes på en skärbräda som skar importerad lax.

?

"Nya utbrott i Kina och Korea. Smittkälla: norsk lax som varit nedfryst där viruset kunnat överleva."

#18465591

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

"And following reports in state-run newspapers that the coronavirus was discovered on chopping boards used for imported salmon at the market, major supermarkets in Beijing removed salmon from their shelves overnight."
https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-06-12/beijing-wholesale-market-temporarily-shut-after-new-coronavirus-infections

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

?

"Nya utbrott i Kina och Korea. Smittkälla: norsk lax som varit nedfryst där viruset kunnat överleva."

#18465591

En forummedlem har sagt det, men ingen mediesajt såvitt vi vet. Enligt statliga medier har viruset konstaterats på skärbrädor som används för importerad lax.

Permalänk
Medlem

Jag håller fullständigt med Björn Olsens kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag håller fullständigt med Björn Olsens kritik. https://youtu.be/f58hwT89Rv8

Håller inte alls med.

Edit: För att inte vara för dryg så tror jag inte det hjälper med lock-down mer än att hjälpa sjukvården i två veckor. Jag bor precis utanför stockholm i en liten stad och visst det är folk ute på gatorna men annars hade vi blivit galna av att sitta inne. Vad tror Björn Olsen hade hänt om folk tvingats sitta inne flera veckor med barn och partner. Det hade blivit kalabalik och inte bra. För att inte prata om de ekonomiska förlusterna.
Sen tror jag inte att äldrevården hade fungerat bättre i en lock-down för de har helt enkelt inte rutinerna, kompetens osv för att kunna sköta det.

Detta är mina lekmanna-åsikter och kommer det en undersökning framöver när detta är över som säger tvärtom då är jag inte sämre än att jag går på den linjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag håller fullständigt med Björn Olsens kritik.

Av de numer "23" forskarna som uttalat sig, så tycker jag Björn Olsen absolut verkar vara den vettigaste. Inte alls lika stollig som t.ex. Lena Einhorn och Cecilia Söderberg-Nauclé. Han kan förklara sig på ett sätt som gör att man förstår hur han tänker. Därmed inte sagt att hans argument håller:

Lockdown
Hans huvudargument är att lockdown hade förändrat allt, eftersom det gjorde det i våra grannländer. Det är inte alls visat, skulle jag vilja säga. Tvärtom verkar en stark lockdown inte ha varit särskilt mycket mer effektivt än en soft lockdown. Han pekar på Helsingfors, och att de lyckades driva sin ner sin starka smittspridning genom hård nedstängning, till skillnad från Stockholm. Men Helsingfors hade aldrig lika stor spridning som i Stockholm. Hård lockdown verkar inte funkat särskilt bra på många andra platser: Storbritannien, Belgien, Norditalien, New York. Jag skulle vilja höra Björn Olsen förklara varför Skåne lyckats bättre än Själland, med tanke på att den senare hade hårdare nedstängning.

Jag tycker det är tydligt att hård nedstängning endast har en marginellt bättre effekt än mjuk nedstängning, om någon. Mycket, mycket viktigare är när åtgärderna sätts in - dvs om de sätts in innan samhällsspridningen tagit ordentlig fart. När samhällsspridning väl tagit fart är det mycket liten skillnad mellan hård och mjuk nedstängning.

Munnskydd
Ja, det är visat i många studier att munskydd i många situationer hjälper mot smittspridning. Självklart, det är därför det används inom vården. Det som däremot inte visats är att munskydd hjälper om de används generellt i samhället. Varför inte? För att munskydd ändrar människors beteenden till att ta större risker, och det är inte klart att det mer riskfulla beteendet kompenseras av munskyddens skydd. Flytväst är också jättebra och räddar liv, men det betyder inte att det vore en fördel om alla gick omkring med flytväst hela tiden.

Permalänk
Medlem

Var på närakuten med ena grabben i lördags pga benbrott. Två av 6 systrar använde skydd. De fick in en patient som de tog positivt Corona-test på. De stod och dividerade vad som vore bästa skyddet, visir eller munskydd, var ska de ”förvara” patienten etc.

Att personalen än idag inte är fullständigt utbildade eller ens har rutiner är under all kritik.

Det kan vi iaf inte lägga ansvaret på FHM eller vår regering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

flytväst är också jättebra och räddar liv, men det betyder inte att det vore en fördel om alla gick omkring med flytväst hela tiden.

Vilken jättekonstig kommentar, det rekommenderas ju att man har flytväst på sig hela tiden om man är på en mindre båt. Bilbälte är det t.o.m. lag på att man har på sig. Cykelhjälm rekommenderas och är lag på upp t.o.m. 15 år. Ingen av de tre sakerna uppmuntrar till ökat riskbeteende, så varför drar du m.fl. slutsatsen att munskydd uppmuntrar till ökat riskbeteende? Skulle t.o.m. kunna vara tvärtom att viruset blir mer "påtagligt" i folks hjärnor när de tar på sig något fysiskt. (idag har "alla" här i stockholm "glömt bort" att det finns ett virus)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Något som gör mig otroligt upprörd är Norges jävla skämt till reserestriktioner som dom infört. Vilka ärkepuckon. Ni får åka till Gotland men inte resten av Sverige. Hur ska dom ta sig dit då? Teleportera sig? Sen när dom är där så kryllar det ju av Stockholmare, Göteborgare och folk från hela Sverige. Det är så dumt så man blir mörkrädd.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

https://www.svt.se/nyheter/lofven-svenska-coronastrategin-int...

Citat:

Löfven håller med om att det är tydligt att våra siffror är mycket högre än i våra grannländer, men att det inte betyder att Sverige har klarat av pandemin sämst i Europa.

– Vi har några länder som har det svårare än vi har, och några som har det bättre. Jämför vi med Norden så är det helt uppenbart, säger han.

Men även här vill statsministern inte dra några slutsatser utan att ha granskat situationen i mer detalj. Han nämner till exempel att man måste titta på hur resemönstren såg ut.

– Vi vet inte hur reseströmmarna såg ut till och från Sverige jämfört med våra nordiska grannländer vid den här tiden. Alla hade koll på Italien och Österrike, men inte Holland, Storbritannien och USA där vi också hade människor som kom ifrån, säger Stefan Löfven.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jaxione:

Något som gör mig otroligt upprörd är Norges jävla skämt till reserestriktioner som dom infört. Vilka ärkepuckon. Ni får åka till Gotland men inte resten av Sverige. Hur ska dom ta sig dit då? Teleportera sig? Sen när dom är där så kryllar det ju av Stockholmare, Göteborgare och folk från hela Sverige. Det är så dumt så man blir mörkrädd.

Det är så det går när beslut baseras på politisk agenda istället för vetenskap.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Något som gör mig otroligt upprörd är Norges jävla skämt till reserestriktioner som dom infört. Vilka ärkepuckon. Ni får åka till Gotland men inte resten av Sverige. Hur ska dom ta sig dit då? Teleportera sig? Sen när dom är där så kryllar det ju av Stockholmare, Göteborgare och folk från hela Sverige. Det är så dumt så man blir mörkrädd.

Ingen har väl någonsin anklagat norrmän för att vara smarta...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Något som gör mig otroligt upprörd är Norges jävla skämt till reserestriktioner som dom infört. Vilka ärkepuckon. Ni får åka till Gotland men inte resten av Sverige. Hur ska dom ta sig dit då? Teleportera sig? Sen när dom är där så kryllar det ju av Stockholmare, Göteborgare och folk från hela Sverige. Det är så dumt så man blir mörkrädd.

Norrmännen får även åka till Själland och Köpenhamn, som har en avsevärt större smittspridning än delar av Sverige (t.ex. Skåne och Gotland).

Likadant har danskar under hela krisen flockats till Skåne eller till Bornholm (via Skåne), men skåningar får inte åka till Danmark och turista. Som jag nämnde precis så har Själland en betydligt större smittspridning än Skåne. Skitbra att det kommer hit massa potentialt "sjuka danskar" men vi får inte åka till dom om vi nu skulle vilja.

Varför får dom ens åka hit? Borde ligga i både den danska regeringens intresse (enligt deras egen "logik") att hindra danskar från att åka till Sverige och ta smittan med sig hem, och i den svenska regeringens intresse att hindra danskar från att ta med sig smittan till Skåne.
(Smått retorisk fråga, tycker att kraven för att stänga gränser har gått överstyr.)

Finns inte mycket logik i reserestriktionerna, känns bara som ett försök att plocka politiska och/eller diplomatiska poäng.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Heh, jag småler när jag läser kommentarer om att norrmän och danskar fattar politiska beslut till skillnad mot oss som fattar vetenskapligt grundande beslut. Samtidigt som de har betydligt bättre resultat än oss än så länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Av de numer "23" forskarna som uttalat sig, så tycker jag Björn Olsen absolut verkar vara den vettigaste. Inte alls lika stollig som t.ex. Lena Einhorn och Cecilia Söderberg-Nauclé. Han kan förklara sig på ett sätt som gör att man förstår hur han tänker. Därmed inte sagt att hans argument håller:

Lockdown
Hans huvudargument är att lockdown hade förändrat allt, eftersom det gjorde det i våra grannländer. Det är inte alls visat, skulle jag vilja säga. Tvärtom verkar en stark lockdown inte ha varit särskilt mycket mer effektivt än en soft lockdown. Han pekar på Helsingfors, och att de lyckades driva sin ner sin starka smittspridning genom hård nedstängning, till skillnad från Stockholm. Men Helsingfors hade aldrig lika stor spridning som i Stockholm. Hård lockdown verkar inte funkat särskilt bra på många andra platser: Storbritannien, Belgien, Norditalien, New York. Jag skulle vilja höra Björn Olsen förklara varför Skåne lyckats bättre än Själland, med tanke på att den senare hade hårdare nedstängning.

Jag tycker det är tydligt att hård nedstängning endast har en marginellt bättre effekt än mjuk nedstängning, om någon. Mycket, mycket viktigare är när åtgärderna sätts in - dvs om de sätts in innan samhällsspridningen tagit ordentlig fart. När samhällsspridning väl tagit fart är det mycket liten skillnad mellan hård och mjuk nedstängning.

Munnskydd
Ja, det är visat i många studier att munskydd i många situationer hjälper mot smittspridning. Självklart, det är därför det används inom vården. Det som däremot inte visats är att munskydd hjälper om de används generellt i samhället. Varför inte? För att munskydd ändrar människors beteenden till att ta större risker, och det är inte klart att det mer riskfulla beteendet kompenseras av munskyddens skydd. Flytväst är också jättebra och räddar liv, men det betyder inte att det vore en fördel om alla gick omkring med flytväst hela tiden.

Finns det något vetenskapligt stöd för att man skulle bete sig mer riskfyllt om man använder mask? Det finns ju studier på att man inte beter sig mer riskfyllt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Av de numer "23" forskarna som uttalat sig, så tycker jag Björn Olsen absolut verkar vara den vettigaste. Inte alls lika stollig som t.ex. Lena Einhorn och Cecilia Söderberg-Nauclé. Han kan förklara sig på ett sätt som gör att man förstår hur han tänker. Därmed inte sagt att hans argument håller:

Lockdown
Hans huvudargument är att lockdown hade förändrat allt, eftersom det gjorde det i våra grannländer. Det är inte alls visat, skulle jag vilja säga. Tvärtom verkar en stark lockdown inte ha varit särskilt mycket mer effektivt än en soft lockdown. Han pekar på Helsingfors, och att de lyckades driva sin ner sin starka smittspridning genom hård nedstängning, till skillnad från Stockholm. Men Helsingfors hade aldrig lika stor spridning som i Stockholm. Hård lockdown verkar inte funkat särskilt bra på många andra platser: Storbritannien, Belgien, Norditalien, New York. Jag skulle vilja höra Björn Olsen förklara varför Skåne lyckats bättre än Själland, med tanke på att den senare hade hårdare nedstängning.

Jag tycker det är tydligt att hård nedstängning endast har en marginellt bättre effekt än mjuk nedstängning, om någon. Mycket, mycket viktigare är när åtgärderna sätts in - dvs om de sätts in innan samhällsspridningen tagit ordentlig fart. När samhällsspridning väl tagit fart är det mycket liten skillnad mellan hård och mjuk nedstängning.

Munnskydd
Ja, det är visat i många studier att munskydd i många situationer hjälper mot smittspridning. Självklart, det är därför det används inom vården. Det som däremot inte visats är att munskydd hjälper om de används generellt i samhället. Varför inte? För att munskydd ändrar människors beteenden till att ta större risker, och det är inte klart att det mer riskfulla beteendet kompenseras av munskyddens skydd. Flytväst är också jättebra och räddar liv, men det betyder inte att det vore en fördel om alla gick omkring med flytväst hela tiden.

Det har ju kommit en ny studie som visar att munskydd hjälper otroligt bra att stoppa spridningen av covid-19, sedan litar jag mer på Björn Olsen än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det har ju kommit en ny studie som visar att munskydd hjälper otroligt bra att stoppa spridningen av covid-19, sedan litar jag mer på Björn Olsen än dig.

Varför litar du mer på Björn Olsen än FHM och Tegnell?

Han verkar ju bara vara en sur gubbe som känner ett behov att yttra sig. Säkert kompetent inom sin profession men vad vet jag...